Jerez dag 4: Alonso doorbreekt Duitse hegemonie
- Gepubliceerd op 04 maa 2009 17:05
-
16
- Door: Rob Veenstra
Problemen waren er vandaag voor McLaren. De Mercedes-motor van Lewis Hamilton moest na diens eerste run vervangen worden, waardoor de hele ochtend verloren ging. Bovendien houdt de Britse renstal vast aan de vreemde tactiek om met de 2008-achtervleugel op de MP4-24 te blijven testen, niet iets wat duidt op veel vertrouwen in de 2009-uitvoering.
De enige rode vlag van de dag kwam op naam van Nick Heidfeld. De BMW Sauber van de Duitser viel al binnen het eerste half uur stil ergens op de baan. De problemen waren echter snel verholpen waardoor Heidfeld zijn weg kon vervolgen. Uiteindelijk reed hij 98 ronden en realiseerde hij de derde tijd.
Trending nieuws
-
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Verstappen en Mercedes gewaarschuwd: 'Ook Ferrari werkt aan update'
Ferrari werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van de krachtbron van dit seizoen. De Italiaanse renst...
25 jun 2026 13:22 -
Verstappen in verband gebracht met Alpine: "Dan hebben we veel geld nodig"
Flavio Briatore heeft geen plannen om Max Verstappen naar Alpine te halen. De Italiaanse topman erkent dat de viervou...
25 jun 2026 12:46 -
Ook Marko geniet van Hamilton-opmars bij Ferrari: "Jackpot voor F1"
Lewis Hamilton heeft volgens voormalig Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko nieuw leven geblazen in de Formule 1. De...
25 jun 2026 10:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land Spanje
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, Spanje
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.772 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 81
je kan zeggen wat je wilt maar Mclaren heeft ofwel een probleem ofwel zijn ze serieuze verstopper aant spelen. Motorwissel, 2008 achtervleugel. deze week al 3 verschillende achtervleugels. zeer vreemd. volgens mij hebben ze veel problemen met hun achterbanden enzo. het blijft afw8 tot in australie. Ferrari, renault zien er sterk uit. Forza Ferrari!
Posts: 2.567
@Tim
Hahah ben je bang ofzo...?
Posts: 435
Waarom verstoppertje spelen, lijkt mij verstandiger om serieus
testen dan achteraan mee te rijden, hoe kom je te weten of alles functioneert zonder dat je het van te voren getest hebt?
Gewoon de goede configuratie nemen en dan doorontwikkelen.
Lijkt mij dat ze een serieus probleem hebben,
Posts: 10.412
hup alonso!! en dat met lelijke auto? maakt niet uit als hij maar gaat!
Posts: 98
Weer rijdt Force India bijna zelfde tijden als Mc Laren........
Posts: 287
Heey iedereen...
Dit lijken mij de top 10 wagens.....
Ik denk dat toyota en red bull gaan verassen!
Groeetjessss M
Posts: 9.887
Ik zet op dit moment mijn geld op Ferrari. Ze schijnen het langst goede tijden te kunnen rijden op de lange stints.
Bij McLaren moeten men zich zorgen gaan maken, want het lijkt er op dat het veld dit jaar erg dicht op elkaar kort achter de top zit. Als ze bij McLaren niet in staat zijn om de komende 2 weken nog het tij te keren dan bestaat de kans dat ze het niet tot Q3 gaan halen in Melbourne. Hun prestaties tijdens de tests doen mij erg denken aan die van Renault vorig jaar rond deze tijd. Renault hield naar de buitenwacht ook de schin op dat we maar af moesten wachten tot de start van het seizoen, maar na de 1e race gaf men toe dat ze de hele winter al wisten dat het moeilijk zou gaan worden.
Posts: 586
Normaal zou ik zeggen Mclaren werkt aan de ideale achtervleugel om als enigste team de slechte 2009 achterbanden met minder slijtage z\'n rondjes maakt. Maar aangezien het testen zo gelimiteerd is nu voorral voor een topper als Mclaren die voorheen juist belachelijk veel test, lijkt dit toch echt op een serieus probleem.
Hoe dan ook het lijkt erop dat de regelwijzigingen fantastisch uit gaan pakken, wie had dat gedacht laat het circus maar starten!
Posts: 2.250
Ik vind dit erg kut voor Piquet, Renault heeft hem altijd testprogramma\'s die met weinig ronden zijn gevuld, en geen snelle tijden opleveren... Eens Alonso erin zit rijdt ie plots meer dan 100 ronden en de snelste tijd, erg triest van Renault... Maar Alonso zal er wel weer om gevraagd hebben.
Posts: 94
Ja Alonso is natuurlijk wel de 1e rijder, en dat weet Piquet ook. Je hoort hem ook niet klagen.
Posts: 277
dat gebrek aan ronden komt ook door regen en technische problemen. Renault zal Piquet\'s rondjes echt niet beperken tot 30 ronden per dag. Daar helpen ze niemand mee. Hoe meer rondjes Nelsinho draait voor Alonso begint, des te meer informatie die ter beschikking heeft. Jouw \"Alonso zal er wel weer om gevraagd hebben\" is dan ook helemaal onlogisch... Die is echt niet bang om voorbij gereden te worden door Piquet...
had ik niet verwacht van iemand uit de \"stad van bustels en skoenn\" ;+) (ex-streekgenoot)
Posts: 10.412
nelson mag al blij zijn dat hij nog in de renault zit! hij heeft genoeg blunders gemaakt vorig seizoen en de boel stuk gereden.hij voegd niks toe aan renault alonso wel die heeft zig bewezen. en reed in het eerste seizoen bij minardi ook beter dan nelson vorig jaar. als ik renault was had ik liever een sato ofzo in mijn auto.
Posts: 152
Dit is wel heel kort door de bocht Alonso fan, Nelsinio heeft idd. een aantal fouten gemaakt, maar vergeet niet de ervaring die Alonso heeft, die is dan ook aan zijn stand verplicht harder te gaan dan Nelsinio, en wanneer ik moest kiezen tussen Sato en hem zou ik toch voor Nelsinio kiezen, hij moet een kans krijgen in F1, en nu is het aan hem om het dit jaar waar te maken.
Posts: 932
Dit is idd K voor Piquet, ondertussen heeft Alonso zeker 4x zoveel kilometers in deze auto gereden dan Piquet en is zeker in Piquets nadeel. Tis een feit dat Piquet meer pech heeft tijdens de wintertesten. Nou PatrickL kom maar op met je reactie, tis jammer dat F1today niet mijn laatste reactie heeft geplaatss in het artikel \"Briatore zet Piquet onder druk\" het blijkt ook weer dat diverse sites helaas klakkeloos neerzetten wat ze te horen krijgen want het volgende is wat Briatore echt heeft verteld :
In de pers verscheen gisteren (3 maart 2009) een artikel waarin uitspraken van Flavio Briatore betreffende Nelson Piquet werden gedaan door verschillende media, namelijk een Italiaans radiostation, het Spaanse nieuwsagentschap EFE en de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport. In het artikel, waarin deze drie media tezamen werden benoemd, werd een negatief beeld van Nelson geschetst door de uitlatingen van Briatore. Naar aanleiding hiervan heeft de Officiële Fanclub Nelson Piquet nadere informatie gevraagd bij het ING Renault F1 team. Het ING Renault F1 team staat niet achter het betreffende artikel en deelde ons mee dat door misinterpretatie en verkeerde vertalingen bovenop vertalingen zaken vervormd kunnen worden.
Een officiele verklaring van Flavio Briatore:
Nelson Piquet heeft ontzettend veel geleerd en is erg gegroeid tijdens zijn debuutseizoen in de Formule 1; wij geven hem de kans om het vertrouwen wat wij in hem hebben te bevestigen. Kijkend naar aankomend seizoen zijn we er van overtuigd dat we een competitief rijdersduo hebben.
Als voorbereiding heeft Nelson dezelfde fitness training als Alonso ondergaan tijdens zijn verblijf in Kenia afgelopen maand. Verder deelt Renault mede dat Nelson erg hard werkt en zich voorbereidt op het komende seizoen en dat het ING Renault F1 Team én Flavio Briatore er van overtuigd zijn dat Nelson een goed Formule 1 seizoen tegemoet zal gaan. Nelson heeft in ieder geval de enorme support van het hele ING Renault F1 team.
Posts: 11.414
renzo,
Waar moet ik op reageren dan? In die andere thread was al uitgelegd waarom het logisch is dat Alonso meer tijd krijgt in die auto.
Ik denk niet dat dit de kansen van Piquet verminderd. Hij krijgt voldoende tijd om te wennen aan de auto. Ze zien hem alleen niet als iemand die de auto kan ontwikkelen. Dus die tijd geven ze hoofdzakelijk aan Alonso. Lijkt me dus gewoon heel logisch.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je punt is. Ben je nu al excuses aan het maken voor een mogelijk falen van Piquet? Of vind je echt dat Piquet ook zou moeten mogen helpen aan het ontwikkelen van die auto?
Posts: 932
Ik geef alleen maar aan dat Piquet meer pech heeft dan Alonso en dat dat in zijn nadeel zou kunnen werken. Dit zijn geen excuses. Zeker voor een coureur die net komt kijken zou dat zeker in zijn nadeel kunnen werken, als je dat niet ziet dan ben je niet reeel. Als je denkt dat Piquet niet helpt aan het ontwikkelen van de auto dan vraag ik me af waarom ze Piquet dan laten testen. Jij niet ? Iedere ronde die hij rijdt levert info op en zal Piquet zijn back-up over geven. Dat is ontwikkelen en of Alonso dat een beetje beter doet of heel veel beter dat weet niemand van ons.