Alonso: "Renault heeft moeite met motorbevriezing"
- Gepubliceerd op 31 jul 2008 12:18
-
12
- Door: Rob Veenstra
Alonso: Twee jaar geleden was de R26 een goede auto, zowel in de bochten als op de rechte stukken. De motorbevriezing heeft ons waarschijnlijk pijn gedaan. Renault heeft altijd een goede motor gehad en dit jaar liggen we wat dat betreft achter op de rest. Het is altijd moeilijk om te oordelen waar de grenzen van het toelaatbare liggen. Misschien zijn wij wel legaler dan de andere teams en hebben we daardoor twintig tot dertig pk verloren.
De Spanjaard trekt ook aan de bel bij zijn team, want Renault is nog niet begonnen met de testwerkzaamheden aan het volgend jaar toegestane KERS (Kinetic Enegry Recovery System). Het duurt te lang voordat we er mee kunnen testen. BMW Sauber gebruikt KERS al op de testcircuits, dus zij zijn nu al in het voordeel.
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.760 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (12)
Login om te reagerenPosts: 323
Heeft Alonso hier ook al moeite mee? Hmmm, tijd voor een andere coureur Renault?
Posts: 26
Je moet wel goed lezen. Alonso constateert dat Renault moeite heeft met de motorenbevriezing! Blijkt wel weer dat je leest wat je wil lezen!
Posts: 167
Daar blijkt het idd maar weer:S
Posts: 7.177
Afgelopen jaar was er toch geen motorbevriezing?
Want afgelope jaar waren ze ook niet snel genoeg. Dus ik denk dat het ergens anders aanligt.
Posts: 13
de bevriezing is dit jaar in gegaan dus kunnen ze volgend jaar nog niet echt naar voren komen
Posts: 626
@mbjkrab: Volgens mij heb je een hekel aan Alonso! Want wat Poetje al aangeeft, je hebt blijkbaar niet begrepen wat er in het artikel staat. Daarbij heeft Alonso gelijk als hij zegt dat Renault verliest op motor terrein en dat ze elke dag dat andere teams al met KERS testen en zij niet ze op dat vlak ook achterstand op lopen. Dat is toch waar? Of wil je zeggen dat niet testen geen verschil maakt ten opzichte van wel testen?
@Benjamin: zowel Alonso als Briatore zeggen dat andere teams blijkbaar methoden hebben gevonden om binnen de regels de moteren toch op een of andere manier te verbeteren... die moeten zij dus ook vinden. Het lijkt erop dat Renault als enig top/middenmoot team echt volledig stil staat in de motorontwikkeling.
Posts: 368
Volgens mij kun je niet \"legaler\" zijn, je bent legaal OF illegaal bezig toch?
Posts: 5.746
Misschien heeft Alonso er moeite met dat Renault moeite heeft met de motoren bevriezing ;-). Maar idd het artikel gaat alleen over een constatering van Alonso.
Posts: 40
Moeten ze dan maar grondig gaan bekijken
Posts: 1.403
Ze hebben geen problemen met de motorbevriezing, wel op de manier hoe ze niet gaatjes in de reglementering niet goed genoeg hebben uitgepluist zoals Ferrari en Mclaren wel doet. Dit betekent een achterstand in wat pk\'s die heel kostbaar zijn.
Dit wil niet zeggen dat het een verloren zaak is voor RF1, als ze de nodige inzet verrichten kunnen ze die achterstand tegen het eind van\'t seizoen goed maken.
Bij Ferrari gaat het vooral om klepzettingen die verbeterd hebben, andere matrialen. Plus hun oliesysteem die ze verbeterd hebben waardoor ze nog wat pk gewonnen hebben zonder iets aan de motor te veranderen.
Net zoals Mclaren een nieuw soort olie van Mobil1 gebruikt die veel dunner is waardoor het ook minder weerstand biedt en ook tegen hogere temperaturen kan.
Renault die teveel tijd steekt en slagkracht verliest door teveel te spitten in hun budget en resources. Ze hebben niet eens een race simulator, wat dezer dagen toch noodzakelijk is volgens mij.
Het zou trouwens pas erg zijn moesten ze niet ontevreden zijn over die achterstand. Als je wil winnen moet je kritisch zijn voor jezelf en je team.
Posts: 1.403
EN wat KERS betreft. Ze hoeven niet noodzakelijk dit systeem ontwikkelen en testen in een wagen. 95% van het nodige werk kan gedaan worden in de fabriek op een dyno.
Er zullen trouwens maar heel weinig teams starten met KERS volgend seizoen. Williams is momenteel de enige.
Posts: 5.792
Wat kers betreft heeft hij gelijk alonso.Ook met het motor verhaal want dat heeft renault in het begin zelf al gezegd dus wat dat aan gaat is er weinig nieuws.Redbull weet wel meer uit de wagen te halen en dat kan je aan het chassis geven en dat dat het goede wagen is zie je aan Torro.Nu kan je het verschil zien qua motor renault tegen ferarri en dat is al beslist in het voordeel van ferarri met vettel