user icon

Pirelli treedt op tegen illegaal voorverwarmde banden

  • Gepubliceerd op 11 okt 2013 14:30
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli gaat strenger toezien op de naleving van de richtlijnen voor het gebruik van de banden. De Italiaanse bandenfabrikanten schreef de teams na de klapbanden op Silverstone een aantal protocollen voor met betrekking tot onder andere camber en bandendruk.

Ook voor het voorverwarmen van de banden zijn strikte regels uitgevaardigd. De renstallen mogen de hitte in de verwarmingssystemen niet opkrikken tot boven de 110 graden. Alleen niet alle teams houden zich daar aan, meldt Auto Motor und Sport.

Een Force India-teamlid stelt: "Dat is makkelijk te manipuleren En als je de temperatuur wat opschroeft betekent dat absoluut een voordeel." Daarom vertrouwt Pirelli voortaan niet meer op de apparatuur van de teams alleen en gaan ze ook zelf controles uitvoeren.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Pff, de mensen van Pirelli zijn wel een beetje de natte winden van de Formule 1 zeg. Ze zouden toch al lang erg streng toezien op dit soort praktijken.

    • + 0
    • 11 okt 2013 - 15:14
    • Het controleren van dit soort zaken lijkt me eigenlijk meer een taak van de FIA. Dit gaat rechtstreeks om de veiligheid in de F1, vreemd dus dat Pirelli dit moet controleren.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 15:43
    • Dat kan wel zo zijn, maar Pirelli zei zelf dat het strenger ging toezien, maar ook dat lukt ze niet. Ben wel een beetje klaar met dat gezeik over en met de banden, ik kijk de sport niet voor het rubber en de rol die Pirelli in dit WK heeft gespeeld bevalt me geenszins.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 16:44
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      @Eddy: Idd, het is eigenlijk al belachelijk hoeveel de banden(wissel) dit jaar voor een invloed hebben. Zie bijv. Force India, die zien een ogenschijnlijk succesvol jaar compleet door de plee spoelen door die verandering van banden. Dit seizoen mag snel voorbij zijn en hopelijk is volgend seizoen Pirelli niet weer wekelijks het middelpunt van belangstelling.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 23:46
  • Ik vind het wel raar dat je dit als team zomaar kan doen zonder dat er iemand is die op de vingers tikt. Als je een voordeel kan hebben hiervan kun je er gif op in nemen dat teams dit gaan doen. Heel naief om niemand aan te stellen die dit heel direct controleert..

    • + 0
    • 11 okt 2013 - 15:30
  • MaikyMaik

    Posts: 34

    tja , dit lijkt mij toch iets dat de FIA moet controleren bij de teams....

    • + 0
    • 11 okt 2013 - 15:34
  • Zeg eens eerlijk: Wie van jullie heeft er onder zijn eigen auto nou nog Pirelli\'s?

    • + 0
    • 11 okt 2013 - 16:41
    • Ik niet.
      Nu niet en nooit niet.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 16:57
    • DRF

      Posts: 1.315

      Volgens mij moet je echt van de laagste mentale klasse zijn om vanwege de F1 geen Pirelli\'s onder je auto te schroeven. Hoe kortzichtig en debiel moet je dan wel niet zijn.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 17:39
    • Als er vrije concurrentie was binnen F1 op banden gebied, dan bungelde Pirelli hopeloos achteraan, daar ben ik wel van overtuigd.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 19:23
    • Mwoa dat weet ik zo net nog niet hoor. Ze leveren wat er gevraagd word door de FIA. Als teams zich vervolgens niet aan de voorschriften houden en daardoor banden ontploffen kun je daar lastig Pirelli de schuld van geven.

      Met een bandenoorlog zouden er hele andere banden gemaakt worden. Ik denk ook niet dat de show daar beter van zal worden. Integendeel.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 19:42
    • Dimensie

      Posts: 616

      Onder de auto\'s niet maar onder de motor komen alleen maar Pirelli diablo\'s.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 20:23
    • @INFINITYG35

      Pirelli kan, net als alle andere bandenfabrikanten -als het moet- heus wel banden maken die het een heel seizoen volhouden. Alleen nu word hen door de FIA gevraagd rotzooi te maken en of het handig was om daar als bedrijf je naam aan te verbinden...?


      Maarja, achteraf is makkelijk lullen natuurlijk.

      • + 0
      • 11 okt 2013 - 20:27
  • En wat als je je er als team niet aan houdt? Word Pirelli dan boos? En dan?

    • + 0
    • 11 okt 2013 - 22:16

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar