user icon

Newey tast in het duister over versnellingsbakproblemen

  • Gepubliceerd op 10 sep 2013 11:16
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Red Bull Racing kampte in Italië het hele weekend met versnellingsbakproblemen. De Oostenrijkse renstal heeft geen idee wat het euvel veroorzaakte en staat voor een raadsel. Sebastian Vettel tegenover Auto Motor und Sport: "We hadden er al vanaf vrijdag last van."

Red Bull Racing moest voor de race de versnellingsbakken openen om beschadigde onderdelen te vervangen. Beide rijders kregen tijdens de wedstrijd de opdracht om te short-shiften en de regen-modus aan te zetten, wat verklaart waarom Fernando Alonso melding maakte van een knipperend achterlicht bij Vettel. Uit de telemetrie bleek de olietemperatuur te hoog op te lopen.

Maar zelfs Adrian Newey weet niet waarom. "Eerlijk gezegd is het een mysterie. Monza is zwaar voor de versnellingsbak, maar we hebben nooit eerder zo'n probleem ervaren. Bij Mark Webber was het echt serieus, bij Vettel meer uit voorzorg. Het is mogelijk dat we de versnellingsbakken in de fabriek uit elkaar halen en alles er nog prima uitziet."

Teambaas Christian Horner vult aan: "Caterham maakt gebruik van dezelfde versnellingsbakken en zij hadden in Monza nergens last van."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Edgar

    Posts: 1.469

    tja het onderstreept in mijn ogen alleen de superieuriteit van de RB maar, het hele weekend last van de bakken en toch onverslaanbaar zijn.

    • + 0
    • 10 sep 2013 - 11:33
  • OFF

    Ik ben erg benieuwd hoe dat volgen jaar gaat zijn, met vaste ratio\'s voor alle grand prix\'. Ik snap het idee daarachter ook niet helemaal eigenlijk. Nog meer eenheidsworst creëren of iets dergelijks?

    • + 0
    • 10 sep 2013 - 11:48
    • Zal wel zijn omdat er toch teveel voordeel uit valt te halen met de gear ratio\'s.

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 11:55
    • Ja, voor iedereen dus. Dus tegelijkertijd ook weer niet. Dus vraag blijft staan, waarom?

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:15
    • Ik snap dat ook niet. Laat de teams het toch lekker zelf uitzoeken.

      Kijk naar Button afgelopen weekend. Gear ratio\'s op een optimale ronde gezet. Daarom kom hij lekker meekomen in de Q. In de race had hij te weinig topsnelheid om de Torro Rosso in te halen. Dat blijft een spelletje. Dat word de teams en ook zeker ons kijkers volgend jaar afgenomen.

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:34
    • Yes. Eindelijk in het filter. Weet ik ook eens hoe DH zich voelt. :-)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:35
    • Snap het ook niet, wil je dan dezelfde in Monaco als in Monza? Kan toch gewoon niet?

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:36
    • @Webber: Ja inderdaad, dat is dus gewoon raar en slaat nergens op. Het zal dan afhangen welke keuzes het team maakt aan het begin van het jaar. Maar ik neem aan dat iedereen voor het beste gemiddelde gaat.

      Zal wel leuk zijn als Marussia voor de glorie in Monaco gaat, waardoor ze er voor de rest al helemaal niet meer toe doen, maar daar ineens de pole pakken ;)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:56
    • Arie_f1

      Posts: 2.847

      Is dit serieus !???

      Eerste keer dat ik het hoor/lees namelijk.
      Wat maakt de F1 zichzelf dan belachelijk zeg.

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 18:54
  • Frijns

    Posts: 2.564

    OFFICIEEL RAIKKONEN NAAR FERRARI!

    • + 0
    • 10 sep 2013 - 12:07
    • Insider

      Posts: 229

      What else is new? ;)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:17
    • www.formula1.com/n(...)es/2006/9/4933.html

      Kijk eens naar de datum ;)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:33
    • kijk eens naar de datum van het persbericht ;)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:34
    • THE ICEMAN

      Posts: 20

      okay waar kan ik dat terug vinden dan ben erg benieuwd???

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:37
    • derbloe

      Posts: 88

      @infinity BBC,Telegraaf, ad en zo melden het....

      www.telegraaf.nl/t(...)aar_Ferrari___.html

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:43
    • @Frijns (en de rest wellicht): Zoek even op in het woordenboek wat het woord \'officieel\' betekent. Niet dat Kimi niet komt, maar het is nog niet officieel.

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:54
    • Frijns

      Posts: 2.564

      @Snelle Eddy, Don\'t blame me, blame the Germans:D

      Bild bracht het nieuws als officieel, dus vandaar dat ik het hier meteen neer kwakte.

      Maar je hebt gelijk, officieel is wanneer Ferrari of Raikkonen het bevestigen

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 12:59
    • Frijns

      Posts: 2.564

      Ferrari will announce Kimi Raikkonen during a press conference at 2 p.m. today.

      Zoals Mr_Monza al aangaf. Nog een klein uurtje:-)

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 13:00
    • @Frijns: Let\'s blame ze Germanz! Hahaha, akkoord!

      • + 0
      • 10 sep 2013 - 13:41

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 137
  • Podiums 0
  • Grand Prix 82
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar