'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix van Spanje vond in Salzburg een spoedoverleg plaats tussen de viervoudig wereldkampioen en de absolute top van Red Bull. Volgens Duitse media was de bijeenkomst zo belangrijk dat zelfs grootaandeelhouder Chalerm Yoovidhya aanschoof om Verstappen te overtuigen zijn toekomst aan het team te verbinden.

Naast Verstappen en manager Raymond Vermeulen waren ook Mark Mateschitz, CEO Oliver Mintzlaff, Chalerm Yoovidhya en teambaas Laurent Mekies aanwezig. Dat juist Yoovidhya aanwezig was, onderstreept volgens Bild hoe groot de zorgen binnen Red Bull zijn over een mogelijk vertrek van de Nederlander.

Red Bull wil clausule uit contract van Verstappen halen

Het doel van het overleg was duidelijk: Red Bull wil Verstappen koste wat kost behouden tot en na 2028. Volgens Bild zou Yoovidhya zelfs bereid zijn geweest om de Nederlander financieel tegemoet te komen in ruil voor het schrappen van de ontsnappingsclausule in zijn contract.

Die clausule zou Verstappen de mogelijkheid geven om te vertrekken als hij bij de zomerstop niet in de top twee van het kampioenschap staat. Gezien de huidige krachtsverhoudingen lijkt dat scenario steeds realistischer te worden. Vooral de tegenvallende prestaties van de RB22 zorgen voor onrust binnen het kamp van Verstappen.

Vermeulen benadrukte tijdens het raceweekend in Barcelona echter dat een breuk voorlopig niet aan de orde is. "Max ligt vast tot en met 2028 en er zijn altijd clausules geweest in zijn contract. Die hebben we nooit gebruikt. We zijn Red Bull altijd trouw gebleven en willen die samenwerking voortzetten, zolang er uitzicht is op een auto waarmee hij races en titels kan winnen."

Oostenrijkse updates kunnen doorslaggevend worden

De grootste uitdaging voor Red Bull lijkt momenteel niet bij de motor te liggen. Volgens de FIA behoort de krachtbron van Red Bull nog altijd tot de beste van het veld, waardoor de focus volledig verschuift naar het chassis. Juist daar moet het team de komende maanden een grote stap zetten.

Ralf Schumacher stelde onlangs bij Sky Deutschland dat hij de indruk heeft dat het wederzijdse vertrouwen tussen Verstappen en Red Bull onder druk staat. Daarbij spelen niet alleen de sportieve prestaties een rol. Ook Verstappens GT-project, dat momenteel samenwerkt met Mercedes, en mogelijke toekomstplannen richting de 24 Uur van Le Mans maken deel uit van de gesprekken.

De upgrades die Red Bull komend weekend in Oostenrijk introduceert, kunnen daarom van cruciaal belang zijn. Als de RB22 niet snel competitiever wordt ten opzichte van Mercedes en Ferrari, zal de speculatie over een vertrek van Verstappen alleen maar verder toenemen. De grote vraag blijft dan ook: kiest de Nederlander voor loyaliteit aan Red Bull, of gaat hij op zoek naar een nieuwe omgeving waarin hij opnieuw om overwinningen en wereldtitels kan strijden?

arone

Posts: 1.197

Zonnesteekje ouw?

  • 17
  • 22 jun 2026 - 14:34

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Hij wil geen flappen ( niet nog meer) hij wil zicht op een fatsoenlijk ontwikkelde wagen, en een verbetering van het reglement waardoor hij het plezier in het racen terug krijgt. Zo moeilijk is het niet.

    • + 7
    • 22 jun 2026 - 14:10
    • Maar welk astronomisch bedrag gaat het dan? Het blijft in de sterren geschreven.

      • + 6
      • 22 jun 2026 - 15:01
    • ADN

      Posts: 406

      @Snailer, ik weet niets qua bedragen, maar naar verluid proberen ze ook Max te behouden middels aandelen in Racing Bulls.

      • + 0
      • 22 jun 2026 - 15:45
    • Heb het lezen maar overgeslagen, haha😊

      • + 0
      • 22 jun 2026 - 16:55
  • Onzin, Max rijd niet voor de munten... althans, dat roept de horde...

    Volgens diezelfde horde: "Max wil gewoon 'n winnende auto hebben"
    Dan zeg ik: "Hij heeft 'n winnende auto, maar hij trapt niet hard genoeg...met andere woorden, Max is het kwijt!"

    • + 6
    • 22 jun 2026 - 14:19
    • arone

      Posts: 1.197

      Zonnesteekje ouw?

      • + 17
      • 22 jun 2026 - 14:34
    • De horde roept niets. Die roepen alleen. Max max super max max.

      De enigen die roepen zijn de Verstappen haters.

      • + 11
      • 22 jun 2026 - 15:01
    • Ja arone, die zon begint wel te pikken.
      Kan je dat aan me merken dan?

      • + 2
      • 22 jun 2026 - 15:06
    • meister

      Posts: 4.307

      De horde succesfans vetrekt vroegtijdig het circuit als Max is uitgevallen of op plek 6 rond rijdt.

      • + 1
      • 22 jun 2026 - 15:33
    • Je beschrijft de Ferrari en Hamilton fans zo te zien.

      Goed. De Ferrari fans blijfen dan nog zolang Leclerc nog rijdt.

      Zal nooit vergeten dat Leclerc crashte. Sainz reed toen nog op podium koers. Wat deed Zoon Ferrari? Juist. Die verliet het circuit. Wat mij betreft gedroeg hij zich als Piero gedroeg zich toen als Pierrot.

      • + 5
      • 22 jun 2026 - 15:41
    • Max een winnende auto? Kijk jij naar de race met spekkies in je ogen?

      • + 3
      • 22 jun 2026 - 16:02
    • arone

      Posts: 1.197

      Niet echt, Blijven hydrateren.

      • + 1
      • 22 jun 2026 - 16:31
  • " 'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding' "

    Vervolgens in het artikel:

    "Volgens Bild zou Yoovidhya zelfs bereid zijn geweest om de Nederlander
    financieel tegemoet te komen ..... "

    Dus als je iemand financieel tegemoet wilt komen is dat automatisch
    met een astronomisch bedrag?

    • + 7
    • 22 jun 2026 - 14:52
    • Tijdens een bijeenkomst van ongeveer twee uur kwamen Red Bull-erfgenaam Mark Mateschitz (34), meerderheidsaandeelhouder Chalerm Yoovidhya (75), sportdirecteur Oliver Mintzlaff (50), teambaas Laurent Mekies (49) en Max Verstappen (28), evenals diens manager Raymond Vermeulen, bijeen.
      Reden: de verdere samenwerking tussen de viervoudig wereldkampioen en de drankenproducent, wiens contract weliswaar pas in 2028 afloopt, maar een uitstapclausule bevat voor eind dit jaar.
      BILD weet: Red Bull wil deze optie van Verstappen afkopen!

      Tot nu toe werd algemeen aangenomen dat de Nederlander het Oostenrijkse raceteam voortijdig kan verlaten als hij tijdens de zomerstop (GP van Boedapest op 26 juli) niet tot de top 2 van de coureurs in het wereldkampioenschap behoort. Wat tot nu toe niet bekend was, is dat Verstappen tot oktober gebruik kan maken van deze clausule. Een feit dat bij RB voor grote onrust zorgde. Want men weet: zonder Verstappen dreigt het merk in de koningsklasse van de motorsport een aanzienlijk imagoverlies en een sportieve neergang te lijden.

      • + 3
      • 22 jun 2026 - 15:21
    • wel als die persoon al op 50 miljoen per jaar zit, dat mag je denk ik al wel astronomisch noemen, een verbeterde aanbieding zal dat dan ook zeker zijn.

      • + 3
      • 22 jun 2026 - 15:53
  • OT: Ferrari verwacht met behulp van ADUO 0,2 te kunnen winnen per ronde in Spielberg.

    • + 1
    • 22 jun 2026 - 15:17
    • Dat lijkt mij onmogelijk, omdat de ADUO procenten nog niet zijn toegekend. In ieder geval niet officieel. Momenteel gaan de geruchten dat RBR gelijk heeft gekregen van de fia met betrekking tot de ADUO rangschikking.

      • + 2
      • 22 jun 2026 - 15:44
    • Het ligt iets genuanceerder, Ferrari begint met een mini ADUO update, die ze, als alles werkt zoals het zou moeten, zo'n 4 a 5 pk zou moeten brengen.
      De geoptimaliseerde Shell brandstof zou, indien alles op elkaar afgestemd en werkend naar behoren in het gunstigste geval een extra 2 a 3 pk opleveren.
      Ferrari zelf gaat uit van een tiende per ronde, mocht het hele pakket en de betrouwbaarheid goed uitpakken hopen ze natuurlijk op meer.

      • + 1
      • 22 jun 2026 - 15:50
    • @Snailer,
      Het lijkt erop dat de FIA de betreffende teams al groen licht heeft gegeven, maar nog niet officieel gecommuniceerd.
      De ADUO zaal die RB heeft aangespannen is ook vooruit geschoven.
      Op zich bijzonder aangezien de percentages gebaseerd zijn op een benchmark/maatstaf.
      Denk ook dat er weinig gaat veranderen aan de uitspraak zoals hij er nu ligt.

      • + 1
      • 22 jun 2026 - 15:53
    • @Snailer,
      Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat de FIA aan de percentages die de andere teams, vermoedelijk, al toegekend zijn gaat tornen.
      Realistisch lijkt me dat mocht RB de zaak winnen, zij ook een bepaalde ontwikkelingsvrijheid krijgen.

      • + 0
      • 22 jun 2026 - 16:00
    • Klopt wat je zegt @Tifoso-01. Het is zelfs 0,3 per ronde in Spielberg.

      Vanmorgen was oa op het Italiaanse Auto Racer te lezen:

      "22 juni 2026
      Giuliano Duchessa, Rosario Giuliana

      Na de kennisgeving door de FIA en in afwachting van officiële mededelingen over de toegang van Ferrari tot de ontwikkelingsmogelijkheden die het ADUO systeem biedt, is in Maranello het werk aan de introductie van de eerste evolutie van de power unit afgerond.
      Volgens eerdere berichten zou het eerste pakket een winst van ongeveer 4/5 pk uit de verbrandingsmotor moeten opleveren, waaraan nog een klein extra voordeel kan worden toegevoegd dankzij de doorontwikkeling van de Shell brandstof die vanaf de Grand Prix van Oostenrijk wordt verwacht. Dit zou een lichte toename in de orde van grootte van 2/3 pk moeten opleveren, wat neerkomt op 1 tiende per ronde op een kort circuit als Spielberg."

      Dus 0,1 sec van de nieuwe brandstof ism met de nieuwe ICE 0,2 sec
      is opgeteld 0,3 sec in Spielberg.

      • + 0
      • 22 jun 2026 - 16:41
    • Het zou zomaar kunnen mr,Monza. Vergeet verder wat ik over Ferrari vertelde hierboven (bij Ouw) Ik vind het zeer ongepast om maar constant een hele groep fans over een rijder te bashen.

      Heb niets tegen Ferrari.

      Maar mij klinkt het toch wel als vrij corrupt. Het lijkt er mij meer op dat ze sommige teams een voordeel willen geven doordat de motoren zuiniger kunnen worden afgesteld. Bijvoorbeeld efficientere brandstof geeft veel strategische voordelen. Maar zodra het maximum wordt aangetikt, 500 pk, dan doen ze er minder brandstof in en winnen veel tijd door minder gewicht.

      Uiteraard wacht ik verder af, maar ik vind het ongehoord dat men al nieuwe motoren laat bouwen en dan 1 team niet.

      Dat is pure beinvloeding van de FIA.

      Het lijkt er sterk op dat men teams een voordeel wil geven mbt brandstof.
      Als brandstof efficienter is en het zou, zoals in je voorbeeld.

      • + 0
      • 22 jun 2026 - 16:45
  • meister

    Posts: 4.307

    Ga die auto sneller maken dan is extra geld niet nodig.

    • + 2
    • 22 jun 2026 - 15:31
    • Een auto sneller maken is vast gratis.

      • + 1
      • 22 jun 2026 - 15:45
    • Maar zet er 'n betere coureur in dan Max...hopla, weer 'n paar 10den sneller.

      • + 2
      • 22 jun 2026 - 16:27
  • Inhoudelijk niks veranderd aan dit artikel tov vorige week.

    • + 1
    • 22 jun 2026 - 16:23

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar