Opinie: Arrogante Russell wees met vinger naar de verkeerde

George Russell heeft jarenlang gewacht op dit moment. Na het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari lag de weg naar de absolute top van Mercedes open. De Brit was de logische leider, de ervaren man die het team naar een nieuwe wereldtitel moest loodsen. Tenminste, dat was het verhaal.

De werkelijkheid ziet er inmiddels heel anders uit. Terwijl Russell zichzelf al voorzichtig in de rol van titelfavoriet had gemanoeuvreerd, is het Andrea Kimi Antonelli die de show steelt. De jonge Italiaan rijdt alsof hij al tien jaar ervaring heeft in de Formule 1 en zet de ene topprestatie na de andere neer. Vier overwinningen op rij spreken voor zich. De ranglijst liegt niet en de stopwatch al helemaal niet.

Russell wees naar de verkeerde met de nodige arrogantie

Wat deze situatie extra pijnlijk maakt voor Russell, is dat hij Antonelli nooit echt serieus leek te nemen. Voorafgaand aan het seizoen ging het vooral over Max Verstappen, Ferrari en McLaren. Russell sprak over de titel alsof die binnen handbereik lag. Antonelli? Dat was vooral een talent voor de toekomst. Die toekomst blijkt ineens het heden te zijn.

Russell heeft ongetwijfeld kwaliteiten. Hij is snel, intelligent en technisch sterk. Maar er hangt al langer een bepaalde arrogantie rond zijn persoon. Het gevoel dat hij zichzelf nét iets hoger inschat dan zijn prestaties rechtvaardigen. Natuurlijk won hij races en versloeg hij Hamilton af en toe, maar hij heeft nog nooit een wereldtitel gewonnen. Toch gedraagt hij zich geregeld alsof die al op zijn schoorsteen staat.

Antonelli doet precies het tegenovergestelde. Geen grote uitspraken, geen politieke spelletjes, geen subtiele prikjes richting concurrenten. Gewoon instappen en rijden. En vooral: winnen.

Is het geluk niet aan Russell's zijde of komt het door Antonelli?

Juist daarom is de huidige situatie zo interessant. Russell lijkt steeds vaker te suggereren dat het geluk niet aan zijn zijde staat of dat Mercedes mogelijk meer aandacht aan Antonelli besteedt. Dat kan best deels waar zijn, maar succesvolle coureurs zoeken meestal eerst naar oplossingen bij zichzelf voordat ze naar verklaringen buiten de cockpit kijken.

Mercedes heeft namelijk geen favoriet gekozen. Mercedes volgt simpelweg de coureur die momenteel de beste resultaten levert. Dat is hard, maar zo werkt topsport.

Russell dacht waarschijnlijk dat 2026 zijn kroonjaar zou worden. In plaats daarvan dreigt het seizoen waarin hij definitief uit de schaduw van Hamilton zou stappen, uit te draaien op het jaar waarin Antonelli hem zelf in de schaduw zet. En dat moet misschien nog wel het meeste pijn doen.

Simply lovely

  • 17
  • 4 jun 2026 - 12:08

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Simply lovely

    • + 17
    • 4 jun 2026 - 12:08
  • ThisGuy

    Posts: 1.689

    Wat is deze site toch afgegleden, man, man, man

    Dat is ook de reden waarom ik hier nog maar zelden te vinden ben.

    • + 10
    • 4 jun 2026 - 12:12
    • DRS-zone

      Posts: 454

      Omdat er een opinie stuk komt?

      • + 5
      • 4 jun 2026 - 12:28
    • ThisGuy

      Posts: 1.689

      Moet ik nu happen, of wat?

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 13:02
    • Patrace

      Posts: 6.746

      Happen of antwoorden?
      DRS-zone stelt gewoon een (logische) vraag, want hoewel ik ook genoeg kritiek heb op de website, is het plaatsen van een opiniestuk niet meer dan dat: een opiniestuk. En daar kun je het mee eens of oneens zijn. Het is bedoeld om een mening te geven, zoals we dat hier allemaal doen in de reacties. Dat heeft in mijn optiek niets te maken met het al dan niet afglijden van de website.

      Voor de reguliere artikelen die geplaatst worden zit dat wat anders.

      • + 14
      • 4 jun 2026 - 14:36
    • F1jos

      Posts: 5.344

      Men gaat pas happen als Lewis weer eens wint.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 16:32
  • Eerst een bericht met arrogante Antonelli en nu arrogante Russel 🥱 ze rijden beide met een raket over de circuits met die arrogante Toto Wolff Mercedes ☺️

    • + 2
    • 4 jun 2026 - 12:14
    • The Wolf

      Posts: 979

      Alles wat Mercedes is, is arrogant lees ik hieruit. Mercedes is de gebeten hond Heute hihi

      • + 3
      • 4 jun 2026 - 12:32
  • "Opinie: Arrogante Russell wees met vinger naar de verkeerde".

    Ik heb mijn vinger weleens in het verkeerde gaatje gestoken.....dit komt wel erg dichtbij nu.

    • + 2
    • 4 jun 2026 - 12:22
    • Hoezo verkeerde gat? Daardoor is toch een waterramp voorkomen?

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 12:24
    • The Wolf

      Posts: 979

      @ouw,
      Dacht dat jij altijd meer type van de vuist was, beetje zoals Jos, maar dan puur gericht op gaatjes

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 12:34
    • walteij

      Posts: 2.104

      2 in the pink
      1 in the stink

      • + 1
      • 4 jun 2026 - 12:38
    • Het spreekwoord "Praatjes vullen geen gaatjes" is matennaaier Sjors op het arrogante lijf geschreven!

      • + 6
      • 4 jun 2026 - 13:09
    • Vroeger 'n vinger....nu idd 'n vuist.
      De boel wat opgerekt in de loop der jaren.

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 13:10
  • Het is gewoon duidelijk. Russell wilde vooral leider zijn en voorop lopen. Want hij vind dat hij dat is.

    Beetje zoals je een hoop managers ziet. Ze voelen zich de baas, de leiding gevende. maar beseffen niet dat je geen leiding geeft door de baas te zijn, maar dat je stuurt door juist niet de baas te spelen.

    Zorg dat andere excelleren. dat maakt iemand een goede leider.

    Dat snapt Russell niet zo goed. en heel eerlijk Russell is geen leider. Russell is een volger die graag op de voorgrond staat. een hoop Blah blah

    • + 5
    • 4 jun 2026 - 13:31
    • Patrace

      Posts: 6.746

      Zal vast niet toevallig zijn dat Russell directeur is van de GPDA, waarmee hij zijn status dat hij zich verheven voelt boven de overige coureurs, nog wat aansterkte. Maar alleen Russell denkt zo, de rest denk waarschijnlijk: "prima, dan hoef ik me daar niet druk om te maken." :-)

      • + 4
      • 4 jun 2026 - 14:39
    • Er straalt wel een bepaalde ambitie uit.

      Er zijn rijders die buiten F1 energie steken in mode, in golfen, in piano spelen. Padel. Sommigen doen niets anders dan iRacing en GT3 auto's over een ring jagen.

      Russell wil Wolff opvolgen.

      Het over de radio huilen heeft hij al aardig onder de knie.






      (Ik geef het toe. Kon de grap niet laten passeren...)

      • + 5
      • 4 jun 2026 - 15:19
    • Energie steken in Kim Kardashian...

      • + 0
      • 4 jun 2026 - 16:19
    • Heb ik dit al eens geplaatst?

      Al sinds 2022 probeert 'Second Choice George' met voor zijn gevoel gelikte (maar oh zo doorzichtige) praatjes net zo'n 'grootheid' uit te hangen als Max Verstappen wel degelijk is. Op de baan lukt het sowieso niet, dus moet het maar via de media…
      Zijn levensdoel is dat men over 10 of 20 jaar niet praat over het Verstappen-tijdperk, maar over het Verstappen en Russell-tijdperk, "King George, the imperial successor of Lewis Hamilton".

      Zie little ugly George al de klas binnenkomen, eerst natuurlijk een glimmende appel op het bureau van de meester, wel zo dat de meester het ziet uiteraard. Dan in het voorste schoolbankje zitten en bij elke vraag zijn vingertje zo hoog mogelijk opsteken, en ook als een paar klasgenootjes - die nooit naast hem willen zitten - wat flikken gaat het vingertje de lucht in.
      Zodra de bel voor het einde van de schooldag klinkt, veegt Georgie-boy het bord schoon en draagt hij de tas van de meester naar het fietsenrek.
      Thuis haalt zijn moeder het papier van zijn rug waarop staat: "Ik ben een vreselijk lelijke slijmbal!"

      Dit alles, zijn grote levenswerk, dreigt nu in elkaar te storten door een 19-jarige Italiaanse snotneus, ge-wel-dig! STRAATFEEST!

      • + 2
      • 4 jun 2026 - 20:45
  • Snork

    Posts: 22.608

    "Mercedes volgt simpelweg de coureur die momenteel de beste resultaten levert. "

    Ik geloof niet dat het zo werkt bij Mercedes. Ze hebben het WK nog lang niet binnen, en hoewel Kimi de dans leidt in het team, is Sjors nog niet verslagen en snel. Mercedes volgt niet Kimi ten koste van Sjors. Beide hetzelfde materiaal, zelfde updates en beide uitstekende engineers die de auto optimaal afstellen op basis van feedback van de coureur en wat de data uitwijst. In Miami had Kimi dit overigens beter op orde dan Sjors, die de afstelling van Kimi kreeg nadat hij daarom had gevraagd. Toch was Sjors alsnog de Sjors. Maar dat lag dus niet aan het team, maar aan Sjors zelf.

    • + 2
    • 4 jun 2026 - 15:30

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.120
  • Podiums 26
  • Grand Prix 158
  • Land GB
  • Geb. datum 15 feb 1998 (28)
  • Geb. plaats King's Lynn, GB
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar