Officieel: Leclerc tekent nieuwe deal bij Ferrari

Charles Leclerc heeft zijn contract bij het team van Ferrari verlengd. De Monegask rijdt als sinds 2019 voor Ferrari in de Formule 1, en was in de jaren daarvoor verbonden aan het juniorteam. Leclercs contractverlenging zorgt ervoor dat hij ook in de komende jaren voor Ferrari rijdt.

Ferrari liet vanochtend weten dat Leclerc een nieuw contract heeft getekend. Ze laten niet weten voor hoeveel jaar hij heeft bijgetekend, maar volgens Ferrari gaat het om de komende seizoenen. Het betekent in ieder geval dat Leclerc nergens heen zal gaan, en daarmee maakt hij een einde aan de speculatie over zijn toekomst in de Formule 1.

Einde aan de geruchten 

Het nieuws van de contractverlenging van Leclerc volgt vlak voor zijn thuisrace in Monaco. Leclerc werd in de afgelopen maanden regelmatig in verband gebracht met een vertrek bij Ferrari, en zijn naam viel bij onder meer Aston Martin. Daarnaast werden er meerdere coureurs in verband gebracht met zijn zitje.

Jagen op records 

Al die geruchten kunnen nu de prullenbak in, want Leclerc gaat nergens heen. Alhoewel het dus niet bekend is voor hoelang de nieuwe deal loopt, is de kans wel groot dat hij gaat uitgroeien tot de coureur met de meeste Grands Prix ooit voor Ferrari. Hij heeft tot nu toe 155 races in het scharlakenrood gereden, terwijl recordhouder Michael Schumacher op 180 Grands Prix staat.

Leclerc boekte in de afgelopen jaren veel successen met Ferrari en wist tot nu toe acht Grands Prix te winnen, stond 27 keer op pole position en mocht 52 keer het podium beklimmen.

Hoe is Leclerc aan het seizoen begonnen?

Vorig jaar had Leclerc het zwaarder in dienst van Ferrari, en hij wist toen geen Grand Prix te winnen voor het team. Dit jaar is hij aardig begonnen met meerdere podiumplekken en hij staat op de derde plaats in het wereldkampioenschap achter de Mercedessen van Andrea Kimi Antonelli en George Russell.

Tot zover de ambitie van LeClerc om ooit kampioen te worden... Zonde. ik vind het een leuke rijder die ik graag bij een teams als McLaren, Mercedes of Red Bull had gezien. Ik denk dat hij daar veel beter uit de verf kan komen.

  • 13
  • 3 jun 2026 - 08:56

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Tot zover de ambitie van LeClerc om ooit kampioen te worden... Zonde. ik vind het een leuke rijder die ik graag bij een teams als McLaren, Mercedes of Red Bull had gezien. Ik denk dat hij daar veel beter uit de verf kan komen.

    • + 13
    • 3 jun 2026 - 08:56
    • Denk dat er maar weinig coureurs uit de verf kunnen komen bij Ferrari.

      • + 6
      • 3 jun 2026 - 09:20
    • Bij McLaren en Mercedes is geen plek voor Leclerc en zie Verstappen niet bij RBR vertrekken, plus dat RBR het 'lek' voorlopig nog niet boven heeft. En Charles zou wel gek zijn om teamgenoot van Max te worden.
      Kortom bij Ferrari blijven is (ook) een praktische keuze.

      We weten natuurlijk niet voor hoe lang Leclerc heeft bijgetekend en of er ook prestatieclausules in zijn nieuwe contract zijn opgenomen...

      • + 10
      • 3 jun 2026 - 09:21
    • @Shakedown,
      Er wordt altijd maar gedaan alsof zo iemand "wel even" naar het winnende team kan. Het beste team is op dit moment Mercedes, maar die hebben wel al Russell en Antonelli... dus daar is nu geen plek. En mocht Russell weggaan, dan zal Toto het toch altijd eerst bij Max proberen.

      Tja, en wat komt daarna? McLaren en Ferrari zijn momenteel even goed, dus McLaren is letterlijk een stap opzij, niet een stap vooruit.

      Leclerc is in 2019 bij Ferrari gaan rijden en de jaren die erna kwamen was er nooit plek bij Mercedes en Red Bull.... dus om dan te zeggen "tot zover de ambitie"... is gewoon raar. Zelfs goede coureurs hebben niet altijd de stoeltjes voor het uitkiezen. Hamilton en Verstappen hebben jarenlang de rijdersmarkt gedomineerd, en logisch ook.

      • + 4
      • 3 jun 2026 - 10:28
    • @Damon. uiteraard komt er een plek vrij. Russel, Verstappen, LeClerc, Piastri. Dat zijn allemaal rijders die prima door kunnen draaien.

      Mijn gevoel:
      Russell is niet sterk genoeg in de ogen van Mercedes, Piastri voelt zich niet voldoende gewaardeerd bij McLaren, Verstappen is niet blij met de huidige situatie bij Red Bull. Alle kansen voor LeClerc om ergens ander te kijken. En zodra een plekje bij Ferrari vrij komt, staat Russell of Piastri te springen om daar in te stappen. Die hele mechaniek laat hij los door puur voor geld te kiezen. En dat vind ik jammer. Ik had LeClerc graag ergens anders zien rijden.

      • + 3
      • 3 jun 2026 - 11:10
    • @Shakedown,
      Dan nog steeds is Ferrari momenteel (gedeeld met McLaren) het tweede team op de grid. Red Bull zou een grote stap TERUG zijn. Mercedes is het enige team dat echt een stap vooruit is. Ja... je hebt gelijk dat Russell daar misschien eruit kan, maar dan zal Toto er alles aan doen om Verstappen in die auto te krijgen, Verstappen is immers de beste rijder op de grid.

      Dus de enige stap vooruit is Mercedes, maar die stap is onlogisch. Dan moet éérst Russell eruit én moet om een onverklaarbare reden Max niet instappen daar.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 13:11
    • Dat vraag ik me oprecht af of McLaren en Ferrari even goed zijn. Denk namelijk dat Leclerc en Hamilton het beide beter zouden doen in die McLaren.
      Norris,prima coureur,maar vind m toch echt minder dan boven genoemden.En Piastri zullen we t maar ff niet over hebben,die had vorig jaar zn ballen moeten laten zien.Als je kampioen wil worden zal ie toch een andere instelling moeten hanterende .elk jaar kan namelijk de laatste kans zijn.,dus dan is het maar heibel in de tent ,maar jij had gewoon ff een dikke middelvinger moeten opsteken

      • + 3
      • 3 jun 2026 - 13:12
    • Denk dat jouw gevoel (wellicht onbewust) wordt beïnvloed door alle mediaverhalen @Shakedown. Als Piastri ff gefrustreerd is na een verkeerde bandenkeuze dan roeptoeteren nep-analisten dat hij zich niet gewaardeerd voelt, maar dat hoor je niet van hemzelf of zijn management.
      En hetzelfde geldt ongeveer voor Verstappen en Russell.

      De media moeten content leveren om hun verdiensten te waarborgen, of het nou waar is of niet. Melden dat er bij de top vier-teams niks verandert, levert niks op, maar dat is waarschijnlijk wel het geval!
      Op z'n hoogst wordt Hadjar de wacht aangezegd maar dan moet het m.i. een flink stuk slechter met hem gaan, en dat zie ik niet gebeuren...

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 13:27
    • @Mrduplex,
      Daar ben ik het wel mee eens, Leclerc en Hamilton schaal ik hoger in dan Norris en Piastri. Piastri heeft vorig jaar echt te veel fouten gemaakt... en in Canada was het ook weer lompheid ten top.

      Maar oké, de McLaren is misschien inderdaad wat beter dan de Ferrari, maar niet extreem veel beter.

      Wat ik bedoel te zeggen is dat sommige mensen wel heel makkelijk denken van "nou dan ga je toch gewoon even bij een beter team rijden". Zo makkelijk gaat dat meestal niet.

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 15:02
  • "I am so stupid....."

    • + 8
    • 3 jun 2026 - 08:59
    • Snork

      Posts: 22.587

      Okay, we are checking.

      • + 5
      • 3 jun 2026 - 16:48
    • "Is there a leakage?"
      "A leakage of what?"
      "I have a seat full of money, like full of money"
      "Must be the money!"

      • + 5
      • 3 jun 2026 - 16:53
    • Snork

      Posts: 22.587

      Okay, copy. Strategy K? Question?

      • + 3
      • 3 jun 2026 - 17:02
    • "Strategy K?"
      "I'm pushing like an animal, so I choose strategy M"
      "M?"
      "Yes, M for money!"

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 17:07
  • x.com/Charles_Lecl(...)2062060280658514435

    Adam Cooper
    @adamcooperF1
    ·
    23 m
    No surprise as @ScuderiaFerrari announces that @Charles_Leclerc
    is staying for the "coming seasons" after the renewal of his agreement:
    "I couldn’t be happier to continue this journey with Scuderia Ferrari HP. It has always been so much more than just a team to me. It’s the team I’ve loved and dreamt of being part of since I was a child, and after all these years it has become a second family. Together we’ve shared incredible moments and some tougher ones, but I believe in this team more than ever, and I’m deeply grateful that we will keep pushing side by side toward our shared goal of bringing the World Championship back to Maranello. Being a Ferrari driver is a dream, but it’s also a responsibility I never take for granted. I’ll continue to give absolutely everything I have to bring this team back to where it belongs, at the very top, for everyone in Maranello, and above all for the tifosi, whose passion is the heartbeat of this Scuderia."

    • + 0
    • 3 jun 2026 - 09:02
  • Bijzonder te noemen. Hij was wat mij betreft echt wel iemand geweest die een essentieel onderdeel van het silly season hadden kunnen zijn. Ik had hem meer dan de huidige Ferrari gegund. Blijkbaar neemt hij de prestaties voor lief.

    Hij had makkelijk kunnen wachten en wellicht op Mercedes of misschien zelfs wel RBR kunnen wachten. In mijn ogen een gemiste kans maar nogmaals hij zal zelf blijkbaar nog steeds tevreden zijn.

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 09:23
    • Op RBR? Je bedoelt dat team dat nu alleen maar verder en verder achteruit hobbelt. En bij Mercedes is geen plek. Russell en Antonelli hebben gewoon contracten.

      • + 3
      • 3 jun 2026 - 10:29
  • Joeppp

    Posts: 8.632

    Ik vind het wel mooi om te zien dat coureurs langer trouw zijn aan hun team. Daarnaast is Ferrari het team waar iedereen een keer voor wil rijden veel meer dan voor Mercedes of RedBull. Ik ben er van overtuigd dat zijn kampioenschap met Ferrari er een keer komt.

    • + 4
    • 3 jun 2026 - 09:25
    • The Wolf

      Posts: 976

      "Ik vind het wel mooi om te zien dat coureurs langer trouw zijn aan hun team"
      Ik niet eigenlijk. Niet dat ik Leclerc graag bij Ferrari zou zien vertrekken. Maar gewoon in het algemeen, ik zie de rijders liefst vaker rouleren, ipv die ellenlange samenwerkingsverbanden. Een jaar of 3 / uiterlijk 4. Dan is het wel weer interessant wat een bepaalde rijder bij een 'nieuw' team kan laten zien. Houd het interessant...

      • + 6
      • 3 jun 2026 - 09:38
    • Snork

      Posts: 22.587

      Wolf, dat principe kan je ook thuis aan de directie voorleggen. Dan krijg je een hengst voor je bakkes en mag je de kliko met meurend afval nog ook aan de straat zetten en de hond in de regen uitlaten.

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 16:52
  • Ik denk op zich een prima keus. Het enige team waar hij had kunnen rijden dat had gekund was McLaren, maar dat zie ik niet gebeuren. Mercedes wil Max en Red Bull zal gegarandeerd vallen als een kaartenhuis als Max vertrekt zoals toen Schumacher vertrok bij Benneton.

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 09:50
  • Een goede 2de rijder die nu met dit nieuwe contract beter beloond wordt. Kiest voor het geld en gaat Hamilton ondersteunen. Zonde van een talent die volgens mij nooit uit de ‘rode’ verf gekomen is. Snelle quali rondes en eigenlijk teveel fouten op de baan Frustraties op de baan op de radio, maar nooit duidelijk met zijn vuisten op tafel, wordt geen WK bij Ferrari. Vandaar denk ik dat hij met een verbeterd financieel contract ‘2e rijder’ wordt met evt successen op het podium.

    • + 2
    • 3 jun 2026 - 10:26
    • Goed verwoord!

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 13:13
    • Is dit sarcastisch? LeClerc gaat Hamilton ondersteunen?? Heb je het afgelopen 1,5 jaar wel gekeken …

      • + 5
      • 3 jun 2026 - 13:26
    • @mrduplex F1 is politiek, Hamilton is de eyecatcher bij Ferrari, het merk dat heden lijdt onder grote verliezen. Een beetje promotie zou Ferrari goed doen. Hamilton komt steeds beter terecht met de Ferrari in de race, oogt tactisch beter dan Leclerc, die af en toe teveel wil maar dat niet om kan zetten in klinkende resultaten. Leclerc is door mijn ogen gezien een beetje te tam om Ferrari naar een hoger plan te tillen. Ik zeg niet dat Hamilton WK wordt, maar gaat binnenkort wel over Leclerc heen qua prestaties. Hamilton is groeiende en Leclerc blijft ……Leclerc bij Ferrari.

      • + 1
      • 3 jun 2026 - 15:16
    • Hamilton doet t altijd goed in China en Canada,en dat weet ie,dat ie dan vanalles gaat roepen daar kan je toch wel doorheen kijken lijkt me,dat is gewoon het psychologisch spelletje wat ie speelt. Volgens de geruchten krijgt Leclerc een contract van 50 miljoen oid,de enige reden dat Hamilton meer krijgt is inderdaad de marketingwaarde en omdat ie 7 voudig kampioen is. Ferrari gaat geen 50miljoen neertellen voor een zogenaamde 2e rijder,dat kan je toch echt niemand wijs maken. We zijn 1,5 jaar verder en volgens mij heeft Hamilton nog geen een keer in het kampioenschap voor gestaan , hij heeft nu het geluk dat Silverstone bijna is,daarna komen allemaal banen waar Leclerc het niet een beetje beter heeft gedaan,maar Hamilton zelfs een beetje belachelijk maakte qua prestaties. Ach we praten wel verder aan het einde van het seizoen,weet zeker dat LeClerc er dan weer boven geëindigd is,en de LH fanclub weer allerlei complot theorieën gaat verzinnen 🙈

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 17:43
  • JPfx

    Posts: 451

    dus exit Hamilton?

    • + 0
    • 3 jun 2026 - 12:32
    • Hoezo exit Hamilton? Dat staat nergens. Wat we alleen met zekerheid kunnen zeggen is dat Hamilton waarschijnlijk niet nog jaren doorgaat. Hij is immers al 40. Ik vind het waarschijnlijker dat hij het jaar voor jaar aankijkt. Ik denk dat hij er volgend jaar nog in zit, maar de kaarten voor 2028 helemaal open op tafel liggen.

      • + 2
      • 3 jun 2026 - 13:12
  • Is dat het gezicht dat hij erbij trok?

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 17:34
  • Hij had ook niet echt een keus........

    • + 1
    • 3 jun 2026 - 18:08

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

MCGrand Prix van Monaco

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.751
  • Podiums 52
  • Grand Prix 178
  • Land MC
  • Geb. datum 16 okt 1997 (28)
  • Geb. plaats Monte Carlo, MC
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar