McLaren komt met opmerkelijke verklaring voor bandenblunder

Het team van McLaren zorgde afgelopen weekend voor verbazing met een opmerkelijke bandenkeuze. Na wat gemiezer in Canada besloot McLaren om Oscar Piastri en Lando Norris op de intermediates te laten starten. Teambaas Andrea Stella heeft een logische verklaring voor dit opvallende moment.

Het was afgelopen zondag koud en nat op het Circuit Gilles Villeneuve. Vlak voor de start van de Grand Prix begon het te miezeren, maar het leek er niet op dat het echt door ging regenen. Op een aantal delen van de baan was het nat, maar veel teams vonden het niet nat genoeg om voor regenbanden te kiezen. Bij McLaren dachten ze daar anders over, en Norris en Piastri stonden op de tweede startrij met inters onder de auto. Het bleek de verkeerde keuze te zijn, en ze moesten snel een pitstop maken.

Waarom nam McLaren dit besluit?

Het werd een verloren middag voor McLaren, en teambaas Andrea Stella legde aan de internationale media uit wat er aan de hand was: "Naar onze mening was het circuit heel erg glad. Op een droog circuit hadden we al moeite om de banden op temperatuur te krijgen. Op dat moment was het echter ook nog eens glad en regende het. Dus we vonden dat je op dat moment moest beslissen welke band het meest geschikt was voor de situatie."

Bij de start viel Arvid Lindblad stil, en moesten de overige coureurs twee extra opwarmrondes rijden. Stella zag het daarna misgaan: "De regen hield daarna snel op en er was ook nog eens een dubbele opwarmronde, wat volgens mij niet goed was voor onze beslissing. Ik had de auto's op droge banden graag willen zien als de race op het geplande tijdstip van start was gegaan."

Waar ging het mis?

Het feit dat de wedstrijdleider van de FIA besloot om extra opwarmrondjes te rijden, was volgens Stella de doodsteek van de strategie van McLaren: "Ik denk dat we een beetje pech hadden met het feit dat de regen net was gestopt en dat er een dubbele opwarmronde was."

Zuchtend maakt de Italiaan zijn verhaal af: "Achteraf gezien werden we een beetje benadeeld door die beslissing, maar op het moment dat de beslissing genomen moest worden, waren de omstandigheden volgens mij wel echt geschikt voor de inters."

Hoe liep het af?

McLaren verliet Canada zonder een WK-punt te hebben gepakt in de race. Lando Norris viel uiteindelijk uit met technische problemen, terwijl Oscar Piastri buiten de punten bleef na een slechte race en een straf voor een aanrijding met Alexander Albon.

Ja ja, de dubbele opwarmronde de schuld geven in plaats van de hand in eigen boezem steken: het was gewoon een strategische fout van McLaren.

  • 20
  • 26 mei 2026 - 15:03

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Ja ja, de dubbele opwarmronde de schuld geven in plaats van de hand in eigen boezem steken: het was gewoon een strategische fout van McLaren.

    • + 20
    • 26 mei 2026 - 15:03
    • Als je Stella gelooft maakten in principe alle andere teams een strategische blunder maar hadden zij geluk dat Arvid Lindblad stil viel met twee extra opwarmrondes tot gevolg.

      Stella, ga toch fietsen en neem daarna een Stella...

      • + 10
      • 26 mei 2026 - 15:18
    • F1jos

      Posts: 5.379

      Stella was in die geval een eenzame fietser.

      • + 4
      • 26 mei 2026 - 15:28
    • 919

      Posts: 4.432

      Vraag me af wat dommer is richting buitenwereld.
      Gewoon toegeven dat je de plank misgeslagen hebt, en daar dus lering uit trekken. Of achter je foute beslissing blijven staan.
      Eigenlijk niet zo moeilijke vraag, ze komen met deze verklaring pas echt dom over.

      • + 7
      • 26 mei 2026 - 16:52
    • nr 76

      Posts: 7.530

      Stella tegen @Larry: Gazellefietsen!

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 17:07
    • Toch kan ik me wel vinden in zijn uitleg. Ze waren snel weg en liepen in eerste instantie uit.

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 18:29
  • NicoS

    Posts: 20.862

    Zoeken naar excuses….
    Ook zonder uitgestelde start was het een verkeerde beslissing.

    • + 9
    • 26 mei 2026 - 15:06
    • Ze hadden de eerste paar ronde wat meer voordeel kunnen hebben, maar verder ook niet.

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 15:14
  • Politik

    Posts: 9.980

    Simpel gevalletje van gegokt en verloren.
    Ook zonder die twee extra opwarmrondes was het helemaal niks geworden op die intermediates.

    • + 5
    • 26 mei 2026 - 15:15
    • Dan ook met 2 wagens nog, had dan de keuze op één wagen gemaakt. Ze lijken niet te leren van fouten.

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 17:01
    • nr 76

      Posts: 7.530

      @Mr Marly:"we only think it's fair".

      Ze hebben zichzelf in '25 in een positie gebracht, waar ze met dit rijdersduo noooooit meer uit gaan redden.

      • + 3
      • 26 mei 2026 - 17:09
    • Politik

      Posts: 9.980

      Mee eens, beter hadden ze op twee paarden kunnen wedden.
      Alleen hadden we dan waarschijnlijk weer het gezeur over papaya rules gekregen.

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 17:24
  • Onbegrijpelijke keuze, tobbers.

    • + 4
    • 26 mei 2026 - 15:18
    • Ik denk dat ze gegokt hebben op regen.

      Maar ik begrijp de keuze niet. Ze beweren dat ze aan het eind van dit jaar nog in het gevecht voor de titels zullen zijn. Dan ga je niet gokken. Alleen al dat is een blunder. Om eventueel wat punten te winnen, riskeren ze veel punten en zeer waarschijnlijk 2 podiumplekken.

      • + 6
      • 26 mei 2026 - 15:28
  • Ik heb wat betreft strategie slechte excuses gehoord van Ferrari, maar zo slecht?

    • + 5
    • 26 mei 2026 - 16:35
    • nr 76

      Posts: 7.530

      Ik denk dat dit de strategische overdracht was van de rode lantaarn qua strategie....

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 17:11
  • nr 76

    Posts: 7.530

    Dus het is de schuld van de extra formationlaps dat het niet ging regenen?

    • + 2
    • 26 mei 2026 - 17:08
  • Lekker makkelijk weer oordelen door iedereen achteraf. Ja het ziet er knullig uit als je weg rijdt op intermediates op een droge baan, maar wat Stella aangeeft is dat je de bandenkeuze moet maken 7 minuten voor de start. Als het op dat moment regent dan wordt het sowieso een gok.


    McLaren was niet de enige die hiervoor koos. 7 rijders stonden op intermediates, dat is bijna 1/3 van de grid.

    Ik heb ook al veel mensen horen roepen dat McLaren meteen bij de opwarmronde naar binnen had moeten komen. Zelfs van oud coureurs, maar blijkbaar zijn die niet echt goed in staat om strategisch te denken of ze kunnen niet rekenen, of wat de tekortkoming dan ook mag zijn. Als Norris bijvoorbeeld in de opwarmronde binnenkomt dan start hij uit de pitstraat, helemaal achteraan een paar seconden achter de rest van het veld. Of je nu in de opwarmronde binnenkomt of na ronde 1 maakt voor je positie niet veel uit.

    Wat echter wel kan is dat je in de eerste ronde een crash hebt en dan de safety car komt. In dat geval zijn in ieder geval niet alle plekken verloren als Norris de pits induikt na ronde 1. Maar zelfs buiten dat, Norris kwam in ronde 2 binnen vanaf de leidende positie, dus die eerst 2 ronden heeft hij op zijn intermediates sneller afgelegd dan alle andere rijders in het veld. Zo waardeloos waren de intermediates de eerste 2 ronden dus ook nog niet.

    Uiteindelijk maakte het niet veel uit of Norris nu in de opwarmronde naar binnen was gekomen of pas aan het eind van ronde 2. Door gewoon de start te nemen hadden ze eigenlijk niks te verliezen, maar mogelijk was er wel wat te winnen.

    Ik vind het altijd wel grappig om te zien hoe mensen van zichzelf denken dat ze het strategisch veel beter zouden doen dan een F1 team. Zo simpel als dat er op TV uit ziet is het echt niet en de mensen die bij een F1 team werken zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen. Ga daar maar eerst van uit voordat je denkt dat je binnen een minuut daar over kan oordelen.

    • + 7
    • 26 mei 2026 - 20:02
  • Rimmer

    Posts: 13.330

    Prutsen kan ook als dat soms uitmondt in een dikke blunder. Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
    Prima. Maar kom daar gewoon voor uit. Als Oscar al meermaals roept dat de banden keus verkeerd is haal hem dan binnen en start vanuit de pits. Maar gewoon lekker vast blijven houden aan eigen keuzes terwijl de man die op de baan rijdt zegt dat de banden verkeerd zijn is gewoon dom. Daarna ontstaat er enorm veel frustratie bij de rijders en maken ze fouten in een poging de blunder ongedaan te maken. Dan ben je klaar.
    Had gewoon de rijders (in ieder geval Oscar want die was duidelijk) naar binnen gehaald en op de medium gezet. Dan was hij achteraan gestart maar wel in alle rust en zonder enorme frustratie want je weet dat je een lange race hebt en de pace en tenminste op dezelfde banden begint. Dan kan je methodisch en clean naar voren rijden. Maar je luistert niet, zet ze op wilde verkeerde band en daarna proberen ze boven hun macht te rijden en te forceren om nog tot iets te komen. Blunder nummer twee.
    Blunder nummer drie is dan om na de race te gaan roepen dat je de goede keuze maakte en dat het aan het weer lag.
    Het is überhaupt een wonder dat McLaren twee seizoenen op rij WCC kampioen werd met deze mentaliteit en insteek. Maar goed, in het eerste jaar verloren ze het WDC aan Max door domme blunders en de weigering dit te benoemen.
    In 2025 wonnen ze beide maar zelfs toen kwam het tot de laatste race/rondes aan anders hadden ze wederom het WDV weggegooid. Dit jaar zou de titel er zeker weer in zitten maar met dit soort weekenden en het goed praten van je blunders
    raakt de titel wel langzaam uit het zicht. Toto lacht zich rot. Die had gewoon 100% eerlijk benoemd dat ze kneuzen waren als ze op inters waren gestart.

    • + 6
    • 26 mei 2026 - 20:16
  • Ergens snap ik de gok. Maar wat ik niet snap is dat ze met 2 auto’s op Intermediates beginnen. Op dat moment ben je dus niet meer aan t gokken maar sta je 100% achter je keuze. Verder maakte Ferrari bijna dezelfde fout dusja. Ik was er overigens wel super blij mee.

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 02:27
  • SennaS

    Posts: 12.221

    Ze pakken de draad op waar ze eind 2025 mee gestopt qua mismanagement

    • + 0
    • 27 mei 2026 - 19:04

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 22 feb 1971 (55)
  • Geb. plaats Orvieto, IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar