Piastri baalt van McLaren: "Zagen eruit als idioten"

Het team van McLaren sloeg afgelopen weekend een modderfiguur in de Canadese Grand Prix. Ze maakten een strategische fout met de bandenkeuze bij de start, en dat zorgde ervoor dat ze geen WK-punten wisten te pakken. De teleurstelling bij Oscar Piastri was groot, en hij stelde dat ze er hierdoor uitzagen als idioten.

Piastri en zijn teamgenoot Lando Norris startten de race vanaf de tweede startrij. Voorafgaand aan de race begon het te miezeren, en dat betekende dat de teams voor een dilemma stonden: slicks of regenbanden? De meeste topteams kozen voor de slicks, maar bij McLaren besloten ze hun coureurs op de intermediates te zetten. Het bleek de verkeerde gok te zijn, en beide coureurs moesten al vroeg een pitstop maken. Daarna werd het een verloren race.

Wat was er aan de hand?

Piastri werd als elfde geklasseerd, nadat hij ook een tijdstraf had gekregen voor een crash met Alexander Albon. Bij Sky Sports probeerde hij de strategie uit te leggen: "Het was aan het regenen en tussen het volkslied en het instappen door zagen we dat de grond best nat was. Je kon goed zien waar het nat was, en waar het droog was."

Helden of idioten

Toen Piastri voorafgaand aan de race naar de grid reed, was het volgens hem ook geen makkelijke situatie: "Toen ik naar de grid reed op slicks, was het ook niet makkelijk. Het vol op het gas gaan was lastig. Helaas voor ons stopte het daarna met regenen."

Het zorgde ervoor dat de McLarens nogal voor aap stonden, en dat kan Piastri alleen maar beamen: "Als het net iets meer had geregend, hadden we eruitgezien als de helden. Dat gebeurde echter niet, dus we zagen eruit als idioten."

Pijnlijke dag voor McLaren

In zijn pogingen om de verloren tijd goed te maken ging Piastri in de openingsfase de fout in, en beukte hij de Williams van Albon van de baan. Dit leverde hem een flinke tijdstraf op, en maakte een puntenfinish onmogelijk. Voor Piastri's teamgenoot Norris eindigde de middag nog pijnlijker, want hij viel uit.

Over idioten gesproken, bedankt aan de regie voor het missen van 50%, van alle acties van wat best een leuke race was.

  • 15
  • 25 mei 2026 - 10:01

Reacties (22)

Login om te reageren
  • wezz-88

    Posts: 38

    Vooral die ‘inhaalactie’ op Albon zorgde ervoor dat je eruit zag als een idioot Oscar.. gefrustreerd door het geblunder van zijn team uiteraard maar had je hoofd koel gehouden en dan was een top 6 makkelijk mogelijk geweest, misschien zelfs nog wel voor Hadjar met al z’n penalties. Zonde hoor!

    • + 5
    • 25 mei 2026 - 09:38
    • Als ze gewoon op soft starten zit hij nooit achter Albon en is hij een stuk relaxter natuurlijk, nu was hij ook gefrustreerd

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 09:58
    • Daar kreeg hij dezelfde straf voor als Hadjar op leclerc. Onbegrijpelijk

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 10:08
  • Alles aan McLaren was gisteren flop. Wie de call maakte om op inters te starten mogen ze per direct op non actief zetten, een blunder van formaat. Vervolgens de coureurs die de fout in gingen, Piastri met een domme aanrijding en Norris met een uitstapje grasmaaien waardoor een extra pitstop noodzakelijk was en uiteindelijk een uitvalbeurt. Veel fouten keuzes zijn er gemaakt, beetje dejavu met vorig seizoen waar ze het tegenovergestelde van de rest doen wat finaal verkeerd uitpakt.

    • + 3
    • 25 mei 2026 - 09:54
    • Je kunt waarschijnlijk ook geen onderscheid maken, maar ik had toch gegokt op 1 wagen met een andere band dan had je altijd nog iemand gehad met de juiste band en wellicht een goed resultaat.

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 10:11
    • NicoS

      Posts: 20.794

      @Remco,
      We zien al jaren hetzelfde patroon bij McLaren dat ze beide coureurs op gelijke strategie zetten. Piastri had diverse keren aangegeven tijdens de formatie rondes dat het geen goede keuze was, maar er wordt niets mee gedaan.
      Zal wel met de papaya rules te maken hebben dat ze geen verschillende strategieën nemen.
      Deze race, en ook de titel is hiermee eigenlijk weggegooid, want als er een team is die Mercedes echt kan uitdagen, dan is dat McLaren wel op dit moment.
      Maar ja, de achterstand is inmiddels enorm qua punten, dat zie ik ze niet meer goedmaken.

      • + 6
      • 25 mei 2026 - 11:49
  • Dat een kleiner team als Williams of Audi die keus maakt valt te begrijpen, dat kan zo'n keuze goed uitpakken, maar McLaren zou dat niet moeten doen

    IK denk overigens dat Max of Lewis zelf hun mond open hadden gedaan bij die keuze, zeker als ze hoorden waar de rest van de top 8 op gingen starten

    • + 3
    • 25 mei 2026 - 09:57
    • Reflex

      Posts: 720

      Je hoort niet waar de rest op start, enkel je teamgenoot. Als Max zijn team had aangegeven dat de radar flink wat regen voorspelt was hij net als Lando en Oscar gewoon gevolgd. Dit is geen rijderscall maar een team call. Ze zien de radar, de rijder niet.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 10:57
    • GP zegt altijd tegen Max waar de rest op start voor de race start

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 11:41
    • Volgens mij begreep ik uit de debrief dat Lewis weldegelijk op inters stond, maar ze vlak voor de formatieronde verwisseld had.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 12:26
    • Grappig dat je het zegt want bij Hamilton ging dit net goed.

      ‘I saw you switch at the last moment ‘ - Verstappen in de cooldown room tegen Lewis.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 12:51
    • Reflex

      Posts: 720

      @StevenQ dat is nadat de banden al gemonteerd hadden moeten zijn. Je kan je eigen keuze daar niet op afstemmen. GP heeft geen xray ogen en weet niet wat de concurrentie gebruikt tot het vrij is gegeven en te laat is. Dan kun je enkel nog na de formatieronde de pits in gaan. Hopelijk begrijp je dat.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 19:43
  • Over idioten gesproken, bedankt aan de regie voor het missen van 50%, van alle acties van wat best een leuke race was.

    • + 15
    • 25 mei 2026 - 10:01
    • Phantom01

      Posts: 944

      Amen

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:12
    • d07

      Posts: 2.611

      Zo zeg dat wel.... lagen die te slapen ofzo.
      Ook de herhalingen kwamen erg laat.

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 10:27
    • Zo gaat het het hele seizoen al het lijkt er op dat er dit seizoen een andere regie is,eerder Amerikaans.
      Missen bijna elke actie en elke onbenullige onnozelheid wordt uitgebreid in beeld gebracht.
      Herhalingen in een klein postzegeltje aan de zijkant van het scherm.

      • + 4
      • 25 mei 2026 - 10:57
  • Toont maar weer dat McLaren nog lang geen top team is. En dat Norris en Piastri nog niet van top niveau zijn.

    Mercedes, Ferrari en Red Bull zou nooit deze keuze gemaakt hebben. En Verstappen, Russel, Hamilton, Leclerc zouden hun team vertellen: jongens niet om het een of ander, maar mediums? F0ck off. Slicks eronder.

    Iets wat McLaren zelf natuurlijk al lang hadden moeten zien. Maarja het is en blijft een klanten team, met veel geld, maar de echte team structuur zoals een Mercedes is ver te zoeken.

    • + 0
    • 25 mei 2026 - 10:04
    • 2 jaar op rij het constructeur kampioenschap en vorig jaar het rijders kampioenschap, enkele podia en een sprint overwinning dit seizoen. Niet slecht voor slechts een klanten team toch?
      Het team en de coureurs hebben jouw een stok gegeven om te slaan, het is je gegund dat je voor deze race je gelijk kunt halen na telkens dezelfde negatieve riedeltje op te sommen.

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 10:27
    • d07

      Posts: 2.611

      Nou, Ferrari kan er anders ook wat van hoor om zulke blunders te maken. De laatste tijd gaat het de goede kant op, maar dat is wel eens anders geweest.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:28
    • Skimi

      Posts: 1.121

      Meerdere blunders op rij. 1 door toch op inters te starten terwijl er geen regen meer aankomt (valt nog iets voor te zeggen). Dan tig opwarmrondes waarin niemand van het team zegt, kom maar binnen. Piastri oppert nog wel iets maar heeft kennelijk weer niet de doortastendheid (al eerder gebeurd) om het te forceren. Verstappen was gewoon naar binnen gegaan en ze hadden geen keus gehad

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:39
  • De tactiek leek nergens naar maar ik denk ook dat we na vier seizoenen stilaan de conclusie kunnen trekken dat we Piastri collectief serieus hebben overschat. Rijdt al van bij het begin in één van de beste auto's (vorig jaar sowieso de beste) maar presteert zeer wisselvallig. Niet consistent genoeg/teveel races/periodes dat het helemaal niets is. Eerder degelijke tweede rijder dan een kampioen, in lijn met Webber destijds.

    • + 0
    • 25 mei 2026 - 10:24
    • idd en wat een fout van Piastri. Blijkbaar kan toch niet iedereen van P15 naar voren rijden met een snellere auto.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 12:58

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 859
  • Podiums 28
  • Grand Prix 76
  • Land AU
  • Geb. datum 6 apr 2001 (25)
  • Geb. plaats Melbourne, Australia, AU
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar