Gefrustreerde Russell druipt af in Canada: "Iemand wilt dat ik niet win"

George Russell baalde als een stekker na afloop van de Grand Prix van Canada. De Mercedes-coureur zag een sterk weekend in rook opgaan door technische problemen, terwijl zijn concurrenten opnieuw kostbare punten pakten. Na afloop sprak de Brit openlijk over zijn frustraties en gaf hij toe dat de titelstrijd voorlopig uit zijn handen lijkt te glippen.

Russell begon in Canada nog met vertrouwen aan het weekend en verkeerde lange tijd in uitstekende vorm. Toch sloeg het noodlot opnieuw toe voor de Mercedes-coureur, die vanuit leidende positie te maken kreeg met pech. Daarmee kende hij opnieuw een forse tegenvaller in wat volgens hem al een seizoen vol frustrerende momenten is.

Russell wijst naar pech na nieuwe klap

De Brit stak niet onder stoelen of banken dat hij het gevoel heeft dat het kampioenschap stilaan uit zicht raakt. Volgens Russell lijkt alles momenteel de verkeerde kant op te vallen, terwijl zijn directe concurrenten juist profiteren.

“Op dit moment heb ik het gevoel dat de titel vooral van hem is om te verliezen”, gaf Russell eerlijk toe bij Viaplay. “Ik probeer gewoon van iedere race te genieten, want soms lijkt het wel alsof iemand daarboven niet wil dat ik echt kan meedoen om het kampioenschap.”

Russell somde vervolgens een reeks pijnlijke momenten op. De timing van de safety car in Japan, technische problemen tijdens de kwalificatie in China én de pech in Canada zorgden ervoor dat drie van de eerste vijf raceweekenden volgens hem verkeerd uitdraaiden.

Mercedes-coureur blijft trots op eigen niveau

Toch wilde Russell niet alleen in negativiteit blijven hangen. De Brit benadrukte dat hij vooral gefrustreerd is omdat de tegenslag juist kwam op een weekend waarin hij zich sterk voelde achter het stuur.

“Ik had liever gehad dat zoiets gebeurde in Miami, toen ik echt een waardeloos weekend kende”, aldus Russell. “Niet op een moment waarop ik juist competitief was en voelde dat er veel mogelijk was.”

Ondanks de nieuwe dreun vertrekt Russell niet volledig teleurgesteld uit Canada. De Mercedes-coureur blijft overtuigd van zijn eigen prestaties en vindt niet dat hij zichzelf iets kan verwijten. “Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat ik vandaag iets anders had kunnen doen. Daarom ben ik uiteindelijk wel tevreden over mijn eigen optreden”, besloot hij.

AUDI_F1

Posts: 3.858

Die iemand die wil dat ik niet win, dat ben ik dus.

  • 39
  • 25 mei 2026 - 00:42

Reacties (41)

Login om te reageren
  • AUDI_F1

    Posts: 3.858

    Die iemand die wil dat ik niet win, dat ben ik dus.

    • + 39
    • 25 mei 2026 - 00:42
    • Ik wou als eerste dat Russell niet ging winnen!

      • + 14
      • 25 mei 2026 - 01:17
    • jd2000

      Posts: 7.769

      Niet,ik was de eerste! Maar ja de keuze tussen een leuk Italiaans ventje of een cocky Brit, dan is de keuze snel gemaakt.

      • + 14
      • 25 mei 2026 - 01:23
    • Was niet de eerste maar doe wel mee

      • + 9
      • 25 mei 2026 - 07:27
    • Phantom01

      Posts: 944

      Iemand, dan is hij nog optimistisch.
      iedereen komt meer in de buurt.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:11
  • Politik

    Posts: 9.972

    Ik denk dat heel veel mensen willen dat je niet wint George.
    Ik zat vandaag in de bocht waar hij stil kwam te vallen en aan het gejuich te horen had ik even het idee dat ik hier met het gros van dit forum op de tribune zat.
    Nou maakt het mij weinig uit wie van de twee mercedessen wint, maar het maakte de spanning in de race wel dood en dat was erg jammer.
    Maar dat Russell bijna nergens de gunfactor lijkt te hebben, is wel duidelijk.

    • + 28
    • 25 mei 2026 - 00:46
    • Dit dus.

      Het vervelende hieraan zijn veel dingen. Voorkeuren heeft iedereen, en dat kan en mag. De kans acht ik alleen groot dat anno 2026 de gunfactor belangrijker is dan wat dan ook. Val je niet in de smaak? Dan boeit het niet wat je zegt, wat je doet, of wat je presteert. Val je wel in de smaak? Alles is leuk, alles is waar en dan boeit het ook niet wat je doet in omgekeerde vorm.

      Het vermogen om vergevingsgezind te zijn, het vermogen om verder te kijken dan enkel uiterlijkheden, situationele gebeurtenissen lijkt compleet verdwenen. Ik ga het toch noemen. Een bepaald persoon zo'n 2000 jaar geleden heeft dit allemaal benoemd. En toch, trappen we er weer in.

      Ik vind het echt stuitend dat het woord 'gunfactor' uberhaupt bestaat en een top prioriteit is geworden.

      George is rete snel, heeft zichzelf al lang bewezen maar heeft nooit de mogelijkheid gehad om WK te kunnen worden. Nu wel.

      Simpel: onthou deze 25 punten en aan het eind van het seizoen maken we de balans op. Het is ze allebei gegund, op basis van kwaliteiten, niet op basis van het gezichtje.

      • + 10
      • 25 mei 2026 - 00:56
    • Jij zat daar gewoon? Cool. Doodjammer was het voor echte fans.

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 01:00
    • Politik

      Posts: 9.972

      @Rcm,

      Ik hoop ook wel eens dat een coureur uitvalt.
      Omdat het ten goede komt voor mijn favoriete coureur/team.
      Maar als racefan vind ik het leuker om een geweldige race te zien.

      Ik dacht vanmiddag echt bij mezelf, ja juichen jullie maar, maar je juicht om het wegvallen van de spanning in de race, die er vanaf nu vanaf is.

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 01:07
    • Kubica

      Posts: 5.735

      Het gezichtje ??? Zijn gluiperige gedrag maakt hem onbemind . Zelfs in zijn eigen land .

      • + 33
      • 25 mei 2026 - 01:15
    • @politik
      Correct. Ik deed dat bij wijze van ontlading ook al eens.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 01:21
    • Het boeit juist wel wat Russell zegt en doet, dat kan je helemaal niet los zien van de gunfactor. Je eigen doen en handelen heeft daar heel veel invloed op!
      en mensen zijn echt niet blind. Iedereen heeft z’n acties tov andere rijders toch gewoon kunnen zien,en erg sportief waren die niet.Ja voor de race was het doodzonde,en uitvallen gun ik zo niemand

      • + 15
      • 25 mei 2026 - 01:22
    • mdfc33

      Posts: 367

      Het heeft niets te maken met dat hij wel of niet retesnel is. George loopt mentaal mijlenver achter bij de echte toppers. Het is een huilebalk eerste klas die van zichzelf denkt dat hij beter is dan dat hij daadwerkelijk is. Hij is alleen maar bezig om zich te bewijzen maar is daar eigenlijk te emotioneel voor. De gunfactor is er niet omdat als hij zijn mond opendoet het net is alsof je naar de Prince of Wales in z'n jonge jaren aan het luisteren bent. Hij heeft het idee dat ie al koning is terwijl ie dat nog lang niet is. Waarschijnlijk heeft ie ook een plakboek over zichzelf en verzamelt ie alles wat er over hem gezegd en geschreven is en ondertussen moet ie overal z'n zegje doen en over vanalles z'n mening ventileren want hij wil gehoord worden. Teveel bezig met beeldvorming, te weinig met de realiteit. Hij zou zo de politiek in kunnen.

      • + 26
      • 25 mei 2026 - 02:06
    • Edgar

      Posts: 1.762

      Het heeft niks met "niet in de smaak" vallen te maken, maar meer met bepaalde uitspraken in het verleden jegens anders coureurs en/of situatie op de baan die heb niet bepaald populair hebben gemaakt, hij word niet voor niets een slang genoemd door menig F1 kijker.

      • + 12
      • 25 mei 2026 - 06:39
    • @MS
      Met telkens dieper wordende frons heb ik je post gelezen. De redenatie; wel in de smaak vs wiet in de smaak, en dat dat niet goed zou zijn? Ik kan er eigenlijk geen woorden aan geven, zo ridicuul vind ik hem. En dat de 'gunfactor' een woord is dat eigenlijk niet zou moeten mogen bestaan?! Huh? Wat?!!!

      Dus jij gunt je eigen kind evenveel als het kind van die herrie schoppende proleet schuin aan de overkant, dat de hele dag zit te dreinen op de oprit, ongemanierd en ongeïnteresseerd opgroeit en no geen gat in een pakje boter kan slaan omdat hij niets heeft willen leren? Om maar te zwijgen over wat een sprookjesfiguur 2000 jaar geleden gezegd en/of voorspeld zou hebben...

      • + 13
      • 25 mei 2026 - 07:25
    • Politik

      Posts: 9.972

      De proleet die de proleet als voorbeeld aanhaalt 🙈

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 07:49
    • Bedankt, Politik. Hiermee bevestig je dus dat het niet aan "het gros van dit forum" ligt, maar George dus gewoon internationaal niet lekker ligt.

      Kunnen mensen zoals jij en de andere clowns hier dat argument al in ieder geval niet meer gebruiken.

      • + 14
      • 25 mei 2026 - 07:58
    • Uitvallen door mechanische problemen is nooit leuk. Wie het ook is

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 08:08
    • Politik

      Posts: 9.972

      Ik.heb nooit beweert dat de aversie tegen Russell aan het forum ligt.

      Ik heb wel beweert dat jij een hypocriete, prekende dorpspastoor bent, die hier een paar maanden geleden startte als een inhoudelijke poster en zich steeds meer en meer als een troll profileert.

      Met een voorkeur voor clown emoticons🙈

      • + 7
      • 25 mei 2026 - 08:38
    • Dat hele pleidooi over dat gunfactor niet hoort te bestaan vind ik ridicuul.

      Tuurlijk gun je het op basis van gedrag de ene persoon meer dan de ander. Dat heeft niets te maken met het feit dat je iemand niet goed vind.

      Russel is heel goed maar ik vind het een engnek. Ik vind ook dat ik dat recht heb te vinden. Ik was bv wel voor Schumacher, Seb en Max; ook mannen die door een deel van de fans erg gewaardeerd worden maar door een ander deel het succes misgunt wordt; dat mag toch een ieder voor zichzelf bepalen. Ik heb daar geen moeite mee.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 08:53
    • Clown, Politik. Deze reactie van jou is dus precies waarom je een clown bent haha.

      • + 5
      • 25 mei 2026 - 08:55
    • @glasvezel en de rest

      Klopt. Ik zeg niet dat ik mij er niet schuldig aan maak, ik zeg dat ik het kolder vind. In mijn wereldvisie, gebasseerd op dat ‘sprookjesfiguur’ (apart dat je dit zo noemt, daar het gewoon een historisch persoon is maar goed) beoordelen we mensen aan de hand van de juiste categorie, niet op basis van ‘gunfactor’. Daar kan je het mee oneens zijn, dat maakt niet meteen onwaar.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 18:16
    • @MS
      Ben niet van babbelen over godsdiensten en/of bijbehorende personages, het is dat je er zelf over begon. Als jij het een historisch persoon noemt, ook goed.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 23:25
    • "De proleet die de proleet als voorbeeld aanhaalt 🙈"

      Ach gossie, die politik correcte praatjesmaker wil zich ook weer even laten gelden... 🤣

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 23:38
    • Haha, nee niet ook goed, het is gewoon waar. Je kunt het oneens zijn met Jezus Christus, je kunt niet ontkennen dat hij bestaan heeft. Tenzij je historisch onderzoek in algemene zin afwijst, maar dan hebben we een serieus probleem.

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 01:49
    • Dit is wel een interessante discussie, dus voor de verandering zal ik even aardig zijn.

      Zowel MS als Glasvezel hebben gelijk.

      De persoon Jezus heeft natuurlijk wel gewoon bestaan, maar in de verhalen over hem komen veel elementen voor die we vandaag de dag als mythisch of bovennatuurlijk beschouwen, zoals het lopen op water, het genezen van zieken en de opstanding uit de dood.

      En daarom gebruikt Glasvezel het woord "sprookjesfiguur" en is dat in bovenstaande context zelfs correct.

      MS heeft het over Jezus zijn morele lessen uit de evangeliën en die hebben geschiedkundig een zeer solide fundament en overleven de wetenschappelijke toetsing.

      Dus beiden bestaat naast elkaar.

      • + 1
      • 26 mei 2026 - 09:34
    • @MS "Haha, nee niet ook goed, het is gewoon waar."
      We begrijpen allebei wat wie bedoelt. Verder niet te veel over nadenken, ieder zijn overtuiging. toch? 👍🏼

      • + 2
      • 26 mei 2026 - 11:18
  • Dit is de meest dominante seizoensstart van een Mercedes coureur. Gezien de ervaring had dat Russell moeten zijn, maar het is de jonkie. Ik denk dat nog zuurder voor Russell: Hij stond zwaar, maar dan ook zwaar onder druk van een fouten makende jonkie (en maakte daardoor zelf ook fouten), op een baan waar je zelfvertrouwen had...

    Ik blijf het zeggen dat dit Russells titel is om te verliezen. Tot op heden helpen de racegoden hem aardig.

    • + 10
    • 25 mei 2026 - 01:02
    • Dit is inderdaad Russells titel om te verliezen. Alleen mechanische pech moet niet de oorzaak van dat verlies zijn maar eigen fouten of sublieme acties van anderen

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 09:15
    • Skimi

      Posts: 1.121

      Als iets gisteren duidelijk werd is dat Russell aangeschoten wild is. Daar gaat zn droom om wk te worden door zo'n broekie. Daarbij kan je ook wel duidelijk zien dat Russell zn grootste handicap mentaal is, wat een fouten maakt hij onder druk. En niet alleen dit seizoen nu het voor het echie gaat.

      • + 2
      • 25 mei 2026 - 10:45
  • George (ik weet niet of ik hem ook vriend mag noemen van Ouw_) maar George kan zijn Nederlandse maatje goed gebruiken nu. Kop op jongens, als dat geen zuipen wordt
    😀

    • + 1
    • 25 mei 2026 - 03:31
  • Reflex

    Posts: 720

    Aangenaam "iemand" hier. Bedankt Sjors.

    • + 1
    • 25 mei 2026 - 06:22
  • Taures

    Posts: 1.558

    George Russell had te veel van de auto gevergd en dat was bij Antonelli ook zo, maar George moest als eerste de prijs voor betalen en Antonelli had geluk om de finish te halen.

    • + 1
    • 25 mei 2026 - 07:21
    • Kimi was gewoon in race pace sneller dan Russell en vroeg dus minder van het materiaal.

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 08:48
    • Materiaal moet gewoon heel blijven. In ieder geval motorisch.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 09:16
  • tkotfc

    Posts: 16

    'Iemand wilt'? Redactie, leer de Nederlandse taal. Willen is een onregelmatig werkwoord.

    • + 3
    • 25 mei 2026 - 07:43
    • Klopt, het had hier 'iemand wild' moeten zijn, toch?

      • + 3
      • 25 mei 2026 - 09:21
    • Nee, "iemand wil" gewoon als het echt te moeilijk is voor je.

      • + 1
      • 25 mei 2026 - 20:03
    • Oh, ook niet met dt dus niet iemand wildt?

      • + 0
      • 25 mei 2026 - 23:26
    • tkotfc

      Posts: 16

      Dat de titel niet aangepast wordt is wel om wild van te worden.

      • + 0
      • 26 mei 2026 - 14:57
  • F1fever

    Posts: 750

    Iemand ???
    Ik denk heel veel "iemanden", met de rattenvanger van Modena voorop !!!

    • + 3
    • 25 mei 2026 - 08:33

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.120
  • Podiums 26
  • Grand Prix 158
  • Land GB
  • Geb. datum 15 feb 1998 (28)
  • Geb. plaats King's Lynn, GB
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,85 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar