Voormalig Ferrari-engineer: "Hamilton heeft meer talent dan Schumacher"

Lewis Hamilton beschikte over meer puur talent dan Michael Schumacher, maar kwam volgens voormalig Ferrari-ingenieur en coach Jock Clear tekort op een ander cruciaal vlak. De Brit, die in zijn carrière nauw samenwerkte met beide wereldkampioenen, ziet Schumacher nog altijd als de completere coureur vanwege zijn uitzonderlijke inzicht en oog voor detail.

Clear werkte doorheen de jaren intensief samen met zowel Hamilton als Schumacher en kreeg zo een uniek inkijkje in de manier waarop beide iconen functioneerden. Hoewel hij de huidige Ferrari-coureur op vlak van natuurlijke snelheid bijzonder hoog inschat, ziet hij toch een belangrijk verschil met de Duitser.

‘Hamilton had meer natuurtalent’

Volgens Clear beschikte Hamilton over uitzonderlijke natuurlijke kwaliteiten achter het stuur, mogelijk zelfs meer dan Schumacher. Toch miste de zevenvoudig wereldkampioen volgens hem een bepaald totaalplaatje dat Schumacher net zo dominant maakte. “Lewis had waarschijnlijk meer aangeboren talent dan Michael, maar hij beschikte niet over hetzelfde totaaloverzicht”, legde Clear uit tegenover de media.

Daarmee doelt de Brit vooral op de manier waarop Schumacher elk detail van een raceweekend probeerde te controleren. Om dat te verduidelijken, verwees Clear naar een bekende uitspraak van bokslegende Muhammad Ali. “Ali zei ooit dat niet de berg op je pad het probleem is, maar het steentje in je schoen. Michael wist exact waar die kleine hindernissen zaten en zorgde ervoor dat alles rond hem perfect geregeld was. Hij besefte dat er op topniveau méér nodig is dan alleen pure snelheid.”

Schumacher zag volgens Clear het grotere plaatje

Volgens Clear zat Schumachers grootste kracht niet noodzakelijk in pure snelheid of lef, maar in zijn complete benadering van de sport. De Duitser begreep volgens hem beter dan wie ook hoe kleine details op cruciale momenten het verschil konden maken.

“Ik denk zelfs dat Michael zelf zou toegeven dat hij niet per se de snelste of moedigste was”, aldus Clear. “Op dit niveau kan iedereen een snelle ronde rijden. De echte kampioenen zijn degenen die het volledige plaatje zien en die extra details toevoegen die op zaterdag en zondag het verschil maken. Michael had daarin simpelweg de beste balans.”

Wat een onzin. Tegen Schumacher uit 1993-1997 zou niemand een kans hebben, ook Hamilton niet - met name in 1994-1996: qua pure talent niet en qua total package ook niet. Hamilton-in-prime schat ik een beetje op niveau Schumacher uit 2005-2006.. misschien een beetje 2004 maar niet eerder.
Zoals Sc... [Lees verder]

  • 9
  • 19 mei 2026 - 11:10

Reacties (31)

Login om te reageren
  • The Wolf

    Posts: 997

    Duidelijk verhaal: éérst dat verrekte steentje uit je schoen halen, dán pas je ding doen.. Schumacher begreep dat.

    • + 1
    • 19 mei 2026 - 08:58
    • Als 'n steentje in je schoen al vervelend is kun je nagaan wat 'n steenpuist op je kont kan aanrichten...of wratten op je zak.

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 09:50
    • Daarom zeg ik vaak, Schumacher was/is de beste coureur. Om alles wat hij ook nog buiten de auto deed. Er zijn wel meerdere die puur op talent sneller kunnen zijn.

      • + 2
      • 19 mei 2026 - 11:45
    • Schumacher kwam op een iets andere manier tot dezelfde resultaten. En dat was al bekend en kun je ook een talent noemen. Om met Ali B te spreken. linksom of rechtsom, voor af achter, maar ik zal 'm erin krijgen.

      • + 2
      • 19 mei 2026 - 13:30
  • Schumacher had een *oog open vlak voor de race, vraag maar aan Rosberg .

    • + 0
    • 19 mei 2026 - 09:02
  • Nu vraag ik me af, had dan ook een voorbeeld genoemd, waar Michael tegenaan liep, hoe hij dat opgepakt heeft en omgebuigd naar succes.
    En zou Lewis tegen precies dat zelfde aan lopen, hoe (anders) zou hij het benaderd hebben....
    Zoiets. Iets concreter dan een steentje in de schoen graag...
    Veeleisend, ik weet het 😉

    • + 1
    • 19 mei 2026 - 09:05
  • Wat een onzin. Tegen Schumacher uit 1993-1997 zou niemand een kans hebben, ook Hamilton niet - met name in 1994-1996: qua pure talent niet en qua total package ook niet. Hamilton-in-prime schat ik een beetje op niveau Schumacher uit 2005-2006.. misschien een beetje 2004 maar niet eerder.
    Zoals Schumacher binnen 2 ronden in onveilige Monaco nr.2 op 12 seconden reed of zoals in 1996 met veel langzamere auto en defecte motor Barcelona won - dat heb ik niemand zien doen. En dat heeft niet alleen met oog voor details te maken maar juist met pure talent.

    • + 9
    • 19 mei 2026 - 11:10
    • Klopt, ging naar Ferrari en was eigenlijk mooi om te zien hoe Berger en Alesi het vervolgens verprutste bij Benneton terwijl Schumacher en Todt het team opbouwde tot een niet te verslaan team. Later met Rossberg de mercedes voor Hamilton in elkaar gezet.

      • + 4
      • 19 mei 2026 - 11:23
    • josdaboss

      Sterker nog, na het even rijden met Benneton-95 was zei Alesi dat het onmogelijk was om met die auto een race in 1995 te winnen, laat staan de titel. Hij probeerde ook dezelfde lijnen als Schumacher te rijden met dezelfde auto maar dat was gelijk een ongeluk en moest hij nog een medische check doen.

      • + 5
      • 19 mei 2026 - 11:27
    • Mee eens, waarschijnlijk ook MV33 niet. MS was een topcoureur van de hoogste orde, en bovendien een eerste klas galbak. Kleine bertje werkte op Zolder in de pitbox van MS, (1988 formule ford 1600), hoe hij zijn monteurs behandelde dat was niet "OK". Ook die manager "Willi" kreeg de wind van voren. Wel leverde het resultaat op, MS had ook veel charisma waardoor men toch goed naar hem "luisterde". MV33 zou ik ook tot de hoogste orde bestempelen, maar is geen galbak. Ik zeg niet dat het altijd het beste resultaat oplevert om mensen zo te behandelen, maar hoe MS mensen naar zijn hand zette heeft hem geen windeieren opgeleverd.

      • + 2
      • 19 mei 2026 - 13:49
    • De titel is misleidend als je het artikel leest zegt de engineer dat Michael in feite de betere was.

      • + 2
      • 19 mei 2026 - 14:54
    • Ik heb heel wat analyses gedaan van de hoge heren.

      MV3 is als racer minstens zo goed. Net als Senna trouwens. Ze waren wat mij betreft ook beter in de regen dan Schumacher.

      Zelf geloof ik niet in een goat. Maar Schumacher lijkt mij wel het meest compleet. Dus als er iemand in aanmerking komt voor titel opper goat, dan is het Schmacher.

      Als regen rijder, wat ik erg belangrijk vind als fan zie ik Senna en Verstappen als beste. Dan Schumacher. En daar achter Hamilton.

      Heb alle races van de heren geanalyseerd. Verstappen en Senna maakten enorme indruk in meerdere wisselende omstandigheden. Schumacher deed dat ook, maar had er ook gewoon voor de status die hij terecht heeft een paar matige bij.
      Hamilton kan ik me 2 erg sterke races herinneren met als top die in 2008. Zijn kracht zat hem in risicoloos afwachten op verbetering van grip en fouten van anderen. Zo heeft hij veel gewonnen. Als hij moest of ging pushen in wisselende omstandigheden, dan ging hij er regelmatig af.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 00:31
    • snailer

      Ik weet niet wat je met data bedoelt en of het om kijken en analyseren van een race gaat of puur de race-statistieken.

      Tegenwoordig(en ik zeg niet dat je dit ook doet) kijken sommige mensen de races terug maar weten totaal niet wat destijds speelde: direct of indirect - van coureurs tot politiek. Ik heb iig de meeste races van deze heren live op tv destijds gekeken en volgde alles wat te volgen was: van teletext tot RTL GP Magazine enz.

      Senna was zeker special en bijna niemand kan doen wat hij deed. En hier komt het.. Schumacher heb ik dezelfde dingen zien doen wat Senna deed. Maar niet andersom. Sterker nog, wat Schumacher deed - heb ik tot nu toe niemand zien doen.
      Bijvoorbeeld, Senna deed magische dingen met Toleman in Monaco tijdens zijn early days en later had je nog Donington. Maar Schumacher ging nog verder dan dat. Hij had ook zon voorsprong in Barcelona en het zou veel meer zijn als hij aan het einde niet rustig aan deed. En dat met een defecte motor.

      Voor mij is Monaco een ultra-vertoning van pure talent van Schumacher.
      Op andere circuits heb je nog uitloop of zand maar niet in Monaco. Elke fout eindigt in de muur. En als het regen dan moest je het met je pure talent doen. Binnen 2 ronden reed Schumacher met 12 sec weg. Dankzij zijn talent was zijn limiet dus veel hoger dan wie dan ook. Dat is 6 sec. per ronde. Kijk, als je dat op lange circuits zoals Spa doet dan is het nog steeds bijzonder maar Monaco met vangrails en tijdens regen? Kortste van allemaal. En dan alsnog 6 sec per ronde? Oppermatige Williams binnen no time op een ronde zetten alsof het een achterhoede team was? Dat is van andere planeet.

      En dan had je nog droge race in Canada in 1997 waar Schumacher met Ferrari (die in basis 1-15 sec langzamer was), puur op talent en eigen kracht, een masterclass laat zien. En dit zijn slechts een paar voorbeelden.. er waren veel meer zoals met 2 wielen op natte gras iemand alsnog inhalen, absurde kwalificaties die zo frequent/permanent waren dat we meer verbaasd waren als het niet gebeurde in plaats van andersom. Ik kan nog lang doorgaan.. :-)

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 13:45
    • 1-15 moet natuurlijk 1 - 1,5

      • + 1
      • 21 mei 2026 - 13:47
  • Hahahahahaha, is het al 1 april?

    • + 0
    • 19 mei 2026 - 11:51
  • Het is zo Clear als een klontje dat de voormalig Ferrari-engineer Jockt...

    • + 2
    • 19 mei 2026 - 11:58
  • SennaS

    Posts: 12.184

    Als een kenner can beiden het uiteen zet en zegt dan neem ik het van hem aan. En wie dijn wij om daaraan te twijfelen.
    Of dijn er hier mensen die intensiever met beide legenden heeft gewerkt ; -)

    • + 1
    • 19 mei 2026 - 13:13
  • Hahha wat een grap. Schumi is the goat, op nummer 2 Verstappen. Lewis komt pas op plek 5 op mijn lijst. Wanneer wordt Lewis kampioen met Ferrari? Als Ferrari het voor elkaar heeft om mee te strijden met het kampioenschap is het Leclerc die wk wordt.

    • + 4
    • 19 mei 2026 - 13:49
    • SennaS

      Posts: 12.184

      Precies in jou lijst en dat mag.
      Lewis hoeft geen wk meer te worden op zijn 41e om te bewijzen dat hij de goat is.
      Dat heeft hij nl al achter de rug.

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 18:42
    • Zie je Lewis op de nordschleiffe rijden? Nee daar voelt hij zich te goed voelt. En bang is dat hjj afgaat als
      Een gieter.

      • + 3
      • 19 mei 2026 - 18:44
    • John60

      Posts: 44

      Liegate zegt genoeg, hij heeft heel veel geluk gehad dat hij niet voorgoed gediskwalificeerd is geweest!

      • + 0
      • 20 mei 2026 - 15:43
  • H-44

    Posts: 54

    Schumacer was ook geen eerlijke racer.Hie lastig dit ook is om te leczen.
    Vandaar dat ik zijn broertje Rakf ook niet uit kan staan. Constant maar zijn gal spugen op Hamilton

    • + 0
    • 19 mei 2026 - 14:03
    • Elke keer een concurrent op het achterwiel een tik uitdelen is wel eerlijk wil je zeggen… en eerlijk😂😂😂😂? Google eens Liegate,kom je niet verrassend bij 1 persoon uit😂😂😂🫵🖐️

      • + 3
      • 19 mei 2026 - 14:22
    • SennaS

      Posts: 12.184

      Elke keer een tik, id at het enige wat jij telkens inbrengt. En trouwen hij liet zijn auto een keertje staan ipv plaats maken voor de buitenaardse.
      Coureurs een brake test geven of doelbewust uit de bocht tikken, is voorbehouden aan een andere coureur.
      En vroeger aan schumi, vraag het aan Hill en Villeneuve

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 18:45
    • M’n bericht was aan H-44 gericht

      • + 1
      • 19 mei 2026 - 22:05
    • Sorry maar de bewering dat Hamilton een nette rijder is, dat is volledig gehyped door de Britten.

      Hamilton heeft zeker voor de Bottas tijd behoorlijk vaak juist tegen het acherwiel van rivalen getikt of ze pontificaal van de baan gedrukt. Bijvoorbeeld een aantal malen bij Rosberg.

      Hamilton deed het alleen geraffineerder. Pak willekeurige races van Hamilton in zijn Mercedes tijd en je zal zien dat hij bijna altijd vals speelde. Hij lapte consequent trachlimits aan zijn laars en kwam er mee weg.
      Het meest belachelijke voorbeeld was nog de allereerste race van 2021. Daar had hij op meerdere plekken elke ronde track limit strikes moeten hebben. Mensen hebben het uitgerekend. Het heeft hem die race ongeveer 5 seonde opgeleverd. Het effect was dat toen Verstappen aansloot zijn banden al op waren.
      Vervolgens drukt hij Verstappen er af. Door hem later zelf toegegeven dat hij het bewust deed. Na het teruggeven probeerde Verstappen ook track limits aan zijn laars te lappen, omdat hij het Hamilton zag doen. Verstappen kreeg direct een waarschuwing van de raceleiding. De laatste drie rondes had Hamilton nog 0 strikes ontvangen. Dus wat deed Hamilton? Hij lapte de laatste drie rondes weer de track limits aan zijn race schoenen. Hij kon toch niet meer bestraft worden.

      Overigens heb ik vol respect naar de slimheid van Hamilton zitten kijken die race.

      Maar kom niet aan dat Schumacher de slechterik was en Hamilton de ridder op het witte paard. Het is gewoon niet waar.

      Check ook nog de incidenten met Massa.

      • + 0
      • 21 mei 2026 - 00:43
  • “De Brit, die in zijn carrière nauw samenwerkte met beide wereldkampioenen, ziet Schumacher nog altijd als de completere coureur vanwege zijn uitzonderlijke inzicht en oog voor detail.”

    Nou duidelijk toch, Schumacher is dus de betere

    • + 3
    • 19 mei 2026 - 14:20
    • De Brit. Zegt ook al genoeg. De Britten zijn nog meer chauvinistisch dan Amerikanen lijkt het wel.

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 18:45
    • SennaS

      Posts: 12.184

      Completere maar niet de betere, lezen, lezen

      • + 0
      • 19 mei 2026 - 18:47
    • Spreekt vanzelf dat Schumacher de betere was...

      • + 1
      • 19 mei 2026 - 19:30
  • John60

    Posts: 44

    Liegate... Meer hoef je niet te zeggen, precies zoals hij is....

    • + 0
    • 20 mei 2026 - 15:38

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.623
  • Podiums 135
  • Grand Prix 238
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar