'Ferrari-coureur Hamilton stopt na dit seizoen met Formule 1'

Lewis Hamilton staat mogelijk voor zijn laatste seizoen in de Formule 1. Althans, als het aan NOS-verslaggever Louis Dekker ligt. De F1-watcher verwacht namelijk dat de zevenvoudig wereldkampioen tijdens het raceweekend op Silverstone bekendmaakt dat hij na dit seizoen een punt zet achter zijn carrière op het hoogste niveau.

Hamilton geldt nog altijd als één van de grootste namen in de sport, maar sportief gezien zit de Brit al langer in zwaar weer. Sinds het verloren titelduel met Max Verstappen in 2021 wist Mercedes nooit meer structureel mee te doen om de wereldtitel. De overstap naar Ferrari eind 2024 moest nieuw vuur brengen, maar ook bij de Italiaanse renstal lijkt een recordbrekende achtste wereldtitel voorlopig buiten bereik.

‘Ferrari stelt teleur en Hamilton raakt achterop’

In de NOS Formule 1-podcast spaarde Dekker Ferrari niet in zijn analyse. Volgens de verslaggever blijft de Italiaanse renstal achter bij de verwachtingen, zeker gezien de ambities waarmee het seizoen werd gestart. “Ferrari valt me eerlijk gezegd tegen. De starts ogen vaak veelbelovend, maar daarna missen ze simpelweg het tempo”, aldus Dekker in de F1-podcast van de NOS. “Aan het begin van het jaar leek dit hét team dat alles had opgeofferd om nu toe te slaan, maar inmiddels lijkt McLaren alweer een stap verder. Dat zegt genoeg.”

Daarnaast ziet Dekker ook hoe Hamilton steeds vaker tekortkomt ten opzichte van teamgenoot Charles Leclerc. De Brit moet het in races en kwalificaties regelmatig afleggen tegen de Monegask, waardoor de vraag steeds nadrukkelijker wordt gesteld of Hamilton nog op zijn absolute topniveau zit.

Dekker verwacht groot Hamilton-nieuws in Silverstone

Dekker denkt zelfs dat Ferrari zich moet voorbereiden op een vertrek van de Brit. De NOS-verslaggever deed daarbij een opvallende voorspelling over het iconische raceweekend in Groot-Brittannië. “Ik durf er wel iets op in te zetten: volgens mij gaat Hamilton in Silverstone aankondigen dat hij stopt. Hij maakt het seizoen nog af, maar daarna is het klaar”, voorspelde hij.

Ook autocoureur en analist Jeroen Bleekemolen sluit een afscheid niet uit. Volgens hem lijkt het moment van de waarheid dichtbij. “Hij moet ergens een beslissing nemen. Misschien heeft hij die keuze zelfs al gemaakt”, klonk het instemmend.

Rimmer

Posts: 13.323

Want Bearman is de verlosser die titels naar Maranello gaat brengen?
Hoe komen mensen toch altijd op dit soort onzin uit. Ferrari lacht Bearman gewoon uit. Hij doet het aardig naast een totaal door de mand gevallen en uitgebluste Ocon maar is dat het zitje van Lewis waardig? Tuurlijk niet.
Als ... [Lees verder]

  • 21
  • 10 mei 2026 - 10:26

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Dat is al een tijdje, zeg een aantal jaren, dat wordt geroepen.

    Mogelijk stopt hij als Ferrari besluit een andere rijder te kiezen naast Leclerc. Anders zal hij waarschijnlijk gewoon doorgaan.

    • + 4
    • 10 mei 2026 - 09:45
    • F1jos

      Posts: 5.344

      Alles heeft een einde, alleen een worst heeft er twee!

      • + 11
      • 10 mei 2026 - 10:49
    • 'N stok ook.

      • + 5
      • 10 mei 2026 - 11:10
    • De meeste worsten eindigen in de peristaltische beweging.

      • + 5
      • 10 mei 2026 - 13:20
    • Wanneer Lewis stopt moeten we gewoon afwachten, het enige dat nu al bekend is, is dat het eenmaal bekend is, ik het als eerste weet!

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 16:03
  • Schaik

    Posts: 264

    Tenzij Lewis een of andere magische opleving heeft en anders Bearman naar Ferrari dan💪🏻

    • + 2
    • 10 mei 2026 - 10:05
    • Rimmer

      Posts: 13.323

      Want Bearman is de verlosser die titels naar Maranello gaat brengen?
      Hoe komen mensen toch altijd op dit soort onzin uit. Ferrari lacht Bearman gewoon uit. Hij doet het aardig naast een totaal door de mand gevallen en uitgebluste Ocon maar is dat het zitje van Lewis waardig? Tuurlijk niet.
      Als Lewis stopt, en dat betwijfel ik, dan moet je minimaal Piastri halen, of Kimi of Max of Lando. Zelfs met het terughalen van Alonso doe je meer recht aan dat zitje dan Bearman erin zetten.
      Als we het over talenten hebben dan eerder Bortoleto en Antonelli. Die gok zie ik Ferrari nog wel maken hoewel Antonelli niet beschikbaar is want Toto laat hem vandaag of morgen een dik vast contract tekenen waarmee mogelijk ook Russell beschikbaar komt voor Ferrari.

      • + 21
      • 10 mei 2026 - 10:26
    • racepace1

      Posts: 731

      Het is voor een Italiaan natuurlijk wel de grootste droom in racen in een Ferrari als Italiaan kampioen worden....

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 10:42
    • Ik denk ook dat als we de naam Hamilton schrappen en hadden vervangen door inderdaad Bearman, Piastri, Sainz, wie dan ook de commentaren een stuk genuanceerder zouden zijn. Daar bedoel ik mee te zeggen dat de (publieke) lat voor Hamilton hoger ligt dan bij andere coureurs.

      Dat is opzich logisch gezien zijn prestaties en kunde uit het verleden, maar ergens niet eerlijk daar de beste man 41 jaar is.

      Stoppen in 2027 lijkt mij niet realistisch en staat haaks op zijn eigen uitspraken. Hij hoeft ook helemaal niet te stoppen zolang hij de punten binnen haalt.

      • + 4
      • 10 mei 2026 - 10:51
    • Schaik

      Posts: 264

      Piastri zou naar Red Bull gaan volgens de geruchten. Toto maakt met Antonelli niet nog eens dezelfde fout als hij met Verstappen heeft gemaakt. Sainz heeft zijn tijd bij Ferrari gehad. Hooguit dat Russell n optie os als Max naar Mercedes zou verkassen, maar anders zie ik Bearman toch echt als serieuze optie uit hun eigen opleiding. Norris het lievelingetje van Brown, dus die kun je ook vergeten. En Max heeft volgens mij niet de Ferrari-droom zoals Alonso, Vettel en Hamilton hadden

      • + 4
      • 10 mei 2026 - 11:41
    • Dat wordt hier geroepen omdat commentatoren het roepen.

      Als het dan maar genoeg wordt heraald door commentatoren, dan gaat het 'waar' worden.
      Ferrari zal veel te vroeg komen voor Bearman. Mogelijk kan hij doorgroeien naar niveau Sainz. En dan zou hij uiteindelijk een natuurlijke tweede rijder worden. Zoals Bottas en Perez waren. Of ook Kimi naast Vettel.

      • + 4
      • 10 mei 2026 - 13:26
  • racepace1

    Posts: 731

    Dekker verwacht..... lezer trekkertje

    • + 6
    • 10 mei 2026 - 10:12
    • F1jos

      Posts: 5.344

      Die Dekker is me wat lekker.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 11:24
    • Louis Dekker is een bij de NOS omhoog gevallen grijze, bejaarde postduif die er de ballen verstand van heeft en andere nepanalisten napraat...

      'Ome Gerrit' uit 'De Fabeltjeskrant'.

      • + 3
      • 10 mei 2026 - 15:53
    • Skoda F1

      Posts: 809

      Dekker de info uit zijn hol trekker! Ik zie hem al net als ace ventura tijdens die Podcast uit zijn hol praten.. asscuse me can i assk you some questions?

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 20:56
  • Het zwarte gat is nabij voor Lewis, en als die relatie met Kim tegen die tijd nog niet voorbij is heeft hij er zelfs twee!

    • + 8
    • 10 mei 2026 - 10:52
  • F1jos

    Posts: 5.344

    Hamilton is de succesvolste coureur en Max is de goat.

    • + 3
    • 10 mei 2026 - 11:27
    • Ben Verstappen fan. Maar Verstappen gedraagt zich al jaren niet als een goat. Hij roept al jaren dat hij de f1 gaat verlaten. En zeker sinds de intro van de huidige regels is zijn roep harder in die richting.
      Persoonlijk vind ik dat niet bij een goat passen.

      De absoluut beste racer van dit moment en mogelijk ever? JA. De goat? Nee.

      • + 6
      • 10 mei 2026 - 13:30
    • Patrace

      Posts: 6.746

      Sinds wanneer heeft ‘goat’ zijn te maken met wat je in de media roept over je eigen toekomst in de F1?
      Het gaat er toch om wat je doet op de baan?
      Wie is dan wel jouw goat?

      • + 10
      • 10 mei 2026 - 14:03
    • Schaik

      Posts: 264

      Senna is de alltime goat. Het hele mysterie om de man heen maakt hem tot een legende die nooit vergeten mag worden. Max en Lewis horen zeker ook tot de beste coureurs aller tijden, echter is het altijd wel moeilijk vergelijken qua tijdperken.
      Max heeft denk ik wel 2 kampioenschappen gewonnen met n mindere auto dan de concurrentie. Waar Lewis al zijn titels in een superieure auto veroverd heeft.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 17:58
    • Patrace

      Posts: 6.746

      Er zijn nog wel een paar kandidaten voor de. Goat:
      - Senna (uiteraard)
      - Clark
      - Schumacher

      Maar zoals je zegt is het lastig tijdperken met elkaar te vergelijken.
      Verstappen hoort wat mij betreft zeker in dat rijtje, omdat ook hij hele bijzondere dingen heeft laten zien en titels heeft gewonnen terwijl hij niet in de beste auto zat.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 18:16
    • Schaik

      Posts: 264

      Clark kan ik niet over oordelen, maar dan zou je ook nog Fangio en misschien Lauda aan het rijtje kunnen toevoegen. Schumacher vind ik redelijk omstreden, aangezien zijn titel in ‘94 redelijk illegaal gehaald zou zijn met traction control en een actie op Hill die niet door de beugel kon. En in de Ferrari-jaren was de auto heel dominant en was contractueel vastgelegd dat er geen teamgenoot mocht komen die in staat was hem te bedreigen. Dit heeft Irvine na zijn periode bij Ferrari overal aan de grote klok gehangen

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 20:31
    • Ik vind dat een goat alles voor de kudde moet geven.

      Hamton verdient een plusje. Schumacher.

      Ik vond het belangrijk. Nu ik geen fan meer ben van F1 zie ik liever Verstappen overstappen naar endurance. Ik ben dan ook alles behalve een goaterige fan.
      Ben al lang uit de kunne geitjes getrapt.

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 23:25
  • Ferrari start wel vaker goed aan een seizoen en vallen daarna standaard terug.
    Dat is een trend daar.
    Het is de vraag of je het mentaal kan handelen als coureur zijnde.
    Denk niet dat Lewis het kan verdragen waar Charles ondertussen een routinier is geworden in het accepteren van ellende en teleurstelling.

    • + 5
    • 10 mei 2026 - 11:33
  • 919

    Posts: 4.426

    Er is door zoveel mensen al wat geroepen over Hamilton zijn F1 pensioen dat iedereen tegen de tijd dat het gebeurt kan roepen 'Ik had gelijk'.

    Laten we het maar gewoon afwachten.

    • + 5
    • 10 mei 2026 - 13:54
  • Naja het gaat natuurlijk eens een keer gebeuren.
    En eerlijk. Denk dat hij nu zonder gezichtsverlies waardig kan stoppen.

    Bij Alonso begin ik t allemaal al te veel uitgerekt te raken. Ja hij verslaat zn teamgenoot. Maar evenals heel wat andere GT3 coureurs.

    Wil Hamilton iets in die fashion/media wereld doen... dan begint ook daar nu de tijd voor te tikken. Hamilton is wel een persoon met meer ambities dan alleen F1.

    Laat ik t zo zeggen. Het zou me niet verbazen. Maar een 1 + 1 optie contractverlenging zie ik ook gebeuren. Het wordt hoe dan ook zoiets.

    • + 0
    • 10 mei 2026 - 17:32
  • Beri

    Posts: 6.923

    Lewis verlengd met 1 jaar plus 1 onder bepaalde voorwaarden. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij veel sterker oogt dan vorig seizoen. Misschien niet hetgeen wat iedereen verwachtte, maar hij zal dan ook niet meer de absolute top rijder zijn die hij ooit was. Op dat vlak zijn er rijders als Norris, Piastri, Leclerc, Sjorske en misschien ook Kimi hem al voorbij. Maar dat wilt nog niet zeggen dat hij uitgeblust en een zwakke rijder is. In tegendeel. Zo heel ver zit hij niet van Leclerc af. En de mythische overwinning zou zo maar eens kunnen komen. En nee, een Sprint is geen race. Voor degenen die willen schermen met "hij heeft de Sprint in China gewonnen".

    • + 0
    • 10 mei 2026 - 18:07
    • In miami werd hij behoorlijk vernederd. Dat baseer ik op de data van de kwali's en sprint race. De GP kan niet gebruikt worden aangezien de auto van Hamilton gemankeerd was.

      • + 1
      • 11 mei 2026 - 07:10
  • AUDI_F1

    Posts: 3.858

    "Lewis Hamilton staat mogelijk voor zijn laatste seizoen"
    Dus het is nog niet zeker. Vandaag weer koffie met speculaas.

    • + 0
    • 11 mei 2026 - 07:50
  • H-44

    Posts: 54

    Ach,twee seizoenen geleden kwam de tandarts Plooij ook met zo iets.Da5 h8j het zeker wist dat Hamilton.Zou aankondigen te stoppen.. Maar als er in mijn ogen iemand moet aankondigen te stoppen.Is dat Alonso wel.Maar Hamilton zijn naam is blijkbaar prettiger om te kezen.Of aandacht te krijgen.

    • + 0
    • 21 mei 2026 - 02:38

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 3.623
  • Podiums 135
  • Grand Prix 238
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (41)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar