Brown stuurt boze brief naar FIA en eist verbod Red Bull-constructie

McLaren-CEO Zak Brown heeft een nieuwe stap gezet in zijn kruistocht tegen meerdere teams met dezelfde eigenaar. Brown heeft een brief gestuurd naar FIA-president Mohammed Ben Sulayem waarin hij nogmaals zijn zorgen uit over het feit dat sommige teams zeer intiem samenwerken.

Brown heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij geen fan is van meerdere teams met dezelfde eigenaar. In het huidige veld is dit het geval bij Red Bull Racing en Racing Bulls, die allebei eigendom zijn van het Red Bull-concern. Ze opereren echter wel onafhankelijk van elkaar, maar Brown maakt zich al tijden zorgen over deze constructie. Nu bekend is dat Mercedes interesse heeft in een aandelenpakket in Alpine, zijn de zorgen van Brown alleen maar toegenomen.

Wat vraagt Brown?

De Amerikaanse McLaren-CEO heeft nu actie ondernomen, en heeft een lange brief gestuurd naar FIA-president Mohammed Ben Sulayem. The Race heeft de brief van zes kantjes ingezien, en stelt dat Brown de FIA-president heeft gevraagd om actie te ondernemen om de integriteit van de Formule 1 te beschermen. Brown stelt in de brief dat het bij de huidige financiële staat van de Formule 1 niet nodig is dat teams dezelfde eigenaar hebben en dat het voor een oneerlijke situatie zorgt.

Wat is het probleem van Brown?

Hij probeert Ben Sulayem duidelijk te maken dat het een groot probleem is: "Er bestaat de reële kans dat de sport een stap terug kan zetten op het gebied van integriteit en eerlijkheid, juist nu de regels, die we met collectieve inspanning hebben opgesteld, zo ontworpen zijn om precies de andere kant op te gaan."

Brown haalt volgens The Race meerdere voorbeelden van Red Bull aan. Zo wijst hij weer naar Daniel Ricciardo, die in 2024 namens RB de snelste ronde reed in Singapore en daarmee Red Bulls Max Verstappen hielp. Ook wijst hij naar Liam Lawson die vorige week in Miami aan de kant moest gaan voor Verstappen.

Problemen oplossen

Brown vindt het geen eerlijke situatie, en sluit zijn brief met duidelijke woorden af: "Ik denk dat het werk dat de FIA en Liberty Media hebben verricht om elf gezonde teams te creëren in een omgeving waar je de kosten kan beheersen, heeft geleid tot het meest competitieve tijdperk in de geschiedenis van de sport."

"Wij geloven dat, door dit probleem aan te pakken, de Formule 1 sterker staat, zal blijven floreren en beter kan zijn dan ooit. We moeten volledige gelijkheid en integriteit in elk aspect van de sport garanderen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat samen kunnen bereiken." 

Als je dit door trekt moet elk team ook zijn eigen motoren maken. Anders profiteer je van de inzichten en verbeteringen in een ander team opgedaan.

  • 37
  • 15 mei 2026 - 08:39

Reacties (20)

Login om te reageren
  • "Brown haalt volgens The Race meerdere voorbeelden van Red Bull aan. Zo wijst hij weer naar Daniel Ricciardo, die in 2024 namens RB de snelste ronde reed in Singapore en daarmee Red Bulls Max Verstappen hielp." Even daarvoor kwam Magnussen naar binnen voor nieuwe softs en deed een poging voor de snelste ronde dat op het nippertje mislukte (dacht dat hij de muur raakte oid). Wat is het samenwerkingsverband tussen Haas en RBR?

    • + 10
    • 15 mei 2026 - 08:17
    • Het is een grote utopie.
      Ricciardo wilde afscheid nemen met een mooi moment. Magnussen ook trouwens.

      Zeer normaal gedrag.


      Je zou de invloed van het tweede team eens beter moeten onderzoeken.

      Er zijn meer voorbeelden van bewezen nadeel dan van mogelijk voordeel.
      Tsunoda die bijvoorbeeld in Cota bijna de overwinning aan Hamikton gaf door Verstappen mega op te houden als achterblijver. Ging gewoon niet opzij. Dat zou zelfs het verlies van het kampioenschap hebben betekend in 2021.
      In de str is Verstappen een aantal malen minstens een luis in d ezels geweest van RBR. Meerdere keren er zelfs voor geëindigd. Dacht dat Sainz er ook een keer voor zat.
      Lawson die naar ik hier heb gelezen Verstappen mega in de weg zat.

      Er zijn echt veel meer voorbeelden.

      Waar wel een voordeel is. RB is altijd een stoeltje voor nieuw talent beschikbaar. Dat hebben andere teams niet. Dat is eigenlijk het enige.

      • + 10
      • 15 mei 2026 - 08:27
    • arone

      Posts: 1.193

      Wat hij eigenlijk zegt is dat elk team maar één bolide op de baan mag hebben? Of wat bedoelen ze hier precies. Ik kan zo een legio voorbeelden opnoemen te beginnen met Ferrari.

      • + 3
      • 15 mei 2026 - 08:40
    • De integriteit van F1 is al lang naar de maan, omdat men fabrieksteams laat strijden tegen 'privé teams'. Dat zie je bv bij softwaregedoe om rondom specificaties van motoren. Bovendien moeten privéteams een deel van hun resources altijd aanwenden in zoeken naar sponsors. Voor fabrieksteams is die noodzaak iets minder urgent, maar meer een kwestie van nice to have.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 10:24
    • Denk 1 team, arone. Dus 1 paar auto's. Dan kan er maar voor 1 type auto, b.v. de McLaren ontwikkeld worden.
      McLarens bewering is dat RBR bij RBR kan ontwikkelen en bij RB. Maar dat wordt zeer streng bewaakt door de FIA. Net als de simulatie runs op de computer, tunnel tijden en weet ik veel wat nog meer gelimiteerd is.

      De Fia weet bijna alles van de teams. Bijvoorbeeld voor men iets nieuws brengt op een auto moeten de tegeningen ingeleverd worden met een uitleg. De FIA zou zo een goed F1 auto kunnen bouwen.

      • + 4
      • 15 mei 2026 - 10:41
    • Dat is al lang achterhaald, Regenrace. Vraag je eens af welke teams de meeste sponsoring inkomsten hebben. De grote teams krijgen net zo goed sposoring en niet zo'n beetje ook.

      Alle teams zitten tegenwoordig aan het maximum dat de cap toe laat. Met dank aan Verstappen en Hamilton die de F1 super populair hebben gemaakt, elaas met de bijvbehorende polarisatie.

      Alle teams zijn tegenwoordig meer dan een miljard waard. Ook de kleine. Ze kunnen allemaal bebaseerd daarop leningen krijgen voor eventueel nieuwe infra.

      De F1 wereld is dan wel vreselijk ver van het echte racen gekomen. EN de betutteling is extreem. Maar de F1 is super gezond.

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 10:48
  • Als je dit door trekt moet elk team ook zijn eigen motoren maken. Anders profiteer je van de inzichten en verbeteringen in een ander team opgedaan.

    • + 37
    • 15 mei 2026 - 08:39
    • Riciardo

      Posts: 3

      En dat niet alleen. Er zullen rijders en teams zijn die wel 3 keer nadenken voordat ze het een mercedes heel moeilijk maken. Niet alleen als motor fabrikant, maar ook gegeven de macht van Toto. En ook Haas zal geen Ferrari het gras op duwen.

      • + 12
      • 15 mei 2026 - 09:14
  • 919

    Posts: 4.427

    ”We moeten volledige gelijkheid en integriteit in elk aspect van de sport garanderen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat samen kunnen bereiken."

    Met deze brief is het Brown zelf die de gelijkheid en integriteit van de sport ondermijnd en haar reputatie schade aan doet. Zeggend dat ze hun werk waardeloos doen.

    • + 9
    • 15 mei 2026 - 08:56
  • NicoS

    Posts: 20.797

    Ik denk dat het juridisch gezien niet eens kan om iemand verplichten een team te verkopen. Hooguit kun je een dergelijke situatie in de toekomst verbieden. Dus zolang Redbull niet van plan is om één van de teams te verkopen, zal er niets aan te doen zijn.

    • + 6
    • 15 mei 2026 - 08:58
    • Ach, Red Bull heeft vast wel ergens nog een bv waar ze de bull onder kunnen duwen. Probleem opgelost.

      • + 1
      • 15 mei 2026 - 10:55
  • Rimmer

    Posts: 13.324

    “Bla bla bla integriteit bla bla bla”
    Zegt de man die als Mercedes klant al jarenlang elk besluit en elke stemronde slaafs de mening van Mercedes/Wolff volgt.
    Toen Ome Ben opperde dat er tussen Toto en Susie (president van de FOM) sprake kon zijn van belangenverstrengeling (wat natuurlijk 100% zo is) gilde Zak het hardste dat dit niet zo was en dat het een schande was dat dit überhaupt geopperd werd.
    Zak praat met meel in de mond en blijft gewoon een vervelend mannetje dat glimt van wilde trots als Trump weer eens in zijn motorhome komt chillen. En hij spreekt van integriteit?

    • + 24
    • 15 mei 2026 - 09:24
  • Eddie69

    Posts: 7

    Oscar, we have to swap positions with Lando!

    • + 5
    • 15 mei 2026 - 10:03
    • SennaS

      Posts: 12.175

      Ze hebben tenminste papaya rules hun coureurs mogen vrij races tegen elkaar en 2025 nog enigszins spannend gemaakt waardoor rbr kon aansluiten. Geen rbr waterdrager beleid in ieder geval. Of heb je vorig seizoen gemist?

      • + 0
      • 15 mei 2026 - 15:12
    • Loze woorden, SennaS. Zodra men echt ging proberen te racen kwam direct de engineer over de radio.

      Deze actie is te gewaagd, Oscar. Dat doen we niet bij McLaren.
      Ook norris kreeg dergelijke meldingen na een poging en een blokkerende wieltje.

      Ze mochten helemaal niet met elkaar racen.

      • + 0
      • 16 mei 2026 - 00:21
    • Eddie69

      Posts: 7

      @sennas, waar het mij om gaat is dat ze binnen een team ook orders geven om de uitslag naar hun hand te zetten. En dat is niet specifiek McLaren, dat geldt voor elk team. Dat is vergelijkbaar met wat Brown zegt over de twee RB teams.

      • + 0
      • 16 mei 2026 - 07:53
  • spiked1964

    Posts: 75

    Dan bouw ook je eigen motor...Zak de Zak

    • + 1
    • 15 mei 2026 - 10:18
  • Snap eigenlijk niet echt het probleem.
    Je ziet het in heel veel raceklassen.

    Audi vs Porsche vs Lamborghini is ook zon vorm.
    KTM met Husqvarna en GasGas in zowel wegrace als dakar als motorcross is ook zon vorm.

    Rally met citroen en citroen Jr was ook zon vorm.

    In Indycar en FE zijn meerdere varianten. Van verstrekken personeel middels powertrain connecties als partnerschappen en complete b teams (dale coyne van hauger)

    Bevalt het je niet. Dan is dat meer de frustratie dat je hetzelfde niet kan doen omdat je te weinig middelen hebt... maar Brown vergeet 1 ding... je kan ook die olie groep op bellen en zeggen: er is nog licentie 12....

    • + 2
    • 15 mei 2026 - 10:52
  • jd2000

    Posts: 7.773

    Dikke jankert.

    • + 3
    • 15 mei 2026 - 11:21
  • SennaS

    Posts: 12.175

    Vrij opzichtige competitie vervalsing. 1 moeder team met in principe 4 auto’s en 4 coureurs en 3 daarvan vrij opzichtig in dienst rijden van 1 coureur. De dochter team deelt kennis met en test voor het moeder team.

    • + 0
    • 15 mei 2026 - 15:08

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land US
  • Geb. datum 7 nov 1971 (54)
  • Geb. plaats Los Angeles, California U.S., US
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar