Mercedes in de problemen: "Red Bull-motor heeft meer potentie"

De eerste eigen krachtbron van Red Bull en Ford heeft in de eerste races een sterke indruk achtergelaten. Sommigen stellen zelfs dat ze zich qua Power Units kunnen meten met Mercedes, en voormalig F1-teambaas Otmar Szafnauer durft nu zelfs te stellen dat Red Bull meer potentie heeft.

In de Formule 1 gelden er dit jaar nieuwe motorregels, en voor Red Bull was dit het moment om met eigen krachtbronnen te komen. Samen met Ford hebben ze hard gewerkt, en ze komen verrassend goed voor de dag. Mercedes is momenteel het sterkste team, ook qua krachtbronnen. Toch kunnen ze bij Mercedes niet te lang stil blijven zitten, omdat Red Bull door velen wordt gezien als een gevaarlijke uitdager.

Hoe sterk is Red Bull?

Voormalig Aston Martin- en Alpine-teambaas Otmar Szafnauer deelt die mening, en denkt zelfs dat Red Bull Mercedes kan gaan inhalen. In de High Performance Racing Podcast doet Szafnauer zijn uitspraken: "We zeiden net dat Mercedes een groot updatepakket gaat meenemen naar Canada. Laten we eens gaan kijken wat er gaat gebeuren. Het verschil zou weleens groter kunnen worden."

Maar Mercedes moet dus wel opletten: "Ik denk dat ik het misschien fout kan hebben, maar er is meer potentieel voor verbetering bij de krachtbron van Red Bull en Ford, dan bij die van Mercedes."

Wat zit er nog in de tank?

Volgens Szafnauer is het zo dat Mercedes al bijna hun plafond heeft bereikt, en dat betekent dat Red Bull nog veel bewegingsruimte heeft. Toch is de krachtbron niet alles in de sport: "Ik denk dat Mercedes al heel erg goed op weg is. Dus dat is zeker een pluspunt, en dan is er ook nog het chassis."

Werken de updates van Red Bull?

Red Bull leek in de eerste drie raceweekenden van het seizoen een flinke achterstand te hebben op het gebied van het chassis. Waar de motor er goed uitzag, leek de auto zelf veel minder goed te presteren. Coureurs Max Verstappen en Isack Hadjar worstelden met de RB22, en voor de Grand Prix van Miami werden de nodige veranderingen doorgevoerd.

Red Bull introduceerde een groot updatepakket, en dat zorgde ervoor dat ze zich weer konden mengen in de strijd om de top vijf. Verstappen werd in Miami uiteindelijk vijfde, nadat een spin hem in de openingsronde ver had teruggeworpen.

919

Posts: 4.430

JPM was aan het DDoS'en, is nu naar bed.

  • 12
  • 9 mei 2026 - 11:54

Reacties (32)

Login om te reageren
  • Zo, de seit is weer terug.
    Was er een storing?

    • + 3
    • 9 mei 2026 - 11:47
    • 919

      Posts: 4.430

      JPM was aan het DDoS'en, is nu naar bed.

      • + 12
      • 9 mei 2026 - 11:54
    • Was gisteren en ik meen eergisteren ook offline, maar niet zo lang als vandaag en dan moest ik weer opnieuw inloggen. Jullie ook?

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 11:57
    • Kennelijk wordt er in de vroege ochtenduren aan gewerkt.
      Er zou toch begin dit jaar, januari meen ik, een nieuwe site komen?

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 12:01
    • Lijkt me sterk, snuifmafketel Juan heeft alleen 16 jaar op de lagere school gezeten en heeft toen als troost zijn zwemdiploma gekregen...
      ____________

      Het zou de seit sieren om even kort aan te geven wat er aan de hand was en of het nu is opgelost...

      • + 4
      • 9 mei 2026 - 12:02
    • Ja, hier hetzelfde @Pietje.

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 12:03
    • 919

      Posts: 4.430

      ’snuifmafketel Juan heeft alleen 16 jaar op de lagere school gezeten en heeft toen als troost zijn zwemdiploma gekregen...’

      Dat ís het benodigde scriptkiddie niveau... 😉

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 12:10
    • "Het zou de seit sieren om even kort aan te geven wat er aan de hand
      was en of het nu is opgelost..."

      Je weet dat hier nooit is aan wordt gegeven. Ik denk dat dit de komende dagen 's morgens vroeg en misschien morgen ook wel weer tot de middag gaat gebeuren, net zolang totdat de nieuwe site klaar is.

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 12:15
    • * nooit iets

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 12:15
    • Zelfs dat is te hoog gegrepen voor de snuifmafketel @919...

      https://youtu.be/Rr7EbcYQivk

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 12:23
    • @Pietje, dan wens ik alle moeders in Nederland en België nu al vast een fijne Moederdag...

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 12:27
    • Dat is erg attent van je @Larry!

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 12:33
    • 919

      Posts: 4.430

      'Zelfs dat is te hoog gegrepen voor de snuifmafketel @919...

      https://youtu.be/Rr7EbcYQivk’

      🤣 Hilarisch

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 12:51
    • VestAan

      Posts: 781

      Er was blijkbaar een deadlock in hun Mysql database: lockwait timeout exceeded

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 14:37
    • Betalen jullie voor deze site dat ze jullie moeten melden wat er was?

      • + 8
      • 9 mei 2026 - 14:50
    • 919

      Posts: 4.430

      Absoluut, mijn persoonsgegevens krijg je niet gratis!

      • + 4
      • 9 mei 2026 - 16:05
    • @Pietje: "Ik denk dat dit de komende dagen 's morgens vroeg en misschien morgen ook wel weer tot de middag gaat gebeuren, net zolang totdat de nieuwe site klaar is."

      Heb ff gekeken of ik wat nieuws zag, bijvoorbeeld bij de "Formule 1 kalender - 2026", maar die gaat nog steeds niet verder dan de GP van Spanje.
      En de standen (coureurs en constructeurs) zijn maar tot en met Miami bijgewerkt...

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 16:07
    • Je logt altijd in, Pietje. Alleen. Ligt het er aan of je zelf eventueel een username en wachtwoord in moet kloppen.

      Gooi bijvoorbeeld al je koekjes maar eens weg. Of gebruik een andere browser. Of start een anonieme pagina, etc.

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 18:02
    • Wat wil je nou eigenlijk zeggen @Snailer?
      Dat het aan mij ligt en dat de web.site er helemaal niet uit lag
      gedurende enkele uren (eer-?) gisteren en vandaag?

      Ik log helemaal niet altijd in! Ik ben altijd ingelogd en log nooit uit.

      En denk je nu werkelijk dat ik dan niet even op een privé venster kijk en een andere browser probeer?

      En al mijn koekjes weggooien? Die eet ik liever op als je het niet erg vindt.

      • + 2
      • 9 mei 2026 - 18:12
    • @Snailer, het had niks te maken met waar jij het over hebt. Het was een algemeen 'probleem' waar ook (alle) andere forumleden last van ondervonden.

      Je kunt het ook terugzien aan de reacties op het forum. De eerste reactie die vandaag gepost is, was pas om 11.46 uur, ook reacties op berichten die al vanochtend vroeg waren geplaatst.
      Dus vlak voor 11.45 uur was de seit weer in de lucht...

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 18:30
    • @F1, jazeker, dacht je dat wij hier voor de lol posten?

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 19:46
    • Mij interesseert het echt helemaal niets waarom de s i t e weg was.

      Ik gaf op deze vraag antwoord:
      en dan moest ik weer opnieuw inloggen. Jullie ook?


      Het antwoord is en blijft dat je altijd moet inloggen, alleen zorgen soms mechanismes dat dit automatisch gebeurt.

      • + 3
      • 9 mei 2026 - 22:54
    • Snailer

      Het antwoord is en blijft dat je altijd moet inloggen, alleen
      zorgen soms mechanismes dat dit automatisch gebeurt.
      ======================================================

      Wat een onzin! Ik ben altijd ingelogd. Hoef me nooit opnieuw
      aan te melden. Er gebeurt niets soms automatisch via mechanismes.
      Site openen en klaar.
      Enkel als men heel af en toe werkzaamheden aan de site verricht
      moet ik opnieuw inloggen, maar dat gebeurt één keer per jaar of zo.
      Dat gaat precies zo op fora. Ik blijf ingelogd totdat ze iets aan de site
      veranderen. Dan moet ik opnieuw inloggen of als ik al mijn cookies verwijder, dan moet ik ook overal opnieuw inloggen en nu heb ik het over mijn laptop.

      • + 0
      • 9 mei 2026 - 23:03
    • @Snailer is een beste vent maar zal nooit iets toegeven.

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 23:06
    • Ik geef hier toe dat het me niet interesseert wat de s i 't e downtime heeft veroorzaakt.

      Wat me wel interesseert is hoe security in elkaar steekt.

      Het niet invullen van een username en wachtwoord betekent niet dat je niet inloggen. Dat doe je namelijk wel.
      Dat is geen kwestie van toegeven. Overigens.

      Ik kan iedereen overigens aanraden je te verdiepen hoe koekjes en beschuitjes werken. Kan je namelijk geld door besparen.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 00:41
    • Snailer

      Het niet invullen van een username en wachtwoord betekent niet
      dat je niet inloggen. Dat doe je namelijk wel.
      Dat is geen kwestie van toegeven. Overigens.
      =======================================================

      Dit is het laatste wat ik hier over zeg.

      Kennelijk begrijp jij niet wat men onder inloggen verstaat.

      Als je hier niet inlogt kun je enkel lezen, maar niet reageren.
      Je moet dus eerst inloggen, je identificeren, voordat je
      een reactie kunt plaatsen.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 10:17
    • Ik begrijp heel goed wat inloggen is. Ik kom uit de ict.
      Er is maar 1 mogelijkheid om niet in te loggen. En dat is als je altijd je device aan laat staan en een link laat bestaan met in dit geval de web site.

      • + 2
      • 10 mei 2026 - 10:37
    • Ha, alles wat ik wou weten (ik ben dit draadje begonnen) is simpel of er een storing was. Lol.
      Maar mooi dat we er nu klaar mee zijn... 👍

      • + 0
      • 10 mei 2026 - 12:04
    • 919

      Posts: 4.430

      ’Ik begrijp heel goed wat inloggen is. Ik kom uit de ict.’

      Vandaar de vakjargon, Ik kon je redelijk volgen, maar snap dat anderen dat niet altijd die kennis hebben. Zou goed zijn als we dat wel hebben om ons te wapenen tegen het grote boze internet, vaak gaat het niet verder dan dat iets werkt of niet. Al helemaal met de nieuwere generaties, die het gewoon niets kan schelen wat het internet je aan zou kunnen doen.

      • + 1
      • 10 mei 2026 - 12:51
  • Mama Sophie is de eerste van de familie die een 10-tal foto's van het GP weekend
    in Miami heeft geplaatst. Wat een belevenis voor die knulletjes van 4 en 5 jaar jong!
    Het was voor de jongste de allereerste keer dat hij mee mocht naar een circuit om
    ome Max te zien racen.

    www.instagram.com/p/DYHyQWmDIwK/?img_index=1

    • + 0
    • 9 mei 2026 - 19:11
  • Dit bericht hangt al 4 uur of zo in't filter dus haakjes.

    Mama Sophie is de eerste van de familie die een 10-tal foto's van het GP weekend
    in Miami heeft geplaatst. Wat een belevenis voor die knulletjes van 4 en 5 jaar jong!
    Het was voor de jongste de allereerste keer dat hij mee mocht naar een circuit om
    ome Max te zien racen.
    Mooie familie foto's van Sophie, Victoria, de jongens en Max in Miami.

    Max is trouwens alweer op weg naar huis. Zal rond 00:30u landen in Nice/Cannes.

    https://www.instagram(.)com/p/DYHyQWmDIwK/?img_index=1

    • + 1
    • 9 mei 2026 - 22:00
    • Max toen hij aankwam op St Maarten. Leuke privé video van iemand
      die daar op het vliegveld werkt. Je hoort hem Nederlands praten.
      Op de achtergrond is de nan ny te zien.

      va.media.tumblr(.)com/tumblr_tes5ee7yxy1zgqpl6.mp4

      • + 1
      • 9 mei 2026 - 22:11

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land US
  • Geb. datum 13 aug 1964 (61)
  • Geb. plaats Romania, US
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar