Mol rekent af met de FIA na straf Verstappen: "Sneue beslissing"

Max Verstappen heeft na afloop van de Grand Prix van Miami alsnog een tijdstraf gekregen van de stewards. De Nederlander van Red Bull Racing kreeg vijf seconden aan zijn broek voor een incident in de pitstraat, een beslissing die meteen voor de nodige kritiek zorgt, zo ook van Formule 1-commentator Olav Mol.

Volgens de officiële documenten van de FIA zou Max Verstappen bij het verlaten van de pitlane de witte lijn hebben overschreden, wat in strijd is met het sportief reglement. De stewards konden het moment tijdens de race niet definitief beoordelen, maar kwamen daar achteraf op terug.

Opnieuw ingrijpen na afloop

De wedstrijdleiding gaf aan dat er tijdens de race onvoldoende bewijs was om meteen in te grijpen. Pas na het bekijken van extra camerabeelden werd duidelijk dat Verstappen de regels had overtreden, waardoor een straf alsnog volgde.

Daarmee kreeg de Nederlander vijf seconden tijdstraf opgelegd, een beslissing die pas na de finish werd bevestigd. Het incident zou volgens de stewards duidelijk zichtbaar zijn geweest op latere beelden, waardoor ingrijpen onvermijdelijk werd.

'Sneue beslissing van de stewards'

Volgens Mol is de beslissing van de stewards onnodig en vooral sneu. De F1-commentator stak zijn onvrede dan ook niet onder stoelen of banken. "Als je de onboard terug kan vinden zie je wat een sneue beslissing dit weer is", zo schreef hij op X. "Lijkt erop dat de stewards weer druk op zoek waren naar werk. 5 sec straf na afloop voor twee keer niks", zo sloot hij uiteindelijk af. 

De tijdstraf voor Verstappen had voor de rest geen impact op zijn resultaat. Mede door de gigantische tijdstraf van twintig seconden voor Charles Leclerc, behield hij zijn vijfde plaats in Miami. 

Dan moet Mol tegen de regel zijn - niet het toepassen ervan. En waar ligt dan de grens?

  • 9
  • 4 mei 2026 - 17:30

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Dan moet Mol tegen de regel zijn - niet het toepassen ervan. En waar ligt dan de grens?

    • + 9
    • 4 mei 2026 - 17:30
    • De grens wat mij betreft is dat als je het niet kan beoordelen binnen 30 minuten dan is een straf te laat en moet je het daar maar bij laten. In ieder geval bij dit soort minimale vergrijpen waar de coureur geen enkel voordeel uit haalde.

      Het zou mij niet verbazen overigens als er meer coureurs "technisch" over de lijn zijn gegaan alleen hebben die mogelijk het geluk dat de stewards niet uren later nog even alle camera hoeken gaan bestuderen of een deel van de band op enige moment een milimeter over de lijn was.

      Kan me overigens nog herinneren dat Leclerc in Zandvoort vol buiten de baan Russell inhaalde en daar geen straf voor kreeg, ook niet achteraf, terwijl achteraf heel duidelijk bleek dat Leclerc vol buiten de baan ging.

      • + 6
      • 4 mei 2026 - 20:05
    • delange

      Posts: 2.635

      Het is een duidelijke regels.....zeer duidelijk zelfs.
      Wat wil je nu?
      Max wist al voordat ie in gesprek moest dat ie een tijdstraf gong krijgen. Dat zegt toch genoeg. Maar zoals zo vaak wil jij natuurlijk weer recht praten wat krom is. We wilden duidelijke regels en in dit geval is het een regel zonder grijze zone dus is het klaar.

      • + 3
      • 4 mei 2026 - 20:35
    • Volgens mij schrijf ik het toch heel duidelijk. Moet ik het herhalen?

      Okee dan herhaal ik mezelf maar nogmaals.

      De grens wat mij betreft is dat als je het niet kan beoordelen binnen 30 minuten dan is een straf te laat en moet je het daar maar bij laten. In ieder geval bij dit soort minimale vergrijpen waar de coureur geen enkel voordeel uit haalde.

      Ik ben tegen deze straffen ver nadat een incident heeft plaatsgevonden. Het zorgt voor corruptie, je kan het nooit meer eerlijk bestraffen en het is niet te volgen voor de toeschouwers.

      En nee consequent is het nog steeds niet.

      • + 3
      • 4 mei 2026 - 21:16
    • delange

      Posts: 2.635

      Eens dat de straf nooit zo laat mag uitgesproken worden maar dat verandert niks aan de regel ansich. Vandaar dat Max ook wist dat ie een straf ging krijgen.
      Wat is een minimaal vergrijp? Ofwel is het een vergrijp ofwel niet hé. Jou uitspraak brengt pas verwarring. Een verkrachter zegt ook niet ""ik heb ze maar een beetje verkocht of ik heb ze maar ff verkracht. Miss een rare vergelijking maar op zich snap je uiteraard wat ik bedoel. Die lijn staat er niet voor niks. De sportieve reacties van maxfans hieronder tonen aan dat de meesten vinden dat de straf terecht was......behalve jij.

      • + 1
      • 4 mei 2026 - 22:48
    • Waarom is die regel er überhaupt? Ik neem aan dat het met veiligheid te maken heeft. Kun je dan niet beter deze regel afschaffen en rijders bestraffen die anderen in gevaar brengen.

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 23:25
    • Sander

      Posts: 1.772

      Er is ook niets mis met de regel maar het uren later minutieus uitpluizen of die regel is overtreden slaat nergens op.

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 00:37
    • Skimi

      Posts: 1.124

      Er is vaker met mm's een straf uitgedeeld, dat is het probleem niet. Probleem is dat op de onboard nog redelijk duidelijk is dat hij eroverheen gaat. Dus waarom niet meteen de straf geven? Er wordt gesuggereerd dat een tijdstraf voor Verstappen kijkers had doen afhaken. Triest iig

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 09:29
    • Minimaal vergrijp kan je inderdaad op verschillende manieren definieren. Maar om het eenvoudig te houden dan, een straf van 5 seconden is minimaal. Of een straf van 1 gridplek is minimaal. Die onzin ver na afloop van een sessie mogen ze wel achterwege laten.

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 16:30
  • Regels zijn regels, die gelden voor iedereen

    • + 5
    • 4 mei 2026 - 17:40
  • Begreep dat hij met 1 wiel over de lijn zat. Hoe kort ook. Men kan niet anders dan een straf uitdelen. Waar leg je dan de echte grens als iemand er verder overheen gaat of veel eerder?

    Dit is het zelfde als die keer dat Hamilton een DSQ kreeg. Het blokje bleek een tiende te ver afgesleten. Of de 2 mm bij Hadjar.

    Geen issue mee. Moet zelfs. Het is een veiligheidsmaatregel. Vind het eigenlijk mild die 5 seconde die hij kreeg. Veiligheid moet zwaar gestraft.

    • + 7
    • 4 mei 2026 - 17:44
    • AUDI_F1

      Posts: 3.886

      The Stewards determined that the outside of the front left-hand tyre did cross the outside of the solid white pit exit line

      In Nederlands:
      De stewards hebben vastgesteld dat de buitenkant van de linker voorband de buitenkant van de doorgetrokken witte pituitgangslijn heeft overschreden.

      Als ik het dan goed lees, dan is het loopvlak van de band nog net op de lijn, en de bolling van de band erover heen.
      Maar als het niet mag dan is de straf terecht.

      • + 1
      • 4 mei 2026 - 21:24
    • Heb er verder niet naar gekeken. Normaal ben ik tegen straffen. Tenzij het veiligheid betreft. Maar als het in de regels staat, dan moet men er wel naar handelen. Als het hier inderdaad om minder dan een mm gaat. Tsjah...

      Hard.

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 21:28
  • Wat Mol zegt slaat (weer) nergens op, wel is het bijzonder amateuristisch van de vermaledijde FIA-stewards dat zij niet binnen notime de extra camerabeelden konden bekijken...

    • + 5
    • 4 mei 2026 - 17:49
  • d07

    Posts: 2.611

    Fout = fout. Wederom een gevalletje van een Calimero-reactie, dat is Mol niet vreemd.

    • + 6
    • 4 mei 2026 - 17:52
    • Olav Drol

      Posts: 649

      Rare reactie van je. Als het Max betreft, is Mol altijd volledig objectief.

      [/sarcasme off]

      • + 0
      • 4 mei 2026 - 21:15
  • JM_K

    Posts: 1.254

    Hoeveel Verstappen artikelen staan er op de nieuwspagina?

    • + 1
    • 4 mei 2026 - 18:01
    • Je bent de tel kwijt?

      (als het daar maar bij blijft...)

      • + 2
      • 4 mei 2026 - 18:18
    • JM_K

      Posts: 1.254

      Ik kijk of er ook andere artikelen tussen staan.. :-)

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 08:25
  • Wat is Mol zijn probleem eigenlijk? Te weinig aandacht? Verstappen maakte en fout en krijgt een straf, daar kan je gewoon niets tegen inbrengen.

    Waarom die straf pas na de race wordt gegeven, is mij ook een raadsel, maar de straf is wel terecht.

    • + 8
    • 4 mei 2026 - 18:13
  • nr 76

    Posts: 7.530

    Het enige dat belachelijk is, is dat de stewards tot na de race nodig hadden om die 5s uit te dwlwn.

    • + 3
    • 4 mei 2026 - 18:14
  • Ondanks dat ik een Verstappen fan ben is deze straf terrecht. Ja het is onzinnig maar in het verleden al vaker toegepast dus moet je dat nu ook doen. 1 mm buitenspel is immers ook buitenspel.

    Misschien een onzinnige regel maar dan moet je hem ook volledig schrappen. Ze hadden het alleen tijdens de race gelijk moeten doen. Is geen hogere wiskunde.

    • + 3
    • 4 mei 2026 - 18:37
  • belangrijker: wat vindt "el dentista" hiervan.......?

    • + 1
    • 4 mei 2026 - 21:09
    • Als Camila het zegt is het waar.

      • + 1
      • 4 mei 2026 - 21:21
    • nr 76

      Posts: 7.530

      De irritandarts?

      • + 1
      • 4 mei 2026 - 21:41
    • Tsjah. Ik kijk eigenlijk geen tv. Wist dus niet van el dentista af. Nooit van gehoord.

      Daarom even aan Mijn AI slavin trutta gevraagd. Die gaf me deze naam.

      • + 0
      • 5 mei 2026 - 21:31
  • Nou heb nog steeds geen beelden kunnen vinden dat hij helemaal over de witte lijn is.

    • + 0
    • 5 mei 2026 - 10:11

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 3.500
  • Podiums 128
  • Grand Prix 240
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar