Leclerc hield geen rekening met Verstappen: "Red Bull is dé verrassing"

Charles Leclerc heeft met bewondering gekeken naar de sterke kwalificatie van Max Verstappen in Miami. De Monegask zag hoe Red Bull Racing een flinke stap vooruit zette en gaf toe dat vooral die progressie hem verraste.

Hoewel Andrea Kimi Antonelli er met poleposition vandoor ging, zat Verstappen daar vlak achter. Het verschil bedroeg slechts twee tienden, terwijl Red Bull een maand geleden nog op ruime achterstand stond. De Nederlander zelf erkende geen rekening meer te hebben gehouden met de eerste startrij, evenals Leclerc.

Leclerc onder de indruk van Red Bull-progressie

Leclerc gaf na afloop aan dat de prestatie van Antonelli hem niet volledig verraste, maar dat Verstappen en Red Bull dat wél deden. “Kimi laat dit hele seizoen al zien wat hij in huis heeft, dus dat komt niet uit de lucht vallen”, stelde hij bij de persconferentie na afloop van de kwalificatie.

“Maar wat Red Bull en Max hier laten zien, is toch anders. Ze hebben duidelijk een grote upgrade meegenomen en meteen het verschil gemaakt. We wisten dat ze zouden reageren, alleen niet dat het zó snel en overtuigend zou zijn”, klonk het onder de indruk.

Focus ligt op aanval richting podium

De Ferrari-coureur begrijpt dat Verstappen zelf ook verrast was door de sprong voorwaarts. “Als je bedenkt waar ze een paar races geleden nog stonden, is het knap dat ze nu alweer op de eerste rij staan. Dat zegt alles over dat team”, aldus Leclerc.

Toch kijkt hij vooral naar zijn eigen opdracht in de race. Vanaf de derde startplek wil hij meteen druk zetten. “Mijn focus ligt erop om hen bij de start aan te vallen en voor hen te finishen. Dat is uiteindelijk het enige wat telt”, besloot hij strijdvaardig.

Leclerc wacht alweer dik een jaar op zijn eerste overwinning met Ferrari. De laatste keer dat de Monegask als eerste over de streep kwam, was tijdens de GP van de Verenigde Staten in Austin 2024.

Rimmer

Posts: 13.329

Ik een Reddit link gedeeld in een ander topic waarin de ronde van Max te zien is met de ghost car van Kimi.
Max is gewoon echt de betere rijder en samen met de nieuwe achtervleugel maakt hij op topsnelheid een deel goed. Tegen de power van de Mercedes unit is het echter onbegonnen werk.
Max dui... [Lees verder]

  • 14
  • 3 mei 2026 - 08:58

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 13.329

    Ik een Reddit link gedeeld in een ander topic waarin de ronde van Max te zien is met de ghost car van Kimi.
    Max is gewoon echt de betere rijder en samen met de nieuwe achtervleugel maakt hij op topsnelheid een deel goed. Tegen de power van de Mercedes unit is het echter onbegonnen werk.
    Max duikt harder door bochten 1,2 en 3 maar dan bij uitkomen bocht 4 gaat Kimi op het gas en slaat een enorm gat puur op vermogen.
    Daarna is Max de rest van het rondje bezig dat gat dicht te rijden wat nog bijna helemaal lukt maar bij het uitkomen van die laatste paar bochten is de hoeveel power die Mercedes steeds weer op de baan legt gewoon geen match voor de RBR.
    De beste rijder versus de beste motor. Mooi om te zien maar in de race is het geen partij. Max is kansloos tegen zoveel pk en door alles goed te willen maken in de bochten en op topspeed slijten zijn banden toch te snel.
    Tel daar de waardeloze RB starts bij en je weet dat Max na ronde 1 alweer ergens op P4 of P5 zit te harken. Dat is helaas wat het is maar aan Max ligt het niet, die is echt een paar maatjes groter dan bv Kimi.

    • + 14
    • 3 mei 2026 - 08:58
    • Dat filmpje zag er niet goed uit voor Kimi.

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 09:08
    • Focus ligt ook nog niet op Mercedes maar op het middenveld, die zijn we voorbij, nu word het weer interessant om naar te kijken.

      • + 2
      • 3 mei 2026 - 09:14
    • Zoals we allemaal weten. Heeft een kampioen een sterke auto nodig.

      Mocht Kimi kampioen worden, dan heeft hij als beste gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Het is geen schande om kampioen te worden in de beste auto, waarschijnlijk de absoluut beste auto zelfs. Deed Norris vorig jaar ook.

      • + 3
      • 3 mei 2026 - 10:43
    • NicoS

      Posts: 20.857

      @Rimmer,
      Het uit accelereren hoeft niet persé een PK dingetje te zijn, het kan een keuze zijn om bij het accelereren iets minder elektrische boost te kiezen, om aan het eind van het rechte stuk minder snel te gaan superclippen.
      Softwarematig kunnen ze voor verschillende oplossingen kiezen, het is maar net waar de voorkeur van een coureur of team ligt. In de sprintrace was Verstappen ook competitief, ik zou niet weten waarom dat straks ook niet het geval kan zijn.
      Er komt veel meer bij kijken dan simpelweg wat pk’s……

      • + 4
      • 3 mei 2026 - 13:02
    • Siedak

      Posts: 37

      Tijdens de sprint viel het me op dat Max de band langer aan de praat kan houden (vs Mercs bijvoorbeeld) die begonnen te struggelen aan het einde van de stint.
      Je zag het vooral aan ANT die veel aan het sliden was, de Merc is sneller, maar vreet wat meer van de banden vs MAX. Kijken of MAX de Merc daarop kan verslaan! Heb zin in de race! :-)

      • + 1
      • 3 mei 2026 - 13:52
    • "het kan een keuze zijn om bij het accelereren iets minder elektrische boost te kiezen, om aan het eind van het rechte stuk minder snel te gaan superclippen."

      Dat zou niet bepaald een slimme keuze zijn. Met minder snelheid vertrekken neem je mee over het hele rechte stuk, wat veel meer tijdverlies veroorzaakt dan clippen aan het eind van een recht stuk.
      Wat ik in de data heb gezien is dat er op een andere manier keuzes worden gemaakt. Op bepaalde gedeeltes kiest een team om even wat minder elektriek te gebruiken, maar zeker niet bij het uit de bochten wegrijden. Daar zit de grootste tijdwinst.

      Check F1-tempo en je kan dat zelf zien. Je zou bijvoorbeeld de rondes van Antonelli over elkaar kunnen leggen van SG en van de kwalificatie zelf. Of die van Verstappen en Antonelli. Dan wordt veel duidelijk.

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 15:48
    • SG =SQ

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 15:49
  • Onderschat Max Voltstappen nooit

    • + 1
    • 3 mei 2026 - 09:07
    • F1jos

      Posts: 5.376

      Max haalt het maximale uit de auto, misschien zelfs wel meer dan dat.

      • + 0
      • 3 mei 2026 - 11:03
  • AUDI_F1

    Posts: 3.888

    Ik hoorde gisteren een boordradio na de sprint waarop leek dat ze iets gevonden hadden. Verstappen kreeg een groot compliment. Waarschijnlijk hebben ze dat in de Kwali aangepast.

    • + 2
    • 3 mei 2026 - 09:56
    • Tijdens de sprint zijn ze vooral bezig geweest met settings goed zetten. Daarna kon hij zelfs naar de Mercedes rijden

      • + 2
      • 3 mei 2026 - 10:00
    • Iets dergelijka heeft hij eerder gedaan. Met de beschikbare tools experimenteren tijdens een race. Niet veel rijders hebben die overcapaciteit.

      Die keer was, welk jaar was het ook al weer? De race die Perez won in Baku met het gelik van een pitstop versus gelukkige safety car.

      Verstappen kon niet dicht genoeg komen om een inhaalactie op Perez uit te voeren. Verstappen is toen, 350 km/uur rijdend en 2 tot 3 secondes achter Perez racend, met de rider tools gaan experimenteren. Later vertelde Verstappen dat met mogelijk de belangrijkste race van dat seizoen was. Na die race werd Perez compleet weggeblazen en dat terwijl Perez de gegeven later beschikbaar had. Perez commentaar: Zo kan ik niet rijden.

      Hoe dan ook zeer nouwsgierig om 2 dingen. Wat is er veranderd? En was dit van te voren deze keer gepland? Zou mij namelijk niets verbazen met iemand als GP naast zich: Weet je nog max? Daar in Baku? Laten we het bij de sprint ook proberen.... experimenteren met de tools.

      • + 2
      • 3 mei 2026 - 11:11
  • Je moet altijd rekening houden met Verstappen 😈

    • + 1
    • 3 mei 2026 - 14:52

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (28)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar