user icon
user icon

Ferrari last onderzoek in naar flapperende voorvleugel van Massa

  • Gepubliceerd op 31 okt 2011 11:04
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Ferrari gaat analyseren hoe het komt dat de voorvleugel op de auto van Felipe Massa in India op het rechte stuk tussen bochten 3 en 4 zo hevig flapperde. De vleugel raakte zelfs het asfalt, met spectaculaire beelden en vonken tot gevolg.

Het flapperen was in elk geval niet de bedoeling, zo benadrukte Ferrari-teambaas Stefano Domenicali in Auto Motor und Sport. “We gaan de data onderzoeken om de oorzaak voor de flapperende voorvleugel te achterhalen.”

Adrian Newey, ontwerper van concurrent Red Bull Racing, was een aandachtig toeschouwer. “Ik geloof niet dat Ferrari dit effect in gedachten had. Het zag er niet goed uit. Maar als ze ons als voorbeeld gebruikten, dan zie ik dat maar als compliment.”

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Je kunt wel merken dat die Newey zichzelf wel erg hoog heeft zitten... Hij is goed in auto\'s ontwerpen, maar hij is ook goed in auto\'s onbetrouwbaar te maken. Waren al zijn ontwerpen betrouwbaar geweest, dan had ie VEEL meer titels gewonnen met de teams waarmee hij gewerkt heeft.

    • + 0
    • 31 okt 2011 - 11:33
    • GPGert

      Posts: 803

      Huh? Is het je dan niet opgevallen hoe extreem betrouwbaar de Red Bull auto\'s zijn? Vettel heeft in alle races punten gescoord. Nul uitvalbeurten! Hoeveel betrouwbaarder wil je het dan nog hebben?

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 11:44
    • GPGert,
      Het 1e seizoen onder Newey dat goed gaat. Gaat jou geheugen niet verder terug dan maart 2011?

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 11:58
    • De Boog

      Posts: 144

      Inderdaad de MP4-18.
      Dat zou een wagen worden die de F1 wereld compleet anders zou maken.
      Dat heeft hij gedaan het is de eerste F1 wagen die nooit een race gereden heeft!

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 12:16
    • Yup, ook een beetje erg arrogant van Newy om zo te reageren.

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 13:07
    • GPGert

      Posts: 803

      Mijn F1-geheugen gaat terug tot ongeveer 1975, dus maak je geen zorgen. Waar het me om gaat is dat Newey een zeer inventief ontwerper is. Dat zijn auto\'s misschien niet altijd even betrouwbaar waren kun je niet alleen hem toerekenen. Wellicht heeft hij nu eindelijk de juiste mensen om zich heen. Ik vind 100% score uit 17 races een fenomenale prestatie. Vergeet niet dat nog niet eens zo lang geleden een seizoen maar 16 races telde en dat het vrijwel nooit voorkwam dat iemand alle races in de punten eindigde!

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 18:06
  • PaultH

    Posts: 30

    \"Maar als ze ons als voorbeeld gebruikten, dan zie ik dat maar als compliment.\"

    Geeft Newey hier impliciet toe dat ze flexwings hebben?

    • + 0
    • 31 okt 2011 - 12:11
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Het lijkt er een beetje op ja.. Maar flexwings zijn niet verboden zolang ze maar door de FIA testen komen ;-)

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 12:18
    • Flex wings is tot een kunst verheven door massa.
      Maar ging hij met die \"flex\" wing niet harder?

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 12:52
  • F1joris

    Posts: 398

    Het citaat van Adrian Newey vind ik echt wel cool. Het zag er overigens wel spectaculair aan de ene kant uit maar aan de andere kant ook wel als: zoiets mag team Ferrari toch niet overkomen uit.

    • + 0
    • 31 okt 2011 - 15:28
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Ach, hoezo niet? Ze proberen wat qua samenstelling en bevestiging, kan een keer niet zo werken als in de fabriek bedacht... Het circuit, asfalt en hoogte verschil kan allemaal effecten teweeg brengen die men niet goed voorzien kan. Missertje, niks erg...

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 17:03
    • Wat is er cool aan de opmerking van Adrian Newey? Ik vind zijn opmerking hooguit een vorm van arrogantie en zelfs dom, als de limiet opgezocht wordt van regels en iemand vind een gat in de regelgeving en de rest van de teams gaan ook opzoek naar dit gat, is dit gat dan een copy of een kwestie van interpretatie?

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 18:06
  • GPGert

    Posts: 803

    Kijk aan: Er zit niet alleen een steekje los aan Massa zélf, maar ook aan zijn Ferrari! ;-)

    • + 0
    • 31 okt 2011 - 17:33
  • Rudi84

    Posts: 4.805

    Felipes flapperende foorfleugel blijft het nieuws wel bezighouden zeg.

    • + 0
    • 31 okt 2011 - 20:33
    • GPGert

      Posts: 803

      Ja, net als Felipes totaal krankjorume hersenkronkels!

      • + 0
      • 31 okt 2011 - 22:26
  • SSA

    Posts: 61

    Zie hier een filmpje:
    www.youtube.com/wa(...)p;amp;v=GboweGhYixc

    • + 0
    • 1 nov 2011 - 10:47

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (39)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar