user icon

Whitmarsh ziet voor- en nadelen in reeds besliste titelstrijd

  • Gepubliceerd op 11 okt 2011 10:39
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
Sebastian Vettel verzekerde zich in Japan van het kampioenschap in 2011. Vier races voor het einde is de spanning in de titelstrijd weg en het is jaren geleden dat daar zo vroeg al sprake van was. Dat doet de belangstelling voor de Formule 1 waarschijnlijk geen goed.

McLaren-teambaas Martin Whitmarsh, tevens voorzitter van teamverbond FOTA, erkent dat, maar hij stipt in de Times of India ook een voordeel aan. “Onvermijdelijk zal de belangstelling iets afnemen. De spanning en opwinding van de titelraces van de afgelopen jaren is nu eenmaal geen gegeven. Ik denk echter dat iedereen nu alle remmen los gooit, waardoor we geweldige races tussen de beste coureurs ter wereld te zien zullen krijgen in de resterende Grands Prix.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Juan1958

    Posts: 103

    Het directe voordeel wat ik zien is dat nu de teams de laatste races kunnen gebruiken als materiaaltest voor het volgend seizoen. Zo wordt het makkelijker om volgend jaar goed te beginnen, en zo worden ook de regels voor het testen omzeilt. Ferrari heeft al aangekondigd dat men nieuwe onderdelen van volgend jaar op de auto gaat proberen, en dus zo de windtunnel resultaten met de werkelijkheid te testen. Prima zaak, want de 2e plaats in een kampioenschap is de eerste plaats van de verliezers. Het seizoen 2012 begint dus nu al in Korea 2011, jajajaja

    • + 0
    • 11 okt 2011 - 12:11
    • Wat ik er van begrijp is het succes van Ferrari te Japan mede te danken aan diverse updates die gepland staan voor de auto van 2012.

      • + 0
      • 11 okt 2011 - 12:51
    • Juan1958

      Posts: 103

      Het succes van Japan is een combinatie van een goede coureur, een paar nieuwe onderdelen en ze hebben een setup gebruikt van een half jaar terug en die bleek goed te voldoen. Ferrari heeft aangekondigt dat ze tot aan het einde van dit seizoen gaan spelen met setups en onderdelen van volgend jaar, om zo alvast testresultaten te hebben.

      • + 0
      • 11 okt 2011 - 19:57
  • Ik denk niet dat het in minder kijkcijfers zal resulteren... na Spa wist namelijk iedereen al dat Vettel WK ging worden.. dus die spanning was al weg, denk ik

    • + 0
    • 11 okt 2011 - 15:05
  • Spanning in de titelstrijd??? Dit was 1 van de saaiste seizoenen in de afgelopen 23 jaar. Dit doet me denken aan het seizoen 1992 waarin Nigel Mansell 8 races won uit de eerste 10. Wij wisten allemaal al op de helft hoe dat ging aflopen en dit seizoen idem dito. Afgelopen weekend ook weer weinig inhaalacties te bespeuren en een laffe boodschap over boordradio van RBR naar Vettel & Webber om de boel te maar laten lopen. Man, wij als kijker hebben nog vier races wat maakt het nou uit als je op Suzuka een klein risico had genomen? Alsof Vettel niet 1 punt kan halen uit 4 races...?? Moeten wij nu gaan juichen voor wie er nou als 2e gaat eindigen...who cares!

    • + 0
    • 11 okt 2011 - 16:42
    • Hoezo risico? Vettel was ook kampioen geworden indien ze Webber er voorbij lieten. Lieten, dus Vettel netjes opzij en dus geen risico. Was ook beter geweest voor Webber zijn kansen op de 2e plaats.

      Zo zie je maar weer dat Vettel absoluut de 1e rijder is en dat Webber het WC papier mag aangeven als Vettel zijn kont afveegt ;-)

      • + 0
      • 11 okt 2011 - 18:16
    • haha, wat een tekst van pietje :P

      • + 0
      • 11 okt 2011 - 19:52
    • Uhm ik heb het ook niet over dat Webber Vettel moest inhalen. Maar juist dat Vettel de aanval op de rijders voor hem moest inzetten.

      • + 0
      • 12 okt 2011 - 09:39
  • Ik voorspel nu niet dat de races opeens anders gaan nu Vettel kampioen is. Want dat Vettel kampioen zou worden, staat al weken.. zo niet maanden vast! Het is nu alleen officieel.

    Wat ik wel kan voorspellen is een boeiende race op zowel de banen als Korea alsmede Interlagos. Abu Dhabi wordt denk ik een saaie race met weinig boeiende momenten en over India kan ik natuurlijk niets zeggen.

    Ik zie Vettel er nog wel 2 winnen, en dan gaat er eentje nog naar Button en hopelijk ook nog één naar Hamilton wat erg goed voor zijn zelfvertrouwen zal zijn.

    • + 0
    • 12 okt 2011 - 08:49

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

    Vrije training 3

    11:00 - 12:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

    Kwalificatie

    14:00 - 15:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    11:00 - 12:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    14:30 - 15:30

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    14:00 - 15:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit