user icon

'Chinese Grand Prix ontbreekt ook in 2023 op kalender'

  • Gepubliceerd op 23 nov 2022 10:07
  • comments 25
  • Door: Bob Plaizier

Aankomend seizoen kent de Formule 1 een recordbrekende kalender. In 2023 staan er volgens de originele kalender immers 24 Grands Prix op de planning. Aankomend jaar keren er meerdere Grands Prix terug op de kalender, één van die Grand Prix-weekenden staat nu al op losse schroeven.

Volgens de originele kalender keert namelijk ook de Chinese Grand Prix weer terug. De race op het circuit van Shanghai stond in 2019 voor het laatst op de kalender en ontbrak in de afgelopen drie seizoenen vanwege de uitbraak van het coronavirus. Alhoewel het leven in veel landen alweer als vanouds is opgepakt, lijkt de Chinese Grand Prix nu af te vallen.

Al eerder meldden meerdere media dat de Grand Prix vrijwel onwaarschijnlijk is. Ook BBC Sport meldt nu dat de Grand Prix van de kalender gaat verdwijnen. In China hanteert men immers een zeer streng zere Covid-beleid. Er gelden dan ook veel zeer strenge regels die ervoor zorgen dat het organiseren van een Grand Prix vrijwel onmogelijk is. Het lijkt erop dat de Formule 1-wereld geen uitzonderingspositie krijgt en de Grand Prix zal vermoedelijk dan ook snel van de kalender gaan verdwijnen.

Let op de zin " ze kijken te nauw".......was om te lachen.

  • 4
  • 23 nov 2022 - 11:32

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Beri

    Posts: 5.718

    Geen verrassing. Wel raar hoe dit verloopt nu. In 2025 loopt het huidige contract af. Het zou maar zo kunnen zijn dat China volgend jaar nog steeds niet anders denkt over Covid en dat de 2025 race de laatste race op dit circuit kan zijn voordat we naar een straatrace gaan kijken in downtown Tianjin ofzo.

    • + 0
    • 23 nov 2022 - 10:11
  • China op de kalender is voortaan een probleemkindje. Hopelijk wordt het contract niet verlengd en komt er een meer tot de verbeelding sprekende GP voor terug.
    Nooit fan geweest van de GP van China ook.

    • + 0
    • 23 nov 2022 - 10:30
    • Vind er niks verkeerd aan. Wel leuke gp's gezien daar

      • + 2
      • 23 nov 2022 - 10:38
    • Het circuit is op zich wel goed voor goede wedstrijden. Ik denk dat dit ook goed bij de nieuwe regels past.

      • + 2
      • 23 nov 2022 - 10:40
    • Nou ja, er wordt nu steeds niet gereden. :-)

      Op het grootste k*tcircuit kunnen ook spannende races plaatsvinden en op de meest geweldige circuits -zoals bijv Spa- soms doodsaaie potten. Dat is voor mij geen criteria. Ik vond het nooit een tot de verbeelding sprekende pot. Mss doet dat smog-achtige bijna altijd grijze weer ook wel iets. Nee, geen fan.

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 12:10
  • mooi, zeker als op deze manier België behouden blijft(?)

    • + 1
    • 23 nov 2022 - 10:38
  • Ja hallo?!
    Ik wil graag nummer 2023 bestellen met bami.
    Graag bezorgen en hete sambal.

    • + 2
    • 23 nov 2022 - 10:46
    • nummer 2023 is de Koe Loe Yuk met garnalen

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 10:57
    • Neen.
      Dat is de vleermuizen soep van Wuhan....

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 11:11
    • nr 76

      Posts: 4.270

      Nr 76 is bij mijn Chinees een broodje vleermuis. Gaan we mooi niet doen!
      Klijg de klele maal.

      • + 1
      • 23 nov 2022 - 11:55
  • Patrace

    Posts: 3.276

    Prima. 24 races zijn er toch al te veel.

    • + 0
    • 23 nov 2022 - 10:48
  • Hemex

    Posts: 1.124

    Maar mijn vraag is: is het door het zeer streng zere Covid-beleid nou vrijwel onwaarschijnlijk of is het vrijwel onmogelijk. Daar zit toch wel een klein nuanceverschil in.

    • + 1
    • 23 nov 2022 - 10:53
  • Hier in Europa en andere delen van de wereld is alles goed geregeld met die Covid, in China kijken ze veel te nauw....zeg maar.

    • + 1
    • 23 nov 2022 - 11:01
    • Beri

      Posts: 5.718

      Is dat verrassend? Je moet daar overal inchecken met je QR code. Ben je ergens geweest waar een Covid geval geregistreerd is ten tijde van je aanwezigheid, dan wordt je QR code geblokkeerd en mag je nergens meer in.

      Ik zie het eerder als een voortvloeisel uit een trend die al langer in China gaande is; het monitoren van de gehele bevolking op een Stasi achtige wijze.

      • + 3
      • 23 nov 2022 - 11:30
    • Let op de zin " ze kijken te nauw".......was om te lachen.

      • + 4
      • 23 nov 2022 - 11:32
    • Beri

      Posts: 5.718

      Haha, dat valt me nauw pas op.

      • + 1
      • 23 nov 2022 - 12:01
    • nOuw-grapjas!

      • + 1
      • 23 nov 2022 - 12:13
    • Nauw nauw, moest dat nauw?

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 13:05
    • Nauw is niet wijd.

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 14:48
    • Maar wel lekker op zijn tijd.....

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 14:49
  • Rao ontbreekt volgend jaar ook. Wat verassend….

    • + 1
    • 23 nov 2022 - 11:02
    • nr 76

      Posts: 4.270

      Je was me net voor, ik wilde een soortgelijke reactie geven.

      Begrijpelijk dat zij, of de FIA eieren voor haar geld heeft gekozen.

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 11:19
    • Dat was altijd al het plan las ik, ze was daar alleen om ome Ben op weg te helpen.

      • + 0
      • 23 nov 2022 - 11:24
    • Tuurlijk!

      Rao ontbreekt volgend jaar ook. Wat verassend….
      ====================

      Ja, ik las het zojuist. Toevallig net nadat RBR de vraag bij de FIA heeft neergelegd waar het lek zat. Hoe vertrouwelijke RBR BC informatie vanuit de FIA naar buiten is gekomen.

      22 Oct 2022
      Shaila-Ann Rao was asked to be the replacement for the departing Secretary-General for Sport and F1 Executive Director Bayer (who also led the Abu Dhabi investigation) in June this year.

      • + 3
      • 23 nov 2022 - 11:44
  • John6

    Posts: 7.077

    Je zou er maar wonen, ze maken het moeilijk voor zich zelf.

    • + 0
    • 23 nov 2022 - 15:04

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar