user icon

Ricciardo kon amper drinken tijdens GP Miami: "Iedereen vecht met gewichtsbesparing"

  • Gepubliceerd op 12 mei 2022 15:44
  • comments 14
  • Door: Bob Plaizier

De Grand Prix van Miami werd afgelopen weekend verreden onder extreme omstandigheden. Het was snikheet in de stad in Florida en de coureurs verloren zeer veel vocht. Na afloop van de race kwamen veel van hen dan ook compleet bezweet en compleet gesloopt uit hun auto's.

In de enorme hitte was het belangrijk om goed te blijven drinken tijdens de race. Normaliter heeft een coureur drie liter drinken tot zijn beschikking tijdens de race. Maar in Miami was dat niet bij iedereen het geval, de teams doen er immers alles aan om gewicht te besparen en minder drinken scheelt toch als snel een paar kilootjes.

McLaren-coureur Daniel Ricciardo werd als dertiende geklasseerd in Miami en was na afloop gesloopt. Hij reed dan ook met veel minder drinken, zo laat hij weten aan Motorsport.com: "De hitte speelde hier een grote rol. Het was ook zwaar omdat iedereen vecht voor de gewichtsbesparing. We hadden hier dus niet de luxe om drie liter water mee te nemen. Ik had slechts een beetje bij mij, het is sowieso nooit genoeg. Ik raakte hierdoor uitgedroogd. De hitte was intens, dit zijn de lastigste omstandigheden. Iedereen heeft alsnog hard gewerkt, iedereen voelde de hitte."

Snork

Posts: 15.150

Ik geef de schuld aan Heineken, met hun grote groene borden boven het circuit: "When you drive, don't drink".

  • 5
  • 12 mei 2022 - 16:08

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Maximo

    Posts: 7.333

    Miami is een beetje de vervanger van Sepang, toch ook wel leuk dat er zo'n circuit bij zit.

    • + 0
    • 12 mei 2022 - 15:43
  • pestertje

    Posts: 7

    Ik ook, scheelt per kg toch 3 pakketjes per dag op de heftruck.

    • + 0
    • 12 mei 2022 - 15:44
  • d@nny

    Posts: 2.920

    Tja makkelijke gewichtsbesparing voor het team maar niet echt goed voor de coureur.

    Vrij makkelijk op te lossen door het minimumgewicht van coureur, incl Helm etc mer drie kilo te verhogen naar 83kgs en verplicht 3kgs aan water meenemen.

    • + 3
    • 12 mei 2022 - 15:44
    • amigob

      Posts: 229

      Nee het is veel makkelijker gewoon meer water meenemen, dan ga je iets langzamer, maar dan heb je wel grotere kans dat hij aan de finish komt, zonder brokken te maken. Het is een minimaal gewicht geen maximaal gewicht

      • + 1
      • 12 mei 2022 - 17:35
    • d@nny

      Posts: 2.920

      Ik tikte toch echt minimumgewicht en geen maximum gewicht...

      • + 1
      • 12 mei 2022 - 21:53
  • Snork

    Posts: 15.150

    Ik geef de schuld aan Heineken, met hun grote groene borden boven het circuit:
    "When you drive, don't drink".

    • + 5
    • 12 mei 2022 - 16:08
  • "We hadden hier dus niet de luxe om drie liter water mee te nemen. Ik had slechts een beetje bij mij, het is sowieso nooit genoeg. Ik raakte hierdoor uitgedroogd." -> Ja, natuurlijk!! En dan is je concentratie ook zo weg, zit je met hoofdpijn, ... Als je de gezondheid van je rijder op de tweede plek zet, waar ben je dan als team mee bezig? ...

    • + 1
    • 12 mei 2022 - 16:50
    • Exact precies. FIA zou elke wagen gewoon verplicht een litertje mee moeten geven.

      • + 0
      • 12 mei 2022 - 16:58
  • Beetje dom dit. Hoeveel tijd heeft dit gekost aan het einde van de race? Was die 2,5 kg besparing het waard in rondetijd en bandenbesparing? Het gaat om misschien een tiende per ronde. Dat is op een race 5-7 seconden. Maar, als je coureur de tweede helft van de race 3 tiende per ronde minder scherp is of niet meer aan kan vallen, dan kost het veel meer.

    • + 1
    • 12 mei 2022 - 17:20
  • Rianata

    Posts: 8

    Is dit weer een excuus voor een belabberd weekend van Daniel? Als ik hem was zou ik toch met dichtgeknepen billetjes richting de halfjaarlijkse beoordeling gaan. Leuk die populariteit, die hij ook weer genoot in Miami, maar misschien moet hij zich (weer) eens volledig gaan richten op het racen. 11 schamele puntjes tegenover 35 van Norris.

    • + 2
    • 12 mei 2022 - 18:24
  • Is 3 liter niet wat veel? Ik dacht dat ze normaal een liter krijgen?

    • + 0
    • 12 mei 2022 - 19:51
    • Knalpot

      Posts: 3

      Normaal hebben ze drie liter te drinken bij zich, Max had deze race slechte anderhalve liter water ter beschikking.

      • + 0
      • 12 mei 2022 - 23:23
    • Ik zit even te Googlen, Sir Lewis heeft normaal een halve liter mee, Vatteri een liter.

      • + 2
      • 12 mei 2022 - 23:36
  • Numnum

    Posts: 4.052

    Het team moet zich diep schamen voor alleen al de suggestie minder water mee te nemen.

    • + 0
    • 13 mei 2022 - 07:45

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 1.017
  • Podiums 24
  • Grand Prix 146
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
Bekijk volledige kalender
show sidebar