user icon

Webber verafschuwt Sprints: "Sport moet niet veranderen in een loterij"

  • Gepubliceerd op 31 jan 2022 16:12
  • comments 24
  • Door: Bob Plaizier

Vorig jaar experimenteerde de Formule 1 voor het eerst met het sprintkwalificatie-format. Op Silverstone, Monza en Interlagos werd er getest met het idee en de reacties waren wisselend. De meeste fans, coureurs en teams waren namelijk niet bijster enthousiast. De hoge heren van de sport waren daarentegen wél blij en aankomend seizoen zullen er dan ook meer sprints zijn.

Het sprintkwalificatie-format moest voor meer actie zorgen. Met dit proefballontje krijgen de fans drie dagen op rij actie om de knikkers voorgeschoteld. Op vrijdag wordt er namelijk de gewone kwalificatie verreden, op zaterdag de sprintkwalificatie en op zondag de race. Normaliter staat de vrijdag in het teken van de trainingen maar bij dit format is alles anders.

Loterij

Veel kenners zijn echter geen voorstander van de sprints. Men vindt het niet bepaald passen bij het DNA van de sport. Ook oud-coureur Mark Webber is geen fan. De Australiër spreekt zich luid en duidelijk uit in gesprek met Formelaustria: "De sprintraces moeten de Formule 1 niet veranderen in een soort loterij. Ze moeten de prestige van de klasse niet reduceren."

Sleutelspelers

Webber vindt juist dat de sport moet draaien om de grootheden die er racen. De voormalig Red Bull-coureur denkt dat dit het allerbelangrijkste is. "Mensen willen het beste van het beste zien. De sport heeft sleutelspelers zoals Lando Norris, George Russell, Max Verstappen en Charles Leclerc nodig. Zelfs oudgediende Lewis Hamilton en Fernando Alonso zijn belangrijk. Dat is het allerbelangrijkste voor de autosport."

Opzouten met die sprintraces!

Zo.

  • 6
  • 31 jan 2022 - 16:40

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Mag die Webber wel, heb ‘m altijd al gemogen...
    Goeie gozert!

    • + 5
    • 31 jan 2022 - 16:16
    • Ik hou vanaf nu zelfs van hem.

      • + 1
      • 31 jan 2022 - 16:21
    • Webber for President!

      • + 0
      • 31 jan 2022 - 16:22
    • MWHT

      Posts: 2.910

      Hebben jullie dat gilletje toen gehoord van Webber toen hij co-commentaar gaf in Baku, bij die herstart. Heb me zitten bescheuren toen! 😂

      • + 2
      • 31 jan 2022 - 16:48
  • MWHT

    Posts: 2.910

    Bijna iedereen lijkt tegen de sprintraces. Maar 1 iemand is voor en helaas is dat nu juist degene die bepaalt...

    • + 5
    • 31 jan 2022 - 16:24
  • Opzouten met die sprintraces!

    Zo.

    • + 6
    • 31 jan 2022 - 16:40
    • walter33

      Posts: 875

      Dat zal ze leren

      • + 0
      • 31 jan 2022 - 17:05
  • NFS1

    Posts: 556

    Ik zie de loterij niet zo, wellicht kan uitgelegd worden waarom dat zo gezien wordt. Ik vond het een afspiegeling van de race zonder strategisch element waarbij meestal de eerste 5 ronden enerverend waren daarna waren de kaarten geschud en hobbelde men richting het eind dat dan nog 15 ronden duurde. Dus de sprint inkorten naar 8 ronden ipv 20 zou denk ik weinig verschil geven. Maar het verschil zit voornamelijk in de inkomsten voor de F1 b.v. denk ik...

    • + 0
    • 31 jan 2022 - 16:49
    • een extra start geeft altijd wat meer onzekerheid en spanning. Maar verder denk ik dat het loterijgehalte wel meevalt. Het concept slaat alleen gewoon nergens op. Je verlengt de hoofdrace met 15-20 ronden en dus die extra start voor bijna hetzelfde aantal punten. Het moet van elkaar losgekoppeld worden, de hoofdrace en kwalificatie moet je gewoon van afblijven. Daarnaast een compleet losstaande sprintrace doen voor extra punten mogen ze van mij wel mee gaan experimenteren.

      • + 1
      • 31 jan 2022 - 17:08
    • Laat ze dan de sprintrace vervangen door vijf starts achter elkaar aan...

      • + 1
      • 31 jan 2022 - 17:15
    • Joeppp

      Posts: 6.215

      Of alleen een start. Dat is pas een sprint.

      • + 0
      • 31 jan 2022 - 20:09
  • walter33

    Posts: 875

    Webber heeft groot gelijk,het hoogtepunt is de zondag waar de punten worden verdeeld en niet op een zaterdag voor een habbekrats,behoud het dna van de F1.

    • + 5
    • 31 jan 2022 - 17:02
    • Ik kijk/keek altijd enorm uit naar de kwalificatie op Zaterdag. Met zo'n sprintkwalificatieraceformat (lang woord) heb ik die spanning, en beleving gewoon totaal niet.

      • + 2
      • 31 jan 2022 - 18:06
  • Vind de sprintrace op zich wel vermakelijk. Maar dat het zwaarder weegt dan het gebruikelijke kwalificatie formaat staat me dan weer tegen.

    Als je dan toch sprintraces wilt, haal het dan los van een Grand Prix weekend. (Na de winst en podium ceremonie?) Gebruik het om groentjes de eerste meters met een F1 auto te gunnen. Als leerschool. Zoiets.

    • + 0
    • 31 jan 2022 - 17:57
  • Numnum

    Posts: 4.691

    Maar als er meer negatieve dan positieve geluiden zijn, van zowel fans als teams, waarom overweegt men dan toch nog 6 sprintraces in 2022?

    • + 1
    • 31 jan 2022 - 18:22
  • Ik heb het al vaker gezegd: ik snap de overweging van de FIA om een doorgaans slecht bekeken vrije training te verruilen voor een commercieel aantrekkelijke Sprint Race. Er wordt geen afbreuk gedaan aan de kwalificatie, want dat format blijft geheel intact; de kijker heeft enkel een extra korte race. Ik zie de meerwaarde er wel van en heb ook van de Sprint Races genoten.

    • + 0
    • 31 jan 2022 - 23:09

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land AU
  • Geb. datum 27 aug 1976 (46)
  • Geb. plaats Queanbeyan, New South Wales, Australia, AU
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 1,84 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
26 - 28 aug
België
2 - 4 sep
Nederland
9 - 11 sep
Italië
30 - 2 okt
Singapore
7 - 9 okt
Japan
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika
28 - 30 okt
Mexico (land)
11 - 13 nov
Brazilië
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 aug
2 - 4 sep
Nederland Circuit Zandvoort
9 - 11 sep
Italië Monza
30 - 2 okt
7 - 9 okt
21 - 23 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
28 - 30 okt
11 - 13 nov
Brazilië Interlagos
18 - 20 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar