user icon

Stewart kijkt nog één keer terug op titelduel: "Dit was geen Hollywood"

  • Gepubliceerd op 01 jan 2022 09:08
  • comments 39
  • Door: Bob Plaizier

Het aankomende Formule 1-seizoen kan zomaar zeer spannend worden. De nieuwe regels kunnen voor een grote verandering zorgen en men kijkt er reikhalzend naar uit. Maar toch lijkt het erop dat de titelstrijd van vorig jaar moeilijk kan worden overtroffen.

Sir Jackie Stewart loopt al redelijk wat jaartjes mee maar zo'n ontknoping had hij nog nooit gezien. Het titelduel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton maakte veel tongen los. Het duel werd pas in de allerlaatste ronde beslist en is inmiddels in de geschiedenisboekjes verdwenen als één van de spannendste titelontknopingen ooit.

Hollywood

Stewart genoot ervan. In gesprek met Motorsport.com is hij er duidelijk over. De Schot was in zijn nopjes: "Dit was geen Hollywood. Het was puur en het publiek genoot van de authentieke actie. Nog nooit in de geschiedenis was de sport heeft er zo'n bizarre ontknoping plaatsgevonden."

Buitengewoon

Stewart was dan ook overdonderd toen hij het duel volgende. Hij is al zeer lang bij de sport betrokken maar dit zag hij nog nooit. "Nee nog nooit in mijn hele leven. Nog nooit in de geschiedenis van de Formule 1 was er zo'n ontknoping. Dit was buitengewoon speciaal. Het was een fantastisch jaar met twee teams die elkaar tot het gaatje pushten."  

Reacties (39)

Login om te reageren
  • Taures

    Posts: 1.208

    Mika Hakkinen VS Michael Schumacher toen ook spannend.

    • + 1
    • 1 jan 2022 - 09:40
    • klopt.

      Schumi-sjaakie
      Hakkinen-schumi
      Vettel-Alonso
      Hamilton-Alonso-Raikkonen
      Rosberg-Hamilton
      Vettel-Webber-Alonso

      Genoeg spannende gevechten. Al denk ik dat je nu wel een gevecht hebt gezien tussen de 2 allerbeste van de afgelopen 15 jaar. Je kan zeggen van Lewis wat je wilt maar die ken wel een potje sturen. niet mijn soort rijder maar om zijn rijkunsten kun je niet heen.

      Het feit dat ze buiten de baan ook zo verschillend zijn en Mercedes en RB elkaars bloed wel kunnen drinken maakte het nog allemaal beladener.

      • + 0
      • 2 jan 2022 - 05:44
  • Rimmer

    Posts: 9.106

    Het spannendste, langste, meest bekeken en zwaarst bevochten F1 kampioenschap ooit. Met als uiteindelijke wereldkampioen Max Verstappen die daarmee direct bovenin het rijtje van meest legendarische rijders ooit is binnengekomen.
    Nooit eerder vroeg een wereldtitel zoveel inzet. Nog nooit was de latere wereldkampioen over 22 races zo nagenoeg foutloos. Nog nooit moest een wereldkampioen in 1 seizoen zo vaak uit geslagen positie terugkomen. Nog nooit heeft een rijder een heel seizoen lang het niveau aangetikt dat Max wist te bereiken.
    Natuurlijk, Alle grote kampioenen uit de geschiedenis waren meesters en legends, maar niemand was ooit nog zo goed getraind, zo professioneel, zo gedreven, zo precies, zo doortastend, zo talentvol.
    Max heeft de standaard hoger gezet op een level waar ik (voorlopig) niemand meer aan zie komen.
    Gelukkig nieuwjaar allen en de beste wensen voor 2022.

    • + 21
    • 1 jan 2022 - 09:47
    • F1jos

      Posts: 983

      Kort om Max is uniek.

      • + 4
      • 1 jan 2022 - 09:57
    • Rimmer

      Posts: 9.106

      Das wel erg kort door de bocht maar in de basis wel volkomen juist en correct. ;)

      • + 6
      • 1 jan 2022 - 10:04
    • snailer

      Posts: 6.754

      Ongelofelijk dat hij daarnaast ook nog tijd had Kelly te berijden.

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 10:24
    • Mandengo

      Posts: 20

      Keep pushing

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 10:44
    • MWHT

      Posts: 1.561

      get in there Max!

      • + 2
      • 1 jan 2022 - 10:51
    • Zou Hamilton of terug komen ? Max heeft hem gesloopt lichamelijk en geestelijk gesloopt ! Die gast is in zijn hele leven niet zo diep moeten gaan als afgelopen jaar . Dit heeft hem zoveel energie gekost in ook nog een betere illegale auto dat ik mij afvraag of hij dit nog een keer wilt ondergaan . Het zou mij niet verbazen als hij ermee stopt . Max is next gen en zit op een totaal ander niveau dan de rest !!

      • + 2
      • 1 jan 2022 - 11:04
    • Of =nog

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 11:05
    • Max heeft een 7-voudig WK verslagen in een wagen die de meeste tijd minder goed was.
      Max heeft een heleboel pech gehad door buiten zijn schuld om punten te verliezen.
      Max heeft tot de laatste race weinig hulp van Perez gehad, heeft alles alleen moeten doen.
      Max heeft veel tegenstand van Toto gehad, die de FIA zo gek kreeg om halverwege het seizoen regeltjes in te voeren die in het nadeel waren van RBR.
      Max zijn wagen werd van de eerste 10 regelmatig gecontroleerd na de race, die van Lewis niet één keer in 22 races! Toeval? Dacht het niet.
      De FIA nam geen enkele klacht van RBR serieus, Mercedes kon d'r gang gaan.
      En nog veel meer, bv stewards beslissingen.
      Daarnaast hulde voor Max dat hij ondanks dat alles het positief in bleef zien en nooit de moed op heeft gegeven! Mentaal beresterk!
      Max heeft Lewis, een 7-voudig WK, met vlag en wimpel verslagen!!!

      Kortom: Een driedubbel en dwars verdiend Wereld Kampioenschap!!!
      Eentje om in te lijsten.

      • + 13
      • 1 jan 2022 - 11:18
    • snailer

      Posts: 6.754

      Ik denk dat Hamilton zijn auto 1 keer is gecontroleerd. Hamilton is voor ik me kan herinneren als enige gestraft ivm een illegale achtervleugel. Zonder daar overigens een schuld aan te verbinden. Denk dat de technici na de vertragingen vanuit Mexico en het noodzakelijke opheffen van de avondklok een fout hebben gemaakt.
      Maar mogelijk bedoel je ander soort testen? Want. Tsjah. Meestal ben je erg goed geinformeerd.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 11:37
    • @Snailer, na elke race worden een heleboel wagens op een heleboel punten gecontroleerd, dat is standaard. Uitslagen zijn te lezen op de FIA s!te.

      DAARNAAST werd na elke race "een lootje getrokken" welke wagen
      uit de top 10 finishers bovendien een gedegen onderzoek moest ondergaan.

      Daar zat Lewis nooit tussen. Max meerdere keren en anderen ook.

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 11:46
    • snailer

      Posts: 6.754

      Ik wist het... Aangezien jij het was die het plaatste. Positief vooroordeel zeg maar. Thanks!

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 11:53
    • @Pietje En toen Max uiteindelijk persoonlijk die achtervleugel van Lewis maar ff ging controleren, kostte ham dat maar liefst 50.000 pieterballen.

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 11:54
    • Precies, @Schwantz. En wat dacht je van Bahrein! Lewis mocht constant buiten de lijntjes kleuren en toen Max verteld werd dat hij dat ook maar moest doen, mocht het ineens niet meer! :-( Zo zijn er zoveel dingen gebeurd.
      Het hele seizoen is geregistreerd, bah!

      • + 2
      • 1 jan 2022 - 12:16
    • “Het hele seizoen is geregistreerd.”

      Maar gelukkig hield Max zich geen seconde aan het script en werd het dankzij hem, RB en Honda een supermooie film die als absolute kaskraker en met gouden letters in ons geheugen genoteerd staat...

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 12:31
    • Nieuwe regel in 2022:
      Voorafgaand aan het lootjes trekken controleert Mohammed Ben Sulayem of alle 10 coureurs wel in het potje zitten...

      Er wordt geloot wie hem daarbij als VAR zal assisteren.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 12:45
    • Of kelly hem.
      Het is een Braziliaanse en die kunnen jog al onstuimig zijn hahahaha

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 12:58
    • Alles kan je ook Hamilton bij zetten. Zij waren beide extreem goed en dreven elkaar tot het uiterste. En jij ook een gelukkig Nieuwjaar.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 13:37
  • JV fan

    Posts: 2.199

    2008 was denk ik vergelijkbaar :)

    • + 0
    • 1 jan 2022 - 10:23
    • snailer

      Posts: 6.754

      Er waren er meer. 2 of 3 in de jaren 80. Emerson won in de zelfde situatie als Verstappen. Alleen reed hij dan als 54de of 5de over de streep.
      Piquet had een hele spannende. En Lauda-Hunt. Maar dat was dan jaren 70 dacht ik. En was er ook niet nog Lauda-Jones?

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 10:35
    • Joeppp

      Posts: 5.090

      Met dat verschil dat Massa geen 7 voudig wereldkampioen was, eerder een omhooggevallen tweede rijder die het geluk had in de beste auto te zitten.

      • + 2
      • 1 jan 2022 - 10:50
    • MWHT

      Posts: 1.561

      Joeppp; ik vermoed dat een zeker forum lid je hierop nog wel even zal aanspreken!😄

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 10:52
    • 2008 kwam in de buurt idd. Maar toen geen inhaalactie tussen de 2 zelf, in de laatste ronde.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 11:02
    • gp

      Posts: 4.516

      Niet echt vergelijkbaar omdat er geen rare beslissingen waren van Masi die het onverwacht de laatste ronde nog spannend maakte. Het was vergelijkbaar omdat Hamilton in 2008 en Max nu de laatse ronde nog een inhaalactie moesten doen maar daar bestond in beide gevallen eigenlijk geen twijfel over dat dit zou lukken. Maar er kan altijd nog iets mis gaan dus het bleef spannend tot het laatste eind. maar in 2008 was er totaal geen controverse. Nu spijtig genoeg wel.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 11:54
    • En in 2008 deed Max niet mee...

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 12:34
    • Rvb1979

      Posts: 540

      @ gp er is toch best wel veel fuzz geweest in 2008 ik geloof dat timo glock nog steeds brazilië niet in durft 🤣

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 13:32
    • gp

      Posts: 4.516

      @Tvb1979, daar kan ik me niets van herinneren. Jaren later heb ik gehoord dat Braziliaanse Massa fans dachten dat Glock dat met opzet deed. Toen was er in de F1 wereld helemaal geen ophef. Er gebeurde ook eigenlijk niets bijzonder. Glock was op slicks buitengebleven en was veel trager dan de rijders op regenbanden.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 14:05
    • Rvb1979

      Posts: 540

      Ik ben het er niet mee eens het was zoals je zegt maar er was weldegelijk controverse om die overwinning . Dat is hier niet groot geworden vooral omdat mensen het hier lewis meer gunde

      • + 1
      • 1 jan 2022 - 14:45
    • gp

      Posts: 4.516

      Het grappige is dat het echte "moment" in die race de moment was dat Hamilton werd opgehouden door een achterblijver waardoor Vettel voorbij Hamilton kon en Hamilton niet meer op schema lag voor het WK en hij voorbij Glock moest. Maar de rijders op slicks waren gewoon veel trager. Het was spannend, ja, maar controverse? Daar heb ik totaal niets van meegekregen.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 15:04
    • Rvb1979

      Posts: 540

      Glock en toyota wrden beschuldigt van matchfixing (toen al) 🤣 sloeg nergens op natuurlijk net als nu eigelijk . Nog een grappig weetje is dat lewis meermaals aangevallen werd op zijn rijstijl door collega's en media en lewis vond het allemaal wel meevallen 🤣

      • + 2
      • 1 jan 2022 - 15:44
    • gp

      Posts: 4.516

      Sorry maar je kan echt wat er nu is gebeurt niet vergelijken met toen. Toen is er niets erg gebeurt maar in dit kampioenschap is er wel degelijk spraken van matchfixing. En het ergste is dat zowel Max als Lewis hier niets aan konden doen. Zij hebben een fantstisch seizoen gestreden en ons dingen laten zien die we niet dikwijls meemaken in F1. En dan wordt heel dit seizoen kapot gemaakt door zo'n beslissing. Je kan hier echt zeggen dat de rijder die het echt verdiende op de meest onverdiende manier WK is geworden.

      • + 0
      • 2 jan 2022 - 08:25
  • gp

    Posts: 4.516

    Ik begin al dat krampachteg gedoe om Masi goed te praten een beetje moe te worden. Beide rijders hebben gevochten als leeuwen Beide deden wat ze moesten doen. Beide verdienden ze het kampioenschap. beide hadden op een bepaald moment in het seizoen de beste wagen. Maar Masi heeft een hele rare beslissing genomen die smet op de laatste race heeft gebracht. Voor mij zal dit kampioenschap altijd hetzlefde blijken als dat van 1989.

    • + 0
    • 1 jan 2022 - 12:02
    • Rimmer

      Posts: 9.106

      It’s called motor racing GP.
      They went car racing.

      • + 10
      • 1 jan 2022 - 14:41
    • gp

      Posts: 4.516

      Dat had niet veel met " motor racing" te maken.

      • + 0
      • 1 jan 2022 - 14:44
    • WC MAX

      Posts: 3.552

      Voor mij zal dit kampioen altijd herinnerd worden als een met een dikke vette gouden rand.
      Alles, maar dan ook alles is door Mercedes, Lewis en Toto uit de kast getrokken om Max uit balans te brengen. En toch weet Max een 7-voudig wereldkampioen in een betere wagen over 22 races te verslaan, ondanks 2 keer een bowlende Mercedes-coureur en wat beïnvloedde stewards against Max en in favour of Lewis.
      Man, wat een held om alsnog aan het langste eind te trekken.

      • + 2
      • 2 jan 2022 - 01:15
  • Heerlijk hoe deze man nooit de controversie opzoekt maar gewoon intens geniet van zijn sport en kwaliteit waardeert, van wie het ook komt. Ook heeft hij dit jaar weer kunnen zien hoe belangrijk zijn strijd voor veiligheid is geweest.

    • + 0
    • 1 jan 2022 - 19:10
  • The show must go on.
    It''s all about the money honey.
    Zonder Max als wdc zou het volgend jaar een stuk rustiger zijn op baan en tv.
    En Liberty moet ook de tent draaiende houden.
    Iedereen een gelukkig en gezond 22.

    • + 0
    • 2 jan 2022 - 19:33

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar