user icon

Perez zeer kritisch op Saoedisch circuit: "Te gevaarlijk zonder reden"

  • Gepubliceerd op 05 dec 2021 16:19
  • comments 26
  • Door: Bob Plaizier

Vanavond doven de lichten voor de eerste Grand Prix van Saoedi-Arabië. Op het circuit en in velen huiskamers zal men zijn/haar hart vasthouden. Het circuit is immers extreem snel en extreem krap, hierdoor zit een zwaar ongeval in een klein hoekje. 

Tot nu toe heeft er slechts één hevig ongeval plaatsgevonden in Jeddah. Tijdens de tweede vrije training crashte Charles Leclerc op volle snelheid en schreef hij zijn Ferrari volledig af. De vrees blijft echter bestaan dat het tijdens de race weer op heftige wijze misgaat en daar zit niemand op te wachten.

Gevaarlijk

Red Bull-coureur Sergio Perez maakt zich toch de nodige zorgen. De Mexicaan start de race als vijfde en hoopt dat alles goed verloopt. Hij wordt geciteerd door Crash.net: "Het is een heel erg leuk circuit. Maar wel heel erg gevaarlijk, er zijn veel rechte stukken maar ook blinde bochten. Ik hoop dat er niets gebeurt. Ik heb het gevoel dat het te gevaarlijk is zonder reden."

Onnodig

Perez is van mening dat men met dit circuit simpelweg te grote risico's creëert. Hij is duidelijk: "Als je naar wat onboards kijkt, dan ziet het er toch wel heel erg eng uit. Ik hoop echt dat we geen megaklapper gaan zien. Ik heb gewoon het gevoel dat het te risicovol is zonder reden. De snelheden die we hier rijden en de delta's van ons, het is een beetje onnodig."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Hourpower

    Posts: 412

    Eens met Perez. Wat meer ruimte om de baan om er fatsoenlijk af te glijden zou wenselijk zijn. Maar dat is er niet omdat het waarschijnlijk zonodig op dat smalle stukje grond vlak aan zee gebouwd moest worden in plaats van de ruime woestijn die voorhanden is.

    Ik houd ook mijn hart vast voor vanavond.

    • + 4
    • 5 dec 2021 - 16:25
    • Ben het met je eens, ga een beetje met een knoop in mijn maag kijken.

      • + 1
      • 5 dec 2021 - 16:30
    • Beri

      Posts: 4.896

      Het is een circuit wat gewoon een Grade One licentie heeft. Dat houdt in dat er qua veiligheid op specifieke mogelijke graden van impact en uitloop stroken is gelet. Dus ik snap deze kritiek niet zo. Ja het is soms wat krap en ja er kan een ongeval gebeuren. Maar dat is op vrijwel elk circuit wel eens het geval.

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 16:40
  • Laten we hopen dat alles goed gaat. Ook blauwe vlaggen etc.

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 16:34
  • Eens met Checo, de combinatie van blinde bochten en enorme snelheden zijn echt wel onnodig link. Bovendien is het circuit ook nog eens aan de smalle kant.

    • + 2
    • 5 dec 2021 - 16:37
  • GHM65

    Posts: 774

    Het wordt een adembenemende race. Er staat zoveel op het spel en er is zo weinig ruimte...voor fouten.
    Er komt een aantal (v)sc dus ik verwacht een trappelend Hornervoetje, een druk bezette lijn met de wedstrijdleiding en daarna een straatfeest.

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 16:45
  • winti

    Posts: 1.446

    Onbegrijpelijk dat dit circuit is goedgekeurd qua veiligheid. Als je Mazepin op Lewis zag weet je al hoe erg het mis kan gaan. Inhalen lijkt me ook erg risicovol. Maar ik denk wel dat de getergde Max de grootste ballen heeft. Ik denk dat hij wint en ik hoop dat er geen grote ongelukken gebeuren. Maar dit circuit zou verboden moeten worden.

    • + 1
    • 5 dec 2021 - 16:45
  • Kampsie

    Posts: 411

    Misschien ben ik wel dom, maar ik snap dat Monaco een straten circuit is, maar dit is een nieuw aangelegd parcours, dat is toch geen straten circuit???

    • + 2
    • 5 dec 2021 - 16:48
    • Misschien vanwege de muurtjes? Maar ben het met je eens, vindt dit ook geen stratencircuit.

      • + 1
      • 5 dec 2021 - 17:28
  • Tja gewoon geen foutje maken :) zoals t hoort op een stratencircuit.

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 16:51
  • Perez heeft hier een punt. Dit circuit is levensgevaarlijk vanwege de combinatie blinde bochten en hoge snelheid. Mooi voor op een SIM, maar op dit circuit houdt je je hart vast wat er straks kan gebeuren.

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 16:58
  • jd2000

    Posts: 5.326

    Perez heeft gelijk. Het is een levensgevaarlijk circuit. Incident Mazapin en Hamilton had ook zo maar anders kunnen aflopen.

    • + 1
    • 5 dec 2021 - 17:06
    • jd2000

      Posts: 5.326

      Mazepin......

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 17:20
    • Beri

      Posts: 4.896

      Als voorzitter van de Mazepin fanclub, vergeef ik je deze fout 😉

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 17:29
    • jd2000

      Posts: 5.326

      Oef....... Gelukkig Beri

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 17:33
  • Ik denk dat Massi gewoon de wedstrijd wint vandaag hoor. Ik zag hem meer rondjes maken en op zijn tijden te kijken/letten dan wie dan ook.

    (bij de F2)

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 17:24
    • Beri

      Posts: 4.896

      Wie is Massi?

      • + 1
      • 5 dec 2021 - 17:29
    • Broer van Nassi, neef van Masi

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 17:50
  • Toen alles nog net een beetje gevaarlijker was, was het allemaal ook n stuk interessanter.
    Een bepaald percentage v gevaar aub blijven accepteren anders gaan we echt naar wat nu nog n grap is; alle coureurs in n simulator.
    Zodra het gevaar voelbaar meerijdt is het meteen gaver. Juist dàt maakt dit circuit interessant, juist dat maakt de Eau Rouge sectie interessant.
    Het gevaar vind ik mss wel t belangrijkste ingrediënt van het gerecht Formule1. Zonder dat is het saai, zoutloos, niet te vreten.

    • + 1
    • 5 dec 2021 - 17:29
    • Er mag wel een nuance aangebracht worden of gevaar einde race of einde leven van een coureur betekent.

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 18:07
    • winti

      Posts: 1.446

      Met je eens @zeswieler, ik kijk ook sinds de jaren ‘70 en weet hoe Stirling Moss er over dacht, maar het gaat om het woordje ‘onnodig’. Blinde bochten zonder uitwijkmogelijkheden met snelheden van ruim 300 km/u. Het terug caramboleren op de baan hebben we ook in Radillion Spa gezien. In ‘94 toen ineens alle hulpmiddelen van de auto moesten had je ook zo’n situatie waarbij we Senna hebben verloren. De enige WK die tijdens een F1 race om het leven is gekomen. En hij wist het van te voren.

      • + 1
      • 5 dec 2021 - 18:13
    • Er staat al 'bepaald percentage van gevaar'. Hiermee is die nuance benoemd denk ik.

      • + 0
      • 8 dec 2021 - 12:13
  • #sarcasme mode on#
    Laatste nieuws vanaf "Jeddah"
    zatte racepiloot met het nr. 33 (max) zal niet starten in de race en zal de volgende 10 jaar niet meer te zien zijn wegens openbare dronkenschap (flutbier heineken wat de straf nog erger maakt) in een moslim land, alsook het zingen van schunnige liedjes waarop er zeer zware straffen staan.
    #sarcasme mode of#

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 17:45
    • Misschien toch maar ff een testafspraak maken?

      • + 2
      • 5 dec 2021 - 17:47
    • Jane

      Posts: 582

      Dit is geen sarcasme hoor, gewoon onzin.

      • + 0
      • 5 dec 2021 - 18:04
  • Vlaflip

    Posts: 86

    Idd een waardeloze baan!

    • + 0
    • 5 dec 2021 - 23:32

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Gaat Lewis Hamilton door in de Formule 1?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 708
  • Podiums 11
  • Grand Prix 139
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (31)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa 2021
Bahrein
16 - 18 apr 2021
Italië
30 - 2 mei 2021
Portugal
7 - 9 mei 2021
Spanje
20 - 23 mei 2021
Monaco
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan
18 - 20 jun 2021
Frankrijk
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië
30 - 1 aug 2021
Hongarije
27 - 29 aug 2021
België
3 - 5 sep 2021
Nederland
10 - 12 sep 2021
Italië
24 - 26 sep 2021
Rusland
8 - 10 okt 2021
Japan
8 - 10 okt 2021
Turkije
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika
5 - 7 nov 2021
Mexico (land)
12 - 14 nov 2021
Brazilië
19 - 21 nov 2021
Qatar
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa 2021
16 - 18 apr 2021
30 - 2 mei 2021
7 - 9 mei 2021
20 - 23 mei 2021
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun 2021
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun 2021
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul 2021
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul 2021
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug 2021
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug 2021
3 - 5 sep 2021
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep 2021
Italië Monza
24 - 26 sep 2021
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt 2021
8 - 10 okt 2021
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt 2021
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
5 - 7 nov 2021
12 - 14 nov 2021
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov 2021
3 - 5 dec 2021
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec 2021
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar