user icon

Yuki - the rookie - Tsunoda: "Voordeel én nadeel op Zandvoort"

  • Gepubliceerd op 02 sep 2021 08:54
  • comments 10
  • Door: Arjan Hoefakker

De Japanse Yuki Tsunoda komt dit weekend voor het eerst in zijn leven op Zandvoort. De 'rookie' is wellicht dubbel in het nadeel, want hij kent de baan op Zandvoort niet, maar zijn team ook niet. Dat is dan toch ook tegelijkertijd wel weer een voordeel, beredeneert de AlphaTauri-coureur. 

Gewend om nieuwe circuits te verkennen

Tsunoda: "Ik ben hier nog nooit geweest, dus dat lijkt een nadeel. Maar ik hoor dat het circuit zo'n enorme transformatie heeft ondergaan dat het eigenlijk voor iedereen min of meer nieuw is. Dat zie ik dan weer als voordeel want ik ben erg goed in het snel doorgronden van onbekende banen. Ik ben het als rookie in de F1 ook gewend."

Yuki Tsunoda heeft zijn best gedaan om te komen tot snelle tijden door alvast digitaal in de rondte te rijden op Zandvoort. De eerste kennismaking met de baan doet de Japanner zijn wenkbrauwen soms fronsen, blijkt uit zijn verhaal. 

Tsunoda:"Ik heb in de simulator geoefend en dat zag er ongebruikelijk uit. Simulatie geeft nooit een volledig realistisch beeld, maar die kombochten zijn echt heel anders dan we gewend zijn in de Formule 1. Dat vereist speciale vaardigheden. Als je zo'n bocht verkeerd aanvalt verlies je veel snelheid op het rechte stuk dat volgt. "

Tsunoda weet: "geen fouten maken" is van belang tijdens de eerste trainingen, vertelt hij. "We kunnen ons niet veroorloven hier tijd op de baan te verliezen, want er valt nog zoveel te leren voor ons."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Elk nadeel heeft zijn voordeel,maarja da's logisch.

    • + 1
    • 2 sep 2021 - 08:59
  • Yuki the Rookie… of meer de ‘jammer maar helaas net niet top coureur’?

    • + 0
    • 2 sep 2021 - 09:03
    • Net niet topcoureur? Hij mocht hopen dat hij een net niet topcoureur was (zoals bijvoorbeeld een Ricciardo, Gasly, Ocon, Perez etc). Dat zijn allemaal goede coureurs, die net niet goed genoeg zijn voor de echte top waar ik bijvoorbeeld een Hamilton, Verstappen, Leclerc en Norris in reken.

      Nee, Yuki is het gewoon he-le-máál niet! Klinkt lullig na 1 jaar maar het verschil in snelheid met Gasly is gewoon absurd groot, echt absurd. En dan te bedenken dat Gasly geen topcoureur is, maar gewoon een leuke subtopper. Daar komt ook nog bij dat Yuki naast een gebrek aan snelheid, ook veel fouten maakt.

      Kortom, Yuki is niet goed genoeg. Afserveren en wegwezen. Dat is dan heel jammer voor Honda, maar het is wat het is.

      • + 3
      • 2 sep 2021 - 09:12
    • Rimmer

      Posts: 8.741

      Zijn F1 debuut is tegenvallend idd.
      Maar daar staat tegenover dat hij in no time naar de F1 is gekomen en best wat meer tijd in de opstapklassen had mogen krijgen. Hij is een beetje te snel gebracht. Dat is Marko aan te rekenen die koste wat kost een Japanse ster wilde en die jongen niet de leercurve gunde die hij wel gewoon moest volgen.
      Daarom zien we dit jaar toch een opvallend milde Marko want die realiseert zich ook wel dat het niet alleen Yuki’s schuld is.
      Sowieso is het voor een Japanse rijder een giga cultuur shock om ineens naar Italië te verhuizen en voor de leeuwen gegooid te worden. Laten we dat niet vergeten hè. Jongens als Gasly of Max of Lewis hebben nooit dergelijke obstakels hoeven te overwinnen. Die konden lekker onder de hoede van papa en mama naar de races en weer terug. Lewis kreeg zelfs een inwerkprogramma van Ron Dennis dat enkele jaren duurde en had al onnoemelijk veel in een F1 auto gereden tentijde van zijn debuut.
      Volgend jaar zullen we een beter oordeel kunnen vormen over Yuki.

      • + 5
      • 2 sep 2021 - 09:20
    • Vind hem ook zwaar tegenvallen, en wat me het meest tegen de borst stuit is zijn grote bek op de radio. Geen enkel fatsoen zit er in dat mannetje. Nee gaat hem niet worden.

      • + 3
      • 2 sep 2021 - 09:39
    • MWHT

      Posts: 499

      yuki the vloekie....

      • + 1
      • 2 sep 2021 - 10:51
  • Golf-GTI

    Posts: 521

    Yuki, denk ik altijd als ik die berg groente op mijn bord zie!

    OT: welk ander circuit heeft ook kombochten? Indiapolis? Daar heeft ook niet iedereen (van de huidige rijders) gereden toch? Afwachten wie er het best uit de kom vliegt eh rijdt...

    • + 0
    • 2 sep 2021 - 10:24
    • sambal

      Posts: 1.014

      Ik denk dat altijd als er een sushi op mijn bord ligt, met een klein garnaaltje erin!

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 10:31
    • In China hebben ze naar het lange rechte stuk toe ook een soort van kombocht.

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 11:41
    • Arran

      Posts: 1.162

      Nee, dat is zijn broer, Yaki waar je het over hebt ;-)

      • + 0
      • 2 sep 2021 - 14:16

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 18
  • Podiums 0
  • Grand Prix 25
  • Land JP
  • Geb. datum 11 mei 2000 (21)
  • Geb. plaats Kanagawa, Japan, JP
  • Gewicht 54 kg
  • Lengte 1,59 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar