user icon

Carlos Sainz: "Ik heb niet geracet, dus ik verdien het halve punt dat ik kreeg niet"

  • Gepubliceerd op 30 aug 2021 15:06
  • comments 22
  • Door: Arjan Hoefakker

Ferrari-coureur Carlos Sainz zegt niet te begrijpen waarom hij een half punt heeft gekregen nadat hij als tiende werd geklasseerd tijdens de Belgische Grand Prix. 

Volgens persbureau REUTERS zei de Spanjaard: "Het lijkt mij verkeerd om punten te geven voor een race die niet heeft plaatsgevonden. Als je niet hebt gestreden, waarom deel je dan punten uit voor een race die niet heeft plaatsgevonden?"

Tijdens de 'race' werd er niet geracet en fans langs de baan trotseerden kou, regen en wind om na bijna drieënhalf uur slechts een aantal keer het veld voorbij te zien taxiën achter de safetycar. Nadat de race weer werd stilgelegd kwam het bericht dat de Grand Prix een winnaar had. De top tien werd beloond met halve punten. Dat is in de geschiedenis van de F1 slechts vijf keer eerder voorgekomen. 

Sainz is het er wel mee eens dat er niet kon worden gereden. "Ik kon dit niet eens zien", vertelt hij terwijl hij zijn hand voor zijn ogen houdt. Dat de wedstrijdleiding besloot om halve punten uit te delen voor de top-tien, begrijpt hij echter totaal niet. 

Sainz: "Ik heb niet geracet, dus ik verdiende het halve punt dat ik kreeg niet. Ik begrijp dan ook niet waarom ik het heb gekregen."

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Carlos Sainz heeft helemaal gelijk. Onverantwoord om onder zulke omstandigheden te racen, levensgevaarlijk. Gekkenwerk.
    En inderdaad, ene beetje vreemd dat er punten werden uitgedeeld.

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 15:33
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Behalve de race op zondag is wel een groot deel van een GP weekend geweest. De trainingen waarin de set-up wordt bepaald en waarmee er o.a. de kwalificatie wordt verreden.

      Het zou ook wat krom zijn als voor alles voorafgaande aan de race niks wordt beloond, ik vind halve punten wel op z'n plaats.

      • + 3
      • 30 aug 2021 - 15:56
    • VES

      Posts: 1.170

      De kwalificatie was de race in Spa, en daarom hebben ze halve punten gekregen.
      Lijkt mij een redelijke oplossing gezien de omstandigheden.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 17:04
    • Ik niet. Kwalificatie is kwalificatie, daar heb je nooit punten voor. Sainz heeft gewoon gelijk. Ze hebben halve punten gekregen om 3 hele ronden in 2de versnelling te rijden. Te belachelijk voor woorden.

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 01:12
    • Een farce was het!

      Stel dat het WK op enkele punten eindigt wat quasi zeker is, dan is deze beslissing niet hoe je (je eerste) wil winnen als ´diehard racer´..

      Punten geven voor treintje rijden daar is iets goed fout mee in om het even welke sport.

      De uitgeregende fans - zeker in de bronze zone verdienen vele kudo´s daarentegen. Geld aan de weergoden kan je ook vragen maar krijgen is een andere zaak.

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 08:41
    • Er bestaan geen punten voor free practice, kwalificaties en andere voorbereidingen of inspanningen om de race van zondag te winnen. En zolang dat niet bestaat, kan je er ook niet op terugvallen. Er bestaan geen protocollen voor deze situaties. Dus bedenk dan ook geen onhandige constructies die een belediging zijn voor alle fans.

      • + 1
      • 31 aug 2021 - 22:11
  • bazzio

    Posts: 234

    Zou hij dat ook zeggen als hij pole had gehad?

    • + 1
    • 30 aug 2021 - 15:37
  • Carlos wil er toch even een punt van maken. ;)

    Eddy.

    • + 5
    • 30 aug 2021 - 15:38
    • MWHT

      Posts: 499

      slow clap....😂

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 15:50
    • nr 76

      Posts: 2.148

      Nou vooruit, een half punt dan.

      • + 1
      • 30 aug 2021 - 15:57
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Iedereen lult naar wat hem en zijn team het beste uitkomt.

      Als hij als 4e was gekwalificeerd en Ricciardo verder naar achteren, dan was het wel weer ineens een eerlijke beloning.

      • + 3
      • 30 aug 2021 - 15:57
  • wat een verontwaardige goedmensjes ineens allemaal. de einige die ik nog niet heb gehoord is lewis. Max ook al met zijn ´zo wil ik nie winne boehoe´ . Je wordt keihard 2 keer uit de race gereden en loopt nu in. Zonder gevaarlijke ongelukken. ik was met een Nederlandse vlag rondjes gaan rennen.

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 16:03
    • Als je ziet hoe onrechtvaardig F1 soms kan zijn, dan hoeven we hier ook helemaal niet moeilijk over te doen. Een kwalificatie/pole is vaak al het halve werk een een indicatie van hoe de verhoudingen liggen. Wat dat betreft denk ik dat de punten best eerlijk verdeeld zijn. En de overwinning? streep die maar weg tegen één van de verloren overwinningen, Baku 2021 of Interlagos 2018. Ik denk dat Verstappen er ook wel gewoon blij mee is, qua punten had ie misschien een grotere slag willen slaan, maar voor een overwinning en 5 punten inlopen had ie vooraf ook wel getekend denk ik. Maar op deze manier? het zijn in de eerste plaats natuurlijk wel racers, ik weet vrij zeker dat hij deze overwinning graag op het spel had gezet voor een mooie regenrace.

      • + 0
      • 30 aug 2021 - 16:52
    • Fanboy1

      Posts: 3.514

      Roy jij wel,

      Maar Max gelukkig niet, die heeft gelukkig wat verstand meegekregen ;-)
      Neem een voorbeeld aan je idool man.

      • + 2
      • 31 aug 2021 - 00:31
  • Carlos kwalificeerde zich als 13e en krijgt zonder te racen toch een half punt. Da''s best raar idd. Wat wel goed is, is dat Perez en Bottas punten mislopen. Die zijn nu niet weggekomen met hun fout/gridstraf

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 16:06
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Concurent McLaren kreeg meer punten..... vandaar zijn standpunt

      • + 2
      • 30 aug 2021 - 16:25
    • Mclaren vond het ook een farce.

      Zak gaf na de race een interview waar hij zijn ongenoegen duidelijk liet blijken.

      Voor racers is dit te gek voor woorden.

      • + 0
      • 31 aug 2021 - 08:49
  • d07

    Posts: 1.037

    Nee dat zie je verkeerd Sainz! Het schijnt dat je de punten verdiend hebt, omdat je in de kwalificatie in de top 10 stond....

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 16:54
    • NicoS

      Posts: 12.969

      Dat stond hij niet, maar Bottas en Norris kregen 5 plaatsen straf, en Perez plante hem in de vangrail, dus zo heeft Carols, en ook Leclerc nog wat puntjes gesprokkeld deze keer.
      Hij heeft wel gelijk om te zeggen cat hij het niet had verdiend, hij heeft ze gekregen.....;)

      • + 2
      • 30 aug 2021 - 17:15
  • chaodepau

    Posts: 12

    Mr Sainz, u kunt u bonus voor uw punten naar mij overmaken, mijn bankrekening volgt.
    Dan hoeft u zich niet schuldig te voelen.

    • + 0
    • 30 aug 2021 - 17:27
  • Fanboy1

    Posts: 3.514

    Niet iedereen denkt er zo over.
    Inpakken en weg wezen met die zwaar bevochten punten.

    • + 0
    • 31 aug 2021 - 00:29

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 470
  • Podiums 5
  • Grand Prix 242
  • Land ES
  • Geb. datum 1 sep 1994 (27)
  • Geb. plaats Madrid, ES
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,78 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar