user icon

Vergne kan het weten: "Monaco minder spannend in F1 dan in FE"

  • Gepubliceerd op 16 aug 2021 12:45
  • comments 13
  • Door: Bob Plaizier

Monaco is een van de kroonjuwelen van de globale autosport. De Formule 1 wedstrijd is niet voor niets onderdeel van de Triple Crown. Maar sinds enkele jaren is de Formule 1 niet meer het enige kampioenschap dan zijn rondjes in Monaco draait, ook het Elektrische broertje, de Formule E, doet dat tegenwoordig.

Jean-Eric Vergne reed van 2011 tot en met 2014 voor Toro Rosso en reed dus een aantal keren over het stratencircuit. In tegenstelling tot zijn Formule 1-praktijken is zijn Formule E avontuur wel een succes. In gesprek met Blackbook gaat de Fransman in op het verschil in Monaco tussen beide klassen: "In de F1 is er veel meer grip. Wanneer je bij het einde van de tunnel met 280 kilometer per uur aankomt rem je bij het 100 meter bordje. We kunnen heel hard remmen." 

In de Formule E is dit volgens hem anders: "In de Formule E is de auto zwaar en nog steeds vrij krachtig maar je hebt geen grip. De banden zijn ontworpen voor droog weer maar het zijn geen slicks. Dus hebben we weinig grip." En Monaco is nou eenmaal geen circuit waar je met foutjes weg kan komen.

Vergne zijn Formule 1-carrière was nooit een bijster groot succes. Na vier jaartjes kabbelen bij Toro Rosso werd hij aan de kant geschoven en vervangen door ene Max Verstappen. "Ik denk dat ik het mij in de F1 nooit realiseerde maar soms als achtse, zevende of zesde finishen in een Toro Rosso was een super resultaat. Ik had daar meer tevreden mee moeten zijn." Gelukkig voor Vergne verloopt zijn elektrische loopbaan stukken beter.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Zoals het hier staat was Vergne een prutser in de F1
    Ik vond hem behoorlijk kunnen meekomen ook t.o.v. Ricciardo.
    Helaas heeft hij nooit een kans gehad bij een ander team.

    • + 2
    • 16 aug 2021 - 13:32
  • Weet je waarom de FE als enige raceklasse geen lang leven is beschoren?

    Het is de klasse waar ze letterlijk de stekker uit kunnen trekken.

    • + 1
    • 16 aug 2021 - 13:57
    • Ik kom niet meer bij...

      • + 0
      • 16 aug 2021 - 14:31
    • Snork

      Posts: 12.522

      Ik moet nu echt aan de zuurstof.

      • + 0
      • 16 aug 2021 - 19:08
  • Monaco teert op haar allure (m.i. randzaken) maar is wat echte sport- en racebeleving betreft al vele decennia geen kroonjuweel meer.

    Voor elke editie hoop ik dat het dit keer wat beter wordt, maar kijk dan ook al uit na de GP daarna.

    • + 0
    • 16 aug 2021 - 15:48
    • Snork

      Posts: 12.522

      Ik verwacht dat Ouw nu los gaat over zijn kroonjuwelen. Maar het is nog stil.

      • + 0
      • 16 aug 2021 - 19:10
    • Ik beleef Monaco toch anders. Iedere bocht weer de vraag of hij gehaald wordt, met een gemiddelde van 150km/u door het stadje. Monaco is echter weinig veranderd, de F1 wel: bredere wagens met een onwaarschijnlijke grip. Ik kan er van genieten zo eentje met allures per jaar.

      • + 3
      • 16 aug 2021 - 20:03
    • mario

      Posts: 8.744

      @RCM: Mee eens!!! Van Monaco is er maar eentje en natuurlijk is het wel vaak een optocht, maar stuurmanskunst is op deze baan een echte vereiste... Ik geniet er ook elk jaar weer van!

      • + 0
      • 17 aug 2021 - 07:05
  • Al die FE coureurs kletsen hetzelfde.. Allemaal FE omhoog praten t.o.v. van F1 om het voor zichzelf goed te praten dat ze in de FE rijden i.p.v. F1.. Maar stiekem willen ze allemaal liever F1 rijden..

    F1 mag dan wel veel meer grip hebben, de veel hogere snelheden compenseren dat wel weer qua spanning op een baan als Monaco..

    • + 1
    • 16 aug 2021 - 16:43
    • Ook de baan is aangepast voor de fe.
      Misschien is het op de originele lay out wel te lastig voor de fe.

      • + 0
      • 16 aug 2021 - 20:01
    • Wat is de gemiddelde snelheid van een FE in Monaco? Geen idee...

      • + 0
      • 16 aug 2021 - 20:04
    • Ze kunnen de safety car bijna bijhouden...

      • + 1
      • 16 aug 2021 - 20:52
    • Snork

      Posts: 12.522

      Inflatable, dit is jouw interpretatie van uitleg van Vergne specifiek over verschil tussen F1 en FE op circuit Monaco. Het gaat hier niet om de FE, maar veel meer om het circuit wat totaal niet meer geschikt is voor de huidige F1.
      Verder is Vergne gewoon eerlijk over de verschillen qua grip.

      • + 0
      • 17 aug 2021 - 12:58

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar