user icon

Alonso passeert grens van 40 jaar: ''Het is een nummer, het verbaast mij als ik het zie''

  • Gepubliceerd op 30 jul 2021 11:40
  • comments 27
  • Door: Martijn Arnoldus

Alpine-coureur Fernando Alonso was donderdag jarig en werd veertig jaar. In vergelijking met andere F1-coureurs niet meer de jongste, maar 'Ik voel me goed' en 'zeker geen veertig' zei de Spanjaard op de persconferentie. ''Het is een nummer. Het verbaast me ook als ik het zie. Ik zie het overal in de camper, want het team heeft een heel mooie versiering gemaakt in mijn kamer. Het is een groter getal dan ik voel, maar het is zoals het is.''

In 2003 won Alonso zijn allereerste Grand Prix op de Hungaroring. 18 jaar later is de tweevoudig kampioen nog steeds actief in de koningsklasse. Op de vraag of hij dat ooit had gedacht zei Alonso: ''Je leeft alleen in het heden, je denkt op die leeftijd niet te veel aan de toekomst en je bent gewoon gefocust op het raceweekend. Je kunt je vanaf dat moment niet meer dan twee of drie jaar in de tijd vooruit kijken.''

Toen Alonso zijn carriere begon, kwam er veel op hem af. Tijd om echt te genieten ontbrak. Dat is nu anders volgens de Spanjaard. ''Ik ben meer gewend aan de sport, aan de Formule 1 en de dingen die hier vrij uniek zijn. Toen ik in de sport kwam, kwam ik uit een heel klein stadje in het noorden van Spanje zonder ervaring, geen achtergrond, niets en dan kom je op deze wereld en ben je vijf, zes, zeven jaar van slag totdat je aan alles bent gewend. Je weet nu hoe het zit en je geniet er net iets meer van.''

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Feliz navidad Fernando

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 11:48
    • In Juli? ;)

      • + 2
      • 30 jul 2021 - 12:34
    • Dit is toch wel een pijnlijke hoor. Wilde even leuk doen 🤣🤣

      • + 1
      • 30 jul 2021 - 12:35
    • Misschien pakt ie een podium in Hongarije, dan is Kerst inderdaad vroeg voor El Matador ;)

      • + 1
      • 30 jul 2021 - 12:46
    • Als je serieus doet ben je grappig genoeg @Felipe... ;)

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:41
  • marcio

    Posts: 2.742

    Congrats aan alle fans van Alonso en uiteraard Alonso zelf. Vanwege de felle strijd die hij destijds met Michael Schumacher gevoerd heeft en zijn manipulerende gedrag, ben ik nooit van van hem geweest. Mika Hakkinen heeft ook een felle strijd met Schumacher gevoerd en desondanks was ik gek genoeg ook een fan van Hakkinen. Datzelfde heb ik overigens ook met Kimi Raikkonen. De enige Finnen waar ik niet warm van word zijn Valtteri Bottas en Heikki Kovalainen.

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 11:55
    • Dus Mika Salo wordt je wel warm van? Ik dacht dat over Salo werkelijk niemand een mening had, omdat hij totaal niet boeiend is.

      Overigens wel de enige F1-Fin die daadwerkelijk een beetje kan praten.

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:30
    • marcio

      Posts: 2.742

      Verhip! Hoe kon ik hem over het hoofd zien. Thanks for reminding!

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:40
    • marcio

      Posts: 2.742

      Zucht...!! Wanneer krijgen we de mogelijkheid om een reactie aan te passen? Van moet uiteraard fan zijn.

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:42
    • Haha, dat idee had ik al. Maar het is ook helemaal in lijn met het idee dat niemand wat van Salo vindt. Ik denk dat je beter bijv. wat negatieve gevoelens kan oproepen als persoonlijkheid, dan dat helemaal niemand wat van je vindt.

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:43
    • Je kunt in zichzelf gekeerde, koude Finse rakkers niet vergelijken met een temperamentvolle Spanjaard @Marcio.

      • + 1
      • 30 jul 2021 - 13:49
    • Statistisch gezien zijn Finnen het meest succesvol in F1.

      • + 0
      • 31 jul 2021 - 01:59
  • Hij is zeker niet meer zo snel als in zijn Minardi-tijd of snel+compleet zoals 2005-2014 maar waarschijnlijk nog steeds sneller dan de helft van huidige coureurs.

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 12:34
  • Men doet net of Alonsa een soort "hendrik groen" is die nog mee mag doen met de F1, samen met "opaatje"Raikonnen als belegen veldvulling. Toen Nigel Mansell op zijn 39e wereldkampioen werd, hoorde je niet: wat een wonder die stokoude snorremans pakt in de diepe herfst van zijn carrière nog eens een f1 kampioenschap wat een wonder!

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 13:00
    • De Williams uit 1992 (waarin Mansell kampioen werd) was dan ook zo ongeveer de meest dominante auto uit de hele geschiedenis van de F1 waar letterlijk iedere coureur kampioen in kon worden.

      Toen Mansell in 1994 terug kwam kon hij teamgenoot Hill niet bijbenen, om maar niet te spreken over het fiasco in 1995 bij McLaren naast Hakkinen.

      Bij Raikkonen is de snelheid en scherpte er duidelijk af. Bij Alonso gelukkig nog niet. Iedere coureur heeft een andere leeftijdsgrens waar de aftakeling begint. 40 is een indicatie, maar geen harde meetlat.

      • + 2
      • 30 jul 2021 - 13:09
    • Helaas ben je hierbij wel "vergeten" te noemen dat Mansell nog wel even de GP van Australie won in 1994!

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 13:29
    • En hoe won hij de GP van Australië ook alweer? Doordat Schumacher en Hill die een halve minuut.... je leest het goed; een halve minuut voorlagen op Mansell met elkaar in aanraking kwamen en uitvielen. Vervolgens was er ook nog een domme fout nodig van Berger om Mansell aan de leiding te krijgen.... in wederom de snelste auto van het veld.

      Dat noemen ze ook wel scorebord journalistiek. Je kijkt alleen naar het feit dat hij de race won, niet naar hoé hij de race won.

      • + 2
      • 30 jul 2021 - 13:50
    • Vond Mansell destijds een wat overschatte coureur die af en toe de drama queen uithing, maar dat werkte wel voor hem, vooral bij de Engelse Britten.

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 14:02
    • Edgar

      Posts: 1.534

      hahaha elke keer hangend uit de cockpit, iedereen moest hem helpen uit de auto komen en ondersteunen, wat een Lion was het ook...

      • + 0
      • 30 jul 2021 - 14:53
  • Tsja, Alonso is gewoon actief gebleven, zorgt goed voor zichzelf, en kan dus gewoon nog mee. Dan is het gewoon een nummer. In tegenstelling tot bijv. Kimi waar de jaren duidelijker zijn gaan tellen, waarschijnlijk omdat hij er in mindere mate voor leeft. Dit was in zijn jonge jaren al zo, maar op oudere leeftijd kom je er niet mee weg.

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 13:28
  • Edgar

    Posts: 1.534

    Ik meen mij te herrineren, toen Schumacher weer F1 ging rijden op zijn 41ste, dat Alonso zei dat hij hoopt dan al pensioen te zijn qua racen...

    Look at him now...

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 13:46
  • Is er al gemeld dat Fernando nog tegen Jos heeft gereden?

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 13:56
  • Had ik vandaag al gezegd dat Fernando Alonso Díaz geweldig is?

    • + 0
    • 30 jul 2021 - 15:30
  • Vettel, Raikonnen, Alonso, Leclerc en Sainz... Vijf Ferraristen op de grid! Of dat nu goed of slecht nieuws is, laat ik in het midden. Maar voor de Scuderia rijden, blijft een meerwaarde hebben. De kunst blijft natuurlijk om op de juiste moment in te stappen. Happy Birthday Alonso!

    • + 0
    • 31 jul 2021 - 02:04

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 182
  • Podiums 0
  • Grand Prix 170
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar