user icon

Daniel Ricciardo houdt vol: Situatie krijgt mij niet in de put

  • Gepubliceerd op 05 jul 2021 17:32
  • comments 26
  • Door: Arjan Hoefakker

Daniel Ricciardo "laat zich niet in de put praten" vanwege zijn gebrek aan constante prestaties en voortdurende nederlagen die hij dit jaar te verduren krijgt bij McLaren. Ook in de Grand Prix van Oostenrijk werd Ricciardo zoek gereden door zijn snellere teamgenoot Lando Norris

De Australiër hoopt dat de tripple-header een einde zou maken aan zijn mindere prestaties ten opzichte van zijn jongere teamgenoot. Daarvan is echter weinig gebleken in de praktijk. Vorig weekend na de Grand Prix van Stiermarken wilde Ricciardo het liefst even van de aardbodem verdwijnen. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk ging het iets beter en kwam Ricciardo als zevende over de streep. 

Norris pakte het vierde podium van zijn carrière, waarvan de derde al dit seizoen. Van de negen races heeft Norris er nu acht in de top-vijf afgesloten. In het algemeen klassement staat Norris nu vierde, drie punten achter Sergio Perez

Daniel Ricciardo startte als dertiende en ging het gevecht aan met de Ferrari's. Hij klom op naar de zevende positie. McLaren staat nu 19 punten voor op Ferrari in het voorlopige wereldkampioenschap. 

Terwijl Norris bijna de pole position wist te pakken op zaterdag, kwam Ricciardo niet verder dan de dertiende tijd. 

Ricciardo zegt na afloop: "Ik ben zeker beter geweest, maar ik ben oké. Ik laat het er niet bij zitten, want het mag zeker niet een trend worden. "

Ricciardo weigert om de 21-jarige Norris rechtstreeks om advies te vragen. "Coureurs doen dat niet. Ieder voor zich", houdt Ricciardo vol.

Hij geeft een inkijkje in hoe er bij McLaren wordt gesproken als er dingen niet goed gaan.

"Dingen voor jezelf houden is oké"

RIcciardo: "In nabesprekingen wordt informatie gedeeld over hoe wij over de auto denken, maar iedereen heeft zijn eigen weg en zijn eigen kleine dingen die je voor jezelf houdt. Zo is deze sport nu eenmaal en dat is oké."

Ricciardo zegt dat hij er niet achter kan komen wat de kloof met Norris zo groot maakt. "Ik heb het gevoel dat ik de auto tot het randje laat gaan. Ik denk dus dat ik op het randje rijd, alleen vertaalt zich dat momenteel nog niet in rondetijden."

Ricciardo zegt wel dat hij Norris heeft gefeliciteerd met zijn          podium in Oostenrijk. "Ik heb hem gefeliciteerd, maar ik weet niet hoe ik op dezelfde manier tijd moet zien te vinden. Dat is de waarheid."

Ricciardo verschool zich begin dit jaar nog wel eens achter het feit dat hij tijd nodig had om te wennen aan zijn nieuwe team en auto, maar na de tripple-header geeft hij aan zich meer op zijn gemak te voelen in de auto. Vervelend genoeg voor hem is dat nog niet te zien in de resultaten. 

RIcciardo herhaalt was hij al eerder zei dit seizoen: zelf heeft hij soms het idee super snel te rijden, maar de tijden tabellen vertellen dan een ander  verhaal. 

Ricciardo: "Als ik de tijden niet had gezien, zou ik hebben gezegd dat het vandaag een goede dag was. Maar er ontbreekt duidelijk iets, dus we moeten wat dieper graven om het antwoord te vinden."

De auto voelt goed

"Vreemd genoeg ben ik in zekere zin tevreden met de auto, dus we moeten blijven zoeken naar gebieden waarop tijdwinst te behalen valt. We hebben het niet over fracties van een seconde. Het is een groot gat.

Ricciardo besluit: "Het zal meer tijd kosten om de situatie te analyseren. Dat is gewoon de situatie op dit moment."

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Daar is V.Putte het niet mee eens.

    • + 3
    • 5 jul 2021 - 17:35
    • Snork

      Posts: 11.877

      Volgens dezelfde persoon onder de aliassen 4mula1/ Jokertje en weet ik niet wie nog meer is vPutten onder de zoden beland. Maar hij typt hier hetzelfde deuntje nog steeds.

      • + 1
      • 5 jul 2021 - 19:48
    • Joeppp

      Posts: 4.491

      Ligt ie onder de oranjecamping met een blikkenblaasorkest op zijn borst?

      • + 0
      • 5 jul 2021 - 20:56
  • DR heeft 15 miljoen redenen om WEL te presteren. dus hup Danny Honingdas..trappen nu en vlot een beetje

    • + 0
    • 5 jul 2021 - 18:01
  • nutstree

    Posts: 353

    Ricciardo heeft wel wat credit opgebouwd in zijn carriere. Maar normaliter als coureur geen idee heeft hoe hij moet verbeteren, gaat het de slechte kant op.

    • + 1
    • 5 jul 2021 - 18:37
    • Domme reactie van hem door niet met Lando te willen werken. Set up kopieren en je weet het............ Word tijd dat Seidel ff ingrijpt.

      • + 0
      • 5 jul 2021 - 19:15
    • Ron Kanon

      Posts: 426

      Ik denk niet dat Norris zijn afstellingen deelt met Ricciardo. En juist afstellen schijnt Ricciardo niet sterk in te zijn. Dit is dan in mijn ogen het resultaat.

      • + 0
      • 5 jul 2021 - 19:19
    • meister

      Posts: 2.673

      NOR staat ook in dienst van McL.
      En McL wil gewoon de punten als team in het constructeurs kampioenschap.

      De engineer zal het gewoon delen als dat in het belang is van het team.
      Ook een chassis wissel moet overwogen worden om twijfel bij RIC weg te nemen.

      • + 0
      • 5 jul 2021 - 20:15
    • Norris heeft een blokje onder het gaspedaal van Ricciardo geplakt waardoor hij niet full throttle kan. En dat vertelt Lando natuurlijk niet

      • + 2
      • 6 jul 2021 - 07:37
    • Daniel heeft mazzel dat het het lieverdje van de media is (met name Sky) anders hadden ze hem al 200% afgefikt ala Vettel.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 13:08
  • Politik

    Posts: 6.844

    Je zult twee types Ricciardo onder contract hebben staan als Mclaren zijnde. Dan heb je dus het idee een matige auto gebouwd te hebben.

    Het wordt tijd dat Daniel gaat presteren, de tijd van acclimatiseren is nu wel voorbij.
    Stel dat hij die Mclaren onder de knie krijgt, dan gaat dat een bult punten extra opleveren in het WCC, punten die net het verschil kunnen maken tussen 3e en 4e worden.

    • + 1
    • 5 jul 2021 - 19:27
    • NFS1

      Posts: 354

      Ik denk dat RBR het destijds goed gezien had. RIC is een sub $10M rijder. Goed, maar ver af van de top. Onbegrijpelijk dat zoveel geld voor RIC werd neergelegd door Renault ($42M). Die heeft daar al bewezen zijn geld niet waard te zijn, toch doet MCL het kunstje van zwaar overbetalen, een stuk minder maar nog steeds veel te veel, ($17M) nog eens over.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 09:21
    • Ron Kanon

      Posts: 426

      Renault betaalde hem zo veel omdat ze er Red Bull mee konden dwars zitten. Duur betaald. Maar toch.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 18:43
  • Man wat heb ik met hem te doen zeg. Zo scheel gereden worden keer op keer. Vooral tijdens de laatste kwalificatie eentje rijd bijna pole en zelf word je 13e das pijnlijk.

    Ik hoop oprecht dat het nog goed kom met ric, wij als mclaren moeten hem blijven steunen. We hebben hem hard nodig voor de 3e plek✌

    • + 1
    • 5 jul 2021 - 19:53
  • Natuurlijk moet Seidel ingrijpen.
    Kan me voorstellen dat Daniël te trots is om Lando naar zijn data te vragen maar dat kost McLaren veel punten en dus dollars. En is dus onverstandig van Ricciardo.

    Dat Checo gewoon met de set-up van Max mag rijden kan door McLaren als voorbeeld worden gezien.

    Het is ook zeer onverstandig voor Daniël zelf, want op deze manier haalt hij zichzelf op een gegeven moment uit zijn stoeltje en kan dan zomaar door de achterdeur verdwijnen.

    • + 0
    • 5 jul 2021 - 20:56
    • Joeppp

      Posts: 4.491

      Ik weet niet of je volgens de AVG richtlijnen zomaar data kan uitwisselen.

      • + 0
      • 5 jul 2021 - 20:59
  • Ok Lando. Een geintje is leuk. Maar haal nu maar die verborgen handrem uit zijn auto... 😂

    Iets serieuzer... het is aan de leiding om te zorgen dat beide auto's snel zijn. Dus zal me niet verbazen als Daniel wordt verplicht met Lando zijn setup een aantal ronden te rijden.
    Al is het maar om een vergelijk te maken.

    • + 0
    • 5 jul 2021 - 21:27
  • sailor

    Posts: 10.601

    Ricciardo heeft eindelijk weer een buitencategorie als teamgenoot , dan is redelijk goed presteren ineens veel te zwak

    • + 0
    • 5 jul 2021 - 21:27
  • Ricciardo verlangt weer naar Verstappen. Daar zit hij tenminste op de zaterdagen niet zover vanaf ;)

    • + 1
    • 5 jul 2021 - 21:33
    • meister

      Posts: 2.673

      Dat was een Verstappen nog in ontwikkeling.
      De vraag is waar RIC nu zou staan tov Max.
      Max presteert nu bovennatuurlijk in de buitencategorie waar geen maat op is

      • + 1
      • 5 jul 2021 - 23:51
  • Heb wat aandacht gehad voor de ronde tijden van Ricciardo en Norris het blijft me met verstomming slaan het is meer dan alleen de setup denk ik, als je zag hoe vorig jaar Sainz en Norris toch bij elkaar in de buurt zaten is dit zeer vreemd, Sainz is zeker geen sukkel maar dat is Ricciardo toch ook niet, zeer benieuwd hoe dit verder evolueert.

    • + 0
    • 6 jul 2021 - 04:39
  • Gamert

    Posts: 630

    Ricciardo word schromelijk overschat. Maar, omdat hij zich enigszins kon meten met Verstappen dacht men dat hij een goede coureur was. Dat blijkt dus niet het geval te zijn.

    • + 1
    • 6 jul 2021 - 06:24
  • LimboF1

    Posts: 4.895

    Ik weet het niet, ik vond dat hij op het stoeltje bij Sky maar een ongemakkelijke houding had.
    In meer interviews vond ik hem toch een beetje uitgeblust en ongemakkelijk, niet de Ricciardo die hij voorheen was.

    • + 0
    • 6 jul 2021 - 08:35
    • Dat lijkt me gezien de situatie waarin Ricciardo zit logisch. Hij is een snelle coureur maar geen uitblinker in het afstellen van een auto. McLaren zou veel winnen als ze de data en afstellingen gingen delen.

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 08:50
    • LimboF1

      Posts: 4.895

      Maar denk jij dat ze de data niet delen? Ik geloof dat alle teams dat op vandaag toch doen?

      • + 0
      • 6 jul 2021 - 12:12
  • zwanemans

    Posts: 42

    Ik heb al eens eerder gezegd: laat hem maar eens goed kijken naar zijn laatste bankafschrift, enkeltje boeken naar Australië en lekker gaan racen in die heerlijk kinkende V8 supercars.

    • + 0
    • 7 jul 2021 - 16:03

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 941
  • Podiums 23
  • Grand Prix 129
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar