user icon

Lewis Hamilton probeert het positieve uit slechte races te destilleren

  • Gepubliceerd op 10 jun 2021 13:09
  • comments 14
  • Door: Arjan Hoefakker

Lewis Hamilton zegt tegen Autosport.com dat hij bijzonder moeilijke weken achter de rug heeft. Toch valt er nog een aantal positieve zaken mee te nemen uit de Grand Prix van Azerbeidzjan in Bakoe, waar hij puntloos als vijftiende over de streep kwam. In Monaco twee weken eerder kon Hamilton ook weinig imponeren: hij finishte daar als zevende en scoorde een WK-punt voor de snelste raceronde. 

Het ging mis vanwege een ’vingerprobleem’ bij de herstart, waardoor Hamilton onbewust de rembalans van de auto naar voren had gezet. 

Hamilton: “Ik denk dat het twee ongelofelijk moeilijke weken zijn geweest, of twee races. En ik denk dat vandaag (GP van Bakoe, red.) een absoluut pijnlijke ervaring is. Ik denk dat wij echt ons strookje pech hebben getrokken, maar Verstappen had ook pech, en dit soort dingen gebeuren nu eenmaal.” 

“Dus natuurlijk: sorry richting het gehele team en wij zullen ons herpakken en sterker terug komen. Toch denk ik dat er veel positieve zaken zijn die wij van dit weekend kunnen meenemen daar waar het gaat om hoe wij terug kwamen van waar wij waren en wij komen sterker terug.” 

 Volgens Hamilton is de Mercedes de langzamere auto in vergelijking met de Red Bull van zijn titelrivaal Max Verstappen. “Ik denk dat wij duidelijk kunnen constateren dat Red Bull het snelste is momenteel. Het was heel, heel moeilijk om hen bij te houden. En om er dan toch bij te zitten en in die positie te komen, is echt een geweldige ervaring.”

Over zijn fout, die volgens de technisch directeur van Mercedes de schuld van het team als geheel zou moeten zijn, zegt Hamilton: “Het is echt een vernederende ervaring om nu met niets als resultaat weg te gaan na al het harde werk, maar dit gebeurt nu eenmaal.” 

Op de vraag van Autosport of Hamilton bezorgd was dat Sergio Perez als winnaar punten wegsnoept in Hamilton’s strijd met Verstappen, zegt Lewis Hamilton: “Ik bedoel: hun auto is ongekend snel, dus ik denk zonder twijfel dat zij het allebei heel erg lastig gaan maken.” 

“Dat was ook wel wat wij verwachtten aan het begin van het jaar. Dus wij moeten zorgen dat wij problemen vermijden.” 

Hamilton zegt bovendien nog dat zijn onvermogen om punten te scoren in Azerbeidzjan niet minder frustrerend is nu Verstappen ook geen punten scoorde na diens klapband, vier ronden voor het einde van de race.

Hamilton: “Dat is niet relevant, het maakt voor mij geen verschil uit om eerlijk te zijn. Het is gewoon best lastig want ik verloor een vriend (Mansour Oijeh, red.) deze ochtend en dus heb ik allerlei gemengde gevoelens. Maar wij leven om weer opnieuw het gevecht aan te gaan.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • ´Het was heel, heel moeilijk om hen bij te houden. En om er dan toch bij te zitten en in die positie te zitten, is echt een geweldige ervaring.”

    Welkom in Max zijn leven van de afgelopen 5 jaar. Toch denk ik dat het per baan verschilt wie er de beste wagen heeft.

    -Bahrein: RB sterker, Maar haalde er niet alles uit
    -Italie: Gelijkwaardig
    -Portugal: Gelijkwaardig maar Mercedes in de race sterker
    -Spanje: Mercedes sterker
    -Monaco: RB sterker
    -Baku: RB sterker

    Nu gaan we frankrijk en Oostenrijk krijgen, Ik denk banen waar ze gelijkwaardig zijn en zeer aan elkaar gewaagd.

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 13:12
    • Beri

      Posts: 3.114

      Ik denk dat Paul Ricard meer voor Mercedes zal zijn. Spielberg denk ik weer voor Mercedes. Maar het feit is wel; dit seizoen is nu al zoveel leuker dan alle seizoenen na 2017. Nu is er tenminste weer echt een strijd.

      • + 2
      • 10 jun 2021 - 13:22
    • Beri

      Posts: 3.114

      *Spielberg voor Red Bull

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 13:25
    • Dale U

      Posts: 1.064

      De vergelijking maken met voorgaande jaren gaat eigenlijk niet meer, RB heeft gewoon een behoorlijk verbeterde auto. Mocht RB een 1-2 scoren in Frankrijk, moeten we dan in 2022 zeggen dat dit een RB circuit is !!

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 13:29
    • 2022 gaat de gehale wagen veranderen, dus nee dat hoef je dan niet te zeggen. Dit jaar eigenlijk ook niet. Ik zeg dat ik denk dat ze op de komende 2 banen aan elkaar gewaagd zijn.

      Mercedes kan ook zomaar sterker zijn op alle 2 de banen maar RB ook. Er valt dit jaar niet echt een pijl op te trekken.

      • + 1
      • 10 jun 2021 - 13:34
    • snailer

      Posts: 5.290

      Wat Dale U zegt. Type baan bepaalt het ten opzichte van de huidige wagens. Niet van die van vorige jaren.

      Zelf vind ik het heel moeilijk.
      De makkelijkste lijkt me nog Frankrijk. Daar lijkt het karakter van de baan veel op Spanje. Lang recht stuk is de enige plek waar kan worden ingehaald. De rest is volgen in een combi van hoge en lage snelheidsbochten. Waar ik het niet zo snap. Mercedes was de eerste races erg goed in de lage snelheidsbochten en plots op de weg circuits was het Red Bull (en Ferrari)

      Over de 2 in oostenrijk. Die is vooral hoge snelheid. Staat me bij dat het 70% vol gas is. Het extra vermogen van Red Bull, dat ze via de betrouwbaardere motor krijgen komt dan goed uit. Voor de rest zou ik het niet weten. Zeker ook omdat de lucht ijl is. En daar hebben we nog niets van gezien welke auto daar goed is.
      In het verleden was de baan soms slecht voor de banden. Zeker bij Mercedes. Maar hoe dat nu is.

      Uiteindelijk hoop ik op spannende races. Zal wel een utopie zijn voor Frankrijg gok ik.

      • + 1
      • 10 jun 2021 - 14:45
  • Te gek man , voel je die positieve vibe … Ik heb zelf de hippie-tijd meegemaakt (Ja ,zo oud ben ik al) maar Lewis doet me wel altijd enigszins denken aan die tijd , een altijd knetter stoned collega van mij … wow , te gek man ,relaxed man,, de kleuren , de kleuren… peace… etc etc..

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 13:33
    • Bin there, done that. Ik ken dat gevoel, als is het jaaaaaaren geleden.

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 13:54
    • snailer

      Posts: 5.290

      Parties in Kralingse bos. Tijden zijn er wel veranderd geloof ik. Heb een keer er mijn dochter op moeten halen bij zo'n paarden evenement. Stonden er tientallen mannen me aan te staren.
      Over een swing door de tijd gesproken.

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 14:49
    • @bschuit,jij ging al met pensioen in de hippie tijd.

      • + 0
      • 10 jun 2021 - 15:04
  • Een destilleer momentje voor Lewis

    • + 1
    • 10 jun 2021 - 13:51
  • sailor

    Posts: 10.428

    Ik heb er de volste vertrouwen in , 100 , 100 , 8 ;-)

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 15:10
  • Numnum

    Posts: 2.641

    Reagerende op de titel, dat doe ik al sinds de introductie van de hybride motoren…

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 19:31
  • Wolff: “Lewis gaat destilleren maar het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
    Elliot: “Ja, het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
    Bottas: “Mag ik ook meedoen?”
    Wolf: “Kom Mike, Lewis roept ons.”

    • + 0
    • 10 jun 2021 - 22:39

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar