user icon

'Old-school' circuits in Formule 1 worden met uitsterven bedreigd

  • Gepubliceerd op 26 apr 2021 14:43
  • comments 36
  • Door: Rob Veenstra

Het bezoek van de Formule 1 aan het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari te Imola heeft het belang van old-school circuits voor mooie races nog maar eens benadrukt. Een baan waar de limiet ook echt de limiet is en waar naast het asfalt gras en/of een grindbak ligt, dat is waar coureurs nog het verschil kunnen maken en elk foutje afgestraft wordt.

Zo hoort het, oordeelde Alfa Romeo-coureur Kimi Raikkonen. Alleen worden zulke old-school circuits in de Formule 1 met uitsterven bedreigd. In de zoektocht om nieuwe markten aan te boren kiest de koningsklasse van de autosport steeds vaker voor halfbakken en karakterloze (semi-)stratencircuits; denk aan Vietnam - dat uiteindelijk niet doorging - Saoedi-Arabië en vanaf 2022 Miami.

Stuk voor stuk banen waar de muren op de rechte stukken vlak langs de baan staan en bij de bochten een grote uitloopstrook van asfalt te vinden is. Rijders kunnen een misstap begaan en zich zonder problemen weer op de baan begeven, en hoeven daarvoor niet zoals Lewis Hamilton in Imola eerst door een grindbak te ploegen. Het is maar waar je van houdt.

De Formule 1 zet steeds meer in op kunstmatige en tijdelijke circuits in plaats van permanente banen. Wellicht heeft het ook met de tijdgeest en het gebrek aan financiële middelen te maken, want wie pompt er in tijden van crisis nou honderden miljoenen in de ontwikkeling van een circuit? Maar banen als Spa-Francorchamps, Imola, Zandvoort en Suzuka worden al lang niet meer gemaakt en dat is zonde.

Geef je mening: moet de Formule 1 meer plek op de kalender inruimen voor traditionele circuits of vinden jullie de expansiedrift richting nieuwe markten belangrijker dan de baan waar de race uiteindelijk plaatsvindt? Laat via onze poll en/of ons reactiesysteem weten hoe jullie hierin staan.

Geef je mening

Reacties (36)

Login om te reageren
  • De grindbak in Imola was perfect: Vervelend genoeg om een coureur flink af te remmen, maar niet onvergeeflijk dat 'ie vast komt te zitten.
    Zo moet het zijn. Track limits zijn een doorn in het oog . Elk weekend weer is er gezeur over.
    Maar Imola de race was natuurlijk voornamelijk sensationeel omdat het regende.
    En dat heb je als organisatie niet echt in de hand.

    • + 5
    • 26 apr 2021 - 14:55
  • Mike#27

    Posts: 36

    Lekkere poll jongens. De vraag is gesteld met twee keuzes (dit of dat) en dan kan ik kiezen uit eens / oneens / geen mening. Snap er niks van.

    • + 3
    • 26 apr 2021 - 15:49
    • mario

      Posts: 7.639

      Wat vind je er vreemd aan??? Bij elke poll of enquete staat "geen mening / wil niet zeggen" er altijd bij en dat moet ook bij een poll.....
      Ik snap je frustratie niet hoor....
      Dit is wat ik zie staan:
      De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1
      Eens
      Geen mening
      Oneens

      Zo moeilijk kan het toch niet zijn???

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 15:53
    • mario

      Posts: 7.639

      Hoeveel andere opties wil je nog hebben en wil je die dan ook met ons delen???

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 15:55
    • Tja Mario, jouw vraag "Wat vind je er vreemd aan??? verbaast mij toch wel een beetje.

      Er staan twee stellingen: (1) "moet de Formule 1 meer plek op de kalender inruimen voor traditionele circuits" en (2) "vinden jullie de expansiedrift richting nieuwe markten belangrijker dan de baan waar de race uiteindelijk plaatsvindt"

      Als ik kies voor "eens", met welke stelling ben ik het dan volgens jouw eens, met de eerste of de tweede? Het zelfde geldt voor "oneens". De enige duidelijke optie is "geen mening".
      Dus, hoeveel andere opties ik wil? Wel, twee opties: eens met de eerste stelling, en eens met de tweede stelling.
      Bij deze dus .....

      • + 3
      • 26 apr 2021 - 16:15
    • Mario: "Dit is wat ik zie staan: De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1" Waar staat dat dan? Ik zie het niet staan.

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 16:22
    • Snork

      Posts: 10.791

      De keuze had moeten zijn: “meer of minder.”
      Maar die uitspraak is niet zo handig nadat ene Wilders die vraag een keer gesteld had.

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 17:22
    • mario

      Posts: 7.639

      Ik zie het op de website van GPToday staan.... Misschien dat de mobiele site iets anders weergeeft??? Ik heb het nog even gecheckt en nee, ik ben niet blind ;)

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 20:28
    • @mario: geef mij maar aan hoe je via eens/oneens je kan aangeven of je het met een van de twee geponeerde stellingen eens bent.
      Dat werkt alleen met 1 stelling. Hier worden 2 tegengestelde stellingen neergezet😂
      Redundant Variety. 😂

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 21:44
    • @Nitro: Logisch nadenken is voor sommigen lastig.
      En dan ook nog een sport als F1 volgen.
      Als je die mensen vraagt: wil je koffie of thee?, antwoorden ze waarschijnlijk met “ja”

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 21:47
    • mario

      Posts: 7.639

      @Brabham: Ik kan niet weten wat jij ziet, maar ik zie toch echt alleen deze stelling/poll:

      "De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1
      Eens (88%)
      Geen mening (2%)
      Oneens (10%)"

      Dat is in mijn ogen geen twee vragen... En daar kun je dus heel makkelijk op antwoorden....
      Jou stelling of je koffie of thee wilt hebben, daar zeg ik ook altijd "Ja!" op ;)

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 09:06
    • mario

      Posts: 7.639

      Wat zien jullie dan anders staan???

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 09:07
    • @ Mario, de verwarring ontstaat omdat er in de tekst van het artikel hierboven als laatste staat:

      "Geef je mening: moet de Formule 1 meer plek op de kalender inruimen voor traditionele circuits of vinden jullie de expansiedrift richting nieuwe markten belangrijker dan de baan waar de race uiteindelijk plaatsvindt? Laat via onze poll en/of ons reactiesysteem weten hoe jullie hierin staan."

      Daaronder kun je kiezen of je het er wel of niet mee eens bent. Dat is raar.

      Om het dan nog ingewikkelder te maken, staat er rechts de stelling
      "De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1"
      met daaronder de keuzemogelijkheden eens oneens en geen mening.

      Op een computer zie je het eerste de stellingen in het artikel, de stelling rechts valt helemaal niet op.
      Jouw reacties vind ik bijzonder omdat je zo stellig bent en weinig ruimte laat voor andere inzichten ....

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 20:32
    • mario

      Posts: 7.639

      @Nitro: Nu is het wel duidelijk.... ;)

      • + 0
      • 28 apr 2021 - 14:50
  • Valt reuze mee.

    imola/Japan/Brazilie/Monaco/Monza/Spa/silverstone/Canada/Hongarije.

    zomaar een paar baantjes waar een foutje duur kan worden betaald hoor. Ik ben er nog wel een paar vergeten maar deze kwamen als eerste in mij op.

    • + 0
    • 26 apr 2021 - 16:02
    • Je opsomming van banen loopt buiten het reactieblokje. Typisch gevalletje van het overschrijden van de tracklimits ;)

      • + 6
      • 26 apr 2021 - 16:14
    • Snork

      Posts: 10.791

      🤣👍

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 17:23
    • Hahahaha track limits.
      Ik ga het ook proberen.
      Circuits die er bij mogen:
      Kyalami/WatkinsGlen/Fuji/MountPanorama/EurocircuitValkenswaard

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 21:52
  • Mr.Rofl

    Posts: 459

    Zolang wij (de mensen voor de televisie) niet waarde vol genoeg zijn als product voor adverteerders om voor te betalen, zullen de eigenaren van formule 1 andere manieren aanboren om handen van de gemiddelde rijke bal gevuld te krijgen. Onze mening (de tv-kijker) is daarbij ondergeschikte, net zoals een pak melk van de albert heijn geen mening mag hebben over de kleur van de boodschappentas waarin hij vervoerd wordt.

    • + 1
    • 26 apr 2021 - 16:13
  • Waarom wordt Zandvoort er nu aan de haren bijgesleept? Daar is toch al meer dan 30
    jaar geen race meer verreden en als het niet aan de investeringen van de beruchte Amsterdamse huisjesmelker Benno van O. (al dan niet in samenwerking met de erven van drugsdealer Freddy H.) had gelegen, had de F1 Nederland nooit meer aangedaan.

    En door voornoemde investeringen, waardoor het circuit de Grade A-status heeft bemachtigd, is het circuit Zandvoort niet meer aan te merken als klassieker. Niet dat het uitmaakt, want de fan jonger dan 50 zal zich Zandvoort niet kunnen herinneren, met uitzondering van onze @Royalere, die de sport vanuit de teelbal van zijn vader reeds bewust volgde en daardoor levendige herinneringen heeft aan het moment dat de auto van Roger Williamson uitfikte.

    • + 4
    • 26 apr 2021 - 16:15
    • LOL, Ik moest lachen, Nee ikzelf heb nooit bewust een live race op zandvoort gezien. Paar keer wel races teruggekeken maar deze baan doet me niet zoveel. Geef mij maar spa/Suzuka/Monaco.

      • + 2
      • 26 apr 2021 - 16:21
    • Joeppp

      Posts: 4.257

      Als er geen covid was geweest hadden ze ook nooit meer op Imola gereden om nog maar te zwijgen van Mugello. Spa is in feiten ook compleet anders dan 30 jaar geleden.

      • + 5
      • 26 apr 2021 - 18:02
    • Het huidige Zandvoort is inderdaad geinig maar heeft niets meer met die hardcore hoge snelheidsbaan te maken net zoals de RedbullRing.

      • + 1
      • 26 apr 2021 - 21:55
  • Wie wil er nog investeren om een old school baan te bouwen? Dat hoeft toch ook helemaal niet. Die old school banen zijn er al. Gewoon weer in gebruik nemen voor F1. Er zijn er genoeg. Hoe moeilijk kan het zijn.

    En ik geloof dat onze mening er wel toe doet. Als de F1 saai wordt kijken er minder mensen, en is het minder interessant voor adverteerders. Vergeet niet dat wij een vertekend beeld hebben over de populariteit van F1. Omdat Max Verstappen het goed doet kijken er nu in Nederland meer mensen naar F1. Maar dat is in de rest van de wereld nog wel iets minder.

    • + 4
    • 26 apr 2021 - 16:20
  • De oplossing is vrij simpel:

    Alle nieuwere circuits aanwijzingen geven om het asfalt te vervangen met gras en grindbakken.

    En dat moet gebeurd zijn voor dat het contract eindigd, anders geen verlening van het contract.

    • + 1
    • 26 apr 2021 - 17:25
    • P.s.: het asfalt wasr men op rijdt mag wel blijven :-p

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 17:26
    • Ah, ok! Ik was al aan 't kijken in de grasmaaier catalogus van Honda. ;)

      • + 0
      • 26 apr 2021 - 18:44
  • Poll vragen: Rond of vierkant?
    Poll antwoorden: Blauw of geel!

    • + 3
    • 26 apr 2021 - 17:44
  • Arie54

    Posts: 3.722

    Het is net als met die (nu even) mislukte superleague. Het gaat om het geld en de rest interesseert ze niks. En ook die superleague gaat er komen, en wel du moment dat FIFA en UEFA mogen meedelen uit die pot.

    • + 0
    • 26 apr 2021 - 19:09
  • CBR600F

    Posts: 556

    "Het is maar waar je van houdt." Je hoeft niet te kijken, hè. Ik vind overigens Baku en Singapore echt geweldig. Banen waarbij je weinig ruimte voor fouten hebt.

    • + 0
    • 26 apr 2021 - 20:17
  • Man man.. wat mis ik Sepang..

    • + 0
    • 26 apr 2021 - 20:20
    • Snork

      Posts: 10.791

      Ik mis de pitspoezen.

      • + 1
      • 27 apr 2021 - 10:56
    • Snork

      Posts: 10.791

      Vandaag maar aan de oranje tom poezen 😋

      • + 0
      • 27 apr 2021 - 10:57
  • Watkins Glen.

    • + 0
    • 28 apr 2021 - 07:09
  • h3x6g0n

    Posts: 376

    Ik ben helemaal voor de ol'skool banen met gras en grindbakken langs de baan. Alleen zijn de auto's te breed geworden om in de bochten in te halen op die banen en dat is de doodsteek voor de amusementswaarde van races. Het is dan de vraag of het mogelijk is om de auto's smaller te maken, zonder dat de veiligheid van de coureurs in het gedrang komt. Het zou wel mooi zijn als dat mogelijk zou zijn, want een kunstgreep als DRS heeft helemaal niets met echt racen te maken.

    • + 0
    • 28 apr 2021 - 20:33

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.386
  • Podiums 99
  • Grand Prix 122
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos