user icon
user icon

Villeneuve: "Grote manier van geloofwaardigheid voor Hamilton"

  • Gepubliceerd op 23 nov 2020 13:04
  • comments 28
  • Door: Rob Veenstra

Lewis Hamilton voegde geloofwaardigheid toe aan al zijn kampioenschappen door de manier waarop hij onlangs in Turkije zijn zevende wereldtitel behaalde. De Britse snookerlegende Ronnie O'Sullivan sprak in de media over Hamilton en betwist dat de Mercedes-coureur zo groot is omdat hij in de beste wagen van het veld rijdt.

O'Sullivan zei tegen de krant Daily Star: "In theorie hoeft hij alleen maar zijn teamgenoot Bottas te verslaan, die zich comfortabel en gelukkig lijkt te voelen als hij tweede viool speelt. Ik zou me niet zo goed hebben gevoeld over mijn snookercarrière als ik had gespeeld op een tafel waar de pockets die ik gebruikte groter waren dan die van mijn tegenstander."

Villeneuve verdedigt Hamilton

Hamilton wordt echter tegen dat soort kritiek verdedigd, zelfs door de wereldkampioen Jacques Villeneuve uit 1997, die beter bekend staat als kritisch tegenover de hedendaagse coureurs in de F1. Tegen Sky Italië zei de Canadees: "Oké, hij heeft de beste auto, maar Bottas heeft ook de beste auto. Bottas heeft dezelfde auto en toch wint Hamilton de kampioenschappen."

"In moeilijke situaties zoals in Istanboel zou elke coureur hebben besloten geen risico te nemen, voorzichtiger te rijden, maar dat deed hij niet. Hij won die race op een grote manier en bovenal geeft het geloofwaardigheid aan al zijn kampioenschappen."

Het is niet verwonderlijk dat Hamilton het eens is met de kritiek van Villeneuve, zoals hij werd geciteerd door de krant Marca: "Er is nog een geweldige coureur die in dezelfde Mercedes rijdt als ik en hij krijgt duidelijk niet wat ik krijg. Het is duidelijk dat we een geweldig team en een geweldige auto nodig hebben. Niemand heeft het wereldkampioenschap op een andere manier gewonnen."

"Persoonlijk zou ik willen dat er meer races waren zoals Turkije, want dan zou ik vaker kunnen laten zien wat ik in huis heb."

Reacties (28)

Login om te reageren
  • De geloofwaardigheid van Hamilton überhaupt in twijfel trekken is een absurde veronderstelling; daar had hij de knappe overwinning in Istanbul echt niet voor nodig.

    Ik vraag me af wat dat volgens de logica van meneer Villeneuve zegt over hemzelf, nu hij na het behalen van zijn enige titel nooit meer een race heeft weten te winnen.

    • + 7
    • 23 nov 2020 - 13:32
    • jd2000

      Posts: 4.401

      Lezen RogerZzz...

      • + 3
      • 23 nov 2020 - 14:18
    • JV fan

      Posts: 2.039

      tja had nooit voor BAR moeten tekenen.. of Pollock had niet de oud tyrrell werknemers (Postletwaite , Nielsen ,manwaring etc. moeten ontslaan.. Of Villeneuve had moeten tekenen voor Mclaren in 2000 (of Benetton/Renault)

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 14:24
    • JV verdedigt juist LH....het was juist Ronnie O'Sullivan die loopt te zeuren. Hoewel ik LH dus niet helemaal bovenaan plaats in de all time lists, voor zover dat al kan. Maar hij staat bij mij zeker heel hoog en geloofwaardigheid van LH trek ik absoluut niet in twijfel. Maar ik vind dat hij te weinig heeft laten zien met echt duidelijk mindere auto's in vergelijking met sommige anderen. Zelf denk ik dat mijn top 5 Clarke, Senna, Schumacher, Fangio, Hamilton is.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 14:58
    • @jd2000

      Ik lees begrijp de tekst, volgens mij kan ik dat niet van iedereen zeggen. Immers, door te stellen dat: Hamilton op grootse wijze de race won en dat die overwinning "bovenal geloofwaardigheid geeft aan al zijn kampioenschappen", zegt Villeneuve impliciet dat de geloofwaardigheid van Hamiltons kampioenschappen zónder zijn laatste overwinning in Istanbul in twijfel getrokken zouden kunnen worden.

      Blijven oefenen.

      • + 3
      • 23 nov 2020 - 18:46
    • jd2000

      Posts: 4.401

      Fijn dat je het verduidelijkt wat je bedoeld. Des te vreemder dat jij daar nogal overstuur van wordt. Zit geeneen raar woord in van Vileneuve

      • + 2
      • 23 nov 2020 - 19:21
    • Overstuur is een groot woord. Zoveel waarde hecht ik nu ook niet aan de mening van Sjakie. Noch van de echte, noch van de reaguurdertjes hier die zijn naam dragen.

      • + 2
      • 23 nov 2020 - 19:54
    • Zo treurig die rogerzz. Zelfs als lewis wordt verdedigd door een criticaster weet rogertje er iets negatiefs uit te halen.
      Probeer eens wat positiever in het leven te staan roger, en probeer er eens niet vanuit te gaan dat iedereen je altijd alleen maar aan probeert te vallen. Wordt je een stuk gezelliger van. Trust me 😉

      • + 1
      • 24 nov 2020 - 09:26
  • walteij

    Posts: 1.404

    Ronnie O'Sullivan, de badboy van de snookerwereld.....

    • + 0
    • 23 nov 2020 - 13:33
    • nee, da's z'n broer Tonnie...

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 13:52
    • John6

      Posts: 4.923

      Stephen Hendry dat vond ik echt een geweldige speler, die werd 5 maal op rij wereldkampioen, als enige aan 1 blok.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 14:03
  • The rocket is niet verlegen om een gebalde uitspraak zonder inhoud te maken. Zou liever hebben dat hij dat binnen zijn eigen "sport" houdt weliswaar.

    Aan de andere kant wat kan je meer verwachten van een slecht opgevoed snuiforgel die zelfs in zijn "discipline" de handdoek in de ring gooit ....

    • + 0
    • 23 nov 2020 - 14:09
    • ik ken die hele snookerspeler niet, weet niks van die sport...
      Maar ik kwam hierover al een paar dagen terug een artikel tegen elders waar hij de prestaties van Hamilton in twijfel trok, als je f1 slechts zijdelings volgt dan begrijp ik dat beeld ook wel...
      Voor zover ik het zie, Hamilton's talent staat buiten kijf, maar dat wil niet zeggen dat iedere titel (puur in mijn ogen uiteraard) evenveel 'waarde' heeft,
      Schumacher's indrukwekkendste seizoen was ook niet 2004 waarin hij met afstand de dominantste wagen had en ( ik meen) in Spa al kampioen werd..
      Zelfde verhaal met Lewis, zijn 2020 titel kijk ik ook minder tegenop dan zijn titel in 2008 (hoezeer ik toen ook baalde dat Massa de titel misliep :)
      Hoe closer het is/wordt, hoe meer ontzag mensen hebben voor zijn prestaties

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 14:49
    • @Clemenza, overall helemaal mee eens. Toch beschouw ik eigenlijk Lewis als 6x WK en Massa 1x, want in het racen kan er echt van alles gebeuren tijdens een seizoen. Crashes, technische problemen en ook straffen. Maar als Piquet, Alonso en Renault niet die volledige farce hadden geproduceerd, dan had Massa gewoon gewonnen in Singapore. Er dan wel van uitgaande dat Lewis dan gewoon 2e was geworden, dan was de eindstand: Massa 107 punten en Hamilton 100 punten, zelfs als LH wel gewonnen had en Massa slechts 3e bv was geworden, dan was het 103 om 102 punten in voordeel van Massa geweest.

      Wat er in Singapore gebeurde vind ik nog altijd een dusdanige afwijking van wat normaal is in F1. Dat ik het eigenlijk niet ok vind om die race überhaupt mee te laten tellen. Ze hadden al die punten van iedereen dus gewoon niet mee moeten laten tellen. Ergo dan had LH 88 punten gehad.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 15:10
    • @iOosterbaan,
      dat was mooi geweest voor mijn persoonlijke voorkeur. Maar 'gekke' races en/of onvoorziene zaken zijn ieder seizoen onderdeel van de puntentelling. Ook technische uitval is niet fair. Ik heb er vrede mee dat toen Hamilton kampioen werd.
      Mede doordat er dat seizoen geen absolute overmacht was en de rijders er vol voor moesten gaan.
      Het was een geweldige seizoensfinale zoals we ze maar weinig hebben gezien in de historie, hopelijk mag het in de toekomst weer eens zo spannend worden

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 16:01
  • jd2000

    Posts: 4.401

    Het was wel enigszins gechargeerd, maar ben het deels ook wel eens met O'Sullivan. Het ging er over dat Hamilton volgend jaar Sir gaat worden. O'Sullivan vond de verdienste van Hamilton niet zo groot, omdat hij alleen Bottas hoeft te verslaan om WK te worden. Vond de quote komisch en deels waar

    • + 3
    • 23 nov 2020 - 15:07
    • De titel 'Sir' krijg je toch alleen als je Queen Elizabeth II een goeie beurt geeft?

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 16:05
    • jd2000

      Posts: 4.401

      Clemenza,
      Als Hamilton dat weet trekt hij gelijk z'n BLM shirt aan...

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 16:10
    • sailor

      Posts: 10.268

      Bottas en al die anderen ook

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 23:23
  • Om vergelijkingen te trekken moet je vanuit de feiten praten. You like it or not... Sir Lewis is de succesvolste coureur ooit. That’s it.

    • + 2
    • 23 nov 2020 - 16:12
    • RBH2019

      Posts: 2.796

      Dat maakt hem niet de beste, en dat verandert ook niets aan de
      terechte kritiek van Ronnie.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 19:04
  • RBH2019

    Posts: 2.796

    Heeft Jacques de race wel gezien? Hamilton nam juist helemaal geen risico...

    • + 0
    • 23 nov 2020 - 19:05
    • Nee, hij gebruikte zijn verstand en won daarmee een race waar vele anderen op hun bek gingen.

      • + 2
      • 23 nov 2020 - 22:14
    • Fanboy1

      Posts: 2.245

      Tis toch een kunst om je auto zo goed mogelijk op de baan te houden, vraag het sommigen.

      • + 0
      • 23 nov 2020 - 23:11
    • Geen risico?? Hij had 2 inhaalpogingen bij Vettel en een inhaalactie bij de start. Hij heeft meer auto’s gepasseerd dan Verstappen bijvoorbeeld. Het verschil is alleen dat Hamilton ten alle tijden controle had over zijn acties. Waardoor het zo lijkt.

      • + 0
      • 24 nov 2020 - 01:58
  • sailor

    Posts: 10.268

    Het is een geweldige prestatie wat Hamilton heeft bereikt , wie had 10 jaar geleden ooit durven denken dat er in de toekomst een coureur de records van Schumi zou laten sneuvelen , zeer weinig mensen.
    Hij heeft niet alleen Bottas moeten verslaan , ook Rosberg verschillende keren , Heikki eenmaal , die gevechten heeft hij ook allemaal gewonnen en is toen ook wk geworden.
    Er waren ook seizoenen dat Hamilton en Mercedes het heel lastig hadden tegen een sterk Ferrari , ook die strijd heeft Hamilton gewonnen , toen was Bottas helemaal nergens in die Mercedes
    Kortom Ronnie , het is echt niet alleen Bottas...

    • + 0
    • 23 nov 2020 - 23:33
  • f(1)orum

    Posts: 801

    Ik geloof dat Roscoe wel ff genoeg heeft van al die champagne, zo te zien....

    • + 0
    • 24 nov 2020 - 08:28
  • Hoewel ik een fan van MAX ben, moet ik wel toegeven dat HAM. wint onder alle omstandigheden, snelle circuits, straatcircuits zie Monaco, in de regen, onder extreme omstandigheden zoals Istanbul, hij wint werkelijk overal, wel met de beste F1 auto dat wel. En met 31 sec. voor Perez en 44 sec. voor MAX ja leuk is anders om toe te moeten geven, maar Ham. is een waardige kampioen. Max gaat het in 2021 niet gemakkelijk krijgen andere teams lopen in, steeds verder en de andere teams hebben ook aardige vooruitzichten om het gat met RBR te gaan dichten.

    • + 0
    • 24 nov 2020 - 11:33

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.292
  • Podiums 95
  • Grand Prix 118
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar