user icon

Vettel na onverwachte P3: "Daar lag mijn kans"

  • Gepubliceerd op 15 nov 2020 12:57
  • comments 26
  • Door: Bo Brautigam

Sebastian Vettel - bezig aan tot vandaag zijn slechtste seizoen ooit - wist vandaag tijdens de Grand Prix van Turkije zijn Ferrari naar het podium te slepen. Waar de Duitser op P12 is gestart, heeft hij geen enkele fout gemaakt en zijn hoofd koel gehouden. 

"Het was best wel intens, en de race was ook erg lang. Het was alsnog wel leuk, vooral de eerste ronde was goed. Op een gegeven moment was ik al P3 geloof ik", aldus een blije Sebastian. "Ik was goed op weg op de full wet-band, dat ging best oké. Daarna op de intermediate-banden was het een stuk moeilijker."

"De laatste ronde was super intens, en ook best wel een verrassing dat ik alsnog op het podium kon eindigen", zo legt Vettel verder uit. "Charles zat erg dicht op Sergio, en hij en ik werden verteld dat Perez het moeilijk had op zijn banden. Een paar ronden daarvoor was ik al bezig met ze opjagen. Ik zag dat Charles probeerde om Sergio in te halen, maar daarna blokkeerde hij zijn banden - daar lag de mogelijkheid voor mij", aldus Vettel. 

"Vanaf 20 ronden voor het einde zat ik al na te denken om naar de slick banden te gaan, want dat zou eventueel een mogelijkheid voor ons zijn om de race te winnen. De baan qua natheid was vrij constant, en de intermediate-banden waren ook al best wel versleten", zo legt Vettel uit. "Uiteindelijk kwam het er op neer dat niemand het durfde, want niemand wist zeker hoe het zou gaan", zo concludeert Vettel.

Sebastian Vettel eindigde voor het eerst sinds de Mexicaanse Grand Prix op het podium. Ook eindigde de Duitser als Driver Of The Day. 

Foto's Turkije 2020

Reacties (26)

Login om te reageren
  • rafael

    Posts: 2.183

    Laatst podium van vettel was..??🤔🤔

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:15
    • Mexico 2019, iets meer dan een jaar geleden.

      • + 3
      • 15 nov 2020 - 13:19
    • LimboF1

      Posts: 4.895

      Je hebt goed opgelet zeg na de race.........

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 15:33
  • Cookinho

    Posts: 286

    Leuk om de notes gewoon ook in het artikel te zetten, lekker bondige samenvatting.

    "quite intense, quite long, good fun good opening lap

    happy on extreme, bit more difficult on inters

    last lap very intense, bit of a surprise, certainly verry happy and tricky

    charles was close to sergio, sergio struggling, laps before chasing them down, could see them fight charles locking up oppourtunity.

    all the time thinking about slicks inters were worn... slicks nobody dared and rain was forcasted. equally happy with p3"


    Verder prachtig gedaan. Ik hoopte nog op een dubbel Ferrari podium maar gun dit zowel Perez als Vettel heel erg. Goed gereden vandaag.

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:16
    • Waarom zet je zijn quotes nou in het Engels hier neer? Wat is je punt?

      • + 1
      • 15 nov 2020 - 14:38
    • Cookinho

      Posts: 286

      @snelle
      Zo werd het artikel oorspronkelijk gepubliceerd.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 18:34
  • Prima resultaat voor vette L . Leclerc verslagen super.

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:16
  • Snork

    Posts: 11.877

    Op het podium door zelf snel te zijn in de race en andermans fout te benutten. Well done Vettel!

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:16
  • RBH2019

    Posts: 3.454

    Niet om te zeuren maar om het gewoon te signaleren: je aantekeningen staan nog onderaan het bericht.

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:16
  • John6

    Posts: 5.435

    Dit is toch mooi voor Vettel, zo zie je maar Binotto is er niet bij en ze scoren goed.

    • + 2
    • 15 nov 2020 - 13:19
    • Haha rust in de tent misschien haha. Nee ik denk dat dit gewoon puur ervaring, rust en talent van Vettel was deze race. Zeker niet de snelste maar ik denk dat Vettel de minste fouten heeft gemaakt vandaag.

      • + 1
      • 15 nov 2020 - 13:52
    • Kevin

      Posts: 4.955

      Dat kon Ferrari wederom niet gezegd worden. Weer werd z’n pitstop verpest. Kostte hem 3 seconden.

      • + 3
      • 15 nov 2020 - 13:54
  • Geweldig voor Vettel!

    • + 1
    • 15 nov 2020 - 13:20
  • Dale U

    Posts: 1.089

    Leuk voor Seb, maar Charles hielp wel mee, wel super dat hij nog de aanval deed voor P2, dat siert hem.

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:20
    • Mrduplex

      Posts: 656

      Tja pitstop van Vettel was ook weer heel slecht ,en vreemd hoeveel sneller de auto van Leclerc op het rechte stuk altijd is

      • + 8
      • 15 nov 2020 - 13:23
    • Vettel was superieur op de extremes (tov Charles). Leclerc was vandaag de snelste van allemaal op de intermediates. Zelden zo'n rare race gezien qua snelheidsverschillen. Ze hadden allebei P3 wel verdiend eigenlijk.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 13:26
    • snailer

      Posts: 5.635

      Uiteindelijk was toch echt verstappen dat. In vrije lucht was verstappen altijd het snelst. Maar Verstappen maakte fout op fout. En Leclerc maakte kleine fouten.

      Verstappen vergooide de overwinning en Leclerc 2 plekken en een podium.

      Alle twee dus niet goed vandaag.

      Ik denk dat ik als ik cijfers uit zou delen Verstappen een 2 of zo zou krijgen. Gelukkig geef ik geen cijfers.

      • + 2
      • 15 nov 2020 - 13:58
  • Buurman

    Posts: 1.536

    Sterke en solide race van Seb vandaag. Het is hem zeer gegund. Mooi resultaat van Ferrari dit weekend. Met iets meer geluk was het een dubbel podium geweest.

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 13:23
    • Die pitstop kostte hem weer tijd, geloof zo'n 3 seconden oid. Ferrari maakt nog steeds te vaak van dat soort foutjes.

      Maar we gaan niet zuur doen, erg sterke race voor de Scuderia! Seb reed fenomenaal in die eerste stint, aangezien een slechte wagen in de regen ook gewoon slecht is. Alleen, en dat is de enige keer dat ik er van hou, nivelleert de regen heerlijk de wagens en komt het meer op stuurmanskunsten aan. Nou Seb, je staat er weer goed tussen.

      Dat Charles er nog voor ging bij Perez is alleen maar mooi, zo willen we het zien. En wat jij elders ook al zei; hij moest door al die marbles omdat Perez zich in bocht 9 voor de 'back straight' verremde. Dat zal het blokkerende wiel mede hebben veroorzaakt.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 14:43
    • Perez heeft overigens vandaag ook weer sterk gereden zeg. You will not frighten Sergio Perez off the line! Zowel Verstappen als Charles hebben zich vandaag in Checo verslikt.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 18:57
    • Buurman

      Posts: 1.536

      Seb was lekker bezig vandaag, verdiend podium uiteindelijk. Onvoorstelbaar dat z’n pitstop weer slecht verliep, vraag me af waar dat nou steeds aan ligt.
      Leclerc ongelofelijk goed gereden vandaag, pech dat hij zich verremde door de marbles inderdaad, maar wat een visitekaartje heeft hij weer afgegeven.
      Perez heel sterk ook. Ik ben nooit fan geweest van ‘m, maar het zou een gemis zijn als hij geen stoeltje weet te bemachtigen terwijl er genoeg stoethaspels tussen rijden die het een stuk minder verdienen.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 19:27
  • Vet gereden vandaag Seb!

    • + 1
    • 15 nov 2020 - 13:26
  • Goed gereden door Seb! Prachtig hoe hij op het laatst nog even Leclerc voorbij ging!
    Heel mooi om hem op het podium te zien! Het is hem gegund!

    • + 1
    • 15 nov 2020 - 13:50
  • Joeppp

    Posts: 4.491

    Als het wat meer aan de coureur ligt dan aan de auto zitten Vettel en Leclerc duidelijk niet zo ver van elkaar vandaan.

    • + 2
    • 15 nov 2020 - 13:51
  • sailor

    Posts: 10.601

    Goede race van Seb , weer mooi op het podium , dat zal hem goed doen

    • + 0
    • 15 nov 2020 - 14:11
    • Ff vertrouwen tanken voor volgend seizoen.

      • + 0
      • 15 nov 2020 - 16:33

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (34)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar