user icon
user icon

Alex Albon ergert zich aan track limits

  • Gepubliceerd op 01 nov 2020 11:29
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Tijdens de kwalificatiesessie van gisteren in Imola zagen we iets gebeuren dat we dit seizoen al verschillende keren hebben gezien: een rondetijd die werd verwijderd. Alexander Albon is één van de velen die in de war raken van de track limits die dit weekend gelden.

De lijnen van een baan moeten volgens de wedstrijdleiding gerespecteerd worden, ze zijn er niet voor niets. Om roekeloos buiten de lijnen rijden te voorkomen, zijn er track limits vastgesteld. Als je tijdens de kwalificatie de limiet met alle vier de wielen overschrijdt, wordt je rondetijd zonder pardon verwijderd. Deze beslissing kan echter niet rekenen op de goedkeuring van elke coureur, zoals Albon die zijn rondetijd zag verdwijnen in de kwalificatie.

Albon had vrijwel het hele weekend last van de track limits want ook tijdens de eerste en enige vrije training op zaterdagochtend werden zijn tijden veelvuldig geannuleerd: "Het is een beetje vreemd voor mij geweest. Ten eerste lenen de circuits zich er natuurlijk voor. Ik weet zeker dat mensen zullen zeggen dat coureurs dat moeten respecteren, maar we gaan er voor en de auto's zijn zo goed gebouwd. Voor ons is het in principe geen risico of straf om breed te gaan, het gaat puur om rondetijden. Hoe dichter je bij die witte lijn komt, hoe sneller je gaat."

Albon denkt aan de fans en media

Volgens Albon gaat het niet alleen om de track limit die is vastgesteld in bocht negen, net voor de start-finish. "Wat in sommige opzichten vervelend is, is de inconsistentie. Je hebt verschillende bochten met verschillende regels. In de rijdersbriefing werd de vraag gesteld: Waarom is bocht 9 anders dan de rest, waarom houden we het niet hetzelfde als de rest van het circuit? Waarom is dat zo?"

"Het komt allemaal aan op het circuit, als je aan de Nurburgring denkt, dan is dat meteen een goed voorbeeld van een goede baan met goede kerbstones en grind. Ik begrijp natuurlijk dat je bijvoorbeeld de MotoGP in overweging moet nemen. Ik ben niet iemand die een ander gaat vertellen hoe het moet! Ik denk dat het voor de fans en de media een beetje frustrerend is vanwege de onduidelijkheid."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • RBH2019

    Posts: 2.582

    Dat van de inconsistentie ben ik met hem eens, ik zag er een paar flink wijd gaan in bepaalde bochten maar zonder gevolgen. Verder is het natuurlijk voor iedereen hetzelfde dus Albon moet gewoon wat beter opletten.

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 11:38
    • NicoS

      Posts: 11.888

      Omdat in sommige bochten wijd gaan tijdverlies betekend, en andere bochten tijdwinst.
      De bochten waar je tijdwinst kunt boeken door wijd te gaan, daar gelden tracklimits.

      • + 0
      • 1 nov 2020 - 11:56
    • RBH2019

      Posts: 2.582

      Dat snap ik, maar ik ben niet de gemiddelde kijker. Dat was meer mijn punt maar dat had ik erbij moeten zeggen. Dank voor de toelichting :)

      • + 0
      • 1 nov 2020 - 12:58
  • vPutten

    Posts: 1.212

    Daar kan ik me wat bij voorstellen als je grote moeite hebt met het binnen de lijntjes te kleuren om tot een goede tijd te komen.

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 12:26
  • Mr.Rofl

    Posts: 413

    Die inconsistentie heeft hij een goed punt. Aan de FIA kies iets en pas dat het hele jaar toe. Als het niet werkt, verander het 1x en pas het toe.
    Alvin moet verder niet zeuren, wees blij dat er een electronische tracklimit is en geen vangrail. Dus tijd afgenomen in plaats van een kapotte auto.

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 12:29
  • Buurman

    Posts: 1.313

    Heel simpel, overal waar je tracklimits wil gooi je een grindbak neer. Hoeft dan geen grindbak tot aan de bandenstapels te zijn, maar eentje die het wel afstraft wanneer je te wijd gaat. Dan is de hele discussie weg, geen moeilijk gedoe en het kan leuke momenten opleveren. Al die run-offs zijn te belachelijk voor woorden eigenlijk. Beetje zoals bowlen met die schuimdingen aan beide zijdes.

    • + 4
    • 1 nov 2020 - 12:32
    • ScrappyD2o

      Posts: 32

      Helemaal mee eens. Dat gezeik altijd weer over track limits.

      Gewoon grind or zandbakken neerleggen, een muurtje metselen of anders die jongens gewoon laten racen. Of nog beter, graaf een gracht rondom het circuit. Met krokodillen. Laten ze het wel uit hun hoofd om buiten de lijntjes te rijden. ;)

      • + 1
      • 1 nov 2020 - 12:54
  • Ben het meestal niet met Albon eens en hij presteert slecht maar met deze uitspraak ben ik het dus wel eens. Altijd maar extra regeltjes zijn niet leuk en komen de sport niet ten goede. Als je geen track limits hanteert is het spel ook gelijk en eerlijk voor iedereen, met het risico dat je je auto kan beschadigen maar dat hoort bij racen. Laat coureurs vrij racen en zelf inschattingen maken!

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 12:32
  • Ik erger me meer aan de inconsistente rijstijl van Albon. Als je meekijkt op zijn onboard camera zie je dat hij bijna elk rondje wel ergens de apex mis, of te vroeg instuurt waardoor hij keihard over een kerb knalt waardoor de auto onwijs onstabiel wordt. Die spin van hem gister in Q2 was ook weer zo'n gevalletje, hij is gewoon niet goed genoeg.

    • + 1
    • 1 nov 2020 - 12:37
  • Skimi

    Posts: 431

    Vraag me af wat er gebeurt als er in elk van die bochten gele 'broodjes' liggen. Kijken of ze dan nog zo vaak track limits pakken want volgens mij is het bij velen ingecalculeerd risico. Bij mij is de baan gewoon het zwarte gedeelte en pak je de kerbstone mee als versterkend element van de bocht. Waar de track limits liggen ligt een kerbstone en daarachter nog een groen iets wat je een verlengd stuk kerbstone kan noemen maar het niet is. Dat laatste stuk heeft weinig meer met de baan te maken maar meer met veiligheid of uit het gring blijven te maken

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 12:51
  • mario

    Posts: 7.012

    Hij kant gewoon niet binnen de lijntjes kleuren...

    • + 0
    • 1 nov 2020 - 13:15

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 162
  • Podiums 1
  • Grand Prix 35
  • Land TH
  • Geb. datum 23 maa 1996 (24)
  • Geb. plaats Londen, TH
  • Gewicht 74 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar