user icon
user icon

Daniil Kvyat ziet teamgenoot Gasly winnen: "Alles ging fout bij mij"

  • Gepubliceerd op 07 sep 2020 10:30
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

De positie van Daniil Kvyat komt langzaam onder druk te staan. De Rus rijdt sinds vorig jaar weer voor Toro Rosso / AlphaTauri nadat hij het jaar ervoor reservecoureur was geweest voor Ferrari en ook veel simulatorwerk verrichtte voor het Italiaanse team. Uiteindelijk werd hij weer in de genade genomen bij de Red Bull-familie en mocht in het stoeltje naast Pierre Gasly plaatsnemen.

Positie onder druk

Bij AlphaTauri kent hij wisselende momenten maar legt het vaak af tegen Gasly, die meer opvalt en hoogtepunten kent dan Kvyat. Uiteraard was de winst van gisteren in Monza een extreem geval, dat dient gezegd te worden, maar Kvyat heeft vaak moeite om de snelheid te vinden die Gasly wel heeft. Waar de Fransman vorige week complimenten kreeg van Helmut Marko, zei de Oostenrijker juist over Kvyat dat hij niet presteert zoals Red Bull van hem verwacht.

Daarmee wordt de druk op Kvyat opgevoerd, mede omdat motorpartner Honda erdoor wil drukken dat Yuki Tsunoda volgend jaar in het zitje van Kvyat komt te zitten.

Felicitaties aan Gasly

Terwijl Gasly de Grand Prix van Italie won in Monza, werd zijn teamgenoot slechts negende. Bij Kvyat ging echter alles mis: "Het was voor mij een bewogen middag. Ik ben uiteraard blij voor Pierre, dus mijn felicitaties gaan naar hem en het team."

"Als ik naar mijn eigen race kijk dan is na alles wat er is gebeurd de negende plaats het maximaal haalbare. Het moment dat de Safety Car kwam, de banden waarop ik de race was gestart, alles ging mis. Alles wat mis kon gaan met de strategie ging ook mis bij mij en bij Pierre was het precies andersom. Niettemin is dit geweldig voor hem dat hij deze kans heeft benut, daar ben ik blij om."

Met dezelfde wagen eindigde Kvyat dus op P9 maar hij is tevreden: "Om eerlijk te zijn ben ik tevreden met mijn negende plaats en de race die ik heb gereden. Ik ben uiteraard teleurgesteld dat met deze gekke race ik daar niet sta maar er zat voor mij niet meer in."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Gisteren waren het natuurlijk gekke omstandigheden en was in principe een P9 normaal gezien ook keurig in een Alpha Tauri, maar de winst van Gasly komt voor Kvyat uiterst ongelegen en tuurlijk is Kvyat helemaal niet bij voor zijn teamgenoot. Al sinds Gasly is teruggezet door RBR heeft hij Kvyat volkomen in z'n zak, gisteren was daarom wel een harde klap voor Daniil kan ik me zo voorstellen

    • + 0
    • 7 sep 2020 - 08:21
    • Gasly heeft het zelfvertrouwen van Kvyat gejat.

      • + 0
      • 7 sep 2020 - 11:57
  • Dale U

    Posts: 979

    Kvyat en Grosjean mogen beide vervangen worden, het is bij beide net niet. Laat Yuki maar ervaring opdoen, zal Honda ook extra motiveren en dat is zeker nodig gezien de huidige concurrentie.

    • + 1
    • 7 sep 2020 - 08:23
    • Ik neem aan dat Kvyat aan zijn laatse seizoen in de F1 bezig is en er volgend jaar iemand anders in die auto zit.

      • + 0
      • 7 sep 2020 - 11:36
    • Het is bij Kvyat heel ruim niet. Alles sinds 2016 is bij hem F1 onwaardig geweest. De zeldzame uitschieters waar Kvyat wel een goed resultaat haalt blijkt, als je het analyseert, Kvyat ook slecht te hebben gepresteerd maar werd hij door omstandigheden geholpen.

      Het zegt natuurlijk wel wat als je met 7 tegen 90 van Sainz verliest en het dit seizoen 4 tegen 43 staat voor Gasly. Dat laatste misschien een beetje vertekend is door afgelopen race klopt natuurlijk, maar het neemt niet weg dat Kvyat heel nodig vervangen moet worden.

      • + 0
      • 7 sep 2020 - 21:34
  • Kyvat was met de hardere band net zo snel als Gasly dus aan de snelheid lag het niet. Gasly had gewoon het geluk dat hij voor de safetycar naar binnen was geweest. Anders was hij ook gwn ergens achteraan in de top 10 geeindigd.

    • + 3
    • 7 sep 2020 - 08:39
  • PWNieuw

    Posts: 543

    Ik begrijp niet dat Marko kritisch is over Kvyat en het blijft opnemen voor Albon, beide presteren niet naar behoren.

    • + 0
    • 7 sep 2020 - 08:49
    • ik begrijp wel meer niet van Helmut, vorig seizoen keihard zijn voor Gasly en hem halverwege seizoen terugzetten en nu blijven opnemen voor een uiterst matige albon.
      Maar aan de andere kant klopt er ook gewoon een en andere niet bij RBR mbt die 2e rijder positie, wie er ook in de 2e RB plaatsneemt, het loopt gewoon niet.
      Nou geloof ik best dat Max een fractie beter is dan Gasly, maar het verschil tussen Max en Gasly was geen afspiegeling van het verschil in kwaliteit tussen de coureurs.
      Gasly is gewoon een hele goede coureur (imo veel beter dan Albon) maar het kwam er niet uit bij RBR, en ik denk dat het team daar net zo goed debet aan was

      • + 0
      • 7 sep 2020 - 08:55
    • Ferdi12

      Posts: 258

      Het kan niet anders zijn dan dat zijn Thaise roots hem in de die auto houden.
      Hij mag in de karts misschien ontzettend goed zijn geweest maar in de Singleseaters is hij maar matig. Kvyatt was hem de baas bij STR en Gasly doet het duidelijk beter dan Kvyatt

      • + 1
      • 7 sep 2020 - 09:02

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Alpha Tauri
  • Punten 172
  • Podiums 3
  • Grand Prix 85
  • Land RU
  • Geb. datum 28 apr 1994 (26)
  • Geb. plaats Ufa, RU
  • Gewicht 58 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar