user icon

Team Lotus: "Upgrade is volle seconde tijdwinst waard"

  • Gepubliceerd op 18 mei 2011 10:49
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra
Team Lotus koestert hoge verwachtingen van het pakket vernieuwingen dat het in Spanje introduceert. De Maleisische renstal schat de verwachte tijdwinst zelfs in op een volle seconde. Technisch directeur Mike Gascoyne: “We denken dat de upgrade een volle seconde tijdwinst waard is.”

Die vooruitgang is wellicht niet komend weekend al zichtbaar. “Het duurt mogelijk een paar races om de potentie volledig te benutten, maar het is echt een seconde waard. Het hangt af van de blown floor en de motor strategieën die je daarvoor kan hanteren. Andere teams hebben daar meer ervaring mee dan wij. Maar de update is significant. Ik verwacht een grote stap voorwaarts met meer op komst voor de komende races.”

“De upgrade is volledig om de achterkant van de wagen gebouwd. Het is een op Red Bull Racing geïnspireerd pakket voor de uitlaten en de diffuser. We hadden vorig jaar geen blown diffuser geïmplementeerd, dat verschoven we naar dit seizoen. We konden er pas sinds de Kerst mee testen in de windtunnel. Alle data wijst uit dat het veel op zal leveren, een grotere stap dan je normaal gesproken zou verwachten, en dat is waarschijnlijk ook de reden dat alle andere teams het al hebben.”

Reacties (19)

Login om te reageren
  • \"Het hangt af van de blown floor en de motor strategieën die je daarvoor kan hanteren.\"
    ------------------------------------------------------------------
    EERDER DEZE DAG
    FIA wil met onmidelijke ingang van blown diffuser met enginemapping af.

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 10:53
    • Dat dacht ik ook, maar dan alsnog is het een voordeel aangezien zei het nog helemaal niet hebben wat dus ook hierboven staat. Als ze die engine mapping afschaffen hebben ze nog wel voordeel in bochten waar de dus ook in gassen, en het zal ook helpen voor meer stabiliteit bij het uit acceleren.

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 10:57
    • Dat is waar, maar ik vond het gewoon zo\'n mooie timing! :)

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 10:59
    • Voor Lotus juist wel gunstig dat de andere teams die engine mappings niet meer mogen gebruiken.

      Zover waren ze bij Lotus toch vast nog lang niet. Ze hebben net een \"geblazen diffuser\".

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 13:48
  • Ben een enorme fan van Team lotus dus ik hoop natuurlijk wel dat ze een grote stap voorwaarts kunnen maken.

    Maar, ik verwacht een grote stap voorwaarts van alle teams dus ik denk dat de pikorde ongeveer hetzelfde zal blijven bij de midden en achterhoede teams.

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 10:55
  • Hahahahhaaa MOOI!
    Een volle seconde? Ik hoorde Renault heel trots zijn op twee tienden!
    Lotus werkt lekker, ga zo door!

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 10:56
    • als ik met een leeg chassis aan kom,, en ik kom met een update die hem om transformeert naar een HRT, is het een update van 60 seconden! of ik daar blij mee moet zijn....

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 12:41
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik ben ook fan van dit team.Het lijkt mij ook makkelijker al is dat natuurlijk niet zo om als je achteraan rijd een sec kan vinden.Hoe hoger je in de regel staat hoe moeilijker het word om tijd winst te boeken .Ze doen het gewoon goed dit team ,rustig geen gekke dingen maar wel een doel voor ogen hebben en daar aan werken.geweldig.

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 14:33
    • @ Raikkonen-FAN: Ik weet niet of je de Formule 1 volgt, maar Lotus rijdt tegen het middenveld aan! Met een seconde winst zullen ze in iedergeval meer dan een halve seconde inlopen ten opzichte van enkele middenveldteams... Die moeten zich nu zorgen maken dus...

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 14:39
    • M4u

      en toch blijft Renault sneller, Renault zit meer op het limiet dus er is niets vreemd aan dat zij blij zijn met 0.2 seconden tijdwinst

      btw: ik heb veel respect voor Team lotus.. mooi team

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 15:18
    • @ Raikkonen-FAN: Dan zou Lotus op een halve seconde van Renault komen! Renault zit nog niet aan de top, zelfs Red Bull maakt nog steeds elke race een betere auto!

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 18:17
  • miauw

    Posts: 1.136

    Ze zijn leuk bezig bij lotus, maar je kan het wel roepen, laat het maar op de baan zien dan...

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 11:05
  • Ik ben enorm benieuwd! Gun het ze wel en het zou sowieso leuk zijn als één van de 3 \'nieuwe\' teams (zijn het niet maar zo noemen we ze vaak) de gevestigde middenmoot aan kan vallen.

    Sowieso hoop ik al een tijdje dat Kovalainen punten pakt. Die man lijkt zich goed thuis te voelen en werkt enorm hard. Het zou ook voor hem een enorme \'boost\' geven wanneer het dan eindelijk gaat lukken. Zet hem op mannen!

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 11:39
  • king

    Posts: 74

    Lotus gokt op 7 tienden wat realistisch uitkomt op 2 à 3 tienden gezien de concurrentie ook niet blijft stilzitten.

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 12:26
    • @ King: Zowel in dit artikel als op Lotus\' Facebook wordt er gesproken over een seconde, dus ongeveer 0,7 tienden ten opzichte van de concurentie...

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 18:19
  • Virgin had laatst ook een update die anderhalve seconden scheelde. Ook met nieuwe uitlaten. Alleen kon Glock er niet mee rijden. Zonder engine mappings is zoiets dan waarschijnlijk toch te instabiel bij het aanremmen (overgang vol gas naar remmen). Bovendien smolt de boel ook en hielden ze de zooi dus niet heel ook.

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 13:50
    • @ patrickl: Ik heb meer vertrouwen in Lotus...

      • + 0
      • 18 mei 2011 - 18:20
  • Werner

    Posts: 1.650

    \'t Is me toch een kerel die Gascoyne... Denk dat geen enkele ingenieur kan zeggen dat een updates x aantal seconden of zo gaat goedmaken. Op de baan is het vaak heel anders, niet ? Kijk maar hoe het Ferrari verging.
    Gascoyne schreeuwt nogal vaak te hoog van de toren. Maar goed, zo komen ze nog eens in het nieuws. Was al een tijdje geleden.
    Sorry hoor mannen, maar ik heb het ècht niet voor die kerel...

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 19:41
  • BRM

    Posts: 602

    Lotus is zich met een redelijk tempo aan het opwerken en wanneer Gascoyne ook nu gelijk heeft dan zitten ze gewoon echt in de middenmoot. Dat is een prestatie waar Toyota langer over deed en aanzienlijk meer geld aan spendeerde. Vind het echt een leuk team en hoop dat ze zich binnen nu en 2 jaar bevinden waar Sauber zich nu bevindt. Zou echt een top prestatie zijn in de huidige Formule 1.

    • + 0
    • 18 mei 2011 - 23:51

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar