user icon

Max Verstappen over steun tegen racisme: "Denk dat Lewis Hamilton dat waardeert"

  • Gepubliceerd op 20 aug 2020 09:29
  • comments 42
  • Door: Rob Veenstra

Vanaf de eerste race in Oostenrijk heeft de Formule 1 een duidelijk standpunt ingenomen tegen racisme. Met de #WeRaceAsOne voorafgaand aan elke Grand Prix en de kniel-bewegingen, toont de F1 steun tegen racisme om duidelijk te maken dat de sport tegen elke vorm van racisme is. Max Verstappen is één van de coureurs die ervoor heeft gekozen niet te knielen voor de Grand Prix, maar de Nederlander is blij met de stappen die zijn gezet.

Tegenover het Amerikaanse CNN legt hij nogmaals uit hoe hij erover denkt: "Het is goed gegaan in termen van hoe we het uitdrukken, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om acties. We blijven gewoon onze steun betuigen, omdat ik denk dat iedereen achter ons staat, wat erg belangrijk is, en de tijd zal natuurlijk leren wat er gaat gebeuren."

Begrip onder F1-coureurs

De Nederlander heeft vanaf de eerste race duidelijk uitgelegd waarom hij ervoor kiest om niet te knielen en dat hij de keuze van elke andere coureur respecteert. Binnen de coureurs in de F1 is er ook meer begrip voor elkaar, legt de coureur van Red Bull Racing uit. "Natuurlijk praten we erover. We hebben onze 'Driver Meetings' maar dan blijven we natuurlijk ook zitten tijdens die gesprekken, want we zijn allemaal lid van de GPDA."

Verstappen zegt dat de gesprekken tussen de coureurs goed verlopen. "Iedereen is heel open en iedereen is erg behulpzaam en iedereen wil precies hetzelfde. Ik denk dat Lewis dat waardeert, en het is niet alleen Lewis die dat moet waarderen, het is de hele wereld. Dat is wat we doen, we proberen gewoon onze steun te tonen."

Hamilton had in het begin kritiek op de coureurs die niet knielden. Openlijk in de media zei hij dat die coureurs niet genoeg zouden doen en dat daar gesprekken mee gevoerd moesten worden. De vraag is hoe de Brit hierop zal reageren.

Reacties (42)

Login om te reageren
  • Ik ga de tuin winterklaar maken en heb nog wat planten in de aanbieding. Iemand interesse?

    • + 10
    • 20 aug 2020 - 09:34
    • Heb je toevallig zwarte en witte viooltjes?

      • + 6
      • 20 aug 2020 - 09:37
    • masf1

      Posts: 7.049

      Bahh tuinieren vind ik maar niets veel teveel knielwerk.

      • + 11
      • 20 aug 2020 - 09:38
    • Joeppp

      Posts: 4.100

      Ik zoek nog een hut voor in de tuin. Oom Tom komt dit weekend logeren.

      • + 6
      • 20 aug 2020 - 09:39
    • Politik

      Posts: 6.496

      Of Afrikaantjes?

      • + 7
      • 20 aug 2020 - 09:41
    • mordor

      Posts: 1.155

      Hahaha

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:42
    • Snork

      Posts: 10.404

      Ik ga mijn vrouw winterklaar maken. Kun je nooit op tijd genoeg mee beginnen.

      • + 5
      • 20 aug 2020 - 09:48
    • Wel goed de voortuin aanharken Snork.

      • + 4
      • 20 aug 2020 - 09:58
    • Politik

      Posts: 6.496

      Je moet haar dan niet te goed inpakken Snork.
      Dan kun je er niet goed meer bij en dat is niet handig.

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 10:10
    • Aiii

      Posts: 718

      Weet je, ik wil zo'n automatische grasmaaier. Ik heb al een robotstofzuiger voor binnen, maar het gras moet nog steeds zelf.

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 10:39
    • JV

      Posts: 2.045

      Rimmer komt de achtertuin wel doen.

      • + 10
      • 20 aug 2020 - 10:53
    • Ben nu aan het graven en ik kom opeens zwarte en witte truffels tegen. Hoe moet ik die weggooien? bij elkaar? of apart? Grijze bak? of toch de groene? pffffff

      • + 1
      • 20 aug 2020 - 11:06
    • Je slaat de herfst over dit jaar? @Bill

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 12:41
    • gp

      Posts: 4.194

      Het begon leuk en toepasselijk maar de onwetenden onder ons konden het weer niet laten om het te verpesten. zonde

      • + 2
      • 20 aug 2020 - 14:32
    • mz1

      Posts: 33

      het is komkommertijd heb je die ook in de aanbieding?

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 19:24
  • mordor

    Posts: 1.155

    Lekker belangrijk

    • + 0
    • 20 aug 2020 - 09:36
  • "we proberen gewoon toon onze steun."

    Met zulk Nederlands ga ik me toch afvragen of Max geen Belg is, of zal het een foutje zijn? ;)

    • + 0
    • 20 aug 2020 - 09:37
    • A: We proberen gewoon onze toon te steunen.
      B: We proberen toon voor onze steun te tonen
      C: Toon gewoon onze steun proberen

      • + 1
      • 20 aug 2020 - 09:38
    • CTRA

      Posts: 3.537

      Toon heeft steeunzolen.

      • + 2
      • 20 aug 2020 - 09:42
    • Politik

      Posts: 6.496

      D. We zingen met zijn allen een toontje lager.

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:42
    • Ik hoop dat je het leuk vond.

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:59
    • JV

      Posts: 2.045

      Google translate maakt geen fouten.......

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 10:59
    • Kampsie

      Posts: 313

      stiekem met je gedanst.

      • + 1
      • 20 aug 2020 - 11:03
    • gijzje

      Posts: 371

      Over het algemeen zijn onze zuiderburen beter in de nl taal dan wij .
      Zij hebben 3 landstalen die ze moeten leren dus zijn trots op hun taal, zodoende zie je vaak ook belgen die het dictee der nederlandse taal winnen.

      • + 0
      • 21 aug 2020 - 09:25
  • Offtopic, heb net Bottas een wit pak met witte punt baklava gesteurd. Staat wel een rood kruis achter op de rug maar dat moet hij er maar even uit zien te wassen.

    • + 0
    • 20 aug 2020 - 09:43
    • gestuurd:-)

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:43
    • masf1

      Posts: 7.049

      2x verstuurd?

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:45
    • Lol

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:47
    • Snork

      Posts: 10.404

      Met op de overal in dikke letters: #notvegan
      Toch?

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 09:49
    • Baklava? Lekker!

      • + 3
      • 20 aug 2020 - 10:00
    • JV

      Posts: 2.045

      Hij bedoelde balalaika

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 10:56
    • Frijns

      Posts: 2.564

      Ja lekker zoet mutsje

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 12:07
    • mishendr

      Posts: 45

      https://youtu.be/U_YBzJBa_mA

      • + 0
      • 21 aug 2020 - 07:25
  • Hoog tijd om eens te stoppen hier elke dag een paar gelijkaardige artikels over te plaatsen.
    We weten het nou wel hoor, dat Max niet knielt en Lewis wel.

    • + 1
    • 20 aug 2020 - 10:23
    • Waarom stoppen?
      Dit is voor degene die op vakantie geweest zijn, in het buitenland gewerkt hebben, of in de bak hebben gezeten. Al die mensen moeten ook geïnformeerd worden....toch?

      • + 6
      • 20 aug 2020 - 10:31
  • Grappig, sinds Hamilton zo drammerig en eenzijdig (alleen kritiek op blanke maatschappij terwijl in Afrika en Azië het racisme veelal veel erger en diepgewortelder zit) zijn standpunten naar voren brengt bemerk ik dat velen die normaal gesproken een middenstandpunt innnemen tov Hamilton compleet zijn afgehaakt en helemaal klaar zijn met 1 Hamilton en 2 de eenzijdige drammerige racisme discussie.
    Kortom: jouw optreden heeft averechts gewerkt Lewis. Ook ik verdedigde jou jarenlang op forums maar sinds jij ipv sport politiek bedrijft zie ik je liever meteen vertrekken uit de F1. Hoe jammer.

    • + 9
    • 20 aug 2020 - 11:03
    • monzaron

      Posts: 77

      Dat was niet grappig, maar?nobullshit ;)

      • + 1
      • 20 aug 2020 - 12:41
    • Arran

      Posts: 1.078

      Lewis heeft opzich een punt dat hij zich hard maakt tegen rascisme, en ik zal niet beweren hij dat absoluut nooit heeft meegemaakt. Maar lewis is niet zo slim om in te zien, hij zich in een geheel andere wereld begeeft als menig andere gekleurde sporter, zoals bv de Basketballers in de USA, dat vaak letterlijk jongens van de straat zijn, ipv het wereldje van Lewis dat voornamelijk bestaat uit Miljardairs uit alle hoeken van de Wereld, en er bedragen in zijn wereldje omgaan dat hoger ligt als bepaalde landen hun jaarlijks nationale inkomen, en waarin Talent hebben niet voldoende is om in die wereld te kunnen komen.

      Hij had beter dit kunnen doen in samenwerking met een een media expert, ipv van een ongeorganiseerde knielsessie met ditto comments, over een organisatie met dubieuze acties en met boegbeelden waarbij je vragen stelt gat stellen over de legitimiteit en doel van de beweging.

      Want als ik BLM volg, en zeker nu de beelden van FLoyd's arrestatie van begin tot eind heb gezien, vraag ik me af, wat willen ze, einde aan rascisme, of dat zwarte criminelen voortaan ongestoord hun criminele activiteiten mogen uitvoeren. Hun daden en boegbeelden doen me denken aan het laatste namelijk.
      En daarmee wil toch niemand mee worden geassocieerd.

      • + 7
      • 20 aug 2020 - 14:59
    • Supa

      Posts: 1.920

      Doei

      • + 0
      • 20 aug 2020 - 16:58
  • Supa

    Posts: 1.920

    Buiten Europa gaan sommige coureurs opeens anders praten.

    • + 1
    • 20 aug 2020 - 16:57
  • LimboF1

    Posts: 4.726

    De mensen zijn het beu aan het worden over deze zaken te lezen en te horen. Als men een punt heeft gemaakt dan is het goed, eens herhalen is ook niet verkeerd. maar eindeloos herhalen is fout.

    • + 0
    • 21 aug 2020 - 08:00
  • "Natuurlijk praten we erover. We hebben onze 'Driver Meetings' maar dan blijven we natuurlijk ook zitten tijdens die gesprekken, want we zijn allemaal lid van de GPDA."

    Ik dacht dat Max juist geen lid was van de GPDA?!

    • + 0
    • 22 aug 2020 - 21:28

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.180
  • Podiums 43
  • Grand Prix 120
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar