user icon

Coureurs beschouwen Barcelona als ultieme test voor DRS

  • Gepubliceerd op 16 mei 2011 10:43
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
De Grand Prix van Spanje op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona zal een definitief antwoord geven op de vraag of de beweegbare achtervleugel werkt. Dat gevoel leeft bij diverse coureurs. In China en Turkije was aan inhalen geen gebrek, maar in Barcelona is dat altijd een lastige opgave geweest. Als dat met het Drag Reduction System anders is, dan is dat een doorbraak.

McLaren-coureur Lewis Hamilton: “Het wordt interessant om te zien hoe DRS het racen in Spanje beïnvloedt. Het is in Barcelona gewoonlijk zeer moeilijk inhalen, omdat de beste plek – bocht 1 – eigenlijk te snel is om een inhaalpoging te doen. Het is altijd heel lastig geweest om je auto naast die van je voorligger te positioneren. In China en Turkije hadden we het voordeel dat de DRS-zone direct naar een heftige remzone leidde, waardoor je zowel het slipstreamen als het aanremmen kon gebruiken om iemand te passeren. In Barcelona is dat minder duidelijk.”

Team Lotus-rijder Jarno Trulli: “Het Circuit de Catalunya biedt niet veel inhaalmogelijkheden en we zullen zien of DRS in Spanje een zelfde rol als in Turkije kan vertolken. Als dat zo is, dan hebben circuits als Barcelona opeens inhaalmogelijkheden en dat is alleen maar goed voor de fans.”

Mercedes GP-coureur Michael Schumacher voegt toe: “We kennen het Circuit de Catalunya allemaal van haver tot gort door het vele testen op deze baan. Het wordt interessant om te zien wat het effect van DRS, KERS en de Pirelli's is op het racen op een circuit waar inhalen normaal gesproken altijd moeilijk is.”

Tot slot Sauber-rijder Kamui Kobayashi: “In het verleden was inhalen zeer lastig in Barcelona, maar ik geloof dat DRS zal helpen om er een opwindende Grand Prix van te maken. Ik voel me helemaal op mijn gemak met het systeem. Ik ben er blij mee en denk dat de toeschouwers bij de Spaanse Grand Prix dat ook zullen zijn.”

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Persoonlijk denk ik dat de waarheid ergens in het midden gaat liggen. Inhalen is hier altijd zeer lastig geweest, en door DRS zal het nu niet opeens een fluit van een cent zijn. Inhalen zal nu wellicht iets makkelijker worden t.o.v. het verleden.

    Misschien geeft dit in gevechten wel de juiste mix qua spanning. Inhalen móet altijd mogelijk zijn op een baan vind ik, maar we willen ook niet dat het weer te makkelijk is. Wellicht is inhalen op deze baan nu goed mogelijk maar moet er wel hard voor geknokt worden. Lijkt me ideaal.

    Tegelijk verwacht ik niet een superspectaculaire race (al hoop ik uiteraard ongelijk te krijgen). Wat Schumacher zegt is natuurlijk waar, hier wordt zovaak getest, iedereen kan de baan wel dromen.

    Hoe dan ook, we hebben weer 2 (lange) weken moet wachten op een race, we gaan het zien en na deze race worden we sowieso beloond met 1 week later meteen Monte-Carlo. Ik ga er alvast voor zitten!

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 10:52
  • Dat het maar vlug vrijdag is! Altijd fijn als er twee weekends na elkaar formule 1 is.

    Staat voor mij ook altijd gelijk aan een weekje verlof nemen tussen die twee weekends. :D

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 11:07
  • 4 verschillende mensen gevraagd en ze zeggen allemaal het zelfde, kon de reporter hier niet gewoon gezegd hebben: die die en die zeggen allemaal dat het normaal moeilijk is, maar hopen nu op een verbetering met kers en drs.

    ik ben wel eens benieuwd of het idd wat toe gaat voegen, want vorige race vind ik kers en drs maar een *** combinatie, je kon zonder enige moeite langs je mannetje vliegen. of je naam was Massa haha :)

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 11:10
  • De Boog

    Posts: 144

    Er is al 1 zwakte in heel het DRS systeem en dat is als er 3 man achter elkaar rijden.
    Nummer 1 krijgt geen extraatje maar de nummer 2 in het rijtje wel maar die heeft een serieus probleem.
    Want nummer 3 mag het ook gebruiken dus moet nummer 2 van de lijn af want nummer 1 gaat toch verdedigen en nummer 3 kan dus weer nummer 2 pakken.
    Het wordt dus stuivertje wisselen tussen nummer 2 en nummer 3.
    En nummer 1 behoud zijn plekje.

    Het treintje rijden is geen verleden tijd met DRS mist de voorste echt heel langzaam.
    En we zullen nu misschien 3 of 4 extra inhaal acties denk ik.

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 11:50
  • TJ

    Posts: 619

    Ik vind dat hele DRS niks. Beetje op een knopje drukken om iemand in te halen. Kan het nog makkelijker? Doet me een beetje denken aan mario kart. Op een knopje drukken en er valt een bananenschil uit de auto waardoor de auto achter je uitglijd. En nog meer van dat soort trucjes.

    Geef mij maar gewoon het oude. Knokken voor die posities!

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 12:16
  • Alex V

    Posts: 175

    @TJ Het lijkt meer op de mushrooms van mario kart :) Ik snap je kritiek wel, maar het alternatief was treintje rijden. Doordat je met DRS er nog steeds naartoe moet rijden en de ronde erna het weer terug kan doen vind ik het wel een ok systeem. Alleen het effect moet geminimaliseerd worden vind ik, op Turkije was het gewoon te makkelijk en kon je gewoon zwaaiend ervoorbij rijden.

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 12:25
  • Ik heb zo een gevoel dat verser rubber zoizo al wel inhaalacties teweeg had gebracht, DRS maakt het alleen maar makkelijker.

    Of dat nu is wat we willen...? Nee Ik denk het niet.

    Gewoon een GP zonder doen, dan kijken hoeveel inhaalacties er zijn.

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 12:38
  • rafael

    Posts: 2.176

    Persoonlijk vind ik circuit Fuji(Japan) goed is voor DRS en KERS!!!!!!!!!!!!!

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 12:45
    • Rodawa

      Posts: 2.418

      Nee bedankt, dat rechte stuk is veel te lang daarvoor. Stel je voor dat je van het begin tot het eind van het lange rechte stuk DRS mag gebruiken... pff, dat scheelt een sec. per ronde ofzo. :P

      Als ze het zouden gebruiken zoals in China kan het wel werken. Maar Fuji staat niet meer op de kalender, dus veel hebben we er niet aan.

      • + 0
      • 16 mei 2011 - 13:36
  • mister S

    Posts: 298

    rodawa; Wat dacht je van korea?? 3 belachelijk lange stukken achter elkaar. of Italie, rechte stuk op start finish is ook ziek lang.

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 13:52
  • rafael

    Posts: 2.176

    Sam, wat dacht jij de oude Hockenheim???

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 14:06
    • Op de lange kombocht 13 (Indianapolis) waar vriend Ralf er destijds twee jaar op rij afvloog, daar zou DRS ook goed moeten werken...?

      • + 0
      • 16 mei 2011 - 15:05
  • we hadden niet veel inhaalacties per race in het verleden, maar ALS er dan werd ingehaald was dat ook speciaal en had veel meerwaarde! Het inhalen is nu kunstmatig gemaakt, met als gevolg dat het is gedegradeerd tot \'voorbij rijden\'. Een essentieel verschil! er wordt nu inderdaad meer ingehaald, maar 85% daarvan is voorbijrijden en dat doet dus afbreuk aan het inhalen zoals Onze spreekwoordelijke Lieve Heer het bedoeld heeft.
    Barcelona met DRS..Laat ik nog eerst afwachten alvorens ik concludeer.

    • + 0
    • 16 mei 2011 - 15:05

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.467
  • Podiums 102
  • Grand Prix 128
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar