user icon
user icon

Max Verstappen: "Een vrije training in Imola is een domme beslissing"

  • Gepubliceerd op 06 aug 2020 19:12
  • comments 36
  • Door: Rob Veenstra

Eind oktober en begin november racet de Formule 1 op het circuit van Imola. Een week ervoor zijn de Formule 1-teams actief in het zuiden van Portugal op het circuit van Portimao. Daar zit meteen het logistieke probleem, waardoor het raceweekend in Imola slechts twee dagen zal duren.

Dat is niet wat de coureurs willen en er is dan inmiddels ook kritiek op de beslissing. Veel coureurs zijn niet blij zoals Max Verstappen: "De manier waarop ze het nu doen vind ik zonde, maar ik kijk er wel enorm naar uit om daar te racen want ik vind het circuit geweldig."

"Bijna niemand van ons kent het circuit goed dus dat kan voor problemen zorgen. We komen dus op een nieuw circuit met slechts één vrije training. Het is voor iedereen hetzelfde maar in mijn ogen is dit niet de manier. Zorg voor twee vrije trainingen zodat we dingen kunnen uitproberen en er zeker van zijn dat de wagens werken", zegt Verstappen tegen GPUpdate.

Twee dagen prima

Verstappen is tevreden met de keus voor Imola. Het gaat hem vooral om de korte tijd die de coureurs krijgen: "Ik vind twee dagen op Imola geen probleem, maar wel dat er geen twee vrije trainingen zijn. Dat vind ik gewoon een domme beslissing.

Reacties (36)

Login om te reageren
  • StevenQ

    Posts: 6.545

    Net bekend: het WEC verplaatst de ronde die in Barcelona zou zijn naar Paul Ricard vanwege de toenemende coronagevallen in Spanje, gaat de F1 volgen?

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 19:32
    • Kan niet anders lijkt me

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 19:46
    • Neen,dat denk ik niet.
      WEC heeft niet het bubble systeem dat F1 hanteert en dus zit hier meer risico's aan vast.
      F1 gaat gewoon door.

      • + 5
      • 6 aug 2020 - 19:49
    • Mag het niet hopen. Die brei van blauwe en rode strepen zorgen voor spontane epileptische aanvallen. Zelfs bij mensen die voorheen nergens last van hadden...🙈

      • + 2
      • 6 aug 2020 - 20:47
    • ringo

      Posts: 3.227

      hangt af naar welke land gaan naar spanje.... en hangt af aan de overheden die de regels handteren, zelfde geld zeggen ze , je moet in quatantaine... dan is het niet interesant.

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 22:28
  • Kevin

    Posts: 4.646

    Coureurs en teams moeten niet zo zeuren. “ Zorg voor twee vrije trainingen zodat we dingen kunnen uitproberen en er zeker van zijn dat de wagens werken"

    Zorg maar gewoon dat je de auto met slechts 1 vrije training zo goed mogelijk aan het werk krijgt. Geeft een extra dimensie aan de sport. Rallycoureurs hebben ook geen 50 ronden nodig om voorbereid te zijn.

    • + 1
    • 6 aug 2020 - 20:04
    • @Kevin

      Het enige team wat hier voordeel uit haalt is Mercedes.
      Al heb je helemaal geen VT's meer maakt Mercedes gehakt van iedereen.
      M.a.w. het maakt geen reet uit.

      • + 3
      • 6 aug 2020 - 20:09
    • Ik vind dit noodgedwongen format ook wel leuk, bovendien rijdt Max sowieso al nie veul tijdens de VT's ;)

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 20:10
    • @PL; juist. Dat ja. Al rijdt Mercedes helemaal geen VT, dan nog zet ik al m’n knaken op een Mercedes front row....🤷🏻‍♂️

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 20:48
    • mario

      Posts: 6.699

      Eens met Kevin.... Ik ben wel benieuwd of er dankzij maar één VT er zomaar een team of coureur boven komt drijven en zich 1ste of 2de rij kwalificeert...

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 20:52
    • ringo

      Posts: 3.227

      ze willen naar 2 dagen grandprix, dus dit is eerste generale test :)

      • + 1
      • 7 aug 2020 - 04:25
  • zorba

    Posts: 1.256

    Zoekt de Fom opnieuw doden misschien?

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 20:29
    • Bij de FIA werkt ene J Todt, is dat een optie?

      • + 2
      • 6 aug 2020 - 20:34
    • mario

      Posts: 6.699

      @zorba: Hoezo zouden er ineens doden vallen omdat er maar één VT gereden wordt???

      • + 1
      • 6 aug 2020 - 20:53
    • StevenQ

      Posts: 6.545

      De F2 en F3 hebben ieder weekend maar een VT, met veel minder ervaren coureurs ook nog

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 21:25
    • mgf1

      Posts: 215

      Hebben toch ook sim data? Neem aan dat alle coureurs de baan door en door kennen voor dat ze daar aankomen :)

      • + 0
      • 7 aug 2020 - 08:37
    • zorba

      Posts: 1.256

      Er rijden piloten mee die geen stoeltje waard zijn ,die moet je beschermen tegen hun onkunde

      • + 0
      • 7 aug 2020 - 08:38
  • StevenQ

    Posts: 6.545

    Er zijn wel diverse coureurs waaronder Max die in de Europese F3 op dat circuit gereden hebben volgens mij

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 20:38
    • Nou volgens mij niet,maar mocht dat wel zo zijn dan is de huidige F1 simulator meer representatief dan de F3 van 6 jaar geleden.

      • + 2
      • 6 aug 2020 - 20:47
    • StevenQ

      Posts: 6.545

      Jawel hoor

      Giovinazzi en Latifi in 2013 ,Max,Giovinazzi, Latifi en Ocon in 2014 in de F3, Stroll en Albon in 2015, in 2016 Norris, Russel en weer Stroll

      dat zijn dus 8 coureurs die er in de F3 reden

      • + 1
      • 6 aug 2020 - 20:59
    • Net als Hockenheim is ook Imola totaal verklooit met zinloze chicanes.

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 21:18
    • @SrevenQ

      Ik ken Imola ook dromen.
      Alle bochten kan ik visueel zo voor mij halen en de huidige F1 coureurs kunnen dat ook op de sim,maar ik denk echt niet dat als je hier een jaar of 5 /6 jaar hier geleden gereden hebt in een F3 wagen dat je enig voordeel eruit kan halen tegenover deze huidige F1 bolides.
      Maar goed we zullen zien....

      • + 1
      • 6 aug 2020 - 21:20
    • Ken=kan 🤦

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 21:21
    • De smalle, en glooiende ideale lijn op Imola staat garant voor een mooie motorrace. Maar voor de F1 gaat het hier echter treintje rijden worden, met 0,0 inhaalmogelijkheden.

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 21:27
    • Xantippe

      Posts: 133

      Vergeet Kimi niet die er gewoon met een F1 heeft gescheurd

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 23:04
  • Hier ben ik het helemaal mee eens. De teams hebben geen recente data over dit circuit tot hun beschikking. Als er nu één circuit is waar de VT's meerwaarde hebben is dit het wel.

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 21:22
    • @RozerZzz, misschien is dat ook wel juist de bedoeling dat teams weinig data kunnen vergaren voor een F1 weekend.
      De timing daarentegen is niet geweldig,want met zo'n zwaar dominant team als Mercedes heb je er eigenlijk geen hol aan.

      • + 1
      • 6 aug 2020 - 21:30
  • wibi

    Posts: 4.347

    Sorry Max....ik vind dit een hele goede beslissing...is ook een goede kans voor je. De echt goede rijders komen dan bovendrijven

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 21:47
  • Ferrari kent het wel. Kan Vettel ook in de top 10 kwalificeren.

    • + 0
    • 6 aug 2020 - 21:49
    • Dat denk ik ook.
      De informatie uit 2006 is voldoende om Vettel zeker in de top 5 te krijgen....

      • + 0
      • 6 aug 2020 - 22:15
    • @Cherokee en @Campari:

      Het team uit Brackley was daar in 2006 ook. En het toen nog piepjonge Red Bull eveneens! ;-) Sterker nog, misschien was Vettel daar wel aanwezig als BMW testcoureur (weet het niet zeker, hij was erbij vanaf Turkije)!

      • + 0
      • 7 aug 2020 - 00:33
  • Zolang we maar geen Yuji Ide praktijken krijgen. Tijdens de race.

    • + 0
    • 7 aug 2020 - 01:54
  • zorba

    Posts: 1.256

    Ik ben al verschillende keren in Imola geweest die baan is totaal ongeschikt voor F1 races veel te smal en totaal niet in te halen de bochten laten niet toe een dubbele lijn te rijden ,zie de blanpain series onmogelijk in te halen

    • + 0
    • 7 aug 2020 - 08:48
    • Boeie, Liever een race op Imola dan geen race.

      • + 0
      • 7 aug 2020 - 08:54
    • zorba

      Posts: 1.256

      Royalere er zit iets in de senna chicane die zeer gevaarlijk is je krijgt er soms slip die nauwelijks onder controle te houden is

      • + 0
      • 7 aug 2020 - 09:14
  • Volgens de titel "Een vrije training in Imola is een domme beslissing" wil Verstappen dus helemaal geen vrije trainingen? ;)

    Ofwel; Het is zo lastig om één te schrijven niet? Of bijvoorbeeld: Eén of Één?

    • + 0
    • 7 aug 2020 - 14:16

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.058
  • Podiums 37
  • Grand Prix 111
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar