user icon
user icon

Hoe Sebastian Vettel het einde van Robert Doornbos inluidde

  • Gepubliceerd op 13 mei 2020 14:33
  • comments 28
  • Door: Rob Veenstra

Sebastian Vettel lag in 2006 indirect ten grondslag aan het einde van de Formule 1-loopbaan van Robert Doornbos. De jonge Duitser mocht aan het einde van dat jaar voor Red Bull Racing testen op het circuit van Jerez. Hij was als 11-jarige talent opgenomen in het opleidingsprogramma van de energiedrankenfabrikant en had eind 2006 een handvol vrije trainingen voor BMW Sauber afgewerkt.

Doornbos had op dat moment een half seizoen namens Minardi op zijn cv staan en mocht de laatste drie races van het seizoen 2006 instappen bij Red Bull Racing als vervanger van Christian Klien. De Nederlander hoopte dat die optredens tot meer zouden leiden, totdat Vettel op zijn pad kwam. De twee reisden naar het zuiden van Spanje voor een test en daar kwam Doornbos tot de ontdekking dat het talent van Vettel vele malen groter was dan het zijne.

"Er werd me verteld dat Vettel in de middag even mijn auto overnam", zegt Doornbos in De Volkskrant over het moment dat zijn afscheid inluidde "Ik zag een klein mannetje met een kippennekje en dacht: prima. Maar na vier rondjes zat hij binnen twee tienden van een seconde van mijn tijd. Daarna kreeg hij last van zijn nek. Even later stapte hij weer in en was hij twee tienden sneller dan ik. Toen zag ik iets gebeuren binnen het team, en wist ik: dit is mijn exit."

Afscheidscadeau

Eigenlijk wist Doornbos al eerder dat Red Bull Racing voor 2007 geen plek voor hem zou hebben, getuige eerdere opmerkingen over zijn vertrek uit de Formule 1 tegenover het blad Formule 1. Maar misschien hield hij hoop tegen beter weten in. Doornbos kreeg na de laatste Grand Prix van dat jaar namelijk een geschenk: "Een stuurtje. Een prachtig cadeau. Het staat op mijn kantoor. Na de race zei teambaas Christian Horner: 'Alsjeblieft, dat is voor jou'."

"Ik zat in de taxi terug met David Coulthard, en zat met dat stuurtje te spelen. Dus ik kijk hem aan en hij kijkt mij aan en zegt: 'wat heb jij daar nou?' Dus ik zeg: 'ja, ik heb net een stuurtje van het team cadeau gehad. Heb jij niks gekregen?' Eigenlijk op dat moment viel er een hele ongemakkelijke stilte, en toen besefte ik me pas dat dat mijn afscheidscadeau was in de Formule 1! Coulthard had het niet gekregen, maar was wel zeker van zijn stoel."

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Letterlijk weggestuurd.

    • + 5
    • 13 mei 2020 - 14:42
    • masf1

      Posts: 6.235

      En was Robert flink overstuur.

      • + 4
      • 13 mei 2020 - 14:49
    • ralph2102

      Posts: 683

      Ik zou hem teruggestuurd hebben.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 17:36
    • beste stuurlui staan aan wal

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 18:05
    • Ferluci

      Posts: 41

      Hij keek ook zo stuurs, gelukkig niet geheel overstuur.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 23:08
  • John6

    Posts: 3.825

    Er zouden wel meer rijders zo'n stuurtje mogen krijgen, ik vind nog steeds dat de beste rijders ook in de F1 auto's moeten zitten.

    • + 0
    • 13 mei 2020 - 14:50
    • masf1

      Posts: 6.235

      Zijn zat coureurs de laan uit gestuurd of bedoel je een ander soort stuur.

      • + 1
      • 13 mei 2020 - 14:53
    • Roy

      Posts: 2.172

      Eens! Maar er zijn ook weer genoeg coureurs die, met hun meegebrachte sponsoring, een team overeind hebben gehouden....

      • + 1
      • 13 mei 2020 - 14:55
    • John6

      Posts: 3.825

      Wat Roy schreef is ook waarheid, dus misschien moet ik dan maar zeggen dat de mix aan rijders toch niet geheel verkeerd is.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 15:00
    • Roy

      Posts: 2.172

      Ik snap je wel hoor, de kern van de sport zou moeten zijn, DE beste coureurs in DE beste wagens. De Cremé de la cremé.

      Helaas blijkt het vaak anders, want.... tjah.... de verhoudingen liggen soms zo bizar uit elkaar door de belangen van de teams, de FIA , LM etc. etc.

      Zal wel nooit anders worden!

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 15:03
    • masf1

      Posts: 6.235

      Jos kreeg in 2002 ook van Tom een stuur mee toen hij de laan uit moest sturen.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 15:07
    • Roy

      Posts: 2.172

      Kimi is helemaal een hebberd MasF1 , hij schreeuwde zelfs om een stuurtje , maar wou er ook nog handschoenen bij!!

      • + 6
      • 13 mei 2020 - 15:56
  • Arie54

    Posts: 2.745

    Maar ja, wél F1 gereden en wij met zijn allen niet.

    • + 0
    • 13 mei 2020 - 14:52
    • John6

      Posts: 3.825

      Dat klopt, maar ik vin\d dat niet echt de uitdaging, Race motoren vindt ik persoonlijk veel leuker om te doen, ik kijk uiteraard wel graag naar de F1.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 14:56
    • masf1

      Posts: 6.235

      John hoe kan je dat nou weten?je kan pas vergelijken als je beide gedaan heb,een snelle race motor is geen punt,kan je gewoon kopen op marktplaats.

      • + 2
      • 13 mei 2020 - 15:12
    • @Arie54:

      IBobby D lijkt mij best een okaye dude. Dat Ziggo-programma is vreselijk, maar dat kan hij ook niet helpen.

      • + 2
      • 13 mei 2020 - 15:20
    • Doornbos doet het best aardig, clown Coronel eruit zou al een verbetering zijn..

      had trouwens een vergelijkbare artikel met kop kunnen zijn;

      "Hoe comeback Jos Verstappen het einde van Tom Coronel inluidde"

      Tommie een heel aandelenplan opgesteld om bij Arrows in te kunnen stappen, kaapte Jos the Boss dat stoeltje voor z'n neus weg :)

      • + 1
      • 13 mei 2020 - 15:37
    • masf1

      Posts: 6.235

      Toen was Jos aan de beurt in 2002 dankzij Frentzen.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 15:42
    • John6

      Posts: 3.825

      masf1
      Met motoren reed ik al ver voor ik 16 was, autos daar heb ik gewoon weinig mee, klopt ik heb er niet mee gereden, blijven 4 wielen, groot, is totaal iets anders. Heel veel wagens gehad maar heb er gewoon weinig mee die 4 wielen.

      • + 0
      • 13 mei 2020 - 18:32
  • "Ik zag een klein mannetje met een kippennekje en dacht: prima. Maar na vier rondjes zat hij binnen twee tienden van een seconde van mijn tijd. Daarna kreeg hij last van zijn nek. Even later stapte hij weer in en was hij twee tienden sneller dan ik. Toen zag ik iets gebeuren binnen het team, en wist ik: dit is mijn exit."

    Tuurlijk, dat was de reden... Er waren 4 Red Bull zitjes, Vettel zou pas eind 2007 er eentje overnemen, het lag echt niet aan Vettel, maar aan het feit dat meneer Doornbos én niet snel genoeg was én bovendien gewoon niet zo goed binnen zijn team(s) lag.

    • + 1
    • 13 mei 2020 - 15:50
    • Weer lekker minachtend over Doornbos, die kon echt wel een potje sturen. Wat draag jij eigenlijk bij, buiten je knip en plak kunsten en heel veel azijn drinken?

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 00:14
    • Elke professionele racecoureur kan een potje sturen, anders word je namelijk geen professionele racecoureur.

      Wat ik zeg is opnieuw een feit. Er waren vier stoeltjes voor Red Bull, Doornbos kreeg er geen een. Bij Minardi zijn er meerdere mensen die hebben aangegeven dat ze veel liever met Albers werkte en dat Doornbos een echte kwal was. Dus kan jij het minachtend noemen, ik kan gewoon wéér bewijs halen.

      Misschien ligt het probleem eerder aan het feit dat jij niet tegen kritiek op Nederlandse rijders kan?

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 08:59
  • Hoe Leclerc en Ricciardo het einde van Vettel zijn carrière inluidde.....

    • + 0
    • 13 mei 2020 - 16:04
    • Ah daar hebben we hem weer.

      • + 1
      • 13 mei 2020 - 21:20
    • Vertel...wat heb ik inhoudelijk verkeerd gezegd....de waarheid doet zeer he.

      • + 0
      • 14 mei 2020 - 12:19
  • Top van Leclerc.... hij heeft een 4Wk gelijk verslagen. Wat min of meer resulteerde tot aanbieding met een verlaging van het salaris van een 4Wk en of tot de exit van de 4WK. Niet vele kunnen het Leclerc na doen. Top van je Levlerc.

    • + 1
    • 13 mei 2020 - 16:42

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar