user icon
user icon

'FIA had deal met Ferrari voor zich moeten houden'

  • Gepubliceerd op 27 maa 2020 10:29
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra

Het is niet slim geweest van de internationale autosportbond FIA om een persbericht naar buiten te brengen waarin de federatie melding maakte over een getroffen schikking met Ferrari over de motor van 2019. De regeling met de Scuderia zette kwaad bloed bij de niet door Ferrari aangedreven teams en leverde de FIA de nodige kritiek op. En terecht, zo oordeelt Bernie Ecclestone.

De voormalige baas van de Formule 1 zegt in gesprek met Autocar: "De FIA heeft een vergissing begaan door naar buiten te brengen dat ze een deal gesloten hadden met Ferrari. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, ze hadden het voor zich moeten houden. Want dit was te vaag, het riep alleen maar vragen op. Wat houdt de schikking in? Een regeling over wat? Was het conform de reglementen en vond de FIA van niet? Maar dan hadden ze het voor de toekomst simpelweg kunnen verbieden."

Spygate

Ecclestone vervolgt: "Anders snap ik niet dat je tot een akkoord moet komen, of waarover. Tenzij ze er honderd procent van overtuigd zijn dat Ferrari vals heeft gespeeld en een boete hebben uitgedeeld, alleen omschreven als overeenkomst. Zoiets hebben we bijvoorbeeld in 2007 meegemaakt met Spygate, toen McLaren een boete van 100 miljoen dollar moest betalen omdat ze vertrouwelijke informatie van Ferrari hadden bemachtigd."

"Wat was het alternatief? Max Mosley stond destijds aan het roer bij de FIA en wilde McLaren uit het kampioenschap gooien. Ik gaf toen aan dat ze voor dit vergrijp eigenlijk twee jaar hadden moeten toekijken, maar dat zou gelijk het einde van het team hebben betekend. Daarom besloten we om het geld dat ze zouden verdienen af te pakken en ze zo te straffen."

Red Bull Racing heeft al laten weten de schikking tussen Ferrari en de FIA tot op de bodem uit te willen zoeken.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • MCL34

    Posts: 531

    Aflevering nr 9123 uit de serie "Bernie weet het achteraf beter".
    De situatie met spygate was anders als nu met Ferarri. Spygate was feitelijk bewezen. Met Ferrari weet eigenlijk niemand
    wat er wel of niet illegaal is of was. En details naar buiten brengen over de werking van de Ferrari motor zou Ferrari straffen zelfs als ze niks bewezen fout zouden hebben gedaan.

    • + 0
    • 27 maa 2020 - 10:52
  • Pappous

    Posts: 846

    Die schikking was misschien niet de meest elegante maar wel een volkomen legale oplossing. En zo als zo vaak schreeuwden de mensen mensen met de minste tot totaal geen kennis van zaken weer om het hardst dat het een schande is.

    • + 1
    • 27 maa 2020 - 11:16
    • Het is een schande!

      • + 11
      • 27 maa 2020 - 11:42
    • Kubica

      Posts: 3.585

      het is een SCHANDE !!

      • + 10
      • 27 maa 2020 - 11:52
    • NicoS

      Posts: 11.122

      @Papous,
      Net zoals jij het recht hebt om hier je gal te spuwen over reageerders, hebben diezelfde reageerders het recht om hun gal te spuwen over de gang van zake in de F1........

      • + 10
      • 27 maa 2020 - 12:00
    • Pappous

      Posts: 846

      Precies NicoS, met het kleine verschil dat het een het gevolg van het ander is.

      • + 1
      • 27 maa 2020 - 12:12
    • Binotto is toch een mensen mens of niet?

      Althans dat lees ik vaak, zelf heb ik gelukkig totaal geen kennis van zaken verder.

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 12:17
    • Of het een legale oplossing is weten we eigenlijk niet. Want we speculeren allemaal maar kennen de feiten niet.

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 12:25
    • Montfort

      Posts: 542

      "En zo als zo vaak schreeuwden de mensen mensen met de minste tot totaal geen kennis van zaken weer om het hardst"

      Nee inderdaad, wat weet Ecclestone nou helemaal van van F1!... 🙄😣

      • + 3
      • 27 maa 2020 - 15:17
    • Pappous

      Posts: 846

      Waar het in deze schikking specifiek om gaat weten alleen de FIA en Ferrari het fijne van. Ieder ander kan zich alleen maar baseren op vermoedens e.d. en niet meer dan dat.

      Wat een ander er ook van vindt, de feiten van een schikking hoeven niet met derden te worden gedeeld.
      De definitie van een schikking er eens op nalezen maakt een hoop duidelijk.

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 15:42
    • Nee @Pouppos, zo eenvoudig is het niet. Jij beweert dat een schikking de meest elegante oplossing is. Dus een juiste afweging is tussen belangen van alle partijen. Inclusief de concurrenten van Ferrari. En dat is net als andere meningen speculatie. Want we kennen de feiten niet. Een schikking als overeenkomt tussen alle benadeelde partijen kan een oplossing zijn. Maar in deze schikking weten de concurrenten vanFerrari niet of ze benadeeld. Dus is het de vraag of het de meest elegante oplossing is.

      • + 4
      • 27 maa 2020 - 20:00
    • Pappous

      Posts: 846

      Misschien eerst eens wat beter lezen wat ik werkelijk beweer voor je zaken in twijfel trekt Snelrondje. Vervolgens zijn alleen de FIA en Ferrari de partijen in deze schikking, wat de andere teams pijnlijk duidelijk is geworden door destijds enkel met vragen te komen en geen protest in te dienen. Door geen protest in te dienen hebben ze zich in feite zelf buitenspel gezet. Nu ze geen partij in deze schikking zijn proberen ze dat waarschijnlijk alsnog te worden. Een ieder kan en mag er natuurlijk zijn eigen draai aan willen geven maar dat is waar het nu feitelijk nog over gaat.

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 21:27
    • @Pappous, protest had waarschijnlijk geen zin omdat men de FIA niet de juiste informatie kon leveren. Door vragen te stellen werd de FIA gedwongen om de case te onderzoeken. Of de teams door geen protest in te dienen geen partij zijn, zal waarschijnlijk juridisch uitgevochten worden. Je bent erg stellig dat de teams om die reden geen partij in de schikking hoeven te zijn. Dat zal de toekomst uitwijzen.

      • + 1
      • 27 maa 2020 - 22:01
  • MrEmilio

    Posts: 107

    "PSV speelt vals. De KNVB maakt in het geheim een deal met PSV. PSV wordt 2e, en mag in de champions league meespelen. Alle 16 teams daarachter hoeven niets van die geheime deal te weten. Vroeger was de directeur trouwens de directeur van PSV. Overigens, de zoon van de directeur van de KNVB is de zaakwaarnemer van Malen."

    Dit gebeurt toch overal, in elke sport gaat het er zo aan toe! Dat is ook fair! Want PSV speelt al jaren in de eredivisie, dus die hebben meer rechten dan bv FC Emmen , of AZ Alkmaar.

    • + 2
    • 27 maa 2020 - 11:23
    • Beri

      Posts: 2.714

      Waar heb je het over? PSV? FC Emmen? AZ Alkmaar? Zijn dat hockeyclubs?

      • + 1
      • 27 maa 2020 - 11:43
    • Corona

      Posts: 134

      Nee joh.... oud Hollandse mannenkoren toch?

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 11:52
    • PSV was toch een Super League Formula team?

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 12:20
  • John6

    Posts: 3.821

    Leuk tijd verdrijf toch, hoe komt Ferrari eronder uit, de poles daar zit een zware smet op, vergeten wordt er gelukkig nooit, maar hoe langer ze niet kunnen rijden des te meer teams zullen geld willen zien van Ferrari. Met Marko voorop komen er ongetwijfeld nog vele artikelen over deze soap.

    • + 0
    • 27 maa 2020 - 11:56
    • Geld zien van Ferrari? Ferrari kunnen ze helemaal niets maken, die hebben een schikking getroffen en daarmee is de zaak voor hun klaar. De enige waar de teams kunnen aankloppen is de FIA.

      • + 2
      • 27 maa 2020 - 13:53
    • John6

      Posts: 3.821

      Dat moet later allemaal nog maar blijken of alles volgens de regels gegaan is, anders leipen andere teams wel inkomsten mis, maar dit gaat allemaal uitgezocht worden.

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 14:01
  • LimboF1

    Posts: 4.207

    Dit is wat ik al sinds het begin van dit gedoe zeg.
    Ik blijf er ook bij dat de Fia de sport heeft beschadigd en Todt hierom moet aftreden.
    Hij wist van de illegale bandentest van Mercedes en nu dit weer, dus dat Todt maar met pensioen wordt gestuurd.

    • + 4
    • 27 maa 2020 - 12:49
    • waylon

      Posts: 2.208

      Kom je nu weer met die bandentest? Verzin eens wat anders

      • + 0
      • 27 maa 2020 - 14:45
  • Als je het mij vraagt is de hele ouwe meute van heer Eikelsteen zo corrupt als de ziekte.

    • + 0
    • 27 maa 2020 - 12:49
  • Was ook mijn eerste gedachte toen de FIA de geheime deal met Ferrari naar buiten bracht. Een geheim is geen geheim meer op het moment dat je daar met iemand anders over praat. Op het moment dat ik zeg "ik heb een geheim" wil iedereen weten wat dat geheim is. Als ik er met niemand over praat, dan is het echt een geheim. Maar ja, dat is natuurlijk niet zo leuk. Het is veel interessanter als iedereen het wil weten. Gewoon een beetje dom of onvolwassen van de FIA. Los van wat we allemaal vinden van Berne Ecclestone, in dit geval ben ik het wel met hem eens.

    • + 1
    • 27 maa 2020 - 16:37

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar