user icon
user icon

Bernie Ecclestone over Ferrari-motor: "Ze hebben vals gespeeld in 2019"

  • Gepubliceerd op 11 maa 2020 17:59
  • comments 46
  • Door: Rob Veenstra

De FIA heeft met Ferrari een geheime overeenkomst gesloten nadat het overkoepelend orgaan de motor van het Italiaanse team heeft onderzocht. De materie was dermate complex dat het de regels duidelijker heeft opgesteld en met de overeenkomst een einde aan de hele saga wilde maken.

Het leidde echter tot grote onrust binnen de paddock, zo erg dat ze zeven teams die niet met een Ferrari-motor rijden mogelijk een rechtszaak willen beginnen tegen de FIA omdat ze de geloofwaardigheid in twijfel trekken. Vandaag was de deadline volgens Helmut Marko aangezien de teams duidelijkheid willen.

De FIA heeft verklaard er alles aan te doen haar positie te behouden. Er zijn echter veel reacties in de paddock die wijzen naar de FIA als kwade genius en het spel wordt hoog gespeeld.

Advies van Ecclestone

Ook voormalig F1-topman Bernie Ecclestone laat deze kwestie niet los en komt al enkele dagen met pittige reacties. Ook nu is hij vrij helder tegenover Auto Bild, en herhaalt hij eigen de woorden van Max Verstappen vorig jaar: "Het lijkt erop dat Ferrari met zijn motor in 2019 vals heeft gespeeld. In dat geval zouden ze gediskwalificeerd moeten worden en het prijzengeld zou moeten worden herverdeeld onder de andere teams."

"Ik zou als ik die zeven teams was een helder en open onderzoek eisen van de FIA. En als zij dat niet willen of kunnen uitvoeren dan had ik tegen de FIA gezegd 'dan geef je die motor maar aan ons, dan laten wij onze eigen engineers ernaar kijken!'."

Reacties (46)

Login om te reageren
  • Mrduplex

    Posts: 340

    Precies,daar zit de clue! De andere teams mogen ook niet zomaar een hele Mercedes uit elkaar halen om te kijken of deze wel legaal is. Dus het hele verhaal is echt wel begrijpelijk

    • + 0
    • 11 maa 2020 - 18:12
    • Mooie zin, inderdaad, die laatste van Bernie! Die ouwe slaat de spijker op z'n kop. Stiekem mis ik hem toch wel...

      • + 4
      • 11 maa 2020 - 18:47
    • Het nodigt andere teams gewoon uit om ook maar wat te knoeien met de regels en vals te spelen...
      wordt je betrapt, dan kun je altijd naar deze zaak wijzen en zeggen 'ach wisten wij veel ? ! ' ...

      • + 0
      • 11 maa 2020 - 18:59
    • marcio

      Posts: 2.326

      Bedoel je dezelfde Bernie:
      die ooit verklaarde dat hij een voorstander van totalitaire regimes is en daarom bewondering voor Adolf Hitler heeft!?

      die ooit verklaarde dat hij geen fan is van een democratie en daarom Poetin als leider in Europa zou willen zien. Dit waren zijn letterlijke woorden: "Ik ben geen voorstander van een democratie. Je hebt namelijk een dictator nodig."

      die ooit verklaarde dat hij het liefste Ferrari zag winnen (niet dat ik het erg vond overigens:). Dit waren zijn letterlijke woorden: "Het is best goed als een ander team een keer wint, maar zelfs de competitie heeft er belang bij dat Ferrari competitief is."

      die ooit verklaarde dat immigranten geen enkele bijdrage geleverd hebben aan het Verenigd Koninkrijk.

      die ooit verklaarde een systeem te willen invoeren waarbij degene met de meeste medailles kampioen wordt.

      die ooit verklaarde dat de F1 geen jonge fans nodig heeft.

      Zo kan ik eindeloos doorgaan. Het aftreden van deze man was het beste wat de F1 kon overkomen!!

      • + 3
      • 11 maa 2020 - 19:10
    • VES

      Posts: 945

      Ik krijg het gevoel dat het de bedoeling is dat er koppen gaan rollen bij de FIA.
      Cleanup voor 2021 m.b.t. de vervanger van de “Concorde agreement” tussen de Teams, FOM en FIA

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 19:16
    • Snork

      Posts: 7.023

      Marcio, ja, we hebben het over diezelfde Bernie ;-)
      Maar al die uitspraken betekenen niet dat zijn huidige mening daarmee gediswalificeerd moet worden. Op hoofdlijnen ben ik het eens met hem, echter niet met het feit dat andere teams de motor van Ferrari zelf wel even mogen onderzoeken. Dat gaat te ver.

      Het idiote in deze hele saga is dat FIA voldoende aanwijzing had dat Ferrari aan het klooien was en Ferrari dat niet voldoende kon weerleggen. Tegelijkertijd lijkt het erop dat de FIA het knalharde technische bewijs zelf niet kon vinden en daardoor een grijs gebied ontstond dat achter gordijntjes is opgelost. Het is een klucht die nog niet klaar is.

      • + 1
      • 11 maa 2020 - 21:07
  • Beetle

    Posts: 965

    Suggestieve kop weer boven het artikel....

    • + 2
    • 11 maa 2020 - 18:12
    • Daar hebben ze de laatste tijd een handje van hier bij de red-actie (koppelstreepje omdat mijn reactie dan wél door het filter komt).

      Het roddelgehalte en de coronapaniek druipt er van af.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 20:27
    • Snork

      Posts: 7.023

      Ach, bijna iedereen is hier vanwege het forum. De artikelen vind ik niet hoogdravend. Daarvoor ga ik naar andere bronnen waar redacteurs zitten die echt met de poten in het veld staan en met veel kennis van zaken artikelen leveren.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 21:09
    • @Pappous, je arrogante zelfingenomenheid mag natuurlijk gewoon. Maar het is niet slim om zo zeker te zijn. Feit is dat er iets speelt. Dan zijn er mensen die er meer van weten. Nu heeft Bernie toegang tot veel spelers in de F1. Wij weten niet wat Bernie over de kwestie weet. Dan mag je een mening hebben. Maar dat is geen absolute waarheid maar een mening.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 22:25
    • Deze reactie hoort dus een stuk verder omlaag te staan.

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 07:33
  • Rimmer

    Posts: 7.195

    Ferrari belazerde de boel en nadat Leclerc tal van keren gematst was, een boete kreeg voor een undesafe release en vervolgens het team nog een boete voor het onjuist opgeven van de hoeveelheid brandstof moest de FIA nog 1 keer aan de bak.
    Dat hebben ze dusdanig handig gespeeld dat het nu het handelen van de FIA gaat en Ferrari goeddeels veilig lijkt weggekomen. Het afscheidscadeau van Jean Todt voor zijn geliefde Nicolas en Leclerc.
    Nu hij er toch uitvliegt zal hij de roden met hand en tand verdedigen en daarbij niet aarzelen de FIA als kop van jut in te zetten. Dat Bernie er met gestrekt been invliegt is een teken aan de wand. Hij ziet vlak voor zijn dood zijn levenswerk instorten door hypocriete gereformeerde yanks enerzijds en een door en door corrupte FIA man anderzijds. Arme Ecclestone, was je nog maar in de positie om wat te kunnen doen.

    • + 11
    • 11 maa 2020 - 18:13
    • Brace yorself: the Ferrari fans are coming: ´de FIA heeft al dit gezegd´ Ferrari heeft al aangegeven dat´ ´er is een mol´.

      • + 1
      • 11 maa 2020 - 18:26
    • marcio

      Posts: 2.326

      Man...!! Wat hebt jij nou met Charles Leclerc🤤. Je grijpt elke gelegenheid aan om anderen ervan te overtuigen dat de Fia (met Jean Todt voorop) Leclerc de handen boven het hoofd houden. Belachelijk😝😂😩

      • + 3
      • 11 maa 2020 - 18:28
    • marcio

      Posts: 2.326

      Trouwens, sinds wanneer zijn de handen van Bernie Ecclestone schoon. Deze man staat juist synoniem voor het sluiten van schimmige achterkamer deals, waardoor hij met enige regelmaat de nodige hoon over zich heen kreeg. Bizar hoe men dit soort zaken zijn vergeten.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 18:33
    • Dus hij zal wel weten waar hij het over heeft toch?

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 18:37
    • marcio

      Posts: 2.326

      Nee, hij heeft blijkbaar de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Daarnaast heeft een hoge functionaris van Liberty Media onlangs aangegeven dat ze klaar zijn met het negatieve commentaar van Bernie aan het adres van deze organisatie. Bernie is verbitterd en grijpt elke gelegenheid aan om zijn gal te spuwen.

      • + 1
      • 11 maa 2020 - 18:51
    • Pappous

      Posts: 846

      Hoeveel werkelijke onzinnige, domme, ongenuanceerde, onzin wil je bij elkaar fantaseren? Ik ken wel een paar forumleden die u daarbij kunnen helpen, zij zijn er ware meesters in.

      • + 6
      • 11 maa 2020 - 18:51
    • Hoeveel onzin kan u nog typen zonder eigenlijk maar een eigen mening te hebben?
      Je lijkt de roverheid wel.:P

      • + 7
      • 11 maa 2020 - 19:23
    • ''Daarnaast heeft een hoge functionaris van Liberty Media onlangs aangegeven dat ze klaar zijn met het negatieve commentaar van Bernie aan het adres van deze organisatie. ''

      Wij van WC eend beschermen WC eend. Niks meer niks minder. Liberty verdedigd uiteraard de FIA. Niks nieuws.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 19:25
    • Pappous

      Posts: 846

      “Hoeveel onzin kan u nog typen zonder eigenlijk maar een eigen mening te hebben?“
      Mocht je mijn mening nog niet begrijpen dan schort er waarschijnlijk toch echt iets aan je begrijpend lezen.

      • + 3
      • 11 maa 2020 - 20:03
    • Neuh niks mis mee. Net zoals je verhaal hoor. Maar ik zou wel eens willen lezen hoe jij erover denkt. Het is altijd: ''we zien het wel en wij weten niks'' Als iedereen zo zou denken wordt het een saai boeltje.

      • + 8
      • 11 maa 2020 - 20:07
    • Kijk, eindelijk een echt spannende wie is de mol?

      Wie is de verrader bij de italianen, wie krijgt er een paardenhoofd in zijn bed?

      Maar wacht even? Als Ferrari zegt dat ze zijn verraden? Dat is een bekentenis dat je door wilde gaan met wat je aan het doen was en dat je iets heimelijks aan het doen was in het grijze gebied, wat niet in de geest van de reglementen is en wat verduidelijkt is voorafgaand aan de amerikaanse gp.

      Pietje legt klaasje om en jantje geeft pietje aan.
      Jantje is inderdaad de verrader, maar wie is hier nu degene die iets fout heeft gedaan?

      Ferrari probeert zich te verdedigen door aan te geven dat ze zijn verraden? Dat er bedrijfspionage is?

      Hmmm, misschien is er gewoon een medewerker geweest die niet wenst vals te spelen en uit de school klapt? Dan is er geen sprake van spionage.

      Marko heeft 27 miljoen redenen om de advocaten aan het werk te zetten.
      Rectificatie te eisen dat zijn rijder kort door de bocht in simpele termen voor de gewone man het uit heeft gelegd en gelijk had

      • + 9
      • 11 maa 2020 - 20:07
    • Pappous

      Posts: 846

      Wat ik geef is mijn mening beste ROYALERE, mocht je dat nog niet begrijpen. Wat jij ven mij verwacht zijn voorspellingen, verwachtingen en/of speculaties. Ik volg de auto en motorsport al te lang om niet meer openlijk met deze onzin bezig te houden.

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 20:36
    • Is toch juist leuk? Wordt niet zo'n sjaggie die op elk artikel maar reageert met: ''het zegt niks'' Dat op safe spelen is leuk hoor. Maar je hebt toch wel een mening en verwachtingen? Spreek die gewoon uit. En ja dan kan je ernaast zitten. Maar dat is menselijk toch?

      • + 7
      • 11 maa 2020 - 20:51
    • Snork

      Posts: 7.023

      Iedereen zit gelukkig anders in elkaar en reageert dus op zijn eigen manier. Vrijheid blijheid. Geeft het forum kleur.

      • + 3
      • 11 maa 2020 - 21:13
    • Helemaal niet gezegd dat liberty de fia “beschermd” Enige waar L.M belang bij heeft is geld verdienen , L.m is niet gebaad bij dit soort shit wat er gebeurd, de onenigheid , de achterdocht , dreigende rechtszaken ,, ten gevolge wat er gebeurd is in 2019.. Slecht voor de business F1...

      • + 1
      • 11 maa 2020 - 22:28
    • @pappous

      Jij bent nog meer zelfingenomen dan iemand die zn eigen scheten ruikt en helemaal opsnuift

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 08:49
    • Pappous

      Posts: 846

      "Jij bent nog meer zelfingenomen dan iemand die zo eigen scheten ruikt en helemaal opsnuift" Als dit soort uitspraken jou een een goed gevoel geven heb ik daar volledig vrede mee beste M@ximumOverdrive.

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 11:21
  • Bernie is the gift that keeps on giving.

    • + 0
    • 11 maa 2020 - 18:47
    • Beetle

      Posts: 965

      Bernie is een lul met vingers die het zelf allemaal zo ver heeft laten komen

      • + 0
      • 11 maa 2020 - 19:49
    • Ha,ha, Bernie is ietwat rancuneus naar FIA en LM.

      • + 0
      • 11 maa 2020 - 20:51
    • Ietwat ?

      best wel heel veel zullen we maar zeggen haha

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 08:51
  • FirstRow

    Posts: 995

    weet nie waar het over gaat het zal wel morgen dan maar denk ik .

    • + 0
    • 11 maa 2020 - 20:17
    • Ff een korte uitleg. Nadat de FIA technical directives uitvaardigde donderde Ferrari als een kaartenhuis in elkaar, en waren ze in geen velden of wegen meer te bekennen. Hebben ze vals gespeeld? Nee natuurlijk niet, dat heeft iedereen toch kunnen zien?

      • + 2
      • 11 maa 2020 - 21:12
    • LimboF1

      Posts: 4.209

      Als je kijkt naar de snelheid die ze in Brazilië hadden, dan waren ze nog 2 a 3 tienden sneller. Dus die technical directive heeft daar toch niet echt gewerkt.

      • + 0
      • 11 maa 2020 - 21:50
  • Montfort

    Posts: 544

    Tjongejonge, die Bernie weet echt niet waar hij het over heeft, en hij moet zijn brutale grote mond houden! We kunnen nu echt niet meer zijn jeugdige leeftijd als excuus gebruiken, is wel te merken dat hij net zo'n aso is als zijn opa en vader! Maar hij heeft zijn eigen glazen ingegooid met deze opmerking, want hij kan wel vergeten dat hij nu ooit nog voor Ferrari mag rijden, dat vergeten ze nooit meer!

    /S

    • + 1
    • 11 maa 2020 - 21:55
    • Dan ken jij die italianen nog niet, kijk de docu Ferrari vs Ford maar es, als d'r vijand beter is, kopen ze hem gewoon weg.

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 00:46
  • @Papoous, die arrogante zelfingenomenheid van je die mag natuurlijk. Maar je reactie getuigt niet van slimheid. We weten doodeenvoudig niet wat Bernie over deze kwestie weet. De man heeft een aantal ingangen die wij niet hebben. Er is iets gaande. Er zijn personen die meer van de case weten. En het is aannemelijk dat Bernie contacten met diegenen onderhoudt. Daar mag jij een mening over hebben. Maar het is onzin om dat tot absolute waarheid te bombarderen.

    • + 3
    • 11 maa 2020 - 22:15
    • Precies, denk dat ouwe Bernie nog heel wat inside information krijgt waar elke journalist een moord voor zou doen... (bij wijze van spreken) komt bij de Bernie natuurlijk nog steeds zeer begaan is met de sport ...

      • + 1
      • 11 maa 2020 - 22:33
    • Pappous

      Posts: 846

      @Snelrondje, mocht je doelen op mijn eerste berichtje in dit lijntje dan zou dat ook voor jou van toepassing kunnen zijn. Voor de goede orde, kijk eens goed waar dat bericht staat en ten tweede heb ik het daar beslist niet over Bernie Ecclestone.

      • + 0
      • 11 maa 2020 - 22:59
  • Precies, en bij diskwalificatie krijgt Max er 7 podiums en 1 overwinning bij, als ik goed geteld heb.

    • + 0
    • 12 maa 2020 - 00:48
    • Ja niet dus, aangezien _als ik het goed heb_ de resultaten van 2019 definitief de boeken in blijven staan zodra 2020 begonnen is.?

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 02:48
    • John6

      Posts: 3.825

      Gaat de teams denk ik meer om het prijzengeld, Ferrari liep gewoon te kloten, wat uiteraard ook nu iedereen wel weet, dank aan de mol, we wachten af hoe hoog dit uitgespeeld gaat worden.

      • + 0
      • 12 maa 2020 - 03:11
  • Ik denk dat zowel de FiA als Ferrari naïef zijn geweest met dat persbericht op de laatste testdag.

    Dat onderzoek moest een keer afgerond worden en waarschijnlijk dat er een maximum aan tijd is hoelang de FiA heeft om antwoord te fabriceren.

    In een poging het zo miniem mogelijk te houden met een wazig weinig verduidelijkend stuk tekst is er een antwoord, maar niet op de vraag.

    Jean Todt heeft gehoopt dat het klaar was, hmmm, nee, nu zijn er nog meer vragen bovenop de vragen die er al waren.

    Als nu uitkomt dat er via een Mol bij de FiA Ferrari informatie over de Honda PU heeft verkregen wordt het helemaal een echte soap.

    Maar serieus, spy gate leverde McLaren een flinke bak ellende en een mega boete op.

    Als je Iets bewust zo ontwerpt dat dat wat jou moet controleren daarmee gesaboteerd wordt zodat je ongezien regels kan overtreden en dat dan ook doet en je bewust formulieren verkeerd invult zodat het gemeten verbruik klopt met wat je hebt opgegeven en hoeveel er nog in de tank zit, in mijn ogen is dat valsspelen en moet je een hardere pak slaag krijgen dan McLaren heeft gehad.

    Ik ben bang dat de 7 teams die hebben aangegeven dat ze desnoods juridische stappen genoodzaakt zijn te nemen om dit flut antwoord open te breken een sterke zaak hebben, tenzij ergens in kleine letters van de FiA staat dat ze gerechtigd zijn om zaken zo af te handelen en teams daarmee akkoord zijn gegaan.

    Ik hoop echt dat de 7 teams hun juridische afdelingen hebben bevolen dit aan te pakken.

    Na de zomerstop is er door die stap vooruit van Ferrari die na de technische aanwijzing weg lijkt Verstappen meer door de neus geboord dan wat podiumplekken en punten.
    Mercedes was na de zomerstop niet zo sterk als Ferrari en RedBull.
    Max had zonder die aan de doping zijnde Ferrari PU een heel andere tweede seizoenshelft kunnen hebben.

    .

    • + 1
    • 12 maa 2020 - 03:56
  • Wammes

    Posts: 8

    Haha, lekke makkelijk praten nu hij de touwtjes niet meer in handen heeft.

    • + 0
    • 12 maa 2020 - 08:33

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar