user icon

Abiteboul bang dat teamleden coronavirus krijgen tijdens vliegen

  • Gepubliceerd op 09 maa 2020 16:46
  • comments 33
  • Door: Rob Veenstra

Het coronavirus houdt de F1-wereld al enkele weken in zijn greep. Waar de wintertesten begonnen in Barcelona op 19 februari was er nog niet heel veel aan de hand, maar inmiddels zijn de zorgen toch een stuk groter geworden.

F1 GP Australië en Bahrein gaan door

De Grand Prix van Australië gaat gewoon door, inclusief fans op de tribune. De Grand Prix van Bahrein zal ook doorgaan, zo heeft de organisatie afgelopen weekend bekend gemaakt, maar dan wel zonder fans.

De Grand Prix in Vietnam zou haar debuut krijgen maar het blijft afwachten of deze race door zal gaan. Chase Carey zou na de Grand Prix in Melbourne meteen naar Vietnam vliegen om de stand van zaken te bekijken en tot oplossingen te komen met de lokale overheid.

Wel is bekend dat veel teamleden van de meeste teams liever niet naar Vietnam gaan omdat in de dorpen rondom het circuit veel mensen besmet zijn met het coronavirus.

Abiteboul is bang

Alle vrachten met spullen van de Formule 1-teams zijn inmiddels in Melbourne. Diverse coureurs zitten momenteel in het vliegtuig of zijn net gearriveerd. De meeste teamleden komen ook vandaag of morgen aan, iets waar Cyril Abiteboul zich zorgen over maakt.

De Renault-teambaas werd door Canal Plus gevraagd naar de situatie rondom het coronavirus: "Ik maak me zorgen en ben best bang. Ik stuur op dit moment mijn personeel de weg op, die zitten allemaal in vliegtuigen en ander openbaar vervoer. Wie weet wat er dan allemaal gebeurt, misschien raakt er iemand wel geïnfecteerd met het coronavirus, en dan? Ik denk dat de Formule 1 hier veel te licht over denkt en laks mee omgaat."

"We moeten verantwoordelijk zijn maar de sport zou ook zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik wil graag dat we gaan racen maar ik wil geen enkel risico nemen."

Als alles volgens plan verloopt zullen Daniel Ricciardo en Esteban Ocon komende zondag aan de start staan in Melbourne tijdens het nieuwe F1-seizoen. Komende woensdag zal het team echter eerst haar kleuren voor 2020 op de wagen onthullen.

Reacties (33)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Je moet er ook niet aan denken in een vliegtuig te zitten waarin iemand een vreselijke hoestbui krijgt.

    Ik zeg nood tussenlanding maken om die hoestende passagier uit het vliegtuug te zetten!

    • + 0
    • 9 maa 2020 - 16:50
    • Dat kost veel teveel tijd!
      Gewoon onder het vliegen,deurtje open en eruit.
      De Argentijnse manier.

      • + 2
      • 9 maa 2020 - 18:53
  • Hij heeft hier gewoon een punt. Er hoeft echt maar 1 iemand ziek te worden en dan gaat het als een lopend vuurtje. Laten we hopen dat dat niet gebeurt. Maar de kans is er zeker. Als het toch gebeurt zeg dan maar gedag. Dan zou het wel eens de 1ste en laatste race kunnen zijn voorlopig.

    Ik ben het met ´bietje´ eens. Toch ben ik wel blij dat het doorgaat dit weekend.... Zo egoistisch ben ik dan ook weer wel P

    • + 3
    • 9 maa 2020 - 16:50
    • Ik vind het echt heldhaftig dat ze gewoon doorgaan met het circus. Heldhaftig omdat de media goed ons best doen om ons bang te maken. Als we de kranten moeten geloven, doet elke willekeurige hatsjoe ons de das om. Terwijl het toch nog om maar 300 mensen op een bevolking van 17 miljoen gaat. Dat is een speld in een hooiberg. Nee, wat zeg ik? In een hooischuur.

      Anyway, ik denk dat ze goede maatregelen nemen. Heb je keelpijn of krijg je koorts? Meteen in quarantaine.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:26
    • Hij heeft een punt als hij zegt ik ben bang dat ze besmet raken en daarom hebben we besloten ze met een privévliegtuig te laten vliegen, eigen vervoer en niet openbaar vervoer etc. Etc.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:28
    • LimboF1

      Posts: 4.989

      Natuurlijk heeft hij wel een punt en de kans bestaat. De gevolgen zullen heel groot zijn voor een team en kan ze het seizoen kosten. Maar van de andere kant is het natuurlijk hoe je ermee omgaat. men zich er druk over maakt is niet raar, maar angst is te in mijn ogen. Je moet voorzichtig zijn en verder kun je weinig ermee en openbaar vervoer zou ik wel proberen te vermijden in risico gebieden.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:31
    • Ferdi12

      Posts: 271

      @ Verstoppen
      Het gaat niet om de aantallen...
      Het gaat om het percentage die ziek tot ernstig ziek worden en die er aan overlijdt.
      Voor griep bestaat een vaccin waarbij de zwakkeren, zorgpersoneel enz.. voor ingeënt kunnen worden, zodat de kans op ziekte verkleint wordt. Voor de Corona bestaat nog geen vaccin. dat maakt dat wij voorzichtig moeten wezen. Da's een paniek zaaien of een overtrokken reactie. Zouden we trouwens op dezelfde wijze de griep bestrijden naast de griepprik, handen wassen en in de mouw hoesten, dan werden er nog minder mensen ziek of overlijden er aan.

      • + 3
      • 9 maa 2020 - 17:44
    • Ferdi12

      Posts: 271

      *Geen paniek zaaien of overtrokken reactie.
      Mis correctie button toch wel.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:46
    • Toeval wil wel dat het hard gaat in de 3 landen waar ze iedereen kussen en knuffelen als ze elkaar tegenkomen, zeg nou eerlijk, ik geef bijna nooit iemand een hamd, dat is een cultuur daar, maar niet slim.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 22:00
  • Angst is een slechte raadgever.

    • + 1
    • 9 maa 2020 - 17:02
    • Angst is juist nodig in het leven. Hoe je ermee omgaat bepaald of het goed of slecht is.

      • + 2
      • 9 maa 2020 - 17:10
    • alex76

      Posts: 230

      Maar statistiek een hele goede

      • + 0
      • 10 maa 2020 - 02:01
  • VES

    Posts: 1.171

    De FOM kan toch wel een paar vliegtuigen charteren en zo de medewerkers van de teams naar de races laten reizen zonder dat ze met andere reizigers in contact komen.

    • + 2
    • 9 maa 2020 - 17:09
    • Ik had dus begrepen dat ze dat ook gedaan hebben.

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:25
    • Volgens mij heeft Renault genoeg geld...... betaal het zelf

      • + 0
      • 9 maa 2020 - 17:43
    • Wat ik had gelezen ging over de vlucht van Australië naar Bahrein;

      F1 chiefs will hire a special plane to transport key personnel between races
      Two pilots will be used during the 17-hour journey from Melbourne to Bahrain
      Ferrari staff will have to undergo a three-hour screening upon arrival in Bahrain
      Formula One bosses will lay on a double-crewed charter flight to take the sport's travelling circus from the first to the second race of the forthcoming season in an attempt to beat the threat of coronavirus.

      F1 will hire a special plane to transport several hundred crucial staff, with two pilots on board. The first pilot will fly the jet half the way from Melbourne, venue of the opening round on March 15, to a staging post en route to Bahrain, the next race the following weekend, 17 and a half hours away. The second pilot will then take over flying.

      • + 3
      • 9 maa 2020 - 18:09
    • VES

      Posts: 1.171

      “The first pilot will fly the jet half the way from Melbourne, venue of the opening round on March 15, to a staging post en route to Bahrain, the next race the following weekend, 17 and a half hours away. The second pilot will then take over flying.”

      Dat moet wel een heeeeeeel oud vliegtuig zijn dan, ............zonder autopilot ;-)

      • + 1
      • 9 maa 2020 - 20:31
  • Abitebull bang voor Ocorona?

    • + 1
    • 9 maa 2020 - 17:46
    • MCL34

      Posts: 531

      Als hij jouw 'grappen' zou lezen zou hij banger voor jouw gevoel van humor zijn

      • + 8
      • 9 maa 2020 - 18:28
  • Warri

    Posts: 208

    Het is maar een griepje.

    • + 1
    • 9 maa 2020 - 18:31
    • Ferdi12

      Posts: 271

      Het is dus geen "griepje".
      Griep wordt veroorzaakt door een influenzavirus.

      • + 1
      • 9 maa 2020 - 18:38
    • alex76

      Posts: 230

      Je hebt het zelfde intelligentieniveau als de president van Amerika!

      • + 2
      • 10 maa 2020 - 02:03
  • Het C-virus is bijna net zo snel als de Renault motor.

    • + 0
    • 9 maa 2020 - 18:54
  • louc_

    Posts: 2.285

    Stel je voor dat een der piloten het virus op zich krijgt en word alles dan stil gelegd? Er komen nog heel veel vragen me dunkt.

    • + 0
    • 9 maa 2020 - 19:25
  • VES

    Posts: 1.171

    Als het COVID-19 virus tijdens de eerste races opduikt in de paddock, kunnen we de DutchGP wel vergeten.
    Het is een tikkende tijdbom.
    Ik heb zo het vermoede dat seizoen 2020 wel eens raar zou kunnen gaan verlopen.

    • + 0
    • 9 maa 2020 - 20:38
  • daarom

    Posts: 852

    Ga je lekker met de bus Abitebullshit

    • + 0
    • 9 maa 2020 - 20:47
    • 33Quik

      Posts: 10

      Zou het misschien iets minder respectloos kunnen? Ik ben ook geen grote fan van deze man maar ik vind het een trieste reactie!

      • + 6
      • 9 maa 2020 - 23:29
    • @daarom

      Deze zal hard aankomen bij Abiteboul......

      • + 0
      • 10 maa 2020 - 08:23
    • d@nny

      Posts: 2.655

      Zo hey!! Die zit @daarom. Hier komt Abiteboul nooit meer van bij zeg! Pats, recht voor z'n knakker, meteen er lekker inkleunen! Allememaggies zeg die Fransman staat echt nooit meer op na zo'n messcherpe opmerking van jou! Deze poetische knock-out is echt van wereldklasse ne zal waarschijnlijk nooit meer geevenaard worden. Gefeliciteerd! Klasse!

      Oh nee, wacht, toch niet.

      • + 0
      • 10 maa 2020 - 11:18
  • John6

    Posts: 5.651

    Dit seizoen wordt gewoon stopgezet, daar hoed je niet echt voor gestudeerd te hebben.geheel Italië zeggen ze blijf thuis, nee kwestie van tijd dat ze de F1 voorlopig stil gooien.

    • + 2
    • 10 maa 2020 - 00:14
    • Nu heel Italië op slot gaat, zal een voorlopige stop idd slechts een kwestie van tijd zijn helaas.

      • + 1
      • 10 maa 2020 - 00:57
    • John6

      Posts: 5.651

      Ze hadden naar mijn idee beter niet kunnen starten, dit zag je toch allang aankomen, die ene GP doet er ook niet echt toe, alles om het geld, maar kost nu nog meer omdat ze nu al in Australië zitten.

      • + 1
      • 10 maa 2020 - 01:53
    • alex76

      Posts: 230

      Dat denk ik ook. In ieder geval de Dutch GP. Zag vandaag een grafiek van het aantal gevallen in Nederland over de afgelopen dagen, neergezet tegen de ontwikkeling in Italië -9 dagen en aangepast aan het bevolkingsaantal. Helaas liggen die lijnen precies op elkaar. Dat betekent dus zeer waarschijnlijk dat Nederland over 9 dagen op slot gaat.

      • + 2
      • 10 maa 2020 - 02:07

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 242
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar