user icon
user icon

Max Verstappen: "Hoop dat langzamere auto's het racen in 2021 ten goede komt"

  • Gepubliceerd op 21 feb 2020 17:42
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen vindt het enigszins jammer dat de Formule 1-auto's vanaf 2021 waarschijnlijk fors langzamer worden. De Red Bull-coureur neemt daar echter genoegen mee zolang dit het spektakel ten goede komt.

Met de huidige generatie Formule 1-auto's is het bijzonder lastig gebleken om andere bolides te volgen en in te halen. De reglementswijzigingen van 2021 zijn ervoor bedoeld om daar iets aan te doen en om die reden gaat het ontwerp van de auto's fors op de schop. De recordbrekende snelheid van de huidige bolides verdwijnt daardoor, maar Verstappen vindt dat goed als het racen spannender wordt.

"Het is gaaf om ronderecords te verbreken, maar mijn voorkeur gaat naar spannende races. Omdat ze zo snel zijn, zijn de auto's geweldig om in te rijden, maar je verliest veel downforce als je achter elkaar rijdt. Ieder jaar zijn de auto's sneller geworden, dus dat effect is verergerd. De auto's van 2021 zijn misschien minder plezierig om mee te rijden, maar ik hoop dat dit het racen ten goede komt", vertelde hij tegenover de verzamelde media in Barcelona.

Verstappen vertrouwt op vooruitgang Honda

Ook ging Verstappen in op motorleverancier Honda. De Red Bull-coureur zag de Japanners in 2019 forse stappen vooruitzetten, wat ten koste ging van een aantal gridstraffen. Het plan voor 2020 is dat dit niet gaat gebeuren. Daarnaast ziet Verstappen dat Honda in de winter weer keihard aan de slag gegaan is om de motor verder te verbeteren met het oog op het nieuwe seizoen.

"Honda werkt op volle kracht. Je wil altijd vooruitgang en ook dit jaar zijn er zeker weer stappen gezet. De vooruitgang die Honda mij heeft laten zien, zijn tot nu toe altijd waargemaakt. Ik heb er alle vertrouwen in dat het dit jaar niet anders is. Het gaat de goede kant op. De concurrentie werkt echter ook door, dus wij moeten proberen om harder te werken."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 5.833

    Mee eens! Het is natuurlijk leuk om in de statistieken te zien dat die wagens steeds sneller en sneller gaan, maar als dat ervoor zorgt dat er steeds minder spanning is tijdens de races, dan liever langzamere wagens die elkaar goed kunnen volgen en zonder kunstmatige hulpmiddelen met elkaar kunnen vechten en inhalen....

    • + 1
    • 21 feb 2020 - 17:53
  • Aan de ene kant snapte ik het wel hoor. Mercedes was op weg naar totale dominantie. En de wagens zagen er ook gewoon niet uit toen.
    oke : we gaan de wagens breder maken.,... Ferrari leek best mee te kunnen maar elke keer als ze dichterbij kwamen drukte Mercedes het gas even in. En weg waren ze weer. En dan nu: Dit jaar lijkt het eindelijk een beetje spannend te worden. Wat gaan we doen? alle regels weer even veranderen.....

    • + 3
    • 21 feb 2020 - 17:53
  • Allemaal relatief. In 2014/2015 klaagde men dat de auto's te langzaam waren en het verschil met de GP2 te klein was. In 2017 werden de bolides een stuk sneller en esthetisch beter ,maar inhalen werd lastiger. Ene keer moet dit op de schop en andere keer dat. Vervolgens lijdt a niet tot b qua veranderingen in de reglementen, Zo moddert de F1 voort

    • + 1
    • 21 feb 2020 - 17:55
    • mario

      Posts: 5.833

      Nou moet ik zeggen dat, van wat ik tot nu toe gezien heb, de auto's voor 2021 er best wel gaaf uitzien.

      • + 1
      • 21 feb 2020 - 17:57
  • Helemaal niet erg als de auto weer een stuk langzamer worden.. Op TV zie je dat toch amper en het zal het racen zeker ten goed komen.. Beter achter elkaar aan kunnen rijden en meer tijd om een actie te plaatsen..

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 18:01
    • Twee hoofdredenen dat je dat op TV niet ziet, is 1. dat de camera's met de auto's meebewegen, want daarmee raak je elk gevoel van snelheid kwijt en 2. de superslomo's. Helaas gaan ze dat toch niet veranderen, want zelf vinden ze dat helemaal geweldig.

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 18:37
    • Om te zien hoe hard het in het echie gaat moet je toch echt op het circuit zijn.

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 23:26
    • @schwantz: 'dat je dat op TV niet ziet' is inderdaad 'dat je dat op het circuit wel ziet'. Maar dank je voor de vertaling.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 13:43
  • meister

    Posts: 2.293

    Kijk alleen al naar COTA.
    De IndyCar op hetzelfde circuit was veel spannender.

    • + 1
    • 21 feb 2020 - 18:13
  • MAX geeft mooie diplomatieke antwoorden, wellicht zal het aan Honda niet liggen maar wel aan RB. Ik zie het niet gebeuren Max moet heel hard werken om een 1.17.6 te halen en bij Bottas en Hamilton oogde het ontspannen! Ik ben geschrokken van dit grote verschil. Ik hoop werkelijk dat ik me helemaal heb vergist in dit alles, want aan MAX twijfel ik totaal niet!!

    • + 0
    • 21 feb 2020 - 19:28
    • Volgens Max zelf heeft hij nog niet een volle ronde echt gepusht met de auto, dus dat heel hard moeten werken voor een 1:17 zal wel meevallen..

      • + 0
      • 21 feb 2020 - 20:09
    • Supersoft

      Posts: 796

      Ze zijn in deze fase helemaal niet bezig met snelle rondetijden. Tis meer kilometers vergaren. Na de eerste 5/6 races kun je iets opmaken of Mercedes daadwerkelijk zo snel is...

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 09:25
    • @Bertolucci, de Honda heeft nog niet voluit gedraaid. Er komt nog vermogen bij. Ze laten nog lang niet het achterste van de tong zien.

      • + 0
      • 22 feb 2020 - 12:15
  • zorba

    Posts: 917

    Als je kijkt dat ze nu al 1.15.7 rijden met redelijke koude asfalt en zeker niet met opengedraaide motoren en verleden jaar bottas in de qually 1.15.4 in spanje vind ik het toch al zorgwekkend voor de andere teams en mercedes kennende is de trucken doos nog niet leeg

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 08:22
  • Het sentiment van de interviews die MAX heeft gegeven in deze 3 test dagen is dat hij erg erg veel reserve houdt, richting enigsinds negatief en zeker niet blij, dat was na de Silverstone shake down totaal anders! We weten dat MAX van zijn hart geen moordkuil maakt, hij wil het lieft zeggen zoals hij het echt ziet en dat is er doorheen te zien. Ik hoop natuurlijk wel dat hij dit gespeeld heeft.

    • + 0
    • 22 feb 2020 - 10:54
  • tuftuf

    Posts: 230

    Ik had begrepen dat RBR alleen nog maar de witte banden had gebruikt.
    Als dat zo is dan maak ik me nog niet zo veel zorgen.

    • + 0
    • 23 feb 2020 - 14:33

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar