user icon
user icon

Helmut Marko: "Vettel zit momenteel gevangen op de rijdersmarkt"

  • Gepubliceerd op 06 feb 2020 13:20
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

In navolging van teambaas Christian Horner heeft ook dr. Helmut Marko een terugkeer van Sebastian Vettel uitgesloten. De talentscout en adviseur vermoedt dat het prijskaartje van de viervoudig wereldkampioen te hoog gegrepen is voor Red Bull Racing.

Het huidige contract van Vettel bij Ferrari loopt aan het einde van 2020 af. De Duitser heeft nog geen nieuwe overeenkomst afgesloten bij zijn huidige werkgever, maar ook nog niet bij een van de concurrenten. Marko sluit echter uit dat Vettel in 2021 terugkeert op het oude nest. Dat vertelde hij aan Auto Bild. "Sebastian wilde in Kitzbühel peilen of hij in 2021 bij ons kon terugkeren."

"Buiten dat niemand van ons ter plaatse was, is wel duidelijk dat dit niet mogelijk is. Als viervoudig wereldkampioen heeft Sebastian bepaalde financiële eisen. Omdat we Max Verstappen voor langere periode vastgelegd hebben - en dat was absoluut niet goedkoop - kunnen we ons geen tweede zwaargewicht veroorloven. Dat zou dan voor een laag bedrag moeten, maar eigenlijk kan je dat niet van hem vragen."

Marko ziet Ferrari en Mercedes als logischere opties

Met Max Verstappen bij Red Bull Racing en Charles Leclerc bij Ferrari lijken de opties voor Vettel enigszins schaars te worden met het oog op 2021. Marko ziet dan ook dat Vettel een beetje 'gevangen' zit. Het enige advies dat de Oostenrijker heeft voor zijn voormalige protégé is om een geweldig seizoen te racen in 2020: dan kunnen Ferrari en Mercedes niet om Vettel heen.

"Sebastian zit qua positie een beetje gevangen. Ferrari zet vol in op Leclerc, en wij doen dat met Max Verstappen. Het enige wat hij kan doen, is dit jaar heel goed presteren - en daar heb ik vertrouwen in, mits de auto past bij zijn rijstijl. Als hij Leclerc duidelijk verslaat, moet Ferrari wel aan hem denken. En dan is hij ook interessant voor Mercedes. Zijn Duitse paspoort zou hem dan niet in de weg zitten."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 6.604

    Ik denk dat RBR best wel interesse heeft in Vettel, maar dit bewust zo communiceert om hem alvast te laten weten dat alleen een fatsoenlijk bedrag voor Vettel's diensten de deuren bij RBR kan openen.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 13:30
    • Rimmer

      Posts: 7.017

      Danny Ric kon hem aan dus Max eet hem op maar hij is wel veeeeel beter dan Albon of Pierre gatsie.
      Voor een magere 10 miljoen per jaar zou hij denk ik wel welkom zijn maar wat heeft Seb eraan om aan gort gereden te worden. Lec verslaan of jaar of met pensioen denk ik.

      • + 0
      • 6 feb 2020 - 13:35
    • Wat hij eraan heeft? Revenche en zijn oude team helpen om weer een titel te winnen. En je maakt Ferrari ook gelijk zwakker. ga maar eens een snellere 2e man zoeken.

      • + 0
      • 6 feb 2020 - 14:04
    • Seb zit thuis bij de kids in 2021, die is er klaar mee.

      • + 2
      • 6 feb 2020 - 14:06
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Precies mijn gedachte!

      Marko zegt in principe niet dat Vettel niet welkom is: maar wel dat ze zijn salaris niet kunnen (cq willen) neerleggen naast dat wat ze al aan Max betalen.

      Indirect geeft hij er dus een signaal naar Vettel mee af dat die kan komen praten wanneer die bereid is een fors lager salaris te accepteren.

      Marko weet ook dat wanneer hij bij Ferrari exit gaat en Toto het niet in zijn diensten ziet zitten RB de enige kans voor Seb blijft om verzekerd van een winnende auto te blijven.

      Hetzelfde spel kan hij in feite met RIC spelen.

      • + 1
      • 6 feb 2020 - 14:41
    • LimboF1

      Posts: 4.134

      Rimmer, als men kijkt naar de omstandigheden hoe Ricciardo Vettel kon verslaan, dan kan men niet zeggen dat het op kunnen is gebeurt. Daarbij was het Vettel ondanks zijn worstelingen die op de technisch moeilijke banen Ricciardo toch goed wist te verslaan. Vettel heeft nu eenmaal een auto nodig die bij zijn rijstijl past, maar die heeft hij sinds het hybride tijdperk niet echt gehad.

      • + 0
      • 6 feb 2020 - 20:31
  • RBH2019

    Posts: 1.812

    Ik zie Vettel nog wel een paar jaar voor Mercedes rijden ja. Maar dan zal de dominantie hopelijk wel ten einde zijn. Niet vanwege Vettel, die gun ik nog wel een titel. Maar wel omdat ik klaar ben met die zilverpijlen.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 13:32
    • Joeppp

      Posts: 2.410

      Niet bij Mclaren?

      • + 1
      • 6 feb 2020 - 13:35
    • mario

      Posts: 5.886

      Vettel nooit bij McLaren.... Dan spreek ik mijn Veto uit!!! ;)

      • + 1
      • 6 feb 2020 - 13:48
  • Op basis van zijn palmares te goed voor een status als 2de piloot.
    Op basis van zijn laatste 3 jaar bij Ferrari, zichzelf in deze positie gewerkt.
    Hard but true.

    Enkel een exceptioneel sterk 2020 kan zijn vel en status redden. Anders zal hij zich moeten neerleggen bij een rol als tweede viool (wat ik hem niet zie doen) of een sabbatical moeten inlassen met mss permanent pensioen als gevolg.

    Ik vrees er wat voor eerlijk gezegd, tegelijk ben ik benieuwd hoe hij zich tegen Leclerc zal verweren.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 14:12
    • snailer

      Posts: 2.973

      Ik zou zeggen: Sad but true.

      vierde zin van de lyrics: I'm the one who cares

      Hopelijk blijft hij nog lang F1 rijder

      • + 0
      • 6 feb 2020 - 15:32
  • Pappous

    Posts: 843

    Mijn voorgevoel zegt me dat Vettel nog wel een paar jaar bij Ferrari blijft hangen. Ook geloof ik er wel in mocht hij komend seizoen bij Leclerc het onderspit delven dat hij zich wil schikken in een rol als tweede rijder. Mocht hij zelf dan geen kampioen meer worden dan kan hij gezien zijn ervaring bij Ferarri ze in die rol wel enorm goed van dienst zijn natuurlijk. Hij kan er natuurlijk ook voor kiezen om meer tijd met zijn jonge gezin door te brengen want wat is er mooie dan dat. Als ik de persoon Vettel goed heb ingeschat kon dat laatste wel eens de meeste kans maken.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 14:23
    • ik denk dat Vettel veel te eerzuchtig is om genoegen te nemen met een rol als 2e coureur.
      Hij gaat er dit seizoen vol voor en mocht hij het verliezen tegen Leclerc dan zie ik hem eerder zijn helm aan de wilgen hangen

      • + 2
      • 6 feb 2020 - 14:30
    • Ik denk persoonlijk dat Seb het dit seizoen wel lekker vind dat hij de underdog is bij Ferrari. Leclerc wordt gezien als de coming man maar daarmee neemt de druk bij Charles ook toe.

      Persoonlijk verwacht ik dat Seb Leclerc dit jaar gaat verslaan. Lekker 'vrij' racen, zonder de druk om als kopman te worden gezien.

      • + 3
      • 6 feb 2020 - 14:43
    • snailer

      Posts: 2.973

      Helemaal mee eens, P. Clemenza. De beelden na Brazilie zeiden mij voldoende. Hij kon niet accepteren in de breedste zin van het woord.Hoe hij Leclerc terug wilde pakken, de radio tijdens het uitvallen, de beelden aan de kant van de baan.

      Hij kan maar 1 rol accepteren en dat is die van eerste rijder. Zoals altijd heb ik vertrouwen in zijn herstel.

      • + 1
      • 6 feb 2020 - 15:37
  • Ik zie Vettel niet van die extreme bedragen vragen. Mocht hij door een ander topteam gevraagd worden maar het salaris is heel weinig gaat Vettel denk ik daar in mee.. De passie zit diep bij hem, hij geeft niet zoveel om geld volgensmij.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 16:14
  • GHM65

    Posts: 554

    Voor zoveel miljoen per jaar wil ik ook wel een tijdje 'gevangen' zitten.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 18:13
  • Fibonacci

    Posts: 507

    Vettel is kansloos. Hij rijdt drie opeenvolgende jaren teleurstellend en in 2020 gaat het opeens gebeuren? No way.

    • + 0
    • 6 feb 2020 - 21:13
    • louc_

      Posts: 2.220

      Zo dat weten we dan ook wel weer.

      • + 0
      • 7 feb 2020 - 07:21

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar