user icon
user icon

Abiteboul: "Komst Ocon zorgt voor positievere dynamiek dan komst Ricciardo"

  • Gepubliceerd op 23 jan 2020 12:00
  • comments 46
  • Door: Bjorn Smit

Renault trok in 2019 Esteban Ocon aan voor een racezitje in 2020 en al in zijn eerste korte periode bij het team zorgt hij voor een 'andere dynamiek' en 'nieuwe energie', zo ziet teambaas Cyril Abiteboul.

Vorig jaar kwam Renault nog uit met Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg als coureurs. De Australiër kwam voorafgaand aan het seizoen over van Red Bull Racing, terwijl de Duitser aan zijn derde jaar bij het team begon. Na afloop van het seizoen werd Hülkenberg echter bedankt voor zijn bewezen diensten, want Renault gaf de voorkeur aan de jongere Fransman Ocon.

Afgelopen jaar stond Ocon zelf juist aan de zijlijn, nadat hij in 2016 debuteerde bij Manor en vervolgens twee jaar uitkwam voor Racing Point. In 2019 was hij de test- en reservecoureur van Mercedes, maar de Duitse renstal liet hem voor 2020 naar Renault vertrekken. Teambaas Abiteboul ziet dat Ocon meteen een verandering teweeg brengt binnen zijn nieuwe werkomgeving.

"Hij zorgt voor een andere dynamiek. Hij pusht op een andere manier, zorgt voor nieuwe energie en een nieuwe soort agressie; naar mijn mening geheel positief, terwijl hij ook andere ervaringen meeneemt uit zijn tijd bij Mercedes. Het is dus goed. We kunnen weliswaar veel dingen doen met onze coureurs, maar wat duidelijk beter moet is natuurlijk de bolide", verklaart Abiteboul tegenover Autosport.

'Ricciardo creëerde enorm veel druk op Renault'

Renault kende een tegenvallend 2019, waarin het de vierde plaats bij de constructeurs naar concurrent en klantenteam McLaren zag gaan. De komst van Ricciardo kon daar geen verandering in brengen en Abiteboul ziet achteraf zelfs een nadeel van de komst van de zevenvoudig Grand Prix-winnaar. "Ik zie dat de komst van Esteban meer positieve gevolgen heeft."

"Het is niet zo dat Daniel negatief was, want ik bewonder wat waartoe hij het team gepusht heeft, maar hij zorgde voor druk op het team met de verwachtingen die hij bij de media creëerde met de overstap. Het is wat we wilden, maar hij creëerde enorm veel verwachtingen, veel meer dan wij beloofden. En daardoor leidde dit tot een reactie van het team toen we zagen dat we niet op het vereiste niveau zaten."

Reacties (46)

Login om te reageren
  • Skimi

    Posts: 343

    Daniel alweer op de weg naar de uitgang?
    Als je niet met de druk om kan gaan koop ricciardo dan niet. Ocon heeft niets te verliezen maar zorgt voor een heel andere druk, franse druk. Ze willen die jongen/goudhaantje zelfsstandig naar het podium brengen, over druk gesproken.

    • + 6
    • 23 jan 2020 - 12:09
    • Stitch

      Posts: 4.811

      Arie Bietenboel Okonikmaarbeteralsmaxzijn passen goed bij elkaar. Iemand die beter is begrijpen ze niet...

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 12:48
    • Vooral de afdeling reserveonderdelen en de juridische afdeling voelen de enthousiasme en de dynamiek. Ze bereidden zich al voor op een jaar met meer werk

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 13:41
    • Het enthousiasme;)

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 00:25
  • nutstree

    Posts: 144

    Luisteren ze wel naar wat ze zelf zeggen?

    • + 5
    • 23 jan 2020 - 12:09
    • haha ja vraag ik me ook af. Wat denkt Abiteboul nou te hebben aan zo'n persbericht?
      Fransozen eerst ofzo? En dat terwijl Ricciardo je beste kans op succes is....

      • + 2
      • 23 jan 2020 - 12:25
    • "Do you actually listen to yourself when you speak, or do you find you drift in and out?" (Scrubs)

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 15:12
  • Maximo

    Posts: 5.976

    Vorig seizoen was Nico te negatief en nu dus inmiddels ook weer Ricciardo.

    Omgana met kritiek is niet iets wat Fransen met de paplepel ingegoten krijgen denk ik.

    • + 9
    • 23 jan 2020 - 12:12
  • Echt rare uitspraken. Volgens mij hadden ze die verwachtingen zelf gecreëerd en zochten ze daar een topcoureur bij, Sainz was niet goed genoeg. En Hulkenberg was negatief, daarom moest ie weg 😂

    • + 5
    • 23 jan 2020 - 12:27
    • "Sainz was niet goed genoeg"
      pardon? we moeten die Abiteboul pakken, eerstvolgende sainz dag nagelen we die gast aan het kruis

      • + 3
      • 23 jan 2020 - 13:09
    • Hey Piet, ja inderdaad, die mafklapper is t echt helemaal kwijt.
      Tijd om m een lesje in fatsoen te geven, al dan niet aan het kruis, bezemstelen met prikkeldraad of gevierendeeld. Of een combinatie van die 3.
      Of een verplichte cursus van Bill:
      Met je blote handen 20 bitterballen uit de pan vissen.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 22:13
  • Carrinthe

    Posts: 735

    Zolang Abiteblabla aan het roer blijft gaat het nooit wat worden met dit team. Vooral het geloven in je eigen bubbel van flauwekul en het niet kunnen omgaan met kritiek is killing en staat elke serieuze voortgang in de weg. Ricciardo zal ook heel gemotiveerd raken van deze uitspraken,...

    • + 6
    • 23 jan 2020 - 12:29
  • Ja ze zijn weer lekker bezig daar. Komende week:

    ´wij hebben het beste rijders duo´
    ´We gaan dit jaar podiums pakken´
    ´RB inhalen is ons doel´
    ´Ons chassis is nu perfect, de windtunnel is positief´
    ´we kijken niet meer naar achter,alleen naar de top3´

    De beste motor hebben ze (bijna) al. ze zijn niet meer te stoppen.

    • + 2
    • 23 jan 2020 - 12:32
    • Abiteboul wordt niet begrepen. 'S nachts droomt hij het volgende:
      I walk a lonely road
      The only one that I have ever known
      Don't know where it goes
      But it's only me, and I walk alone

      • + 2
      • 23 jan 2020 - 13:22
  • Joeppp

    Posts: 2.408

    Wat hij volgens mij bedoeld is dat Daniel Ricciardo eigenlijk te hoog gegrepen was voor Renault en dat het afdankertje van Mercedes beter bij de prestaties van Renault passen.

    • + 10
    • 23 jan 2020 - 12:43
  • Aiii

    Posts: 596

    Nu is het Ricky's schuld dat het team hoog van de toren blies dat ze podiums gingen scoren en het gat naar de top 3 gingen dichten vorig seizoen.

    Altijd lekker als je als teambaas de schuld afschuift op je coureur. Spreekt echt vertrouwen uit.

    • + 2
    • 23 jan 2020 - 12:47
  • Rimmer

    Posts: 7.017

    Voordat iedereen weer over Abiteboul heen valt;
    Het klopt natuurlijk wel. Daniëls overgang was mega nieuws en uiteraard keek de wereld vol verwachting toe. Dat was ook niet zo gek als je hem 30 miljoen betaald.
    Probleem bleek echter dat noch Daniël noch Hulkenberg die 1100 pk op het asfalt kreeg.
    Doorslippende banden, geen temperatuur, onbestuurbaar. In Melbourne probeerde Daniël bij de start maar rechts door het gras het hele veld in te halen want daar door het mulle zand kon hij zijn pk’s tenminste kwijt. Jammer van het afwateringsputje anders was hij op P1 de eerste bocht ingegaan.
    Hulkenberg idem, kon de pk’s gewoon niet aan.
    Esteban is wat dat betreft van een heel ander kaliber.
    Een frisse wind.
    Een frisse Franse wind.
    Benieuwd hoe lang Daniël het nog in die frisse Franse wind volhoudt. Hoe lang het nog duurt tot de camembert lucht hem schreeuwend het motorhome uit laat rennen.

    • + 7
    • 23 jan 2020 - 13:00
    • Heerlijke reactie. Is het niet een idee voor Gptoday om jou je eigen Yout*be kanaal aan te laten maken ofzo. Of een podcast. een beetje het jiskefet/aliG/Borat van de F1 wereld. en dan net doen alsof je heel serieus bent maar ondertussen alles afkraken. Ik zou kijken :)

      • + 1
      • 23 jan 2020 - 15:27
    • Met dank aan @Rimmer begint het me eindelijk duidelijk te worden. Renault heeft in haar sublimiteit een motor ontwikkeld met teveel power. De coureurs kunnen al dat vermogen niet aan. Dus heeft Renault een makkelijke winter achter de rug want ze hebben het vermogen alleen hoeven reduceren tot iets meer als 1000 pk.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 20:29
    • @Roy: superidee hahaha.
      Vermomd als een soort Eran Morad van de F1 😂😂😂😂
      Toevallig gisteren nog gezien. Geniaal 😂

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 22:16
  • jarka

    Posts: 1.153

    Ricardo creëerde die druk? laat hij eens kijken wat zijn collega deze week allemaal heeft geroepen over hun motor.

    Zo triest dit hoezo selectief geheugen meneer Abitoul. Als ik Ricardo was zou ik vandaag nog stoppen bij dit kansloos nationaal gericht bedrijf zonder enige vorm van zelfkritiek.

    • + 5
    • 23 jan 2020 - 13:09
  • Dit is toch werkelijk bij de wilde woudspinnen af! Wanneer wordt die man vervangen?

    • + 5
    • 23 jan 2020 - 13:24
    • Nee joh, laat blijven. Dit is fun

      • + 2
      • 23 jan 2020 - 20:30
  • Deadhead69

    Posts: 42

    Met Cyril aan het roer gaat Renault de Abietenbrug op...

    • + 2
    • 23 jan 2020 - 13:34
  • LimboF1

    Posts: 4.134

    Ik ben benieuwd hoe de verstandhouding na een paar races is tussen de coureurs. Bij Renault roepen ze veel, wat door de buitenstaanders heel anders word geien.

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 14:13
  • Vind Ocon een flapdrol!

    • + 1
    • 23 jan 2020 - 16:34
  • Pappous

    Posts: 843

    De namen Renault, Abiteboul, Ocon en zo stilaan ook Ricciardo halen nu niet bepaald het meest positieve van een select groepje figuren naar boven. Sterker nog ze werken als een rode lap op een stier. Van een stier die dom achter een rode lap aanrent kun je nog opmerken dat het misschien daardoor waarschijnlijk toch niet het meest intelligente dier is.

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 16:36
    • Wat vind jij eigenlijk wel leuk aan F1 je zeikt alles alleen maar af. niks mis mee hoor maar ik wil het idee erachter wel een keer begrijpen. als Max weer eens wordt gekleineerd dan ben je opvallend stil altijd.

      • + 1
      • 23 jan 2020 - 17:30
    • Pappous lijkt mij wel iemand die Citrofiel en Fransofiel is. Maar dat mag hoor.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 20:45
    • Pappous

      Posts: 843

      Wel beste ROYALERE misschien moet je eens wat meer moeite doen om begrijpend te gaan lezen. Daarvoor is het misschien wel verstandig om eerst je gekleurde bril eens af te zetten. Daarna zou je het misschien vriendelijk kunnen vragen i.p.v. met ik wil te beginnen. Maar goed ik ben al heel lang een groot liefhebber van bijna alle auto en motorsport in de breedste zin van het woord. Ik zeik niets af maar geef kritiek vooral op het kinderachtige gezever als er voor de zoveelste keer bepaalde mensen en zaken tot op de grond toe worden afgebrand. Dat is een ieder zijn goed recht natuurlijk net zo min als het mijn goed recht is om daar dan weer kritiek op te hebben. Met figuren die flinke kritiek hebben maar er zelf niet tegen kunnen heb ik niets.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 21:20
    • Ik zeik niks af...

      Nee behalve zo ongeveer alle forumleden dan 😂

      Het moet toch heerlijk zijn om op je eigen wolkje te kunnen leven en neer te kunnen kijken op al het gepeupel. Zonder ook maar enige notie ervan te hebben hoe al dat gepeupel tegen jou aankijkt.

      Maar blijf jezelf vooral wijsmaken dat je grapjes maakt en op lange tenen trapt 🤔

      • + 1
      • 24 jan 2020 - 00:44
    • En dan deze:

      . Dat is een ieder zijn goed recht natuurlijk net zo min als het mijn goed recht is om daar dan weer kritiek op te hebben.

      Net zo min? Mogen we nu wel of niet kritiek hebben?

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 00:51
    • Pappous

      Posts: 843

      Sorry PallMall ik wist niet dat je boos werd. Maar met die boosheid laat je wel heel duidelijk zien hoe je feitelijk in elkaar steekt. Regelmatig flinke kritiek hebben op anderen maar er zelf totaal niet tegen kunnen. Al heb ik weinig tot niets met dat soort mensen gepeupel zou ik ze beslist niet noemen. Buiten de zure opmerkingen van een select groepje lees ik hier gelukkig veel meer berichten die er echt toe doen, waar een zuivere en bredere gedachte achter zit, waar je wat van opsteekt. Tot slot beste Pall Mall, erger je niet, verwonder je slechts. Blijf lachen, het leven is te mooi om in zuurheid te laten verzanden.

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 11:59
    • 🤮🤮🤮

      • + 2
      • 24 jan 2020 - 12:39
  • Dag Riccardo, jij doet net als Nico dit jaar voor het laatst mee. Alleen weet je het zelf nog niet. Wat een wereld team zeg dat Renault raakt alles kwijt behalve die eikel van Abinogeenhooponzin.

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 16:59
  • au front?
    au contraire;
    au bout.

    au moins,
    au con;
    au revoir.

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 17:30
  • jd2000

    Posts: 3.104

    I told you so.... Frans team, Franse coureur. Bye bye Rixcciardo

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 17:47
  • Rvb1979

    Posts: 296

    Oei die liefde is snel over en nu nog 2jaar samen werken 😂😂

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 18:26
  • MisterT

    Posts: 1.739

    Ricciardo ga gewoon terug naar Red Bull, schik je als 2de rijder en het leven wordt een stuk aangenamer. Die frikandel van een teambaas van je geeft geen zak om hou.

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 19:09
    • @MisterT, je beledigt een puur Nederlands kwaliteitsproduct met deze vergelijking.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 20:32
  • “ maar hij creëerde enorm veel verwachtingen, veel meer dan wij beloofden.”

    Dit kan hij toch niet echt gezegd hebben? Die man leeft echt in een eigen wereldje.

    • + 1
    • 23 jan 2020 - 22:07
    • Ter verduidelijking een stuk van een interview met Abiteboul nadat ze Ricciardo hadden vastgelegd;

      CA: Let’s be honest, it was not a call from Daniel, it was a conversation with his manager. We had a number of discussions. It was extremely positive. It was a surprise, it was a relief. But at the same time, I could also feel the weight of what it meant for us, for the team, because I feel that we are obliged now to him. We had an obligation before to perform and continue the progression, but we have a further obligation not to hurt someone who is one of the most charismatic drivers in the paddock. I think everyone wants him to be in a position to be in a good car, a good team, fight for wins, fight for podiums first. Now we have that obligation, not in two or three years’ time, but we have that obligation now towards him. I could also feel the weight of that obligation on us. But I can accept that anyway. We are not here to make up the figures, we are here also to perform and do these type of results.

      Hij zegt toch echt zelf dat ze de verplichting hebben om hem een auto te geven waarmee hij voor podiums in vechten, niet in 2 of 3 jaar tijd maar onmiddellijk. Wie creëerde hier nu hoge verwachtingen en deed er valse beloften? Om dit nu op Ricciardo af te schuiven laat gewoon zien wat voor een rat en onbetrouwbaar figuur Abiteboul is.

      • + 3
      • 23 jan 2020 - 22:28
    • mordor

      Posts: 953

      Spot on! Aboesnavel sloopt Renault van binnenuit met zijn gezever. Ik hoop dat ze hem zo snel mogelijk eruit gooien.

      • + 0
      • 23 jan 2020 - 23:50
    • Ik heb het me al vaak afgevraagd maar kan geen enkele reden bedenken waarom hij nog steeds teambaas is. Ergens zal hij wel iets goed doen maar ik zie het niet.

      • + 0
      • 24 jan 2020 - 00:20
  • Ferluci

    Posts: 34

    Gelul, ocon lult Frans dus per definitie de goeiste, beste, mooiste, liefste, knapste, slimste coureur van het veld

    • + 0
    • 23 jan 2020 - 22:11
  • Wat een slimme Henkie is het toch ook, de tering!

    • + 0
    • 24 jan 2020 - 11:50

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Renault
  • Punten 772
  • Podiums 21
  • Grand Prix 102
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (30)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender