user icon
user icon

Leclerc: "Zege op Monza deed mij beseffen wat Ferrari-coureur zijn betekent"

  • Gepubliceerd op 13 jan 2020 14:18
  • comments 14
  • Door: Bjorn Smit

Charles Leclerc heeft zijn zege tijdens de Grand Prix van Italië aangewezen als het belangrijkste moment van zijn tweede jaar in de Formule 1.

Na zijn debuutseizoen bij Sauber mocht Leclerc in 2019 instappen bij Ferrari. Hoewel hij af en toe nog wat foutjes maakte, wist de Monegask de nodige indruk te maken. In het kampioenschap eindigde hij voor teamgenoot en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en ook wist hij twee races te winnen: direct na de zomerstop was Leclerc de sterkste tijdens de Grands Prix van België en Italië.

De zege in België was een emotionele, nadat goede vriend Anthoine Hubert de dag voor de race overleed door een zware crash in de Formule 2. Toch wijst Leclerc zijn andere zege aan als het belangrijkste moment van zijn seizoen. "Het is lastig om woorden te vinden die omschrijven wat ik tijdens de race op Monza voelde", vertelde Leclerc op de Autosport International Show.

Zege op Monza gaf Leclerc kippenvel

De 22-jarige coureur omschrijft hoe de druk zich opbouwde: "Er was veel druk, want we waren natuurlijk in Italië en Ferrari is daar enorm groot. Iedereen wilde dat we wonnen, dus rond het hele team was er veel druk." Die druk bouwde verder op, doordat Leclerc en Ferrari al op de maandag in Milaan werden verwacht voor evenementen. Bijkomen na de zege in België zat er dus niet in.

"De druk bouwde zich op", vervolgt Leclerc. "Het was daarna al bijzonder om de pole te pakken, maar ik moest me richten op de race. Daarin had ik geen moment om op adem te komen. Lewis [Hamilton] zat de hele race minder dan twee seconden achter mij, dus er was veel druk. Het was extreem bijzonder om daarna op het podium te staan na het winnen van de race, waarna je het rode leger onder het podium ziet staan."

"Het gaf mij kippenvel en het zorgde voor het besef hoe het is om coureur bij Ferrari te zijn. Dat realiseerde ik me daarvoor ook al, maar het echte besef komt pas als je op Monza wint en de echt de passie in de ogen van de mensen kan zien - de passie die ze hebben voor het merk. Het is echt ongelooflijk om te zien.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Goed gereden en geluk dat je voor Ferrari rijdt, bij elk ander team had je de overwinning weer kunnen inleveren.

    • + 5
    • 13 jan 2020 - 15:10
  • Schitterende overwinning van Charles, dat er dit seizoen nog maar veel (hard bevochten) overwinningen mogen volgen.

    • + 1
    • 13 jan 2020 - 15:14
  • Heeft dat gevoel ook plaats gemaakt hoe het is om een een vals spelende wagen te rijden? Wat in Monza zeker het geval was.

    • + 2
    • 13 jan 2020 - 15:29
    • Hou daar nou eens over op. Er waren alleen maar vermoedens, er is nooit enig bewijs geleverd. Niet door Mercedes, niet door Red Bull en niet door de FIA.

      • + 3
      • 13 jan 2020 - 19:53
    • Gevoelig onderwerp @Cherokee? Oh, wacht, het is naderhand onderzocht, toen alles verwijderd was, en die 5 kilo extra brandstof was een ongelukje. En dat Ferrari spontaan geen snelheid meer had was ook geen verdenking? Nee het chassis was ineens anders?

      • + 1
      • 14 jan 2020 - 14:43
  • Dat kan ik me goed voorstellen. Als kind van het team winnen op Monza bij de eerste de beste poging. En dan vervolgens op het podium voor die tientallen duizenden Ferrari-fans te staan. Dat lijkt me prachtig. Alle controverse ter zijde, Ferrari komt het dichtst bij wat op een voetbalclub lijkt.

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 15:57
    • Arie54

      Posts: 2.463

      Ik neem aan dat je het qua fans en beleving bedoelt. Want als Ferrari of F1 op voetbal zou lijken keek ik al jaren niet meer.

      • + 1
      • 13 jan 2020 - 17:33
    • Ja, qua beleving en fans bedoel ik. Ferrari is echt een instituut dat qua historie en dergelijke het meest op een voetbalclub lijkt. Dat is bij Mercedes, Red Bull Racing etc nog minder.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 18:50
  • Arie54

    Posts: 2.463

    Tja, als Ferrari-rijder telt er maar één GP en dat is die op Monza. Ik snap dat wel. De beleving daar is echte bizar.

    • + 1
    • 13 jan 2020 - 17:31
  • John6

    Posts: 3.363

    2019 zal altijd voor Ferrari met een bijsmaak in de boeken staan, zo werkt dat.

    • + 0
    • 13 jan 2020 - 18:06
    • Bij Ferrari zijn ze al vele jaren expert in het hebben van een wrange bijsmaak, daarom aten ze (volgens de traditionele FIA directives) met de kerstbrunch voor straf alleen maar sweet honey spare ribs.

      • + 0
      • 13 jan 2020 - 18:51
    • d07

      Posts: 614

      Zo te horen is er een batch Red-Bull blikjes niet helemaal goed gegaan. Zit blijkbaar vol met azijn..

      • + 2
      • 13 jan 2020 - 21:28
    • Voor iemand die niet minder dan slechts 6 anti Max troll accounts heeft gehad op deze site, en hier nog steeds aanwezig durft te zijn als @D07 neem ik m'n zuur zittende petje met liefde af. Wie de schoen past likke mijn toverstaaf!

      • + 3
      • 14 jan 2020 - 00:02
    • d07

      Posts: 614

      Niet minder dan slechts 6? Heb je daar enig bewijs voor? Volgens mij niet, aangezien dat niet waar is. Daarnaast ben ik zeker niet anti-Max, sterker nog ik support hem. Alleen niet op de manier zoals sommigen hier.... maargoed, dan word je al gauw gezien als anti.

      • + 1
      • 14 jan 2020 - 09:57

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 303
  • Podiums 10
  • Grand Prix 42
  • Land MC
  • Geb. datum 16 okt 1997 (22)
  • Geb. plaats Monte Carlo, MC
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar