user icon
user icon

Marko ziet dat Formule 1 'niets te vrezen' heeft van Formule E

  • Gepubliceerd op 30 dec 2019 11:20
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit

Onder autofabrikanten begint de Formule E aan populariteit te winnen, maar voor Helmut Marko is één ding duidelijk: de elektrische raceklasse is geen partij voor de Formule 1.

De Formule E is vorige maand begonnen aan haar zesde seizoen en er staan liefst zeven fabrikanten aan de start: Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Nissan, Jaguar en Mahindra. De fabrikanten zien in de elektrische klasse een beter platform om aandrijving te ontwikkelen waarmee de uitstoot van CO2 tot een minimum kan worden beperkt en geven het daarbij de voorkeur boven de Formule 1.

Marko maakt zich echter geen zorgen. De Formule E heeft weliswaar een groener imago dan de Formule 1, maar desondanks is het kindje van Alejandro Agag geen bedreiging voor de F1. Dat stelt Marko in Kleine Zeitung. "Er valt niets te vrezen zolang er enorme dieselgeneratoren nodig zijn om de elektriciteit voor de raceauto's te produceren", steekt de talentscout en adviseur van Red Bull van wal.

Bovendien kan de Formule E bij lange na nog niet tippen aan de schare fans van de Formule 1. "De Formule 1 zal als show en als sport blijven bestaan, maar wel binnen een redelijk budget. De Formule 1 moet het voortouw blijven nemen met het oog op toekomstige technologieën", vervolgt Marko. Daarbij lijkt hij ook te wijzen op de duurzame initiatieven die de Formule 1 afgelopen maand introduceerde.

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Niets te vrezen nee....vrij logisch ook, waardeloze circuits, afgeserveerde coureurs, auto,s zonder geluid met accu,s.....een totaal zinloze en onnodige techniek, dus geen interesse.

    • + 0
    • 30 dec 2019 - 11:39
    • StevenQ

      Posts: 6.547

      geheel zinloos en overbodig niet, maar zolang ze nog niet op normale circuits rijden omdat ze bang zijn voor een directe vergelijking in rondetijden en topsnelheden nog niet helemaal serieus te nemen.

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 12:03
    • nieuwe techniek is nooit zinloos. Een paar circuits zijn toch wel aardig leuk en de coureurs als afgeserveerd bestempelen gaat ook wel weer wat ver. Ja ze zijn niet goed genoeg voor F1... maar ze zijn goed. Het is niet bepaald zo dat deze coureurs op plaats 20 rond reden in de juniorklassen. Maar ik ben het eens... F1 heeft alleen wat van hen te vrezen als ze zelf over zouden stappen naar elektrische auto's op accu. Gaan ze naar waterstof of een hybride variant van verbranding en waterstof dan is het alweer een compleet verschil. Ik zie F1 nog steeds als de top maar Formule E heeft qua niveau een vergelijkbaar character gekregen als Indycars. Indycars heeft Ovals om zich te onderscheiden... Formule E gebruikt stratencircuits als onderscheiding... prima. Wil je iets vergelijkbaar als Formule 1 erbij zien... dan is Superformula een mooi alternatief... Dat is ook hoe ik deze 3 klassen zie: Indycar, Superformula en Formule E zijn een alternatief voor F1... F1 blijft toonaangevend.

      • + 1
      • 30 dec 2019 - 12:06
    • StevenQ

      Posts: 6.547

      Waarom de FE ook nooit de F1 zal gaan vervangen is ook omdat de FE een standaard chassis heeft en de teams dus alleen de aandrijving zelf bouwen.

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 12:18
    • Trulla

      Posts: 1.423

      Onnodige techniek?

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 19:47
    • d@nny

      Posts: 2.216

      Ik snap nooit dat mensne de FE altijd vergelijken met de F1. De F1 bestaat al meer als een halve eeuw en de FE net een half decenium. Klasse is volledig nieuw en doet het iig stukken beter als het ter ziele gegane A1 Grand Prix (de reden dat ik dit kampioenschap aanhaal is omdat die ook in de winter reden)

      Ik vindt de FE leuk om naar te kijken, ondanks dat er wel wat verbeterd kan worden. Voor een klasse dat slechts het zesde seizoen ingaat doen ze het echter geweldig (mijn mening slechts) en dat er iets aanslaat bij die klasse is ook te zien door de hoeveelheid fabrikanten die zich hebben aangesloten.

      Ik kijk er iig met plezier naar. Niet als vervanger van de F1 maar als aanvulling. Enne @HarryLam, totaal zinloze en onnodige techniek? Ik kijk juist met bewondering naar de techniek in de FE en de stappen die ze gemaakt hebben in de korte tijd dat de serie bestaat.

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 11:45
  • John6

    Posts: 4.277

    Ik kan er ook niet naar kijken, dat is echt 3 maal niets Formule E, wie het wel leuk vind, good luck.

    • + 1
    • 30 dec 2019 - 12:59

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Oostenrijk
  • Geb. datum 27 apr 1943 (77)
  • Geb. plaats Graz, Austria, Oostenrijk
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar