user icon

'Rossi anderhalve seconde langzamer dan Hamilton tijdens test in Valencia'

  • Gepubliceerd op 23 dec 2019 16:25
  • comments 19
  • Door: Bjorn Smit

Het was zeker niet zijn eerste kennismaking met een Formule 1-auto, maar Valentino Rossi heeft twee weken geleden een uitstekende indruk gemaakt op Mercedes tijdens de voertuigwissel met Lewis Hamilton.

Op 9 december reisden Rossi, Hamilton, Mercedes en Yamaha voor een bijzondere testdag af naar Circuit Ricardo Tormo nabij Valencia. Hamilton nam daar plaats op de MotoGP-Yamaha van negenvoudig wereldkampioen Rossi, terwijl de Italiaan de omgekeerde weg bewandelde en achter het stuur kroop van de Mercedes van W08 van de Brit.

Rossi maakte daarbij een uitstekende indruk op James Vowles, de hoofdstrateeg van het Formule 1-team van Mercedes.  "Valentino's aanpak was erg nauwkeurig. Hij zorgde er eerst voor dat hij de auto precies zo kreeg als dat hij dat wilde op het circuit, en daarna ging hij intuïtief later remmen en met meer snelheid de bocht in, zoals hij in mijn beleving ook doet met een MotoGP-motor. Dat is erg indrukwekkend om te zien."

"Het is een teken van een echte meester dat hij niet de controle kwijt is en steeds meer snelheid weet te vinden. Gedurende de dag had hij zijn sterke punten. Een daarvan was het laat remmen en het meenemen van veel snelheid in de bocht. Daar is hij heel goed in. Geef hem nog een dag of twee in de auto en hij heeft de basis plus de afstemming daarvan helemaal onder de knie."

Naar verluidt reed Rossi tijdens de testdag een rondetijd die zo'n anderhalve seconde langzamer was dan de tijd die Hamilton in dezelfde auto reed. Volgens Vowles ziet er echter nog meer in het vat als Rossi vaker kan testen. "Er komt nog veel snelheid aan. In de langzame bochten en bij het opkomen van start-finish was hij heel sterk. Waar hij iets langzamer was dan Lewis - en dat verbaast me niet echt - zijn de snelle bochten."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Best netjes lijkt me. Kubica was vaak een seconde langzamer dan Russel en die bestuurde het hele jaar de auto...

    • + 1
    • 23 dec 2019 - 16:34
    • 1.5 seconden is bijna niks , ik denk als de gewone man of amateur racer in een f1 wagen zou stappen dat je al snel met 7 seconden verschil zit te kijken .

      Als je op ziggo cafe die simulatortijden al vergelijkt met de mensen uit de racewereld die professioneel in racewagens rondrijden liggen die verschillen vaak al groter

      Al met al heel erg netjes

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 17:31
    • Top prestatie maar de vraag is heeft Lewis op de limiet gereden?
      1.5 lijkt niet veel maar juist in de F1 gaat het om die laatste seconde(s).
      Dit geldt ook voor simracen. Als je beetje kan rijden kom je snel richting de top tijden maar die laatste 1-2 seconde dat is waar het verschil zit.

      • + 1
      • 23 dec 2019 - 21:25
    • Aadfanaat

      Posts: 581

      @ Rick Nitros ik denk dat Lewis inderdaad niet op de Limiet heeft gereden en dat er veel meer verschil is als Lewis er goed voor gaat zitten.

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 23:41
    • Ik denk dat de ronden van Lewis niet op de dag zelf is gereden maar tijdens het GP weekend maar ik kan er naast zitten.

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 09:39
    • M.Schumi Volgens mij is er nog nooit een F1 GP geweest op Circuit Ricardo Tormo...

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 19:55
    • @TylaHunter, excuus.. ik zit niet op te letten..

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 08:17
  • "Zo zie je maar weer; met die auto had iedereen vooraan kunnen rijden" in drie, twee, één.... :D

    • + 3
    • 23 dec 2019 - 17:20
    • Vuvuzela

      Posts: 106

      Valentino is nou niet bepaald "iedereen".

      • + 6
      • 23 dec 2019 - 17:37
    • Je zegt hiermee dat Valentino "niemand" is?

      • + 2
      • 23 dec 2019 - 19:01
    • Politik

      Posts: 6.511

      Niet iedereen is koning.
      Is daarom de koning automatisch niemand?

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 20:48
    • Nee, de koning is niet iedereen.
      Dat schrijf je net toch zelf?

      • + 0
      • 23 dec 2019 - 21:04
    • Politik

      Posts: 6.511

      Ik vraag of de koning niemand is, niet of je wilt bevestigen dat hij niet iedereen is.

      • + 1
      • 23 dec 2019 - 23:36
    • JM_K

      Posts: 922

      Naar verluid! 1,5 sec .. wie zegt dat trouwens? En V.R. is wel een 9 !!! x WK ;-)

      Idd iedereen.. ;-))))

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 10:52
  • Ben benieuwd hoeveel seconde Lewis langzamer was dan Rossi op de motor

    • + 0
    • 23 dec 2019 - 20:21
  • meister

    Posts: 2.518

    Zeer knap.
    Zeker gezien omdat deze auto toch iets wat geknepen zal zijn en vast qua afstelling niet heel strak staat zoals bij was tijdens dat weekend in dat jaar.

    • + 0
    • 23 dec 2019 - 21:11
    • Vuvuzela

      Posts: 106

      Ze hebben op dat circuit nooit geraced. Lewis heeft die tijd dus op dezelfde dag gereden.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 12:26

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.336
  • Podiums 97
  • Grand Prix 120
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar