user icon

Jos Verstappen: "Ik vond tijd met Max in de karts leuker dan eigen racecarrière"

  • Gepubliceerd op 19 dec 2019 09:32
  • comments 16
  • Door: Bjorn Smit

Max Verstappen heeft zijn eerste stappen in de autosport te danken aan vader Jos. De voormalig Formule 1-coureur haalde meer voldoening uit het begeleiden van zijn zoon dan uit zijn eigen carrière.

In 2015 maakte Verstappen als jongste coureur ooit zijn debuut in de Formule 1. Daaraan voorafgaand werkte hij een lang traject af, waarbij hij samen met vader Jos heel Europa doorreisde om races te karten. Jos was daarbij chauffeur, maar tegelijkertijd ook monteur en tuner van de karts van zijn zoon. Dat leverde de nodige successen op en uiteindelijk dus ook een heel vroege entree in de Formule 1.

In gesprek met Formule 1 gingen Verstappen senior en junior samen in op de tijd dat Max begon in de racerij. Jos, die tussen 1994 en 2003 in 106 Grands Prix van start ging, gaf zelfs aan dat hij meer voldoening haalde uit het begeleiden van zijn zoon dan uit het zelf racen. "Max was mijn levensproject. Ik wilde met hem winnen en kampioen worden. We hadden samen een doel."

"Over mijn eigen carrière wil ik het niet eens meer hebben. Ik vond de tijd met Max in de karting veel leuker dan mijn eigen carrière. Ik denk ook dat het veel intenser is als je zoiets met je eigen kind kan bereiken, dan wanneer je het voor jezelf doet. Laat ik het zo stellen: ik heb meer voor de carrière van Max gedaan dan voor mijn eigen carrière."

Max dankbaar voor begeleiding en hulp Jos

Vanuit de kant van Max Verstappen is er veel waardering voor de manier waarop zijn vader hem begeleid heeft tijdens de eerste jaren van zijn loopbaan. "Wat hij allemaal voor mij gedaan heeft tijdens zijn carrière is natuurlijk ongelooflijk. Daar kan ik hem nooit genoeg voor bedanken. Natuurlijk zijn er genoeg vaders die ook heel veel voor hun kind hebben gedaan, maar zo intensief?"

Reacties (16)

Login om te reageren
  • StevenQ

    Posts: 7.173

    Dat heeft Jos ook pas tientallen keren gezegd, dat wisten we nog niet.

    • + 0
    • 19 dec 2019 - 09:39
    • Stitch

      Posts: 5.477

      Toch is mij deze specifieke uitspraak nog nooit eerder onder ogen gekomen. Dit ondanks dat ik Jos al sinds de F3 gevolgd heb en ook de carriere van Max al sinds zijn allereerste race in de carts. Ik heb de meeste interviews en viedeos wel gezien, maar de uitspraak dat hij de tijd met Max leuker vond dan zijn eigen carriere ben ik niet eerder tegengekomen. Misschien heb ik het gemist, ik moet namelijk ook werken en ben niet 24/7 online. Maar misschien kan jij mij helpen met een paar links van artikelen waar je dit al eerder gelezen hebt?

      • + 1
      • 19 dec 2019 - 11:22
    • En je zal het nog vele malen meer gaan horen aangezien Jos en Toto een junioren kartteam willen op gaan zetten komende periode voor hun eigen kinderen

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 11:32
    • StevenQ

      Posts: 7.173

      @Stitch

      Je kan de aflevering van Holland sport bijvoorbeeld nog terug vinden uit 2009 waarin Jos dat al zegt

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 15:18
    • @Steven,
      ik heb die aflevering net nog even voor de zoveelste keer bekeken,
      zo leuk met een jonge Max, maar de uitspraak dat hij de tijd met Max
      leuker vond dan zijn eigen carrière ben ik hierin echt niet tegengekomen.
      Wel heeft Jos het erover dat hij liever bij een wedstrijd van Max
      aanwezig was, dan dat hij zelf moest rijden
      in een weekend dat ze allebei moesten rijden.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 15:46
    • StevenQ

      Posts: 7.173

      @Pietje: 4.43 in dat filmpje:"Als je eigen kind dan rijd ben je trotser op wat hij presteert dan wat je zelf presteert"

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 16:36
    • Jij vindt "trots zijn" dus hetzelfde als "leuker vinden"?

      Oké, prima. Hier laat ik het bij.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 17:11
  • Snork

    Posts: 12.659

    Als je als vader merkt dat je kind een uitzonderlijk talent heeft in datgene waarin je hem/haar begeleidt, dan motiveert dat enorm om er vol voor te gaan. Jos had er ook tijd en middelen voor, en dat heeft Jos vol ingezet. Het begint al te wennen, maar het is toch echt bijzonder dat een klein landje als Nederland zo'n uitzonderlijk talent in de F1 heeft rondrijden. Ondanks vele Nederlandse talenten in de racerij gaan we dit na Max lange tijd niet meer meemaken.

    • + 1
    • 19 dec 2019 - 10:07
    • ik denk juist van wel,door max zijn er meer kinderen gaan karten,en dat daar weer een talent tussen zit,sluit ik niet uit

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 10:23
    • Snork

      Posts: 12.659

      Dat ben ik met je eens, maar er is veel meer nodig om de F1 te bereiken. Denk daarbij aan:
      1) Een begeleider met kennis van zaken, en wees eerlijk: een 100% toegewijde coach als Jos die 106 races in de F1 heeft gereden vind je niet 1-2-3.
      2) Een manager met connecties in de racewereld
      3) Sponsors

      Kijk naar coureurs als de Vries en Frijns. Beide waarschijnlijk goed genoeg voor de F1, maar ze halen de F1 niet. Wél loopt de F1 wereld te praten of Mick Schumacher, die compleet zoek is gereden door de Vries, maar zeer waarschijnlijk in 2021 in een Alfa instapt. Connecties, naam/imago en juiste management.

      • + 3
      • 19 dec 2019 - 10:31
    • snailer

      Posts: 5.848

      Goed verhaal Snork. Je zou tegenwoordig nog dynasty kunnen toevoegen. Denk aan Stroll. Hij is constitutioneel verbonden aan een dynasty en dat heeft hem in de F1 gebracht.
      Ik bedoel er niets vies mee. Ook Max is vanaf het begin geholpen. En dat zie je bij meer van de huidige generatie. Hamilton is ook altijd begeleid. Het is blijkbaar een noodzaak om in een juist milieu op te groeien.

      • + 1
      • 19 dec 2019 - 11:28
    • Snork

      Posts: 12.659

      snailer,
      dynasty is zeker een goeie toevoeging.

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 12:01
  • Nog een leuk stukje uit het originele artikel. Die jongen was echt niet normaal......

    "Verstappen senior was namelijk vanaf dag één betrokken bij de carrière van Max: "Vanaf het moment dat hij competitie begon te rijden, was al duidelijk dat hij anders was dan de jongens om hem heen," zo vertelt hij tegenover FOR**** 1. "Dat zag ik aan zijn drive, aan de manier waarop hij reed en aan zijn gedrevenheid. Van de eerste zestig competitiewedstrijden in de Benelux won hij er 59, één keer werd hij derde. Je zag aan de manier waarop hij die wedstrijden won dat hij anders was dan de rest," zo klinkt het trots.

    • + 1
    • 19 dec 2019 - 13:03
    • Snork

      Posts: 12.659

      Ik deed in mijn jeugdjaren aan langebaanschaatsen. Elke week ergens in het land wedstrijden rijden. Je trof altijd dezelfde 30-40 jongens en meiden. En slechts een paar reden altijd de snelste tijden. Die waren niet te kloppen. Dat waren de échte talenten, die pik je er tussenuit. De rest, zoals ik, waren v.w.b. de uitslag slechts daar om mee te doen. Enige keren dat anderen een kans maakten, was als die paar talenten er een keer niet waren of een keer pech hadden door te vallen. Echt talent heb je, of je hebt het niet. Max heeft het, zoveel is duidelijk aan wat we nu zien en wat jij schrijft, Pietje. 59 uit 60 winnen, dan is het wel duidelijk.

      • + 1
      • 19 dec 2019 - 13:51
  • Aiii

    Posts: 717

    Hoe voelt dat eigenlijk? Content waar echte journalisten moeite voor gedaan hebben jatten voor je eigen gewin?

    • + 1
    • 19 dec 2019 - 14:51
    • Dikke prima, zolang het maar niet over vegan voeder gaat!

      • + 0
      • 19 dec 2019 - 19:22

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

    Vrije training 3

    20:00 - 21:00

    Race

    21:00 - 23:00

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

    Kwalificatie

    23:00 - 00:00

    Snelste ronde

    21:00 - 23:00

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    21:00 - 23:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    23:00 - 00:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    21:00 - 23:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (24)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit