user icon
user icon

Vettel: "Verwachtte dat ik auto moest opvangen, maar spin was een verrassing"

  • Gepubliceerd op 29 nov 2019 19:26
  • comments 7
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Sebastian Vettel viel tijdens de eerste vrije training op met een spin en schade aan zijn Ferrari. Die spin verwachtte hij niet, hoewel hij er rekening mee hield dat hij de auto wel zou moeten opvangen.

Pas op vrijdagochtend arriveerde Vettel op het circuit in Abu Dhabi, nadat hij toestemming kreeg de donderdag aan zich voorbij te laten gaan vanwege de geboorte van zijn derde kind. De viervoudig wereldkampioen eindigde de dag op de vierde positie, maar na afloop ging het ook even over de spin en aanraking met de vangrails, die voor het einde van VT1 zorgde.

"Het was een beetje een verrassing dat ik spinde", vertelde Vettel na afloop van de vrijdag over het incident tijdens de eerste vrije training. De schade viel uiteindelijk mee volgens de Duitser. "Ik verwachtte bij het ingaan van de bocht al wel dat ik de achterkant zou moeten opvangen, maar dat lukte dus niet. Het was ongelukkig, maar buiten de velg om was er geen schade."

Derde sector levert Ferrari problemen op

Grote tevredenheid was er niet bij Vettel over het tempo dat hij en Ferrari lieten zien op vrijdag. Vooral de derde sector van het Yas Marina Circuit bleek de SF90 niet goed te liggen, zo zag Vettel. "We strijden nog steeds met dezelfde dingen als in de laatste races. In vergelijking met de anderen missen we snelheid in de langzame bochten en bochten van gemiddelde snelheid. Sector 3 doet ons dan ook het meeste pijn."

"De banden worden te warm en de auto is daar lastig te besturen. Ik weet zeker dat iedere auto lastiger te besturen is als je op de limiet zit, maar daarvoor zijn we hier. We doen ons best om een solide weekend te hebben en ik denk dat we de afstelling vanaf dit punt nog kunnen verbeteren. Daarna zullen we zien waar we op zondag staan."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • Ze hebben de downforce naar beneden geschroefd denk ik om te kunnen zeggen: ''zie je wel we zijn nog steeds snel op het rechte stuk''

    Nice try. Maar we zijn niet allemaal van gisteren.

    • + 0
    • 29 nov 2019 - 19:43
    • Je blijft er maar over doorgaan ,maar ik denk niet dat het zo zit. Telemetrie gegevens van de FIA geven ook aan dat de Ferrari nog steeds een kleine 30 pk meer heeft dan de rest en dat is ook niet meer geweest.
      De auto zelf is nu eenmaal niet de beste en dus moeten ze op elk circuit wel rekening houden met een sector die niet goed gaat. Daarna proberen ze dan een compromis te vinden. Is de baan daar geschikt voor dan gaat ie als de brandweer, maar het is en blijft een moeilijker auto dan de andere twee.

      • + 2
      • 29 nov 2019 - 21:18
    • Ze pakken niet eens meer paarse tijden op een lang stuk. Dus die teleblabla is stuk.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 21:28
    • Oh ja daar gaan we deze nu krijgen mensen:''Ze hebben meer downforce genomen''

      Nee inderdaad die poles die ''charlie'' pakte en de zeges kwamen puur door de downforce.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 21:30
    • Ik ga gewoon uit van wat er naar buitenkomt vanuit de FIA. En dat zij dus gewoon van elke race de telemetrie hebben.
      Kijk, we kunnen wel in dat gesjoemel blijven geloven, maar als er niets maar dan ook helemaal niets aan bewijs daarvan gevonden wordt.....ja, dan ga ik toch denken dat de anderen gewoon dichterbij zijn gekomen wat motor aangaat.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 21:44
    • marcio

      Posts: 2.386

      Wat weet jij nou ervan Cherokee!! Max en Olav hebben aangegeven dat Ferrari aan het sjoemelen is en wat deze heerschappen roepen is vanzelfsprekend de enige waarheid!!

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 22:05
    • @mario - zo kun je het ook bekijken, en velen doen dat ook. Jij kennelijk niet....maar ik zeker niet. Voor mij is het zo dat er bij RBR en MB een vermoeden was, maar dat ze niet zeker genoeg waren om een protest in te dienen en dus deden ze het anders, veiliger. Er is niets uitgekomen waar ook maar enige schuld bij Ferrari uit bleek. Nu zien we wel hoe het verder gaat met Ferrari, al is het nog maar 1 race.
      Voor velen is het zo dat Ferrari schuldig is zolang het niet bewezen is dat ze onschuldig zijn. Royalere heeft er zelfs al een slangetje bij gefantaseerd.
      Men doet maar, ik ga uit van wat er werkelijk bewezen wordt, niet meer en niet minder.

      • + 0
      • 29 nov 2019 - 22:41

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.384
  • Podiums 54
  • Grand Prix 111
  • Land DE
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, DE
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar